Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nowa tabela wynagrodzeń zasadniczych
strony: [ 1 ]
krystyna07-01-2005 11:29:04   [#01]

czy jest już gdzieś taki projekt ?

te, które znalazłam zawierają te same kwoty....

Elusia07-01-2005 11:40:46   [#02]
czytałam w GSz nr52/2004 - wiliczenia "S"
Konto zapomniane07-01-2005 11:51:02   [#03]

waloryzacja 2005

Waloryzacja 2005

Uzgodnieniem 3-procentowego wzrostu stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w roku 2005 zakończyły się 10 grudnia w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu negocjacje ze związkami zawodowymi dotyczące projektu rozporządzenia MENiS w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy. W samorządach trwają z kolei uzgodnienia ze związkami zawodowymi dotyczące regulaminów wynagradzania nauczycieli.

 

Nowe średnie

O wzroście średniego wynagrodzenia nauczycieli przesądza ustawa budżetowa na 2005 r. Przypomnijmy jednak, że w skład tego wynagrodzenia wchodzi płaca zasadnicza, stanowiąca ok. 66 proc., i kilkanaście innych składników. W roku 2004 kwota bazowa będąca podstawą kształtowania wynagrodzeń nauczycielskich wynosiła 1717,73 zł. Od 1 stycznia 2005 r. wzrośnie o 3 proc., więc wynosić będzie 1769,26 zł. Spowoduje to, zgodnie z art. 30 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela, proporcjonalny wzrost gwarantowanych przez państwo średnich wynagrodzeń.

Według danych MENiS w roku 2004 przeciętne, średnie miesięczne wynagrodzenie nauczycieli (płaca zasadnicza plus inne składniki oraz dodatki) wyniosło 2480,32 zł. Po wprowadzeniu waloryzacji wzrośnie ono o 73,87 zł, do kwoty 2554,19 zł.

 

Płaca zasadnicza

Rozmowy prowadzone 10 grudnia dotyczyły zarówno treści nowego rozporządzenia płacowego, jak i nowej tabeli płacy zasadniczej. MENiS proponowało wstępnie 2,21- proc. wzrost wynagrodzenia dla wszystkich stopni awansu. Wszystkie związki zawodowe postulowały 3-proc. wzrost, czyli taki, jak wzrost średniego wynagrodzenia nauczycieli zapisany w ustawie budżetowej na 2005 r. W trakcie negocjacji MENiS podwyższyło proponowany procent do 2,65, strona związkowa uparcie obstawała jednak przy swoim stanowisku, nie godząc się na dalszy spadek udziału płacy zasadniczej w średnim wynagrodzeniu nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu. Ostatecznie Ministerstwo i wszystkie ogólnopolskie związki zawodowe podpisały protokół uzgodnień. 3-proc. wzrost wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oznacza, iż np. nauczyciele mający najwyższy poziom wykształcenia zyskają na płacy zasadniczej brutto: stażysta – 33 zł., kontraktowy – 39 zł., mianowany – 50 zł., dyplomowany – 60 zł. Według prognozowanej przez MENiS wewnętrznej struktury średniego wynagrodzenia nauczycieli w roku 2005 płaca zasadnicza (przy założeniu jej wzrostu o 3 proc.) ma stanowić 65,8 proc. całości wynagrodzenia, co daje przeciętnie na nauczyciela 1680,49 zł.

Przeciętne wynagrodzenie zasadnicze wzrośnie o ok. 49 zł. Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego (JST), w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi, powinny w regulaminach wynagradzania zwiększyć również inne składniki wynagrodzenia, zwłaszcza dodatki, tak aby średnie wynagrodzenia w danej JST odpowiadały co najmniej średnim wynagrodzeniom określonym na podstawie ustawy budżetowej i Karty Nauczyciela.

 

Kontrowersyjne zapisy

Dyskusja na temat treści rozporządzenia płacowego toczyła się głównie wokół trzech zapisów dotyczących:

* wynagradzania nauczycieli za czas pracy przy egzaminie maturalnym i egzaminach zawodowych,

* dodatku motywacyjnego dla dyrektorów,

* odpłatności za pracę w dniu wolnym od pracy.

