Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Pomoc materialna dla uczniów - stypendia..
strony: [ 1 ]
emeryt15-12-2004 13:38:23   [#01]

Może ktoś wie, co się dzieje z projektem zmiany UOSO w zakresie określenia zasad pomocy materialnej dla uczniów.Projekt jest na stronie MENiS od lipca 2004 (chodzi o wprowadzenie całkowicie nowego rozdziału 8a określającego zasady i kryteria przyznawania pomocy).

Dotychczas było to unormowane w Rozporządzeniu MENiS, ale trybunał kondstytucyjny uwalił w UOSO delegację dla ministra do określenia tych zasad w Rozporządzeniu, w związku z czym rozporządzenie nie obowiązuje od 1 stycznia 2005.

W tekście jednolitym UOSO z 2 grudnia 2004 D.U. 256 poz. 2572 tych zmian nie uwzględniono.

I tak od stycznia nie ma podstawy do wypłacania stypendium uczniowi za wyniki w nauce.

bogna16-12-2004 18:09:37   [#02]
Nowe zasady przyznawania stypendiów dla uczniów

Znowelizowana ustawa o systemie oświaty, regulująca zasady przyznawania stypendiów dla uczniów, trafi do podpisu prezydenta. W czwartek posłowie przyjęli kilka poprawek Senatu do ustawy, głównie o charakterze redakcyjnym.

Nowelizacja reguluje zasady przyznawania stypendiów socjalnych i stypendiów motywacyjnych, czyli za osiągnięcia w nauce lub sporcie.

http://www.samorzad.pap.pl/?id=12907431&klucz=GAZETA-24H&grupa_menu=gaz

janzg16-12-2004 18:19:40   [#03]

to co się dzieje w tym roku szkolnym ze stypendiami,  to ja uważam za skandal

MEDIA "trąbiły" o wyrównywaniu szans edukacyjnych...... i co.....i nic!!

Czy gdzieś w Polsce ktoś widział stypendia z Działania 2.2 ZPORR ???

AnJa16-12-2004 19:15:17   [#04]
Nie wiem jaki to stypendium numer, ale jeśli chodzi o te co maja wyrównać, to lada chwila zobaczymy.

Tak strzy nasz OP. Bo pewnie zobaczymy w przerewie świątecznej a do końca roku 2004 bedziemy sie musieli rozliczyć: tzn. zrefundować uczniom na podstawie przedłozonych przez nich rachunków.

A wyszło u nas chyba z 35 zł/miesięcznie na łebek.

Studenci to podobno nawet ok.50.
janzg16-12-2004 19:29:11   [#05]

a może przynajmniej ktoś widział te kolorowe papierki? - wnioski, które potrzebujący będą wypełniać (a może już tę całą dokumentację macie przygotowaną z tzw. ustalonymi rankingami potrzebujących??)

z tego co wiem. to bez umów - na 1 łepek - w trzech egzemplarzach, decyzji dyrektora itd.,

 na święta, to jedynie z potzrebującymi stać mnie będzie na przełamanie się opłatkiem

AnJa16-12-2004 19:39:42   [#06]
U nas już wszystko - nawet OP stosowne umowy z województwem podpisał.

Tylko kasiorka na konto.

A tej ni ma.
janzg16-12-2004 19:44:58   [#07]

a u nas starostowie podpisali porozumienie, że starosta olsztyński tym się zajmie. No i się zjął

chyba ;;;;;;-((((

beera16-12-2004 20:27:28   [#08]

siedzi w komisji

 

 

23 listopada 2004 r. Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej obradujące pod przewodnictwem posła Ryszarda Hayna /SLD/, rozpatrzyły:

- sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw /druk nr 3361/.

W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z podsekretarz stanu Anną Radziwiłł.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Otwieram posiedzenie Komisji. W porządku dziennym mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Proponuję następujący tryb pracy. Najpierw poproszę przewodniczącego podkomisji posła Franciszka Potulskiego o krótką prezentację zmian, które podkomisja proponuje wprowadzić do projektu. Następnie przejdziemy do pracy nad poszczególnymi zapisami, jako że debata ogólna już się odbyła.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Podkomisja obradowała nad sprawozdaniem łącznie ponad 10 godzin. Myślę, że rozpatrzyliśmy projekt bardzo wnikliwie i szczegółowo - ustęp po ustępie. Efekt prac podkomisji otrzymaliście państwo dziś w postaci przedłożonego sprawozdania. Dodam tylko tyle, że mieliśmy wątpliwości w trzech bądź czterech przypadkach - powiem o nich w trakcie omawiania poszczególnych ustępów. W dwóch - trzech przypadkach przyjęliśmy rozwiązanie w głosowaniu - wskażę je również. W pozostałych przypadkach wszystkie pytania, wątpliwości zostały rozwiane w czasie prac. Poseł Antoni Stryjewski stwierdził, iż nie został do końca przekonany, jeżeli chodzi o jedną wątpliwość, i zabierze głos w trakcie prac Komisji. W pozostałych przypadkach przyjęliśmy rozwiązania w drodze konsensusu. W związku z powyższym przedstawię sprawozdanie - zmianę po zmianie.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Biuro Legislacyjne wniosło do projektu propozycje redakcyjnych zmian. Poproszę o kilka zdań w tej sprawie.

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu Urszula Sęk : Propozycja do art. 90g ust. 4 zrodziła się po konsultacjach z resortem. Ponieważ przesądzono, że stypendium za wyniki w nauce może być udzielone nie po ukończeniu całego roku, ale semestru, więc w pierwotnej wersji był zapis, że uczniom klas I-IV nie przyznaje się tego stypendium. Postanowiliśmy obniżyć tę granicę do klas I-III. Ponieważ jest możliwość udzielenia stypendium już po semestrze, wymagało dookreślenia, iż nie przyznaje się tego stypendium także uczniom klasy IV do ukończenia pierwszego semestru nauki. Taki zapis pojawił się na wniosek MENiS, mnie się wydawało, że posłowie przesądzili, iż są to tylko uczniowie klas I-III - sprawa pozostaje do decyzji Komisji. Wydaje się jednak, że rzeczywiście propozycja będzie korespondować z przepisem, który stanowi, że stypendium może być udzielone już po ukończeniu pierwszego semestru. Natomiast jeśli chodzi o drugą propozycję, Biuro Legislacyjne zgłaszało wątpliwości do sformułowania art. 90d ust. 9. Stypendium w pełnej wysokości określa się tam jako dwukrotność wielkości określonej w innej ustawie, natomiast minimalnej jego wysokości nie odnosi się do tej ustawy, tylko do stypendium w pełnej wysokości. Mieliśmy zastanowić się, czy jest możliwość lepszego zapisu - przedłożyliśmy naszą propozycję, ale po rozmowie z dyrektor Joanną Rozwadowską wiem, że MENiS też ma swoją propozycję. Być może jest ona nawet lepsza, ale omówimy tę sprawę przy pracy nad konkretnym artykułem. Ja mam jeszcze dwie drobne uwagi, ale je także można omówić w czasie prac.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Możemy przejść do pracy nad poszczególnymi przepisami. Czy są uwagi go tytułu projektu? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie tytułu projektu. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie tytułu. Przechodzimy do art. 1. Zmiana nr 1 obejmuje bardzo szeroki zakres: zapisy całego rozdziału 8a i art. 90d do 90u. Będziemy pracować nad kolejnymi ustępami. Czy są uwagi do tytułu rozdziału 8a "Pomoc materialna dla uczniów"? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie tytułu rozdziału 8a. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie tytułu rozdziału 8a. Przechodzimy do art. 90b. Czy są uwagi do art. 90b ust. 1?

