Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Matury, sprawdziani egzaminy to nie zadanie statutowe szkół!!!!!
strony: [ 1 ]
org04-01-2005 23:41:35   [#01]

Wkurza mnie postawa MENiS-u i przedstawicieli OKE. Wszyscy oni raptem twierdzą, że matury, egzaminy i sprawdziany to zadanie szkół i organów prowadzących.

Prezentuję poniżej odpowiednie treści naszego prawa oświatowego mówiące o tym, że nie jest to zadanie szkoły lecz OKE.

Proszę o opinię, czy dobrze interpretuję to prawo.

Zaznaczam, ze zajmie mi to trochę miejsca. W kolejnym poście przepisy a w następnym wnioski.

Pozdrwaiam.

Może to mój sposób odreagowania.

org04-01-2005 23:42:45   [#02]

USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781)

Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

11) uczniach - należy przez to rozumieć także słuchaczy i wychowanków;

Art. 9. 1. Szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy:

1) sześcioletnią szkołę podstawową, w której w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian;

2) trzyletnie gimnazjum, w którym w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin, dające możliwość dalszego kształcenia w szkołach, o których mowa w pkt 3 lit. a-d oraz h;

3) szkoły ponadgimnazjalne:

a) zasadnicze szkoły zawodowe o okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3 lata, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także dalsze kształcenie w szkołach wymienionych w lit. e i f,

b) trzyletnie licea ogólnokształcące, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

c) trzyletnie licea profilowane kształcące w profilach kształcenia ogólnozawodowego, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

d) czteroletnie technika, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

Art. 9c. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania tworzy, w drodze rozporządzenia, okręgowe komisje egzaminacyjne oraz określa ich zasięg terytorialny.

2. Do zadań okręgowych komisji egzaminacyjnych należy w szczególności:

1) przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1;

2) przygotowywanie, w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną, propozycji pytań, zadań i testów oraz ich zestawów do przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1;

2a) przygotowywanie, w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną, propozycji pytań, zadań i testów oraz kryteriów ich oceniania do informatorów, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1b;

3) analizowanie wyników sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz formułowanie wniosków;

4) opracowywanie i przekazywanie sprawozdań z przeprowadzonych sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, dyrektorom szkół, organom prowadzącym szkoły, kuratorom oświaty i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej;

5) szkolenie kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów;

6) współpraca z innymi okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi oraz Centralną Komisją Egzaminacyjną;

7) prowadzenie ewidencji egzaminatorów zamieszkujących na terenie objętym właściwością danej okręgowej komisji egzaminacyjnej;

8) współpraca z kuratorami oświaty właściwymi ze względu na zasięg terytorialny komisji w sprawach związanych z przeprowadzaniem sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz doskonaleniem nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania, egzaminowania i badania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

Art. 22. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporządzenia:

2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi ponadto, w drodze rozporządzenia:

4) warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, z uwzględnieniem:

a) prawa ucznia do jawnej i umotywowanej oceny oraz informacji o wymaganiach edukacyjnych,

b) tworzenia wewnątrzszkolnych systemów oceniania,

c) dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,

d) przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce,

e) kompetencji okręgowych komisji egzaminacyjnych w zakresie przygotowywania, przeprowadzania i oceniania sprawdzianu i egzaminów,

f) możliwości zwalniania z części lub całości sprawdzianu i egzaminu laureatów i finalistów odpowiednio konkursów i olimpiad przedmiotowych,

g) możliwości unieważnienia sprawdzianu lub egzaminu w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, jeżeli to naruszenie mogło mieć wpływ na wynik sprawdzianu lub egzaminu;

Art. 60. 1. Statut szkoły lub placówki publicznej powinien określać w szczególności:

1) nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania;

2) organ prowadzący szkołę lub placówkę;

3) organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje;

4) organizację szkoły lub placówki;

5) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;

6) zasady rekrutacji uczniów;

7) prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

(Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416 oraz z 2004 r. Nr 66, poz. 606)

§ 1 ust. 3. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5e i 6, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz w szkołach dla dorosłych.

 

 

Załącznik nr 4

 

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

 

§ 2. 1. Statut liceum określa w szczególności:

1) cele i zadania liceum wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy liceum i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,

2) sposób wykonywania zadań liceum, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,

3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 15,

4) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,

5) organizację oddziałów sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego, oddziałów dwujęzycznych, oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli liceum takie oddziały lub nauczanie prowadzi,

6) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli liceum taką działalność prowadzi,

7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,

8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,

9) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia, a także organizację współdziałania liceum z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,

10) organizację i formy współdziałania liceum z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

 

§ 1 ust. 3. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5e i 6, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz w szkołach dla dorosłych.

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

(Dz. U. Nr 199, poz. 2046)

§ 2. 2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.