Przedstawiciele NSZZ „S” poruszyli kwestie czasu pracy i wynagradzania nauczycieli podczas egzaminu maturalnego i egzaminów zawodowych – nieuregulowane w rozporządzeniu „płacowym”. MENiS zadeklarowało, iż zamówi kilka ekspertyz prawnych na ten temat.

Rozbieżnością zakończyła się długa dyskusja na temat ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego. Strona związkowa nie chciała zgodzić się na zapis umożliwiający przyznanie tego dodatku m.in. za „szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzoną lub sprawowaną funkcją”. Związki argumentowały, że jest to pomieszanie warunków przyznawania dodatku motywacyjnego z funkcyjnym oraz że dyrektora należy traktować jak każdego innego nauczyciela. Poza tym zapis w takiej formie odnosiłby się także do funkcji wychowawcy i opiekuna stażu. Stąd NSZZ „S” proponował dopisanie słowa: „kierowniczą”, zaś ZNP – wykreślenie całego zdania.

Kolejnym punktem spornym był zapis o odrębnym wynagrodzeniu za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze zrealizowane w dniu wolnym od pracy, jeśli nauczyciel nie otrzymał w zamian innego dnia wolnego. MENiS proponowało w takiej sytuacji płacić jak za efektywnie przepracowane godziny ponadwymiarowe, nie więcej jednak niż za 4 godziny (podobny zapis funkcjonował już do 1997 r.). NSZZ „S” postulował, aby 4 godziny zastąpić 8 godzinami, natomiast ZNP domagał się by zapisać „co najmniej 4”. MENiS upierało się przy 4 godzinach tłumacząc, że jest to średnia wynikająca z pensum, związki zwracały jednak uwagę, że nie każdy nauczyciel ma 18-godzinne pensum. MENiS zaproponowało nowe brzmienie tego zapisu, zgodnie z którym wysokość wynagrodzenia za dzień wolny od pracy wynosić będzie jak za efektywnie przepracowane godziny ponadwymiarowe, nie więcej jednak niż za 1/5 tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 3 lub 4a Karty Nauczyciela albo ustalonego na podstawie art. 42 ust. 7 KN. Projekt rozporządzenia muszą zaopiniować jeszcze organizacje samorządów oraz zaakceptować inne ministerstwa. Jest możliwe, że rozporządzenie „płacowe” wejdzie w życie z początkiem 2005 roku.

 

Negocjacje regulaminów

Średnie wynagrodzenia obowiązujące w 2005 r. muszą zostać zrealizowane na każdym ze stopni awansu zawodowego, w każdej JST. Środki na ten cel zostały uwzględnione w dochodach JST, w tym w kwocie części oświatowej subwencji ogólnej. Po określeniu nowych wysokości średnich wynagrodzeń oraz nowych stawek wynagrodzenia zasadniczego w rozporządzeniu płacowym, samorządy, zgodnie z delegacją ustawową (art. 30 ust. 6 i 6a KN) muszą, w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli, uchwalić nowe regulaminy wynagradzania i ustalić dodatki w takiej wysokości, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli poszczególnych stopni awansu wypłacane w danej JST (wynagrodzenie zasadnicze i pozostałe składniki wynagrodzenia) osiągnęły co najmniej średnią wysokość wynagrodzeń określonych na podstawie Karty Nauczyciela i gwarantowanych przez państwo. Nad zgodnością średnich samorządowych z ustawowymi czuwać powinny regionalne izby obrachunkowe oraz wojewodowie nadzorujący JST. Wojewoda winien uchylić każdą uchwałę JST w sprawie regulaminu przyznawania dodatków do wynagrodzenia nauczycieli, jeśli nie była ona uzgodniona ze związkami zawodowymi (np. jeśli organ prowadzący nie podjął negocjacji ze związkami i przyjął uchwałę ws. regulaminu) lub w uzasadnieniu do uchwały dana JST nie udowodni, że średnie wynagrodzenia ustawowe zostały w tej JST osiągnięte. Według interpretacji MENiS, jeśli rada gminy, powiatu czy województwa upoważniona do wydania uchwały ws. regulaminu wynagradzania zmieni uzgodnione ze związkami zawodowymi zapisy regulaminu, projekt regulaminu powinien stać się przedmiotem powtórnych negocjacji. Nowe regulaminy, według art. 30 ust. 6b Karty Nauczyciela powinny zostać uchwalone na dany rok kalendarzowy nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej.