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Gdybym mógł coś podpowiedzieć, to po analizie podkomisja nie wniosła uwag do art. 90b i w związku z tym proponuję, aby zarekomendować jego brzmienie z przedłożenia rządowego. Wydaje mi się, że można omawiać artykuły ustępami tylko wtedy, gdy zapis budzi kontrowersje.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Dobrze. Czy wobec tego są uwagi do art. 90b? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90b. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90b. Przechodzimy do art. 90c. Czy są uwagi?

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : W art. 90c ust. 3 proponuję dopisanie kolejnego podpunktu. Zapis będzie brzmiał: "Art. 90c ust. 3. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są: 1) stypendium za wyniki w nauce, 2) stypendium za osiągnięcia sportowe, 3) stypendium Prezesa Rady Ministrów, 4) stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, 5) stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, 6) stypendium ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu". Ostatnio bardzo dużo dyskutujemy i rozmawiamy o tym, że w Polsce sport jest na słabym poziomie. Jesteśmy niezadowoleni z występów naszych polskich sportowców na arenie międzynarodowej, a szczególnie w czasie ostatniej olimpiady. Wszyscy także dobrze wiemy, że nie będzie sportu przez duże "S", jeżeli sport szkolny nie będzie właściwie prowadzony. W zeszłym tygodniu pan premier spotkał się ze środowiskiem sportowym. W spotkaniu uczestniczył między innymi pan Robert Korzeniowski, który powiedział, iż fakt, że osiągnął takie sukcesy i jest trzykrotnym mistrzem olimpijskim zawdzięcza temu, że urodził się w tamtym systemie - przed 1989 r., w którym młodzież zaczynająca uprawianie sportu otrzymywała pomoc - inną niż ma to miejsce obecnie. Stwierdził, że gdyby zaczynał dziś, w obecnych warunkach, najprawdopodobniej nie doszedłby do sukcesów, które osiągnął. Kwestia stypendiów sportowych to nic nowego, stypendia te funkcjonują na całym świecie. W USA i w Europie Zachodniej rangę uczelni mierzy się liczbą noblistów i olimpijczyków. Może kiedyś w Polsce też dojdzie do tego, że sport będzie pewnym reprezentatywnym, promocyjnym elementem szkoły. Chcę też zaznaczyć, że proponowane przeze mnie przepisy oznaczają jedynie możliwość wprowadzenia takiego stypendium, nie będzie to obligatoryjne. Czyli w szkole, w której nikt nie będzie chciał wprowadzić takiego rozwiązania, nie zostanie ono wprowadzone. Aby odpowiedzieć od razu na ewentualne dodatkowe pytania, powiem, że nie ma systemowych rozwiązań w zakresie stypendiów sportowych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich. Chcę, aby sprawa była jasna - obecne stypendia sportowe w ramach systemowych rozwiązań nie dotyczą tej grupy wiekowej uczniów.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Poseł Bogusław Wontor zaproponował wprowadzenie do art. 90c ust. 3 dwóch dodatkowych punktów: "stypendium za osiągnięcia sportowe" oaz "stypendium ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu". Jakie jest stanowisko rządu w tej kwestii?

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Anna Radziwiłł : O ile całkowicie rozumiem troskę o sport, to jednak proponuję, aby pozostawiając art. 90c, dokonać zmiany w zapisie art. 90i określającym kryteria przyznawania stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania - taka jest oficjalna nazwa, ale wiadomo, że jest on także od sportu - wprowadzając do niego nowy pkt 5. Wstęp tego przepisu jest następujący: "Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania może być przyznane uczniowi szkoły publicznej lub niepublicznej [..]: uzyskującemu wybitne osiągnięcia edukacyjne, w szczególności:". Ponieważ edukacja jest także sportem, wobec tego po wymienionych czterech punktach: laureatowi międzynarodowej olimpiady, laureatowi konkursu, uczniowi szkoły ponadgimnazjalnej uzyskującemu najwyższe wyniki w nauce, uczestniczącemu w indywidualnym toku nauczania, można dodać punkt piąty: "uczniowi osiągającemu wybitne wyniki w zawodach sportowych". Wydaje mi się, że taka poprawka wyczerpałaby intencję posła Bogusława Wontora, z którą się zgadzam.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : To by było stypendium ministra, podczas gdy poseł Bogusław Wontor proponuje także odrębne stypendium za osiągnięcia sportowe.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Bardzo się cieszę, że co do idei i kierunkowej decyzji jesteśmy zgodni, chcę tylko dodać, że poprawka zaproponowana przez panią minister uszczupli budżet ministra właściwego do spraw oświaty. W mojej propozycji zostanie uszczuplony budżet ministra właściwego do spraw kultury i sportu - stypendia będą przyznawane z innego działu. Wydaje mi się, że zaproponowane przeze mnie rozwiązanie jest lepsze, ponieważ nie będzie finansowane z "pieniędzy oświatowych" tylko z "pieniędzy sportowych". Dlaczego miałaby za to płacić oświata? Niech to będzie finansowane z działu sportowego.

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : W imieniu rządu resort zgłasza protest wobec tej propozycji. Nie ma oddzielnego ministra do spraw sportu i kultury fizycznej - mówimy o sporcie szkolnym, który jest integralną częścią kształcenia szkolnego i dlatego określenie "wyniki w nauce" dotyczy tak samo wychowania fizycznego. Jest to przedmiot szkolny, a nie coś zupełnie odrębnego od szkoły, a ponadto ten projekt ustawy jest fragmentem ustawy o systemie oświaty i tylko tę dziedzinę może regulować.

Poseł Jarosław Zieliński /PiS/ : W sytuacji, gdy sport nie jest wydzielony w osobnym ministerstwie, propozycja rządu złożona przez panią minister jest, moim zdaniem, godna poparcia. Proszę pana posła o zgodę na to, bo tyle możemy zrobić dziś. W przyszłości będzie można zastanowić się nad innymi rozwiązaniami, ale w obecnym układzie działów administracji rządowej tak trzeba postąpić.