§ 3. 1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

§ 20. 1. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową:

1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 18 ust. 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4;

2) w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 30, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz § 35 i 46 ust. 3.

 

§ 37. 1. Za organizację i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

§ 60. 1. Za organizację i przebieg egzaminu maturalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

 

§ 50. 1. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza wiadomości i umiejętności, ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego, określonych w odrębnych przepisach.

2. Egzamin maturalny jest przeprowadzany dla absolwentów szkół ponadgimnzjalnych: liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników uzupełniających, z uwzględnieniem § 140.

 

 

ZARZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 31 marca 1999 r.

w sprawie nadania statutów okręgowym komisjom egzaminacyjnym

(Monitor Polski Nr 12, poz. 169 i Nr 16, poz. 226, z 2001 r. Nr 27, poz. 443 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 777)

Załącznik nr 1-8

 

STATUT OKRĘGOWEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ W ...................................

 

§ 4. 1. W skład Komisji wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1)       Wydział Sprawdzianów, Egzaminów Gimnazjalnych i Matur,

§ 5. Do zadań Wydziału Sprawdzianów, Egzaminów Gimnazjalnych i Matur należy:

2) przeprowadzanie sprawdzianów, egzaminów gimnazjalnych i egzaminów maturalnych,

org04-01-2005 23:43:27   [#03]

Wnioski:

1.      Uczeń nie oznacza jednocześnie absolwent (art. 3 ust.11 UOSO)

2.      Uczniowie przystępują jedynie do  sprawdzianu i egzamin gimnazjalnego w ostatnim roku nauki (art. 9 ust.1 UOSO)

3.      Aby przystąpić do egzaminu maturalnego należy UKOŃCZYĆ szkołę (art. 9 ust.1 UOSO).

4.      Przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów jest zadaniem okręgowych komisji egzaminacyjnych (art. 9c ust.1 UOSO)

5.      Kompetencje okręgowych komisji egzaminacyjnych w zakresie przygotowywania, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów określa w drodze rozporządzenia Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (art. 22 ust.2 pkt 4 lit. e UOSO).

6.      Statut szkoły nie określa praw absolwentów, ani zadań szkoły i nauczyciele w zakresie dotyczącym absolwentów szkoły. (art. 60 UOSO; rozp MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół).

7.      Egzaminy zewnętrzne nie są elementem oceniania wewnatrzszkolnego. Zadań związanych z tymi egzaminami  w zakresie oceniania nie realizują nauczyciele szkoły, w której uczą się uczniowie. (§ 2 i 3 rozp MENiS z dnia 7 września w spr. war. i spos. oceniania i promowania……).

8.      Tylko uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum przystępują do egzaminów zewnętrznych. Zaś do egzaminu maturalnego nie uczniowie  lecz absolwenci (§ 20. 1. rozp MENiS z dnia 7 września w spr. war. i spos. oceniania i promowania……).

9.      Treść § 37. 1.  i § 60. 1 rozp MENiS z dnia 7 września w spr. war. i spos. oceniania i promowania… mówiący o tym, że dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za organizację i przebieg egzaminów i sprawdzianów w szkole jest w sprzeczności z Art. 9c ust.2 pkt1 ustawy o systemie oświaty. Przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 należy do szczególnych zadań okręgowych komisji egzaminacyjnych (Art. 9c ust.2 pkt1 UOSO)

10.  Egzamin maturalny jest przeprowadzany dla absolwentów szkól ponadgimnazjalnych: liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników uzupełniających (§ 50. 2 rozp MENiS z dnia 7 września w spr. war. i spos. oceniania i promowania……).

11.  Przeprowadzanie sprawdzianów, egzaminów gimnazjalnych i egzaminów maturalnych jest statutowym zadaniem Wydziału Sprawdzianów, Egzaminów Gimnazjalnych i Matur będącego komórką organizacyjną każdej z ośmiu Okregowych Komisji Egzaminacyjnych (§ 5 Statutu OKE w ......... Są to załączniki od 1 do 8 ZARZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 31 marca 1999 r. w sprawie nadania statutów okręgowym komisjom egzaminacyjnym (Monitor Polski Nr 12, poz. 169 i Nr 16, poz.226, z 2001 r. Nr 27, poz. 443 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 777).