Zgodnie z artykułem 30 ust. 11 Karty Nauczyciela, regulacja wynagrodzeń nauczycieli odbywa się z wyrównaniem od 1 stycznia danego roku i nie może zostać przeprowadzona w terminie późniejszym niż trzy miesiące od daty ogłoszenia ustawy budżetowej na dany rok. Aby związek zawodowy mógł prowadzić negocjacje i rzetelnie ocenić skutki wprowadzenia nowego regulaminu wynagradzania, powinien mieć odpowiednie dane dotyczące struktury zatrudnienia i wynagradzania nauczycieli na terenie danej JST.

Wojciech Jaranowski

Tabela 1

Porównanie średniego wynagrodzenia z 2004 r. z nowymi kwotami obowiązującymi od 1 stycznia 2005 r.

Stażysta

Kontraktowy

Mianowany

Dyplomowany

82%

kwoty bazowej

125% wynagrodzenia stażysty

175% wynagrodzenia stażysty

225% wynagrodzenia stażysty

Od 1 stycznia 2004 r.

1409 zł

1761 zł

2466 zł

3170 zł

Od 1 stycznia 2005 r.

1451 zł

1814 zł

2539 zł

3265 zł

Wzrost średniego wynagrodzenia

42 zł (2,98 %)

53 zł (3,01 %)

73 zł (2,96%)

95 zł (3,00 %)

Tabela nr 2

Minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2005 r. według uzgodnień z 10 grudnia 2004 r. ( wzrost o 3 proc.)

  

Posiadane kwalifikacje

Stopnie awansu zawodowego

nauczyciel     stażysta

nauczyciel  kontraktowy

nauczyciel  mianowany

nauczyciel dyplomowany

Stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego, tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym

   1143

     1355

    1716

    2059

Tytuł zawodowy magistra bez przygotowania pedagogicznego, tytuł zawodowy licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym

     983

     1164

    1473

    1770

Tytuł zawodowy licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, dyplom ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych

     845

    1004

     1271

     1526

Pozostałe kwalifikacje

     701

      836

     1056

      1268

Przykładowa tabela (zaakceptowana przez organizacje samorządowe) z danymi do liczenia średniego wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu, o które, na podstawie art. 28 ustawy o związkach zawodowych w związku z art. 30 ust. 6 i 6a Karty Nauczyciela powinny występować do JST odpowiednie struktury związków zawodowych.

Ankieta

Organ prowadzący..............................................

 

Wyszczególnienie

lp

Ogółem

nauczyciele

stażyści

kontraktowi

mianowani

dyplomowani

1

2

3

4

5

6

7

8

I

Średnia liczba nauczycieli w przeliczeniu na pełne etaty

1

 

 

 

 

 

 

II

Wynagrodzenie zasadnicze, dodatki i wynagrodzenie dodatkowe - ogółem

Wynagrodzenie zasadnicze (kwota)

2

         
Dodatek za wysługę lat (kwota)

3

         
Dodatki funkcyjne dyrektorów i  wicedyrektorów

liczba

4

         

kwota

5

         
Dodatek za wychowawstwo klasy

liczba

6

         

kwota

7

         
Dodatek za pełnienie funkcji opiekuna stażu
besza07-01-2005 13:21:52   [#04]

waloryzacja

bardzo prosze o wyjasnienie jakie składniki wynagrodzenia bierze się do policzenia średniej / czy dodatek wiejski, nagrody , jubilatki wypłacone też itd, czy tylko te dodatki występujące w tabeli powyzej.
krystyna07-01-2005 13:41:04   [#05]

stanish

Bardzo, bardzo dziękuję !!!

Właśnie o to mi chodziło !!!