Poseł Jan Kochanowski /SLD/ : Można być wybitnym sportowcem, olimpijczykiem i niestety - mieć trudności z matematyką i takiej nagrody motywacyjnej się nigdy nie otrzyma. Myślę, że posłowi Bogusławowi Wontorowi chodzi o to, aby podkreślić, że wynik w sporcie jest równoznaczny z innym wynikiem w nauce.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Oczywiście, każdy z nas może proponować zmiany, dodanie do projektu kilku różnych dziwnych propozycji. Jest materią dość złożoną zagadnienie, czy należy preferować wyniki sportowe ucznia, niezależnie od jego zachowania w szkole i osiąganych wyników w nauce. Prawdę powiedziawszy, chcę zauważyć, że zgłaszanie takich poprawek jest nie fair. Podkomisja pracowała trzy dni, Komisja wyznaczyła nam termin zakończenia prac - można było przyjść na posiedzenia podkomisji i złożyć poprawkę - moglibyśmy dziś przedstawić Komisji stosunek do niej. Wydaje się, że uwypuklenie, iż wyniki sportowe też mogą być uznawane przy stypendiach motywacyjnych ministra edukacji będzie jednocześnie sugestią, że w regulaminach gminnych też można brać pod uwagę wyniki sportowe uczniów, przydzielając stypendia gminne. Sądzę, że można się ograniczyć tylko do zmiany zaproponowanej przez stronę rządową w art. 90i.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Zgadzam się z panią minister i proponuję, abyśmy wykreślili pkt 6 z mojej poprawki, uzupełniając art. 90i zgodnie z propozycją pani minister. Proponuję jednak pozostawienie w mojej poprawce zapisu: "stypendia za osiągnięcia sportowe", który nie jest jednoznaczny z propozycją rządową, bo dotyczy szkół najniższego szczebla kształcenia. Zgadzam się z posłem Franciszkiem Potulskim i przepraszam za to, że nie przedłożyłem mojej poprawki podkomisji.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Poseł Bogusław Wontor wycofał propozycję dodania w art. 90c ust. 3 punktu 6, pozostała do rozstrzygnięcia sprawa dodania w tym samym przepisie punktu 2: "stypendia za osiągnięcia sportowe". Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki posła Bogusława Wontora? Stwierdzam, że Komisje 22 głosami, przy 2 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki. Przechodzimy do dalszej pracy nad art. 90c. Czy ktoś ma jeszcze jakieś uwagi do tego przepisu?

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Przyjęcie tej zmiany niesie za sobą szereg konsekwencji. W wielu artykułach trzeba dokonać uzupełnień, co spowoduje wydłużenie procesu legislacyjnego. Należałoby skierować sprawę ponownie do podkomisji, aby wniosła do projektu wszystkie niezbędne zmiany, czego wolałbym uniknąć. To będzie przynajmniej 10 dodatkowych zmian.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Poseł Bogusław Wontor przedłożył propozycje wszystkich zmian będących konsekwencją przyjęcia jego poprawki, myślę, że będzie proponował zmiany w trakcie prac nad konkretnymi przepisami. Uważam, że w dalszym ciągu możemy pracować wedle przyjętej procedury.

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS Urszula Sęk : Komisja przyjęła nowe brzmienie art. 90c ust. 3 czy to oznacza, że zostały przyjęte również wypisane przez posła Bogusława Wontora na kartce konsekwencje pozytywnej rekomendacji poprawki? W tej chwili nie podejmuję się ocenić, czy to są wszystkie konsekwencje. Poza tym poseł Bogusław Wontor zmodyfikował nieco swoją poprawkę, wycofując się z propozycji dodania w art. 90c ust. 3 punktu 6. Czy oznacza to, że modyfikacjom ulegną także konsekwencje przyjęcia poprawki? Jeśli tak poproszę, aby poseł Bogusław Wontor to zasygnalizował.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Nie rozumiem, dlaczego robimy z tego problem. Ja proponuję, aby pracować w dalszym ciągu, mam przygotowane odpowiednie propozycje i zgłoszę je we właściwym momencie, tak jak sugerował to poseł Ryszard Hayn.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Rozumiem, że pod rozwagę zostaną wzięte również uwagi przedstawicielki Biura Legislacyjnego. Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 90c? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 90c. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90c. Przechodzimy do art. 90d.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Jeżeli chodzi o art. 90d, nie było uwag do ust. 1, 2 i 3, natomiast w ust. 4 podkomisja dopisała określenie "również uczniów szkół ponadgimnazjalnych", konsekwencje tego zapisu znalazły się również w innych miejscach. Jeśli chodzi o kolejne ust. 5, 6, 7, i 8, także nie było uwag. Omawiając art. 90d ust. 9, mieliśmy wątpliwości do jego zapisu, zarówno Biuro Legislacyjne jak i MENiS przygotowały nową propozycję - proponuję, aby ją przyjąć. Stypendium szkolne w pełnej wysokości nie będzie mogło przekraczać miesięcznie dwukrotności kwoty 56 zł, wskazanej w art. 6 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych - razem 112 zł. Wątpliwości dotyczyły tego, czy kwotę minimalną odnosić do maksymalnej - próg wynosił 40%, czy do wspomnianej kwoty wyjściowej, określonej w ustawie o świadczeniach rodzinnych. Dziś Biuro Legislacyjne i MENiS proponują inną treść tego artykułu - zarówno maksymalna jak i minimalna kwota stypendium będą odnoszone do jednej kwoty - 56 zł - zapisanej w ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Proponuję, by w art. 90d ust. 1 wykreślić sformułowanie: "brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania" oraz "a także, gdy rodzina jest niepełna" i pozostawić zapis w następującym brzmieniu: "Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności, gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, także gdy nastąpiło zdarzenie losowe, z zastrzeżeniem ust. 12".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : W tej sytuacji okazuje się, że wypowiedź posła Franciszka Potulskiego nie była do końca prawdziwa - wątpliwości pozostały.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Poseł Antoni Stryjewski nie uczestniczył w pierwszej części obrad podkomisji, obejmującej jedną trzecią prac.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki posła Antoniego Stryjewskiego? Stwierdzam, że Komisje przy 9 głosach za, 17 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Składam wniosek mniejszości w tym samym brzmieniu.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przechodzimy do art. 90d ust. 2.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Proponuję, aby skreślić w art. 90d ust. 2 pkt 1) sformułowanie: "a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą". Uważam, że jeżeli pomoc stypendialna jest kierowana do ucznia, to powinna być integralnie związana z miejscem jego edukacji. Szkoły narzekają na to, że nie są w stanie realizować prawidłowo procesu nauczania - nie z powodu braku możliwości, tylko środków - w związku z tym wydaje się, że jeżeli kreujemy fundusz stypendialny, to dobrze, aby wspierał on funkcjonowanie szkoły - tej, w której uczy się dziecko.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Teza posła Antoniego Stryjewskiego nie jest uzasadniona. Po pierwsze, zwracam wszystkim uwagę na treść wstępu do art. 90 ust. 2, gdzie jest napisane: "stypendium szkolne może być udzielone" - ale nie musi. Tu chodzi o dzieci niepełnosprawne, które w swojej szkole nie mają warunków, aby zabezpieczyć im dodatkowe zajęcia, bo nie ma odpowiedniej kadry bądź z innych przyczyn. Zajęcia te będą realizowane w wyspecjalizowanych placówkach poza szkołą z inicjatywy różnego typu organizacji. Chodzi o ciężko dotknięte losowo dzieci i wydaje mi się, że skreślenie tego zapisu, na dodatek, gdy zapis brzmi "może", a nie "musi", byłoby błędem - regulamin powinien uwzględniać takie sprawy. Wydaje mi się, że ta propozycja dotknie najbardziej potrzebujące dzieci.