Zola05-01-2005 00:18:08   [#04]

w kontekście tego co napisałeś nie powinno być zapisów a kurka są

§ 37. 1. Za organizację i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

§ 60. 1. Za organizację i przebieg egzaminu maturalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

ale tak na marginesie też uważam że nie jest to zadanie statutowe

w CKE dyrektorzy zyskali obok organu pedagogicznego i prowadzącego takze organ egzaminacyjny, jest kolejna władza co to rozlicza, kontroluje, szkoli itp

agabu05-01-2005 08:33:50   [#05]

org

Udowodniłeś (-łaś) niezbicie niespójność zapisów prawa w zakresie sprawdzianów, egzaminów i matury. Tak na marginesie dodam, że nie jest to jedyny zakres paranoi prawnej. Zaciekawia mnie tylko, co z tego wyniknie. Czy coś z tym, my OSKKO, będziemy robić? Czy może skończy się to tak, jak z przypadkiem niespójności prawa w kwestii kształcenia niepełnosprawnych - czyli na niczym. Stwierdzamy fakt i już. Czy też, ponieważ kwestia dotyczy wszystkich, wystąpimy w tej sprawie do "właściwych czynników"?
beera05-01-2005 09:00:36   [#06]

org:

Jan z g pisał już o tym

Natomiast, to że zadaniem statutowym szkoły jest egzaminowanie absolwentów i to przez 5 lat moim zdaniem jest zwykłą nadinterpretacją prawa. Jeśli jest inaczej, to chciałbym poznać taki przepis prawny mówiący o tym WPROST.

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=8229#FBK

RomanG05-01-2005 09:05:35   [#07]
Czy dyrektor w przypadku matury może zażądać od CKE opłaty za salę?
Chowański Krzysztof05-01-2005 09:15:34   [#08]

Myślę, że właściwym byłoby podpisanie porozumień z OKE lub CKE w sprawie wynajmu lub udostępniania bazy i sprzętu na potrzeby organizowanego egzaminu. Skoro środków tych nie ma zabezpieczonych w budżetach organów prowadzących to oznacza, ze są w budżetach OKE lub CKE. Tak więc organy prowadzące winne wystąpić z propozycją odpowiednich porozumień. Mogą też dyrektorzy szkół, pod warunkiem że mają odpowiednie upoważnienia od OP.

W ramach tych porozumień można uregulować kwestie związane z kosztami wynikającymi z zapłaty dla członków zespołów egzaminacyjnych.

RomanG05-01-2005 09:28:36   [#09]

Skoro środków tych nie ma zabezpieczonych w budżetach organów prowadzących to oznacza, ze są w budżetach OKE lub CKE.

Jakoś mam dziwną pewność, że ich tam też nie ma ;-)
Przynajmniej na razie.

janzg05-01-2005 09:52:40   [#10]

wnioski org z 04.01.2005 23:43 [#03]

bardzo mi się podobają - ciekaw jestem czy również podobają się ekspertom ministerialnym

stan05-01-2005 11:13:22   [#11]
Pisałem juz o tym ale się powtórzę.
Egzamin dla mnie "zewnętrzny" powinien być prowadzony przez zewnętrzną komisję zatrudnioną przez OKE. Czy przewodniczącym mam byc ja czy ktoś inny, czy ma to być w szkole czy w kinie to tez problem OKE.
Przykładem takiego egzaminu jest egzamin na prawo jazdy. U mnie w szkole uczymy jeździć i przepisów ruchu drogowego a nasi kursanci zdają egzaminy przed zewnętrzną państwową komisją. System działa. Dlaczego nie może tak być w przypadku matur?
To proste. Chodzi o pieniądze.
Jak przeprowadzić egzaminy za jak najmniejsze pieniądze?
Tylko czyimś kosztem ...
RomanG05-01-2005 11:22:30   [#12]
O, to dobre z tymi egzaminami na prawo jazdy!
Chowański Krzysztof05-01-2005 20:00:59   [#13]

Podnoszę wątek.

Może można coś z tym zrobić.

Może tak jak ze sprawą uznawania zbieżności wykształcenia przez KO. Jako niezgodne z ustawą zaprzestano. Może wyprosuje się także sprawa matur?

Małgoś05-01-2005 20:06:58   [#14]

Obliczyłam, że samo "siedzenie"  n-li spoza szkoły na wszystkich egzaminach kosztować nas będzie około 1500 zł

Nie liczyłam jeszcze kosztów siedzenia w zespołach naszych n-li oraz siedzenia podczas egzaminów ustnych

I marzę sobie, żeby przynajmniej do tych "obcych" OKE powinn sie dorzucić

zgredek05-01-2005 21:45:35   [#15]
OSO:

Art. 39. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:

8) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, przeprowadzanych w szkole lub placówce.


--------------------------


Art. 9c.
2. Do zadań okręgowych komisji egzaminacyjnych należy w szczególności:

1) przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1;


--------------------

co oznacza:

1.  przeprowadzanie egzaminu

2.  właściwa organizacja egzaminu?
Chowański Krzysztof05-01-2005 21:52:34   [#16]

To co  czytasz w ustawie;

OKE przeprowadza, a odpowiada dyrektor szkoły.

Jeżeli uznamy, że organizacja to też powielanie i dystrybucja arkuszy, zaś przeprowadzanie to także ocenianie (wszystkich - pisemnych i ustnych części)  to przypomina mi się "Sexmisja"

Nieodpowiadamy tylko za gradobicie i koklusz.

