Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ścieżki na świadectwie
strony: [ 1 ]
Anka14-06-2002 11:19:21   [#01]
Zaplanowałam od września w "siatkach" liceum realizację niektórych ścieżek w ramach godzin dyrektorskich. Pojawiły się jednak wątpliwości, co z ocenami z tych zajęć. Czy wpisywać je na świadectwach? Czy w ogóle stawiać oceny? Wiem, że niektórzy dyrektorzy gimnazjów już ten problem rozwiązywali. Jak? Podzielcie się wiedzą. Pozdrawiam Anka
Ewa z Rz14-06-2002 11:27:18   [#02]

Ścieżki nie są odrębnymi zajęciami!

I fakt realizacji ich po części w ramach wyodrębnionych godzin takowymi nie czyni.
Ramówka wyraźnie stwierdza jakie zajęcia i jak mają pojawić się na świadectwie, oraz z jakich zajęc stawiane są oceny
Ścieżki nie są przedmiotem, ani zajęciami dodatkowymi (są obowiązkowe, bo znajdują się w podstawie programowej!) wobec czego NIE POWINNY pojawić się na świadectwie!
Od formy realizacji ich w konkretnej szkole NIE MOŻE zalezeć wpis (bąź nie) na świadectwie!
Jedyny wyjątek to przygotowanie do życia w rodzinie, gdyż nauczanie tych treści regulowane jest osobnym rozporządzeniem, w którym stwierdza się konieczność umieszczania tych zajęc na świadectwie, jak również sposób - uczestniczył/uczestniczyła
Anka14-06-2002 11:37:00   [#03]
Serdeczne dzięki, tak też myślałam, ale niektórzy wpisują oceny ze ścieżek. Pozdrawiam Anka
zapomniany114-06-2002 13:32:57   [#04]

ja też

się tym interesowałam mailowałam, dyskutowałam na forum, nawet nasz vice kurator odmailował, że nie, ale dyrekcja uparta - jakiś wizytator powiedział podobno, że się pisze i łupiemy je wszyscy na świadectwach - pełne nazwy w I i II klasie, a w trzeciej ogólnie ścieżki edukacyjne - zaliczone KOSZMAR I JESZCZE W ARKUSZACH TRZECICH KLAS PEŁNA REGUŁKA O EGZAMINIE!!!!!!!!!!
Ewa z Rz14-06-2002 14:52:40   [#05]

Ależ to jest niezgodne z prawem!

Kto ważniejszy - kurator czy wiaytator
dyrektor cz kurator
kurator czy Menis?
Owszem, jest horrendalny bałagan, ale to nie znaczy, że należy go jeszcze powiększac!
Karolina14-06-2002 15:43:36   [#06]
Jeju - akurat to przerabiamy...

Wpisujemy ścieżki na świadectwie od dwóch lat. Najpierw była czytaelnicza i medialna, potem prozdrowotna i ekologiczna - i teraz...?!
Co tu wpisać?
Zarządzono jak u Iwony.....

Ewa dawaj jakiś konkretny paragraf zanim utonę w tych świadectwach
:-)
Ewa z Rz14-06-2002 15:46:07   [#07]

Dobra, wyłożę wszystko dokładnie

Ale nie od ręki
Poczekajcie trochę.. :))
Mam nadzieję, że dziś dam radę...
Karolina14-06-2002 15:48:27   [#08]
Ewo!
Dzięki - czekam pokornie!

:-)
Ewa z Rz14-06-2002 23:43:25   [#09]

Słowo się rzekło, więc piszę...

Ścieżka nie jest zajęciem edukacyjnym, na które w ramowym planie nauczania są przewidziane godziny zajęc, bo nie występuje w tabeli ramówki.

Natomiast w ramówce jest zapis, że dotyczy ona:

1) zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10 pkt 1, kształcenie zintegrowane, kształcenie w profilach lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 4 pkt 3, zwanych dalej "zajęciami edukacyjnymi",

Z treści tego zapisu również wynika, że nie muszą to byc zajecia wyodrebnione, ale są to zajęcia obowiązkowe, czyli treści programowe ścieżek szkoła ma obowiązek zrealizować. A ponieważ nie są wyodrębnione nie ocenia ucznia z postępów.

Ale oczywiście może je wyodrębnić, jeśli uzna to za stosowne:

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem ust. 5 i 6, mogą być przeznaczone na: ....
......3) realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10 pkt 1, lub w postaci odrębnych zajęć,

Ale to nie powoduje powstania nowego "przedmiotu" do umieszczania na świadectwie - bo niby gdzie ten "przedmiot" umieścić?