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Stanowisko resortu jest takie samo, jak posła Franciszka Potulskiego.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki posła Antoniego Stryjewskiego? Stwierdzam, że Komisje przy 5 głosach za, 25 przeciwnych i 2 wstrzymujących się postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Zgłaszam wniosek mniejszości.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są jeszcze uwagi do art. 90d ust. 2? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 2. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 2. Czy są uwagi do art. 90d ust. 3? Nie ma. Czy są uwagi do art. 90d ust. 4? Tu jest pewna zmiana, o której mówił poseł Franciszek Potulski. Czy są uwagi do przedłożenia podkomisji? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 3 i 4. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 3 i 4. Czy są uwagi do art. 90d ust. 5?

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS Urszula Sęk : W art. 90d ust. 5 znalazła się korekta - mieliśmy problem z odpowiednim zapisem. Początkowa część tego zapisu odnosi się do wszystkich uczniów, i jeśli nie byłoby możliwe udzielenie stypendium dla wszystkich uczniów w formach, o których mowa w ust. 2, to może być ono udzielone w formie świadczenia pieniężnego. Natomiast, ponieważ rozszerzyliśmy możliwość pokrycia całkowicie lub częściowo kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania na uczniów szkół ponadgimnazjalnych, więc ten przepis powinien brzmieć następująco: "Stypendium szkolne może być także udzielone w formie świadczenia pieniężnego, jeżeli organ przyznający stypendium uzna, że udzielenie stypendium w formach, o których mowa w ust. 2, a w przypadku szkół ponadgimnazjalnych także w formie, o której mowa w ust. 4".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Strona rządowa akceptuje ten przepis. Czy są uwagi do zaproponowanego brzmienia art. 90d ust. 5? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 5 z poprawką legislacyjną. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 5. Czy są uwagi do ust. 6, 7, 8. Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 6-8 z poprawką legislacyjną. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 6-8. Przechodzimy do art. 90d ust. 9, 11 i 13. Członkowie Komisji otrzymali propozycję zapisu tych ustępów złożoną przez Biuro Legislacyjne. Słyszałem, że również resort ma swoje propozycje.

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Są to poprawki legislacyjne, nie wnoszące żadnych zmian merytorycznych i całkowicie je popieramy.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są uwagi do zaproponowanych przez Biuro Legislacyjne art. 90d ust. 9, 11 i 13. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 9, 11 i 13 z poprawkami Biura Legislacyjnego. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 9, 11 i 13. Czy są uwagi do ust. 10? Nie ma. Do ust. 12. Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 10 i 12. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90d ust. 10 i 12.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Jest jeszcze drobna zmiana w art. 90d ust. 11 związana z przyjęciem art. 90 ust. 9. Dotychczas przepis stanowił, że wartość stypendium w danym roku szkolnym nie może przekroczyć dziesięciokrotności pewnej sumy, a Biuro Legislacyjne proponuje, aby uwzględnić przyjętą już zmianę i zmienić zapis na dwudziestokrotność kwoty zapisanej w ustawie o świadczeniach.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy poseł Franciszek Potulski proponuje inny zapis art. 90d ust. 11? Ta zmiana znalazła się w propozycji Biura Legislacyjnego. W ten sposób zarekomendowaliśmy pozytywnie art. 90d wraz ze zmianami. Przechodzimy do art. 90e. Proszę o uwagi, propozycje zmian.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Proponuję, aby w art. 90e ust. 2 skreślić sformułowanie "raz lub kilka razy w roku". Uważamy, że bez sensu jest wyznaczanie limitu przyznawania zasiłku szkolnego, który i tak nie jest precyzyjny. Cóż mówi nam zwrot: "kilka razy w roku"? W każdej konkretnej sytuacji jest możliwość udzielenia pomocy uczniowi w postaci zasiłku szkolnego.

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Strona rządowa opowiada się za utrzymaniem dotychczasowego zapisu. Naprawdę sytuacje losowe, a tych dotyczy zasiłek, są czasami bardzo trudne. Nie chcę dawać tu przykładów, ale pozostawmy możliwość, aby w bardzo ciężkiej sytuacji losowej można było udzielić dziecku zasiłku nie raz, ale kilka razy do roku. Ucznia mogą spotykać kolejne nieszczęścia.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Jest wręcz odwrotnie - ja nie proponuję skreślenia możliwości udzielania zasiłku częściej niż raz roku, tylko chcę wykreślić bezsensowne sformułowanie "raz lub kilka razy do roku". Z treści zapisu wynika, że uczeń może otrzymać zasiłek szkolny w ramach pomocy stypendialnej raz lub więcej razy w roku, jeśli będzie potrzebował pomocy.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Wydaje się jednak, że obecna redakcja tego przepisu jest lepsza. Jeśli zapis będzie brzmiał: "Zasiłek szkolny może być przyznawany [...] w formie pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, niezależnie od otrzymywanego stypendium szkolnego", zawsze może powstać wątpliwość, czy to nie oznacza, że może być przyznany tylko raz w roku. Wydaje mi się, że sformułowanie "raz lub kilka razy w roku" ma charakter informacyjny, otwiera pewną możliwość, jest bardziej czytelne.