Małgoś05-01-2005 22:10:30   [#17]

co mi tam odpowiada czy przeprowadza...

mnie interesuje - kto płaci?

chyba bardziej ten, co przeprowadza, a jak przeprowadzi to ja mogę odpowiadać

Chowański Krzysztof05-01-2005 22:18:23   [#18]

 Rozp. w spr oceniania : - § 63 ust. 3. Osoby, o których mowa w § 59 ust. 2, oraz absolwenci, o których mowa w § 59 ust. 3, którzy złożyli deklarację dyrektorowi komisji okręgowej, do części ustnej egzaminu maturalnego przystępują w szkole wskazanej przez dyrektora komisji okręgowej.

 

§ 62. ust. 2. - W uzasadnionych przypadkach dyrektor komisji okręgowej może podjąć decyzję o przeprowadzeniu całego lub części egzaminu maturalnego dla absolwentów danej szkoły lub szkół w miejscu niebędącym siedzibą szkoły.

A odpowaiada dyrektor szkoły od absolwentów?!

Dyr. OKE daje obowiązki dyr. szkoły.

 

§ 60 ust. 3.  - Jeżeli przewodniczący zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie mogą wziąć udziału w egzaminie maturalnym, dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.

I co? wówczas też odpowiada dyrektor szkoły? W tej sytuacji brak w ustawie zapisu zwalniającego dyrektora z odpowiedzialności.

zgredek05-01-2005 23:06:56   [#19]
Małgoś - mnie też interesuje, kto płaci

i nie tylko mnie

---------------

pan Minister ENiS (strasznie mi się to podoba) napisał:

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu nigdy natomiast nie kwestionowało konieczności zrekompensowania nauczycielom kosztów dojazdu do pracy w zespole egzaminacyjnym w innej szkole. Koszty te powinny być zwrócone na podstawie delegacji służbowej, przez dyrektora szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel. Następnie organ prowadzący szkołę obciąży notą zbiorczą właściwą okręgową komisję egzaminacyjną.

-------------------

kwestionuje natomiast konieczność zapłaty za pracę

to o co pytałam w #15 rozumiem tak:

OKE przeprowadza egzamin

znajduje między innymi miejsce tego egzaminu

ponieważ pierdołami, takimi jak: ustawienie stołów, zapalenie światła, odpowiednią wentylacją zajmować się nie będzie zleca organizację egzaminu szkole - podpisuje umowę, w której określa, że należy zrobić to i to za tyle i tyle

dyrektor wtedy (nie pobierając dodatkowego wynagrodzenia - bo ma to w zakresie obowiązków z OSO) właściwie organizuje przebieg tego egzaminu


ale ponieważ nie sklonuje się - musi zaangażować do organizacji pracowników

egzaminowanie w części ustnej jest pracą, za którą zapłacić należy

i jeszcze jakoś uregulować status nauczyciela z innej szkoły - zapłacić za dojazd, a nie płacić za pracę? to po co taki nauczyciel, który nie pracuje na egzaminie


-----------------

Pan Minister ENiS jest bardzo niekonsekwentny w tym za co płacić, a za co nie płacić
maeljas06-01-2005 19:34:42   [#20]

qurka -radio Erewań

17 listopada 2004 r na spotkniu w Lublinie przedstawiciel OKE z Krakowa

zapowiadał:

"na dniach Menis ogłosi decyzję - nauczyciele mają mieć płacone za egzaminy ustne"

No i "ogłosił" - może nie "na dniach", może nie "to, co miał", ale ogłosił

basiagol06-01-2005 21:07:59   [#21]
Co w takiej sytuacji mają robić nauczyciele j. polskiego i angielskiego? Mają za darmo siedzieć 100 godzin przy maturze ustnej i zgadzać się na wszystko, czy zbuntować się, iść na chorobowe w czasie matur, czy do sądu, żeby zapłacili. Jak znam życie te dyskusje są jałowe i nie będzie żadnego ogólnopolskiego protestu przeciw tak jawnej niesprawiedliwości, bo środowisko samych nauczycieli  jest rozbite. Co obchodzi nauczyciela wf, fizyki, czy chemii, że ja mam 100 godzin siedzieć przy maturze. Powiedzą Ci  "taka jest specyfika przedmiotu, nikt Ci nie kazał iść na polski" I wszystko w temacie. Dziekuję.
Chowański Krzysztof06-01-2005 22:05:24   [#22]
A wuefiści odpowiedzą: a my w soboty i niedziele jeśdzimy na zawody sportowe i też nikt nam za to nie płaci. Tak więc wy możecie pracować na ustnej maturze. Taka jest specyfika zawodu. I konflikt mamy gotowy.
janzg07-01-2005 11:31:18   [#23]

Krzysztofie - nie przesadzajmy i nie mieszajmy różnych rzeczy. Bo gdy wuefista nie zechce pojechać na zawody, to nie pojedzie.

