wybaczcie, ale przejadę się po tym kompleksowo... Romanie, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie trzeba sięgnąć do początku. Otóż w żadnym akcie prawnym nie jest napisane co to jest konkrtenie "organ nadzorujący" Kiedyś taki zapis był i on jednoznacznie wskazywał KO jako taki organ. Teraz za organ sprawujący nadzór pedagogiczny uznaje się zarówno dyrektora jak i KO Rozporządzeniu o nadzorze dotyczy sprawowaniu nadzoru przez oba te podmioty, chyba, że zapis wyraźnie dotyczy jednego tylko z nich. masz dowód choćby tu: . Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, z wyjątkiem dyrektora szkoły lub placówki, może odstąpić od mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki w danym zakresie, w przypadku posiadania przez szkołę lub placówkę dokumentów potwierdzających wdrożony system zarządzania jakością i zapewniania jakości.
mamy tu wyraźne wyłączenie dyrektora szkoły spośród organów kompetentnych dla odstąpienia od mierzenia. Więc teraz zobacz: § 2. 2. Nadzór pedagogiczny jest sprawowany z uwzględnieniem: 1) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji; Przytoczony tu paragraf nakłada na organ sprawujący nadzór pedagogiczny określenie wymagań oraz sposobu kontroli w ramach sprawowania nadzoru pedagogicznego. Na organ sprawjący nadzór pedagogixczny- w tym także na dyrektora jeśli więc weźmiemy po uwagę, ze w ramach nadzoru pedagogicznego : § 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania: 1) planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości, w tym badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów; 2) decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu wewnętrznego mierzenia jakości, tworzy je oraz może współdziałać w ich tworzeniu z instytucjami wspomagającymi; 3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę; 4) opracowuje program rozwoju szkoły lub placówki, określający zadania służące doskonaleniu jakości pracy szkoły lub placówki i terminy ich realizacji: a) obejmujący 5 lat szkolnych, a w przypadku placówki doskonalenia nauczycieli - 5 lat kalendarzowych; b) obejmujący rok szkolny, a w przypadku placówki doskonalenia nauczycieli - rok kalendarzowy, z uwzględnieniem zadań wskazanych przez kuratora oświaty oraz wyników mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki przeprowadzonego w poprzednim roku szkolnym; 5) analizuje wyniki sprawdzianu lub egzaminów oraz wykorzystuje je do oceny jakości kształcenia w szkole, a także podejmuje, stosownie do potrzeb, działania naprawcze lub doskonalące w tym zakresie; 6) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych; 7) wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli, w szczególności przez organizowanie szkoleń, narad i konferencji oraz systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli; 8) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy zgodnie z odrębnymi przepisami oraz gromadzi informacje niezbędne do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli; 9) we współdziałaniu z radą pedagogiczną, opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości. to wobec działań podejmowanych w ramach prowadzonego nadzoru dyrektor MUSI opierać się na jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji; czyli cos na kształt jakiegos dokumentu , czy czego tam, w związku z prowadzonym nadzorem w szkole- zgodnie z Rozporządzeniem być powinno jaka forma, jaki czas- wszystko zależy tu od dyrektora.
Nawoływania o pięcioletni plan nadzoru bawią mnie- nie ma na to ani podstawy prawnej, ani zdroworozsądkowej. ..... I zdecydowanie zgadzam się z Pandą- myślenie o wywiązaniu się z nadzoru poprzez działania " wokółwskaźnikowe" nie podobają mi się. Zaczynamy mysleć nad udowodnieniem istnienia wskaźnika- a to sie wiąże z wykonywaniem niepotzrebnych analiz niczego;-) |