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS Urszula Sęk : Ta informacja jest dość cenna, bo bez niej powstałyby wątpliwości, czy można przyznać zasiłek szkolny tylko raz, czy jednak kilka razy w roku.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki posła Antoniego Stryjewskiego do art. 90e ust. 2? Stwierdzam, że Komisje przy 2 głosach za, 24 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, odrzuciły poprawkę. Czy są uwagi do art. 90e ust. 3 i 4? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90e. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90e. Czy są uwagi do art. 90f? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90f. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90f. Przechodzimy do art. 90g.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : W art. 90g w ust. 1 należy dodać sformułowanie "i za osiągnięcia sportowe" i wprowadzić ust. 3 w brzmieniu: "Stypendium za osiągnięcia w sporcie może być przyznane uczniowi, który wyróżnia się wynikami w sporcie". Wtedy, zgodnie z nową numeracją, w pkt 5 trzeba zapisać, aby była analogia ze stypendium za wyniki w nauce, że: "stypendium za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe nie udziela się uczniom klas I-III szkoły podstawowej". Także, również wedle nowej numeracji, w punktach 8, 9 i 12 po wyrazach "za wyniki w nauce" należy dodać wyrazy "i za osiągnięcia sportowe", a w pkt. 12 należy zmienić numerację: z "Przepisy ust. 1-3 i 5-10" na "Przepisy ust. 1-3 i 6-11".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przechodzimy do art. 90g ust. 1, w którym po słowach "za wyniki nauce" poseł Bogusław Wontor proponuje dodać "i za osiągnięcia sportowe". Uważam, że skoro przyjęliśmy poprawkę posła Bogusława Wontora we wcześniejszej części projektu, to należy przyjąć jej konsekwencje w dalszych częściach. Czy jest zgoda na takie postępowanie? Nie ma sprzeciwu. Poseł Bogusław Wontor proponuje także dodać w art. 90g nowy ust. 3: "Stypendium za osiągnięcia w sporcie może być przyznane uczniowi, który wyróżnia się wynikami w sporcie". Jakie jest zdanie strony rządowej w tej kwestii?

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Strona rządowa jest przeciwna wprowadzaniu całej zmiany dotyczącej stypendiów za osiągnięcia w sporcie.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Rozumiem, że stanowisko strony rządowej wobec tej poprawki jest negatywne. Czy są inne uwagi? Nie ma.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Komisje muszą w jakiś sposób zredagować ten ustęp. Musi być sprecyzowane, za co udzielamy stypendiów.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Poddam tę propozycję pod głosowanie.

Posłanka Danuta Grabowska /SLD/ : Po pierwsze, mam prośbę, abyśmy nie wpisywali do ustawy rzeczy oczywistych. Po drugie, uważam, że posłowie powinni mieć większy szacunek dla rozumu dyrekcji szkół, nauczycieli, rad pedagogicznych, które będą podejmowały decyzje w tej kwestii.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy w związku z tym posłanka Danuta Grabowska ma jakąś propozycję?

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Ja wycofuję tę poprawkę.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Rozumiem, że chodzi o dodanie w art. 90g ustępu 3. Czy są uwagi do art. 90g ust. 3?

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS Urszula Sęk : Chcę powrócić do sprawy art. 90g ust. 3 ze sprawozdania. Jest pewna specyfika nazewnictwa w tym obszarze. Pisząc art. 90g ust. 3, zgubiłam wyraz "okres" i proszę o uzupełnienie: "O przyznanie stypendium za wyniki w nauce uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego okresu" - tu należy wpisać w nawiasie: "(semestru)" - "nauki w danym typie szkoły z zastrzeżeniem ust. 4".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy resort wnosi uwagi do tej zmiany? Nie, strona rządowa ją akceptuje. Czy są inne uwagi do tej zmiany? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90g ust. 3 wraz z poprawką Biura Legislacyjnego. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90g ust. 3. Przechodzimy do art. 90g ust. 4.

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS Urszula Sęk : Inne brzmienie art. 90g ust. 4 jest konsekwencją zmiany dokonanej w art. 90g ust. 3. Z tymże wydawało mi się, że na posiedzeniu Komisja zdecydowała, aby pozostawić art. 90g ust. 4 w brzmieniu ze sprawozdania, natomiast MENiS zwrócił uwagę, że należy dopisać jeszcze, iż chodzi też o pierwszy semestr klasy IV szkoły podstawowej. Proponuję, aby w tej sprawie wypowiedzieli się przedstawiciele MENiS.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Joanna Rozwadowska : Naszym zdaniem to uzupełnienie jest potrzebne, ponieważ w tej chwili jest napisane, że o przyznanie stypendium za wyniki w nauce uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego semestru nauki w danym typie szkoły. Stypendium za wyniki w nauce nie udziela się uczniom klas I-III szkoły podstawowej i wobec tego wydawało nam się, że ważne jest, aby zapisać, że nie udziela się go uczniom klasy IV szkoły podstawowej do ukończenia pierwszego okresu semestru nauki, bo to jest ciągle ten sam typ szkoły - ciągle mówimy o szkole podstawowej.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Rozumiem, że strona rządowa akceptuje dostarczony nam zapis.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Moim zdaniem łączne odczytanie art. 90g ust. 3 i 4 wyklucza wątpliwości. W art. 90g ust. 3 jest zapis, że uczeń otrzymuje stypendium nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego semestru, a w ust. 4, że jest tu wyłączenie uczniów klas I-III. Oznacza to, że stypendium za wyniki w nauce będzie można otrzymać dopiero po pierwszym semestrze klasy IV szkoły podstawowej. Wydaje mi się, że nie ma potrzeby zmian, odczytane łącznie art. 90g ust. 3 i 4 eliminują tu wątpliwości.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przedstawiciele MENiS wycofują się z tej zmiany. Przedstawicielka Biura Legislacyjnego nie zgłasza sprzeciwu.

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS Urszula Sęk : To była sugestia MENiS.

Poseł Jacek Zdrojewski /SLD/ : Chcę zadać jedno pytanie posłowi wnioskodawcy. Zgadzamy się z tym, że stypendium za wyniki w nauce można uzyskać dopiero w klasie czwartej. A jak jest ze stypendiami za osiągnięcia sportowe? Też będzie można je uzyskać dopiero w klasie czwartej? To nie jest tu zapisane.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Uwaga jest słuszna. Musielibyśmy zapisać: "Stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe [...]". Czy jest zgoda na taki zapis?

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Chcę zwrócić uwagę, że o ile trudno jest ocenić jednoznacznie wyniki w nauce w klasach I-III - ocena jest opisowa, o tyle wyniki sportowe są określane jednoznacznie. Na przykład w gimnastyce i akrobatyce sportowej małe dzieci z klas I-III uzyskują mistrzostwo Polski, świata czy Europy.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Co pan proponuje w związku z tym?