Wyczyn sportowy śmiało można uznać za działalność pozaszkolną, którą można prowadzić bo:

- to lubię, bez względu na koszty,

- jestem pasjonatem i chcę mieć z podopicznymi sukces i satysfakcję,

- tak mi się po prostu chce lub nie chce, 

- itd.

--------------------------------------------

Przeprowadzenie egzaminów maturalnych absolwentom szkół, które to zadanie zostało przypisane USTAWĄ sejmową specjalnie stworzonej do tego celu STRUKTURY próbuje się przerzucić na barki szkół i nauczycieli tłumacząc, że mają to wykonać bez wynagrodzenia

i na to właśnie teraz należy stanowczo odpowiedzieć  NIE

właśnie teraz należy:

- wykazać, że wiele zapisów rozporządzeń, procedur, listów pisanych i wydawanych przez MENiS, CKE, OKE jest sprzecznych z ustawami i trzeba to wypunktować - tak jak np. w post.3 zrobił to org

- dokładnie policzyć i wykazać Ministrowi, że się myli twierdząc iż "..obciążenia szkoły są zmniejszone a  nie zwiększone.."

- itd.

---------------------------

Właśnie w tym roku, jeśli ustalone zostaną "zachowania" rządu w tym ministra, dyrektorów CKE i OKE w sprawach matury, to jestem przekonany, że stanie się to obowiązującym standardem na lata , dlatego IM wszystkim my musimy pomóc.

Chowański Krzysztof07-01-2005 19:14:05   [#24]

Moja wypowiedż była kontynuacją basiagoli.

Zgadzam się z Tobą Janzg. Jeśli zrobimy to tak jak chcą ci na górze w tym roku, to będziemy tak robić zawsze.

Dżoana07-01-2005 19:27:12   [#25]

basiagol

Popieram całym ciałem i umysłem!
margocha07-01-2005 19:41:24   [#26]

 

 Ręcami i nagami się podpisuję, jeśli tylko tymi ostatnimi się uda.Ludzie, zróbmy coś!!!!!!!!!

org07-01-2005 19:47:57   [#27]

Pierwsza propozycja

Sporządżmy pismo.

Wypunktujmy stanowisko

Wszycy forumowicze wyślą maile do MENiS-u, soich posłów, rzeczników praw, Trybunału i do innych instytucji.

Niech się im skrzynki zatkają.

Chowański Krzysztof07-01-2005 21:34:41   [#28]

Czy wycofają się egzaminatorzy?

www.wspolczesna.pl

Koszarowa matura

Coraz więcej polonistów o uprawnieniach egzaminatorów zapowiada, że nie będzie sprawdzać maturalnych prac. Techniczne kłopoty z przeprowadzeniem egzaminów dojrzałości przewidują też dyrektorzy szkół, w których brakuje m.in. sprzętu nagłaśniającego.

- Nowe matury rozpoczną się już za trzy miesiące, a jest jeszcze mnóstwo niedociągnięć - mówi polonistka z białostockiego ogólniaka. - I mimo że mam uprawnienia egzaminatora, to nie będę w tym roku sprawdzać maturalnych prac. Nie chcę brać odpowiedzialności za ten bałagan.
Strajk egzaminatorów
Kilkudziesięciu białostockich polonistów podpisało się pod listem protestacyjnym skierowanym do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Nauczyciele zarzucają złe przygotowanie próbnej matury i obawiają się, że te same błędy powtórzą się na prawdziwej maturze.
- Coraz częściej słyszę, że wielu egzaminatorów rozważa wycofanie się ze sprawdzania matur - mówi Maria Bartnicka, metodyk języka polskiego w III LO w Białymstoku. - Tym bardziej zaś im się nie dziwę, że warunki, w jakich trzeba będzie pracować, można określić tylko jako koszarowy koszmar.
Zgodnie z wymogami Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, poloniści będą musieli sprawdzać pisemne prace uczniów w warunkach tzw. skoszarowanych, czyli po kilka osób przez kilkanaście godzin w jednej sali.
- W takich warunkach nie ma mowy o skupieniu i uczciwej ocenie maturalnej pracy stylistycznej - denerwuje się Maria Bartnicka.
Bez pieniędzy i sprzętu
Nauczyciele są też rozgoryczeni, że nie dostaną pieniędzy za nadgodziny za obecność na ustnych egzaminach dojrzałości. Mieli nadzieję, że Ministerstwo Edukacji wygospodaruje na ten cel jakieś pieniądze. Jednak szef resortu rozwiał ich nadzieje, wyjaśniając, że nie ma podstaw, aby wypłacać im dodatkowe wynagrodzenie, gdyż przeprowadzenie matur to zadanie statutowe szkoły.
Również dyrektorzy podlaskich szkół martwią się, czy uda im się bez problemu przeprowadzić matury.
- Największy problem to brak sprzętu nagłaśniającego, niezbędnego do przeprowadzenia egzaminu dojrzałości z języków obcych - przyznaje Jerzy Kiszkiel, dyrektor IV LO. - Na próbną maturę moi nauczyciele przynieśli magnetofony z domów, a co będzie na prawdziwym egzaminie dojrzałości?


