Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Pytanie o nadzór!
strony: [ 1 ]
ROMAN JASŁO06-01-2005 17:03:18   [#01]

Mam drobne pytanie i wielką prośbę o pomoc!! Otóż  w żadanym akcie prawnym , w tym w rozporządzeniu w sprawie nadzoru nie ma
wprost zapisane, że dyrektor szkoły winien opracować Organizację nadzoru pedagogicznego (jest zapis we wskaźnikach). Stąd moje pytanie, czy w związku z tym  wizytator może wydac zalecenie  w przypadku gdy takowej organizacji  dyrektor nie opracuje???? Powiedzcie proszę.........

Marek Pleśniar06-01-2005 17:18:11   [#02]

to spór: "technika czy zasada'

Myślę, że

A. to raczej do Ciebie pytanie: czy potrafisz pokazać, że masz organizację nadzoru. Moim zdaniem, trudno będzie coś udowodnić bez spisania tego.

B. ale.. wracając do wizytatora - a jak wizytator udowodni, że dyrektor musi mieć taki dokument?

----------

Ponieważ to Ciebie mierzą;-) a nie wizytatora pojedynek 2 powyższych zdań - A i B - wyjdzie zazwyczaj na Twoją niekorzyść - o ile nie umiesz udowodnić, że masz zorganizowany nadzór. Ale jak umiesz udowodnić, że masz - powinno się udać:-)

Konkluzja taka mi wychodzi: może wizytator wydać takie zalecenie, bo bardzo trudno jest udowodnić uorganizowanie nadzoru, nie mając tego jakoś spisanego.

Powinien jednak ten wizytator się nie.. ośmieszać każąc mieć Organizację Nadzoru.

Raczej powinien zalecić zorganizowanie nadzoru w sposób do udowodnienia.

Ale to moje skromne zdanie.

Ella0706-01-2005 17:47:55   [#03]

  W wymianie plików  (pliki różne)umieściłam przed chwilą niewielką pomoc w tym zakresie. Dopasuj tylko do tego odpowiednie dokumenty, które musisz mieć w szkole i w razie kontroli,  posiłkując się tym schematem, przedstaw jak  wygląda organizacja nadzoru u Ciebie.

Powodzenia!!!! 

 U mnie zdało egzamin całkiem pozytywnie.

Ajcila06-01-2005 17:51:27   [#04]

Przypuszczam że wizytator zakodował sobie zapis w poprzednim rozporządzeniu

Albo może chodzi mu o ten zapis

1.        Dyrektor szkoły lub placówki we współdziałaniu z radą pedagogiczną opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości.

2.        Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości w szczególności obejmuje:

1)   planowanie, organizowanie i przeprowadzanie wewnętrznego mierzenia jakości;

Ajcila06-01-2005 18:50:09   [#05]

1.      W szkole lub placówce opracowano:

Tak

Nie

W trakcie opracowania

a)      organizację nadzoru pedagogicznego

 

 

 

b)     organizację mierzenia jakości pracy

 

 

 

 to znalazłam opracowane przez kuratora jako badanie 

wdrożenia rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 23 kwietnia 2004 w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i dokonywanie ekspertyz.

ROMAN JASŁO06-01-2005 19:16:28   [#06]
Dziękuję Wam bardzo!! Macie oczywiście rację! To tylko ja niemądry szukam podstawy prawnej! Lepiej mieć organizację nadzoru, tylko w sumie jeśli nie ma takiej podstawy,,to .....................
Adams13506-01-2005 19:25:29   [#07]

Klasyczny urzędniczy standart

W  przedświątecznej Gazecie Szkolnej poczytać można ciekawą  wypowiedż Włodzimierza Zielicza o Oświatowym TQM  " Klasyczny Urzędniczy Standard"  http://www.tworzywo.org.pl/new/ .  Jaki jest sens tego co robimy, tak jesteśmy już wmanewrowani przez obecnie niekontrolowaną oświatową biurokrację?
panda06-01-2005 19:43:05   [#08]

czy nie za bardzo się asekurujecie?

Aby wydać zalecenie wizytator musi mieć podstawę prawną a niewątpliwie nie może nią być coś, co w rozporządzeniu określone jest jako "przykładowy wskaźnik".