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Nie wiem, widzę, że tu jest bałagan. Składam formalny wniosek o ponowne skierowanie projektu do podkomisji i uporządkowanie sprawy stypendiów za osiągnięcia sportowe.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku posła Antoniego Stryjewskiego o ponowne skierowanie projektu do podkomisji? Stwierdzam, że Komisje przy 8 głosach za, 10 przeciwnych i 8 wstrzymujących się, odrzuciły wniosek. Czy są uwagi do art. 90g ust. 5.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Nigdzie nie zostało zapisane, jaki jest skład komisji stypendialnej. W proces przyznawania stypendiów są włączone cztery gremia: rada pedagogiczna, komisja stypendialna, samorząd uczniowski i dyrektor. Powinien być zdefiniowany skład komisji stypendialnej. Wiadomo, kto ma być dyrektorem, kto ma zasiadać w radzie pedagogicznej, kto w samorządzie uczniowskim, a o komisji stypendialnej nie wiadomo nic.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy ma pan propozycje w tej kwestii?

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Nie mam, wskazuję tu na wadę legislacyjną.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są inne uwagi do art. 90g ust. 5? Nie ma.

Przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS Urszula Sęk : Chcę, aby było jasne, jak brzmi art. 90g ust. 4. Rozumiem, że uzupełniono zapis o stypendia za wyniki sportowe i art. 90 ust. 4 brzmi: "Stypendium za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe nie udziela się uczniom klas I-III szkoły podstawowej".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Tak zostało przyjęte. Przechodzimy do art. 90g ust. 6. Nie ma uwag. Czy są uwagi do art. 90g ust. 7?

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : W art. 90 ust. 7 trzeba analogicznie dokonać uzupełnienia o wyrazy "i za osiągnięcia sportowe".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są inne uwagi do art. 90g ust. 7? Nie ma. Przechodzimy do art. 90 ust. 8. Proszę o uwagi. Rozumiem, że i tu należy dokonać uzupełnienia o wyrazy "i za osiągnięcia sportowe". Ponieważ Komisja podjęła już decyzję w tej sprawie, rozumiem, że nawet gdybyśmy gdzieś zapomnieli dodać uzupełnienia, zrobi to Biuro Legislacyjne. Przechodzimy do art. 90g ust 8. Proszę o uwagi.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Również tu należy dokonać uzupełnienia.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są inne uwagi? Nie ma. Przechodzimy do art. 90g ust. 9.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Czy wobec faktu, że akurat w tym przepisie zabrakło ciała szkolnego, jakim jest samorząd uczniowski, resort nie widzi możliwości wprowadzenia opinii samorządu uczniowskiego przy podejmowaniu decyzji o wysokości stypendium za wyniki w nauce?

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Na pewno nie powinniśmy regulować tej kwestii w drodze ustawy. Być może w niektórych szkołach ponadgimnazjalnych w komisji stypendialnej będą zasiadać przedstawiciele samorządu, jednak tej sprawy nie powinniśmy regulować - jest pewna autonomia pracy wychowawczej szkoły, inaczej nie ma tej pracy.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy poseł Antoni Stryjewski zgłasza wniosek w tej sprawie? Nie. Czy są inne uwagi do ust. 9? Nie ma.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Tu będzie analogiczne uzupełnienie - za osiągnięcia sportowe.

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Chcę zwrócić uwagę, iż w art. 90g ust. 10 wykluczono komisję stypendialną przy podejmowaniu decyzji przez dyrektora o przyznaniu stypendium. Wydaje się, że po to jest powoływana komisja stypendialna, aby nie tylko zbierała wnioski, ale także wyrażała swoje opinie. Dlaczego wykreślono komisję stypendialną z tego przepisu?

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy poseł Antoni Stryjewski ma konkretną propozycję?

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Proponuję, aby po wyrazach: "po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej" dopisać wyrazy "i komisji stypendialnej".

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Komisja stypendialna sama zbiera wnioski, ustala średnią ocen wyników w nauce ucznia, po czym przekazuje je dyrektorowi wraz ze swoją opinią, co jest napisane w art. 90g ust. 7. Po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej ostateczną decyzję podejmuje dyrektor - taka jest struktura tego przepisu.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy pan poseł podtrzymuje swój wniosek? Tak. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki posła Antoniego Stryjewskiego do art. 90g ust. 10? Stwierdzam, że Komisje przy 2 głosach za, 20 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, odrzuciły poprawkę. Przechodzimy do ust. 11. Proszę o uwagi. Nie ma uwag. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90g ze zmianami. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90g. Przechodzimy do art. 90h.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : W czasie prac podkomisji nie było uwag do art. 90h z przedłożenia rządowego.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : W tej sytuacji chcę zgłosić pytanie do przedstawicieli resortu. Ponieważ od nadchodzących egzaminów mają być świadectwa maturalne i egzaminy maturalne, czy właściwe jest określenie "świadectwo dojrzałości"?

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Mamy egzamin dojrzałości, czyli "starą maturę", egzamin maturalny, czyli "nową" maturę, ale nazwa "świadectwo dojrzałości" obowiązuje w jednym i drugim przypadku.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Proponuję, aby w art. 90h wprowadzić ust. 4 w następującym brzmieniu: "Stypendium Prezesa Rady Ministrów można przyznać również uczniowi, który zdobył medal na mistrzostwach Europy czy świata w danej dyscyplinie sportu w swojej kategorii wiekowej lub uzyskał wybitne osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym". Jeśli ta propozycja zostanie przyjęta, wtedy w art. 90h ust. 3 trzeba dodać uzupełnienie "z zastrzeżeniem ust. 4".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są uwagi?

Poseł Jacek Zdrojewski /SLD/ : Chcę zapytać, co to jest: "szkoła dla młodzieży". W art. 90h ust. 1 jest napisane, że stypendium Prezesa Rady Ministrów może być przyznane uczniowi szkoły dla młodzieży. Rozumiem, że nie może być przyznane uczniowi szkoły dla dorosłych?

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Tak to należy rozumieć.

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Członkowie Komisji na pewno się orientują, że koncepcja stypendium Prezesa Rady Ministrów nie dotyczy specjalnych indywidualnych osiągnięć, tylko "prymusów" z danej szkoły. Każda szkoła kończąca się maturą, czyli ponadgimnazjalna, ma prawo zwrócić się z wnioskiem o stypendium dla swojego najlepszego ucznia. W związku z tym wprowadzanie w tym przepisie uzupełnienia o osiągnięcia sportowe jest nie na miejscu. To dotyczy nagród ministra oświaty, wychowania i sportu. Chcę zwrócić państwa uwagę na całość art. 90h.

Poseł Jarosław Zieliński /PiS/ : Może przerwę dyskusję, wycofując tę poprawkę.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Zatem nie ma tematu. Czy są inne uwagi do art. 90h? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90h. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90h. Przechodzimy do art. 90i. Proszę o uwagi.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Podkomisja nie miała żadnych uwag do art. 90i w wersji z przedłożenia rządowego.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Zgodnie z sugestią pani minister proponuję dodać w art. 90i ust. 1 "Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania może być przyznane uczniowi [...] w szczególności" punkt 5: "Uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu krajowym i międzynarodowym".