(dona)
06. Stycznia 2005 21:22

margocha07-01-2005 21:39:53   [#29]
No cóż, coś podobnego całkiem niedawno proponowałam, podtrzymuję. Mamy wybór. Ciekawe tylko, co będzie jeżeli zdecydowana większość powie "nie"?
beera07-01-2005 21:48:03   [#30]

no i szykuje nam się kolejne...

stanowisko za ktore oberwiemy;-))

janzg ma ferie niedługo;-)

zgredek08-01-2005 03:24:23   [#31]
org i janzg
tworzycie to pismo, czy tworzymy tu razem?
org08-01-2005 14:38:43   [#32]

Proponuję taki początek:

Pan Mirosława Sawicki

Minister Edukacji i Sportu

 

 

 

W nawiązaniu do pisma z dnia 22 grudnia 2004r. w sprawie informacji skierowanej  do Marszałków Województw, Starostów i Prezydentów Miast i dotyczącej kosztów oraz organizacji egzaminów zewnętrznych w 2005r. przedstawiamy uwagi i wnioski w przedmiotowej sprawie.

 

Pragniemy nadmienić, iż także gminy prowadzą szkoły, w których organizowane będą egzaminy maturalne. Tak więc Pański list winien być skierowany także do Wójtów i Burmistrzów. Tym bardziej, że we wstępie jest informacja mówiąca o organizacji egzaminów zewnętrznych.

Nieprawdą jest, że tylko niektórzy dyrektorzy i nauczyciele uważają, że egzamin maturalny powoduje zwiększenie zadań szkoły, które powinno być zrekompensowane dodatkowym wynagrodzeniem nauczycieli, np. za udział w pracach zespołów egzaminacyjnych. Tak uważa zdecydowana większość środowiska oświatowego i organów prowadzących.

Przeprowadzanie egzaminu maturalnego nie jest zadaniem statutowym szkół, gdyż osoby przystępujące do niego utraciły status ucznia. Stając się absolwentami nie podlegają uregulowaniom zawartych w statutach szkół. Egzamin ten zgodnie z Ustawą o systemie Oświaty oraz  ZARZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 31 marca 1999 r. w sprawie nadania statutów okręgowym komisjom egzaminacyjnym (Monitor Polski Nr 12, poz. 169 i Nr 16, poz.226, z 2001 r. Nr 27, poz. 443 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 777) jest zadaniem statutowym Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych.

 

janzg09-01-2005 15:59:17   [#33]

wiele razy tu na FORUM było wypracowywane wspólnie stanowisko "środowiska szkolnego" i nie widzę powodów, aby i tym razem nie robić tego wspólnie.

-----------------------

Początek mamy - wersji I      :-)

----------------------

Jestem też zdania, że nie powinniśmy zajmować się sprawami, które "rajcują" madia - typu:

- brak sprzętu - przecież już od roku 2001/2002 szkoły czyniły starania o doposażenie w sprzęt i z takim argumentem - nauczyciele przynoszą swoje magnetofony, czy brak sprzętu nagłaśniającego - nie ma co wyskakiwać, bo ....... ;-(

- możliwości organizacyjne szkół od strony bazy,

--------------------

problemem głównym jest sensowne połączenie orgzanizacji i przebiegu egzaminów ustnych z języka polskiego i obcych z zapewnieniem normalnego prowadzenia zajęć lekcyjnych z tych przedmiotów w klasach I i II w tym samym czasie. Problemem więc jest:

- odrębne wynagrodzenie członków PZE za pracę, która mogłaby być wykonywana poza zajęciami lekcyjnymi (skoro mamy nakaz stosowania art 42 ust 5b KN - więc to wynagrodzenie jest prostą tego konsekwencją),

- Płaceniem za pracę powinii otrzymać członkowie PZE w szkole, w której egzaminy się odbywają a nie w szkole delegującej do pracy (jak ja mogę delegować do pracy - kontrolować jej jakość - w innej szkole? czy delegować nauczyciela w czasie kiedy on w macierzystej szkole ma czas wolny???), więc umowa powinna być jak za pracę zleconą.

- itd.