Przy takim podejściu będziemy uparcie dążyć do sformalizowania wszystkich "przykładowych wskaźników" a niektóre są nawet fajne. Ciekawa jestem kto z Was ma dowody na:

"5. Szkoła lub placówka systematycznie analizuje i modyfikuje działania promocyjne."

Czy możecie przytoczyć posiadane dowody dokonywanych analiz promocji szkoły w środowisku?

A jak widzicie w realizacji to: "3. Nauczyciele przygotowują się do każdych zajęć edukacyjnych."?

AnJa06-01-2005 19:45:55   [#09]
No, się przygotowują:-)

Np. dziennik biorą, czy oczko w rajstopie nie poleciało sprawdzają.

Tylko jak to  do raportu udokumentować?
beera07-01-2005 08:58:14   [#10]

wybaczcie, ale przejadę się po tym kompleksowo...

Romanie, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie trzeba sięgnąć do początku.

Otóż w żadnym akcie prawnym nie jest napisane co to jest konkrtenie "organ nadzorujący" Kiedyś taki zapis był i on jednoznacznie wskazywał KO jako taki organ.
Teraz za organ sprawujący nadzór pedagogiczny uznaje się zarówno dyrektora jak i KO

Rozporządzeniu o nadzorze  dotyczy sprawowaniu nadzoru przez oba te podmioty, chyba, że zapis wyraźnie dotyczy jednego tylko z nich.

masz dowód choćby tu:
. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, z wyjątkiem dyrektora szkoły lub placówki, może odstąpić od mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki w danym zakresie, w przypadku posiadania przez szkołę lub placówkę dokumentów potwierdzających wdrożony system zarządzania jakością i zapewniania jakości.

mamy tu wyraźne wyłączenie dyrektora szkoły spośród organów kompetentnych dla odstąpienia od mierzenia.

Więc teraz zobacz:
§ 2.
2. Nadzór pedagogiczny jest sprawowany z uwzględnieniem:
1) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji;

Przytoczony tu paragraf nakłada na organ sprawujący nadzór pedagogiczny określenie wymagań oraz sposobu kontroli w ramach sprawowania nadzoru pedagogicznego. Na organ sprawjący nadzór pedagogixczny- w tym także na dyrektora

jeśli więc weźmiemy po uwagę, ze w ramach nadzoru pedagogicznego :
§ 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania:
1) planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości, w tym badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów;
2) decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu wewnętrznego mierzenia jakości, tworzy je oraz może współdziałać w ich tworzeniu z instytucjami wspomagającymi;
3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę;
4) opracowuje program rozwoju szkoły lub placówki, określający zadania służące doskonaleniu jakości pracy szkoły lub placówki i terminy ich realizacji:
a) obejmujący 5 lat szkolnych, a w przypadku placówki doskonalenia nauczycieli - 5 lat kalendarzowych;
b) obejmujący rok szkolny, a w przypadku placówki doskonalenia nauczycieli - rok kalendarzowy, z uwzględnieniem zadań wskazanych przez kuratora oświaty oraz wyników mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki przeprowadzonego w poprzednim roku szkolnym;
5) analizuje wyniki sprawdzianu lub egzaminów oraz wykorzystuje je do oceny jakości kształcenia w szkole, a także podejmuje, stosownie do potrzeb, działania naprawcze lub doskonalące w tym zakresie;
6) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych;
7) wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli, w szczególności przez organizowanie szkoleń, narad i konferencji oraz systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli;
8) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy zgodnie z odrębnymi przepisami oraz gromadzi informacje niezbędne do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli;
9) we współdziałaniu z radą pedagogiczną, opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości.

to wobec działań podejmowanych w ramach prowadzonego nadzoru dyrektor MUSI opierać się na jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji;

czyli cos na kształt jakiegos dokumentu , czy czego tam, w związku z prowadzonym nadzorem w szkole- zgodnie z Rozporządzeniem być powinno
jaka forma, jaki czas- wszystko zależy tu od dyrektora.

Nawoływania o pięcioletni plan nadzoru bawią mnie- nie ma na to ani podstawy prawnej, ani zdroworozsądkowej.

.....

I zdecydowanie zgadzam się z Pandą- myślenie o wywiązaniu się z nadzoru poprzez działania " wokółwskaźnikowe"  nie podobają mi się. Zaczynamy mysleć nad udowodnieniem istnienia wskaźnika- a to sie wiąże z wykonywaniem niepotzrebnych analiz niczego;-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]