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Tak jak ogólnie jestem przeciw poprawkom posła Bogusława Wontora w sprawie stypendiów za osiągnięcia sportowe, w tym wypadku opowiadam się za.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są inne uwagi do art. 90i? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90i wraz z poprawką posła Bogusława Wontora. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90i. Przechodzimy do art. 90j. Czy podkomisja wniosła uwagi do tego przepisu?

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : W trakcie prac nad tym artykułem mieliśmy wątpliwości, czy minister kultury powinien przyznać stypendium po roku nauki, czy po każdym konkursie artystycznym. Uznaliśmy, że między olimpiadą i konkursem jest różnica i podkomisja rekomenduje Komisjom przepis w brzmieniu z przedłożenia rządowego.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są uwagi w tej sprawie? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90j. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90j. Czy są uwagi do art. 90k.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Analogicznie, w art. 90k należy zastąpić wyrazy "o których mowa w art. 90c ust. 3 pkt 2-4" wyrazami: "o których mowa w art. 90c ust. 3 pkt 3-5"

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Faktycznie, skoro w art. 90c ust. 3 wprowadziliśmy nowy ust. 5, to zmienia się odwołanie - trzeba dodać jeden punkt. Czy są inne uwagi do art. 90k? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90k ze zmianą. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90k. Przechodzimy do art. 90l. Proszę o uwagi, propozycje.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Znowu, przez analogię, trzeba uzupełnić ten przepis wyrazami: "i za osiągnięcia sportowe".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Proponuję ujednolicenie tego sformułowania. Cały czas jest to sformułowanie: "i za osiągnięcia sportowe"? Dobrze. Czy są inne uwagi do art. 90l, poza tą zmianą? Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90l wraz ze zmianą? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90l. Przechodzimy do art. 90m.

Poseł Jarosław Zieliński /PiS/ : Zgłaszałem ten postulat w trakcie prac podkomisji, gdzie nie uzyskał on poparcia. Proponuję skreślić art. 90m ust. 2 i nie ograniczać samorządom sposobu regulowania kwestii pomocy materialnej dla uczniów - nie zapisywać, że akurat ośrodki pomocy społecznej nie mogą załatwiać indywidualnych spraw.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Istotnie, ta sprawa była przedmiotem prac i głosowania w podkomisji - w głosowaniu padły 2 głosy poparcia, 3 sprzeciwu i 1 wstrzymujący się. Chodziło głównie o to, aby oddzielić zakres pomocy związanej z dydaktyką, nauczaniem, szkołą od zakresu pomocy socjalnej, żeby przy udzielaniu pomocy socjalnej nie wyręczano się zbyt łatwo ośrodkami pomocy społecznej. Ponadto, gdyby można było zlecać udzielanie pomocy rzeczowej ośrodkom pomocy społecznej, trzeba byłoby rozbudować przepis - ośrodki pomocy społecznej powinny zasięgać opinii szkoły.

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Stanowisko strony rządowej było już wyrażane w czasie prac podkomisji - prosimy o utrzymanie przedłożenia rządowego, w którym ośrodek pomocy społecznej nie może być narzędziem do realizowania stypendiów, które mają poprawić sprawy edukacyjne, a nie dożywiać.

Poseł Jarosław Zieliński /PiS/ : Chodzi tu wyłącznie o kwestię obsługi. Nie ograniczajmy samorządom tej możliwości.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki posła Jarosława Zielińskiego, aby skreślić w art. 90m ust. 2? Stwierdzam, że Komisje przy 7 głosach za, 16 przeciwnych i 4 wstrzymujących się, odrzuciły poprawkę. Przechodzimy do art. 90n. Czy podkomisja wniosła uwagi, poprawki do tego przepisu?

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : W art. 90n zaproponowanym w przedłożeniu rządowym dodaliśmy w ust. 2 pkt 2) zapis dotyczący opinii dyrektora szkoły oraz nowy ust. 4 pkt 4. Poza tym w ust. 6 skróciliśmy termin składania wniosku o przyznanie stypendium - z 30 września do 15 września. Nie było zastrzeżeń do tych zmian.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są propozycje, uwagi do art. 90n? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90n ze sprawozdania podkomisji. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90n. Przechodzimy do art. 90o. Nie ma uwag. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90o. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90o. Przechodzimy do art. 90p.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : W art. 90p ust. 2 trzeba dokonać uzupełnienia o wyrazy "i za osiągnięcia w sportowe".

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są inne uwagi do tego przepisu? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90p z uzupełnieniem. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90p. Przechodzimy do art. 90r. Czy są uwagi? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90r. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90r. Przechodzimy do art. 90s.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : W art. 90s w ust. 1, 2, 3, 4, 5, 6 należy dodać wyrazy: "i za osiągnięcia sportowe".

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Przepraszam, ale chciałbym wrócić do art. 90r. W czasie prac podkomisji pojawiła się wątpliwość i zapowiedzieliśmy, że chodzi o na tyle ważny problem, że jego rozstrzygnięcie pozostawimy Komisjom.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Nie było uwag do tego artykułu, więc nie widzę powodu do dodatkowej dyskusji.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Dostrzegłem w art. 90r ust. 3 punkt drugi, który wywołał znaczące kontrowersje - chciałbym je przedstawić Komisjom.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Jeśli pan uważa, że to jest potrzebne, proszę bardzo.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : W art. 90r w ust. 3 określono, wedle jakich kryteriów gmina otrzymuje dotację na stypendia. Podkomisja wystąpiła z wnioskiem, aby resort przygotował się do odpowiedzi na pytanie, czy są jakieś przeciwwskazania, aby w ust. 3 pkt 2 zapisać: "liczbę dzieci w wieku od 6 do 18 lat, zameldowanych na terenie gminy na pobyt stały". Nie ma to żadnych konsekwencji finansowych, ale w pewien sposób uwzględnia fakt, iż zamieniliśmy na obowiązek prawo dziecka 6 letniego do rocznego przygotowania przedszkolnego do szkoły. Przy wyliczaniu dotacji dla gminy byłaby brana pod uwagę również liczba tych dzieci. Druga wątpliwość wiąże się z zapisem drugiej części tego punktu: "zameldowanych na terenie gminy na pobyt stały". Czy to sformułowanie wyczerpuje 100% "populacji dzieci" w danym roczniku? Sugerowaliśmy wówczas, aby ministerstwo zechciało rozważyć możliwość zapisu uwzględniającego tę liczbę dzieci, wobec których, w myśl ustawy o sprawozdawczości oświatowej, gmina odpowiada za realizację obowiązku szkolnego. Chodzi po prostu o to, że w małej gminie szkoła może liczyć łącznie 100 uczniów, a w ośrodku Monaru może być na przykład 200 uczniów. Czy ci uczniowie mogą nie mieć macierzystej gminy? Czy w Polsce może być jakieś dziecko, które nie będzie miało stałego zameldowania? Bo każde dziecko musi być gdzieś zarejestrowane, jako spełniające obowiązek szkolny i obowiązek nauki.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Mam pytanie, czy w związku z tym, co pan powiedział, dostrzega pan potrzebę zmiany zapisu treści ust. 3 pkt 2?