Dżoana09-01-2005 16:25:52   [#34]

janzg

Nie zgadzam się, że nie należy wspominać o sprzęcie! W mojej szkole 11 os. zdaje informatykę, a nie ma nawet licencjonowanego Windowsa, nie mówiąc już o innych programach!

Poza tym dlaczego to nauczyciele mają dostarczać swój sprzęt? A jak się coś popsuje, to na kogo będzie?

janzg09-01-2005 19:45:15   [#35]

no nie wiem

wraz z pacowniami komputerowymi było oprogramowanie. W ostatnim czasie, to tych pracowni był nawet przesyt. Ja mam wrażenie, że często ktoś(?) (m.in. firmy od kursów) przy okazji robi niezły interes (może i tu się doczekamy komisji śledczych)

ponadto szkoły już dawno powinny swoje oprogramowanie zalegalizować, było wiele okazji. Jeśli tego nie zrobiły w określonym czasie, to trudno teraz mieć o to pretensje - bo do kogo.

Jeśli u was  w szkole jest 11 uczniów zdających informatykę, to na jakim sprzęcie oni się szkolili w poprzednich latach?

Zola09-01-2005 23:17:02   [#36]
nie bądź niesprawiedliwy, kiedy przystępowałam do próby w 2002 roku nie miałam żadnego CD, tuz przed egzaminem kupiłam 3 odtwarzacze, na więcej nie miałam pieniędzy, resztę przynieśli nauczyciele, wiedziałam że do maja kupię jeszcze ze trzy i tak przez kolejne lata,na dzień dzisiejszy mam ich 10 i do maja znowu ze dwa kupię
ale jesli chodzi o oprogramowanie to gorzej, pracownię mam starą, co roku jestem w stanie wymienić w niej 1-2 komputerów, te stare chodza na WIN 98, te nowsze na WIN 2000 , te tegoroczne na XP
W roku 2002 miałam też maturę i jeden uczeń zdawał informatykę, wybrane przez niego oprogramowanie miałam i zdawał w szkole
w tym roku mam dwójke uczniów, wybrali takie opcje oprogramowania, ze mam XP, mam worda i te inne ale nie mam C++ i nie mam na niego pieniędzy, poza tym nie mam kompa dodatkowego, bo w prawcowni mam tylko 2 XP
na pracownie ministerialną czekam, nauczyciele przeszkoleni, pracownia przygotowana od sierpnia a komputerów ani widu ani słychu
co roku w planie budżetu planuję środki na pomoce i uzasadniam potrzeby także maturą, ale i nowymi programami, lekturami, koniecznością nowych pomocy, w tym komputerów, w roku ubiegłym zaplanowałam 46 tys. , dostałam 1,5 tys. , nawet nie jeden komp, wiec nie dziwię się że baza też jest problemem
Dżoana10-01-2005 07:03:57   [#37]
U nas jedna pracownia jest stara, z "darów" i tam nie ma oprogramaowania. Kiedy nauczyciel informatyki wspomina o tym dyrekcji, ta nic w tej sprawie nie robi. Druga pracownia jest ministerialna, ale to są Mackintoshe, mało który uczeń chce na nich zdawać maturę. Poza tym nawet jak mieliśmy dostać tą pracownię i w związku z tym mieliśmy przejść "obowiązkowe" szkolenia, okazało się że szkoleń nie będzie, bo kasy brak. Tylko dzieci żal.
janzg10-01-2005 09:57:58   [#38]

"pracownie ministerialną czekam, nauczyciele przeszkoleni, pracownia przygotowana od sierpnia a komputerów ani widu ani słychu"

i to jest skandal - ponieważ, takie postępowanie stało się już tradycją

Ja myślę, że właśnie TYCH WSZYSTKICH odpowiedzialnych za taki stan rzeczy powinni już dawno wywalić na "pysk"

-----------------------------

te problemy są oczywiście bardzo ważne, tylko, że o nich w szkole wiedziano od dawna i był czas, żeby te sprawy sukcesywnie załatwiać.

----------------------------------

a teraz chodzi raczej o to, aby w sposób SYSTEMOWY ustalić STANDARDY współpracy "szkoły - OKE", kto za co odpowiada, kto za co płaci i komu itd., w świetle "przepychanek" odzwierciedlonych m.in. w liście ministra z dnia 22 grudnia 2004r.

Chowański Krzysztof10-01-2005 20:13:19   [#39]

Artykuł w WP i ciekawe wypowiedzi na temat nauczycieli.

