Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
w sejmie o małych szkołach |
|
beera | 16-12-2004 09:16:17 [#01] |
---|
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży /ENM/ dyskutowała nad problemami funkcjonowania małych szkół – szkół o uprawnieniach placówek publicznych, zakładanych głównie przez stowarzyszenia i fundacje rodziców w miejsce szkół likwidowanych przez gminy. Szkoły te powstają głównie na wsi, dla dzieci w wieku 6 - 9 lat, 6 - 12 lat albo w wieku gimnazjalnym. Według statystyk MENiS takich placówek jest obecnie ok. 200.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Anna Radziwiłł stwierdziła, że placówki te mogą być w pewnym stopniu odpowiedzią na stojące w najbliższej perspektywie przed oświatą poważne problemy wynikające z niżu demograficznego /spadek liczby uczniów, nieuchronna likwidacja szkół, utrata miejsc pracy nauczycieli/. Podkreśliła również, że szkoły powstające w ramach programu „Mała Szkoła” pełnią rolę ważnego ośrodka rozwoju kulturalnego i obywatelskiego wsi, z założenia mają służyć edukacji ustawicznej dorosłych. Alina Konińska – Bałdyga - prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych – organizacji pozarządowej wspierającej program pod względem organizacyjnym, prawnym i finansowym, przedstawiła główne problemy związane z tworzeniem i działalnością małych szkół.
Część posłów krytycznie oceniła program. Główne zarzuty to m.in. zatrudnianie nauczycieli o obniżonych kwalifikacjach, bez respektowania zasad Karty Nauczyciela, powszechnie stosowane nauczanie w łączonych klasach, obciążenie kosztami kształcenia rodziców. Inni posłowie zwracali uwagę na pozytywne aspekty programu. Uznając potrzebę istnienia tych placówek w systemie oświaty, proponowali rozważenie zmian w sposobie naliczania dotacji dla małych szkół ze środków publicznych, nadanie programowi statusu rządowego, znowelizowanie prawa oświatowego m.in. określenie precyzyjnych warunków likwidacji szkoły przez organ prowadzący.
Posłowie zwrócili się do MENiS o przygotowanie analizy wyników i poziomu nauczania w małych szkołach i przedstawienie oceny tych szkół, jakiej dokonuje nadzór pedagogiczny.
W dyskusji pojawił się też zasygnalizowany przez posłów problem przekazywania szkół przez samorządy fundacjom przez nie zakładanym. Podsekretarz stanu Anna Radziwiłł oświadczyła, że są to działania bezprawne.
Ustalono, że Komisja poświęci małym szkołom i problemom z tym związanym kolejne posiedzenie w pierwszym półroczu 2005 r. |
asik | 17-12-2004 10:36:02 [#02] |
---|
... i ciekawe co wymyślą. Najbardziej drażni mnie argumet, że nauczyciele w takich szkołach nie są zatrudniani z KN w związku z czym gorzej zarabiają i nie mają pewnych uprawnień. Jakoś nie wierzę w ich troskę. Poza tym zatrudnianie n-eli o obniżonych kwalifikacjach? Nie jest to nagimnne, a z tego co wiem stosowane również w szkołach publicznych, prowadzonych przez JST. |
beera | 21-04-2005 11:40:42 [#03] |
---|
dalszy ciąg z 19 kwietnia Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży /ENM/ zapoznała się z informacją o systemie kształcenia oraz rozwiązaniach organizacyjnych i finansowych związanych z funkcjonowaniem małych szkół w Szwecji. Temat referowała przedstawicielka Szwedzkiego Związku Gmin Eva-Lena Arefall. W Szwecji istnieje 290 gmin, które problemy szkolne rozwiązują na szczeblu lokalnym. Rodzice wraz z uczniami mają prawo dowolnego wyboru szkoły, a fundusz na pokrycie kosztów nauki „idzie za uczniem". Takie rozwiązanie pozwala na konkurencyjność szkół, lecz sprawia problemy samorządom gmin, które muszą płacić za szkołę wybraną przez ucznia i problemy związane z planowaniem rozdziału funduszy. W Szwecji nie istnieje centralna definicja "małej szkoły" a także "dużej szkoły" – istnieją szkoły nawet do 3 tysięcy uczniów. Wielkość szkoły zależy od standardu ustalonego przez gminę, a resort edukacji określił, iż szkoła powinna posiadać minimum 20 uczniów. Nie ma także centralnego określenia odległości szkoły od miejsca zamieszkania ucznia, przy której gmina ma obowiązek zorganizować przewóz dziecka. Po ogólnej informacji Eva-Lena Arefall odpowiadała na pytania zadane przez uczestników posiedzenia. Pytania w większości dotyczyły szkół podstawowych.
W drugiej części posiedzenia Komisja kontynuowała omawianie problemów funkcjonowania małych szkół, w tym kwestie przekazywania szkół stowarzyszeniom i fundacjom. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Anna Radziwiłł podkreśliła, że likwidowanie przez jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szkół i placówek oświatowych, a następnie przekazywania ich do prowadzenia fundacjom jest naruszeniem obowiązującego prawa. W dyskusji posłów i przedstawicieli organizacji społecznych poruszona była sprawa przestrzegania Karty Nauczyciela. Szczególnie niebezpieczne są praktyki zatrudniania nauczycieli, a nawet dyrektora na zasadzie umowy-zlecenia, stosowane w niektórych szkołach prowadzonych przez fundacje. Prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych Alina Kozińska-Bałdyga przedstawiła znaczenie i osiągnięcia szkół niepublicznych, szczególnie przy ratowaniu małych szkół, oraz podała za przykład Holandię, w której aż 70% szkół zakładanych jest przez stowarzyszenia rodziców. Przewodniczący Komisji podsumowując dyskusję postanowił, że prośba o patronat i współpracę w ramach programu Inicjatywy Wspólnotowej przedstawiona przez Federację Inicjatyw Oświatowych będzie rozpatrywana przez prezydium Komisji. W posiedzeniu udział wzięła podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Anna Radziwiłł. |
Dorota Niepołomice | 21-04-2005 16:13:59 [#04] |
---|
Ja pracuję w takiej szkole i nie wyobrażam sobie zatrudnienia nauczyciela bez kwalifikacji, bo nadzór mamy nader uważny - i dobrze - nauczyciele nie są zatrudniani na umowy-zlecenia, a wrecz przeciwnie - mają umowy na czas nieokreslony - wszystko zgodnie z obowiazujacym prawem. Szkoła ma niewatpliwie swoja autonomie. Ale niestety - rosnace koszty utrzymania i niemoznosc otrzymania pomocy wtedy od JST (choć często taka pomoc się uzyskuje, musze byc sprawiedliwa) sprawia, ze boje sie o przyszłość szkoły. Liczę na to, że coś sie zmieni. Na lepsze. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|