Nie jako obowiązkowy bo tu mamy kompletny wykaz w ramówce i nie jako dodatkowy, bo ich realizacja jest obowiązkowa...

No a co miały by robic szkoły, które nie prowadzą wyodrębnionych zajęc ze ścieżek - treści ścieżek są włączone w treści programowe innych przedmiotów? Ich świadectwa mówiłyby, że ścieżki NIE były realizowane, a przeciez były! A wydzielenie wówczas nie wiem na jakiej podstawie miałoby zachodzić?

Juz nie mówię o tym, że zwolennicy wypisywania ścieżek na świadectwie musieliby w ostatniej klasie chyba piasć na marginesach - przecież wówczas na świadectwie ukończenia szkoły MUSIAŁBY znaleźć się WSZYSTKIE ścieżki...  :)))

Oczywiście wszystko to nie dotyczy wychowania do życia w rodzinie, gdyż ramówka wyraźnie tutaj mówi:

Zajęcia edukacyjne "wychowanie do życia w rodzinie" są realizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

A te odrębne przepisy przewidują wpisywanie tych zajęc na świadectwie...

Ewa z Rz15-06-2002 04:36:29   [#10]

I jeszcze...

Mam potwierdzenie tego co napisałam z paru KO (w tym z mojego), więc do Menisa nie pisałam... :))
Iwona116-06-2002 18:01:44   [#11]
kochani, który przepis mówi, że wynik egzaminu po III klasie gimnazjum trzeba w arkuszach ocen pisać w pełnym brzmieniu tak jak na świadectwie. Chodzi mi otą formyłkę: "Uczennica uzyskała w części ........."
Leszek16-06-2002 19:07:15   [#12]

 

 

Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r.

w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności

(Dz.U. z 2000r. Nr 6, poz.73 i zm. Dz. U. z 2002 r. Nr 48, poz. 456)

Załącznik nr 1

WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW, DYPLOMÓW
I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH

1. INFORMACJE OGÓLNE

11. W świadectwach ukończenia szkoły podstawowej w części dotyczącej wyniku sprawdzianu umieszcza się adnotację «Uczeń/uczennica uzyskał(a) .... punktów na 40 punktów możliwych do uzyskania.»

12. W świadectwach ukończenia gimnazjum w części dotyczącej wyniku egzaminu gimnazjalnego umieszcza się adnotację «Uczeń/uczennica uzyskał(a) w części humanistycznej. ... punktów na 50 punktów możliwych do uzyskania, a w części matematyczno-przyrodniczej ... punktów

na 50 punktów możliwych do uzyskania.»

13. W części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia odnotowuje się w szczególności udział ucznia w olimpiadach i konkursach przedmiotowych oraz osiągnięcia sportowe i artystyczne.

Pozdrawiam

Leszek

Iwona116-06-2002 22:48:17   [#13]

dzięki

Myślałam, że skoro:    12. W świadectwach ukończenia gimnazjum w części dotyczącej wyniku egzaminu gimnazjalnego umieszcza się adnotację «Uczeń/uczennica uzyskał(a) w części humanistycznej. ... punktów na 50 punktów możliwy, to dotyczy to tylko świadectw, no ale nagłówek mówi też o innych drukach szkolnych SZKODA - CHCIAŁAM KRÓCEJ

                Dzięki

Bożena17-06-2002 15:36:25   [#14]
W punkcie 10. rozporzadzenia o świadectwach jest wyraźnie wymienione "W świadectwach, dyplomach i innych drukach szkolnych...", a w punkcie 11. "W świadectwach ukonczenia szkoły...", więc może w arkuszach ocen tylko skrótowa formułka.
Karolina17-06-2002 20:07:59   [#15]

Ewa!

Ostatecznie wpisujemy pod przedmiotami
"ścieżki edukacyjne - zaliczono"

I bąź tu człowieku madry w tej oświacie :-(
Konto zapomniane18-06-2002 00:14:16   [#16]

a u nas

dyrekcja dała sie jednak przekonać, co prawda tylko w swiadectwach trzecich klas, ale to zawsze postep. Okazało się, że naczelna w ogóle maila vicekuratora nie widziała ( nasza vice z jakichś tajemniczych powodów nie pokazała). To mniej ważne. Istotne,że świadectwa ukończenia szkoły będą jednak wypełnione poprawnie.

Karolina mailuj do waszego KO. Może w przyszłym roku się uda i to w całej szkole. Życzę powodzenia!!!

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]