Pozdrawiam

krystyna

gera07-01-2005 18:05:12   [#06]
W tabeli 2 mianowany, bez kwalifikacji i przygotowania pedagogicznego????
gera07-01-2005 18:06:45   [#07]
Dyplomowany też.
Gaba07-01-2005 19:05:43   [#08]
no, to dobrze - niech mnie traktują jak nauczyciela (to ma swoje "pozytywne" plusy, jak mawaił pewien mój znajomy)... ale niech traktują.
org07-01-2005 19:24:32   [#09]
Ciekawe, że w pozostałych kwalifikacjach przygotowanie pedagogiczne nie ma rzadnego znaczenia.
Gaba07-01-2005 19:37:41   [#10]
tak... żadnego... masz rację...
Gaba07-01-2005 19:38:52   [#11]
tak... żadnego... masz rację...
org07-01-2005 19:40:41   [#12]
OK. Przepraszam za błędy, za błędy .... te na górze też.
org07-01-2005 19:41:48   [#13]
Od wskazania błędu sprawa nie zawsze sama się naprawi.
Spayk07-01-2005 22:51:15   [#14]

Że też belfer się nie może powstrzymać od poprawiania błędów? To chyba jakieś zboczenie, przepraszam skrzywienie.

A przepraszanie za błędy to tak jak przepraszania za to że się jest blondynem, albo łysym. Chyba że za te na górze, ale to niech góra...

Ale oni nie przeproszą.

Gaba08-01-2005 04:18:01   [#15]

1. Jestem zboczona... mnie to tak specjalnie nie przeszkadza...

2. wiesz, to jest chyba lepsze... od ginekologa... a mam kolegę, który właśnie też ma zboczenia zawodowe, trochę mniej śmieszne jest jak moja psiapsióła dentystka jest ze mna kawie...

3. Jestem pewna, że kiedy zobaczę w naszej szkole nauczyciela, robiącego byki - to go zwolnię.

- tu - ze zmęczenia ludzie robią literówki... nie widzą ogonków, mogą nie zauważyć łączliwości... bo to czy tamto jest za małe, krój czcionki przeszkadza... ja to rozumiem.

- mnie najmniej w ludziach (to nie są nauczyciele) przeszkadzają ich błędy orotgraficzne, w mowie nie słychać - razi mnie!!! doprowadza do szewskiej pasji bełkotliwa mowa, syndrom leniwych ust i artykulacja ze wzorca wymawianiowego wiziętego nie wiem skąd, fąfranie pod nosem, 10 piskerów bym rozstrzelał...

- ale najbardziej się irytuje, że ktoś się irytuje, że reaguję. Przecież nie chamsko reaguję.

Nie znoszę błędów u nauczycieli, nie toleruję ich. Ma dysleksję - niech idzie do biblioteki.

Ciekawa jestem, kiedy przyjdzie taki z zaświadczeniem o dysleksji.

Daltonista nie będzie okulistą, a człowiek bez ręki chirurgiem. Nie wszystkie zawody muszą być przez ludzi wszystkich wykonywane. Nauczycielstwo to zawód elitarny. Przynajmniej w tym ostatnim zdaniu.

ellys08-01-2005 07:23:54   [#16]
Nasz OP licząc średnie wynagrodzenia n-li w poszczególnych stopniach awansu uwzględniał wypłacone nagrody, jubileuszówki,zasiłki na zagospodarowanie, godziny ponadwymiarowe, zastępstwa doraźne - czyli właściwie wszystko co zostało wypłacone. Nie uwzględniało się natomiast dodatków tzw socjalnych wiejskiego i mieszkaniowego. A jak powinno być?
fredi08-01-2005 10:54:32   [#17]
czy do 13 wlicza się wynagrodzenie za stan nieczynny ?
ewa08-01-2005 19:49:35   [#18]

ellys, powinno być :-)

Art. 30. 1. Wynagrodzenie nauczycieli, z zastrzeżeniem art. 32, składa się z:

1) wynagrodzenia zasadniczego;
2) dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy;
3) wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw;
4) nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych określonych w art. 54.
 
czyli OP dobrze liczy

Jasiu09-01-2005 10:47:02   [#19]
A czy OP postępuje zgodnie z prawem dając 0% dodatku motywacyjnego wszystkim  dyrektorom?

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]