Tak część społeczeństwa ocenia pracę nauczycieli:

NPB("002");
NPB("009"); Wirtualna Polska\n'); OknoPopUnder.document.write(' \n'); OknoPopUnder.document.write(' \');\n'); OknoPopUnder.document.write(' document.write(\' \');\n'); OknoPopUnder.document.write(' document.write(\' \');\n'); OknoPopUnder.document.write(' document.write(\' \');\n'); OknoPopUnder.document.write(' document.write(\'\');\n'); OknoPopUnder.document.write(' document.write(\'\');\n'); OknoPopUnder.document.write(' document.write(\'\');\n'); OknoPopUnder.document.write('// -->\n'); OknoPopUnder.document.write(''); } // -->

NPB("008");
#kitek {font-size:12px}

Słony rachunek za egzamin

Pieniądze dla nauczycieli pracujących w komisjach egzaminacyjnych, sejfy zabezpieczające pytania czy odtwarzacze DVD to problem dyrektorów szkół, tak jak i sama matura.

Tak napisał w piśmie adresowanym do marszałków i starostów Mirosław Sawicki, minister edukacji narodowej i sportu proponując, by przy przechowywaniu tajnych materiałów dyrektorzy skorzystali z pomocy... banków czy policji. - To paranoja - komentuje Piotr Igar-Makowski, dyrektor XXXI LO w Krakowie podkreślając, że jego nauczyciele będą go skarżyć za łamanie kodeksu pracy.

Kto zapłaci za nadgodziny

Dyrektorzy w październiku ub. roku podliczyli koszty związane z przeprowadzeniem matury. Stanisław Pietras, dyrektor V LO skalkulował, że aby zapłacić nauczycielom za pracę w komisjach, a także tym, którzy będą mieli ewentualne zastępstwa, potrzeba mu 70 tysięcy złotych. Zdzisław Kusztal, dyrektor VIII LO wycenił godziny nadliczbowe na 120 tysięcy. W jego liceum jest aż 418 maturzystów.

Żądają wyjaśnień

Dane trafiły do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, w którym miały zapaść decyzje o finansowaniu matury. - I zapadły - Zdzisław Kusztal, dyrektor VIII LO nie ukrywa zdenerwowania. - Minister umył ręce, a problem środków na nowy egzamin mamy wziąć na własne barki.

Nauczyciele VIII LO sporządzili pismo, w którym domagają się od dyrektora wyjaśnień, pytają, czy przewiduje dla nich wynagrodzenie po przekroczeniu ustawowego czasu pracy. Chcą także wiedzieć, jakie sankcje zastosuje wobec tych, którzy odmówią pracy w szkolnym zespole egzaminacyjnym.

Pójdą do sądu

- To cyrk. Najpierw chcą wiedzieć ile potrzebujemy, my podliczamy, a później przysyłają nam pismo, że ich to nie interesuje i że egzamin to sprawa szkół - mówi Stanisław Pietras.

Jest przekonany, że jego nauczyciele będą walczyć o swoje pieniądze w sądach pracy. - Naruszymy kodeks, przetrzymując ich po kilkanaście godzin w komisjach - zauważa Pietras.

Dyrektorzy krakowskich szkół będą domagać się pieniędzy od samorządów. Czy znajdą się one w budżecie miasta? - Część środków mamy, ale potrzeba ok 2,5 miliona złotych. Nie ukrywam, że jesteśmy rozgoryczeni stanowiskiem ministerstwa. Zostaliśmy sami i będziemy musieli jakoś te pieniądze zebrać - obiecuje Henryk Bątkiewicz, wiceprezydent Krakowa.

Opinie (54)
 Nauczyciele to banda wymądrzających się nierobów i chamów! (16) Przem 2005.01.10 09:46
 120 tys za nadgodziny????? (2) TK 2005.01.10 10:56
 Kasy fiskalne aby mogli uczciwie płacić podatki za korepetycje arni 2005.01.10 18:47
 szanowni oszczercy dina 2005.01.10 18:06
 Etat 18 godz. wakacje ponad 2 mies,ferie i co jeszcze? (3) 2005.01.10 16:48
 Ładnie a pełny etat nauczyciela to 18 godzin [LEKCYJNYCH !!!] Antyskul 2005.01.10 16:46
 Matura Kotoska Kotkowska <KKotkowska> 2005.01.10 16:31
 Miałam się nie odzywaćale nie wytrzymałam Marta 2005.01.10 16:19
 Ja pracujew banku i nikt mi nie placi jak zostaje po godzinach (8) marta w 2005.01.10 09:53
 Zwolnić tych co zaczynali za komuny, to oni wszystko psują. 2005.01.10 15:18
 Jak sie nauczycielom nie podoba to niech sie zwolnia (4) lukas 2005.01.10 08:50
 nic dziwnego - jak DVD dla szkoły, to musi kosztować min. 5000 mortyr 2005.01.10 14:50
 A co chodzi z tym DVD w artykule sie nie doczytalem??? (2) Michał 2005.01.10 11:50
 jak to będzie ze sprawdzaniem prac maturalnych kubus 2005.01.10 13:25
 O jaki ty mądry z Wałęso do UNI na doradcę jedż (2) ludź 2005.01.10 09:24

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]