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Rozstaliśmy się w czwartek z przedstawicielami resortu, obie strony umówiły się, że wrócimy do tego i resort przedstawi swój stosunek do tych dwóch spraw.

Poseł Jerzy Czerwiński /RKN/ : Jeżeli ministerstwo będzie referowało swój stosunek do tych dwóch kwestii, chciałbym, aby uwzględniło też odpowiedź na następujące pytanie: co będzie z dziećmi, głównie młodzieżą, które zameldowane są w jednej gminie, a uczą się w innej gminie? Jest pytanie, czy nie należy uwzględnić takiego przypadku we wskaźnikach służących do wyliczania dotacji?

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : To nie jest zupełnie to samo, rozpatrywaliśmy tę sprawę w pracach podkomisji. Jeżeli dana gmina realizuje obowiązki innej gminy, to ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ustala tryb współpracy między nimi. Chodzi tylko o to, żeby jednoznacznie przyporządkować dziecko. Jeżeli meldunek stały jednoznacznie przyporządkowuje dziecko, a pan przeniesie je do szkoły gdzie indziej, gmina, która realizuje obowiązek szkolny, występuje o zwrot kosztów do tej gminy, gdzie dziecko jest zameldowane na pobyt stały - to reguluje zapis ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Poseł Jerzy Czerwiński /RKN/ : Być może tak jest w przypadku subwencji oświatowej, ale tu wprowadzamy zupełnie inny, specjalny tryb udzielania dotacji na stypendia - tu nie ma wspomnianego mechanizmu wyrównawczego. Właśnie dlatego zadałem to pytanie.

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Mamy dwie sprawy. Jeśli chodzi o zameldowanie i zamieszkanie, to w niedawno uchwalonej przez Sejm ustawie o systemie informacji oświatowej, w przypadku dzieci poza obowiązkiem szkolnym, czyli podlegających obowiązkowej nauce, jest napisane, że gmina ma obowiązek o nich informować, prowadzić ich ewidencję, ale tylko tych mających adres zameldowania na terenie gminy. Tak jest to sformułowane w uchwalonej niedawno ustawie - gmina jest odpowiedzialna, musi mieć w swojej ewidencji młodzież podlegającą obowiązkowi nauki, która ma adres zameldowania na terenie gminy. Z kolei, jeśli chodzi o obowiązek szkolny, odpowiedni zapis w art. 19 ustawy o systemie oświaty stanowi, że chodzi o ewidencję, czyli zameldowanie. Dlatego też jesteśmy za utrzymaniem określenia "zameldowanych" dla wskaźnika wyliczania dotacji w danej gminnie. Słowo "zamieszkały" tłumaczy się jako mieszkający z intencją pobytu stałego. W czasie prac podkomisji pytano o sytuację, w której na terenie powiatu jest internat Monaru. Otóż w takim internacie uczniowie nie są także zamieszkali - nie są ani zamieszkali, ani zameldowani. Są zamieszkali i zameldowani w gminach, gdzie zamieszkali i zameldowani są ich rodzice. Wobec powyższego proponuję utrzymać obecny zapis o młodzieży zameldowanej. Czy wprowadzić do art. 90r ust. 3 pkt 2) zapis o dzieciach 6-letnich? Obecnie konsekwencje finansowe tej ustawy nie obejmują, bo nie są w stanie objąć, wszystkich uczniów, dzieci i młodzieży, którym ma przynależeć pomoc socjalna, spełniających ten warunek, że dochód w rodzinie na głowę nie przekracza 316 zł. W tej sytuacji dodatkowe "rozrzedzanie" ustawy i włączanie 6-latków do algorytmu wyliczania dotacji dla gminy wydaje nam się niecelowe. Dodatkowo wspomnę, że jest tu wyraźnie mowa o pomocy materialnej dla uczniów. W takim razie proponujemy, tu przepraszam posła Franciszka Potulskiego, o pozostawienie tego zapisu.

Poseł Jarosław Zieliński /PiS/ : Włączenie 6-latków do tej regulacji nie "rozrzedzi" ustawy, bowiem będzie to tylko jedno z kryteriów naliczania środków. Nie będzie to oznaczać, że taki zapis musi znaleźć się w regulaminach przyznawania pomocy materialnej. Ja proponuję rozważenie tej kwestii i składam formalny wniosek, aby Komisja umieściła w art. 90r ust. 3 pkt 2) zapis: "liczbę dzieci w wieku od 6 do 18 lat [...]", choćby ze względów systemowo-informacyjnych. Należy podkreślić fakt, że dziś dzieci w wieku 6 lat mają obowiązek przygotowania przedszkolnego do szkoły i obejmujemy je wskaźnikiem naliczania środków finansowych.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : W takim razie ja mam drugi wniosek formalny. Ponieważ pani minister w swojej wypowiedzi ani razu nie użyła sformułowania: "zameldowany na pobyt stały", proponuję, aby skreślić je w art. 90r ust. 3 pkt 2). Pani minister mówiła o ewidencji, o zameldowanych na terenie gminy. Jeśli to wyczerpuje sprawę, nie ma powodu, aby uzupełniać zapis słowami: "na pobyt stały" - nie będzie wątpliwości. Dziecko zostało zameldowane na terenie gminy, która odpowiada za realizację obowiązku szkolnego. Gmina odpowiada za dziecko, bo zostało ono zameldowane, niezależnie od tego, czy na pobyt stały, czy nie.

Poseł Jerzy Czerwiński /RKN/ : Ja jednak nie otrzymałem odpowiedzi na moje pytanie, jaka będzie sytuacja uczniów, którzy są zameldowani w jednej gminie, a uczą się w innej gminie, a nie daj Boże jest to jeszcze szkoła ponadgimnazjalna, czyli prowadzi ją powiat. Kiedy teraz czytam to sprawozdanie, zaczynam nabierać obaw, czy zawarta w nim procedura jest kompletna. Czy pani minister jest pewna, że tak jest, szczególnie jeśli chodzi o przyznawanie gminom dotacji?

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Jeśli odpowiem, że jestem przekonana o kompletności zawartej w projekcie procedury, zabrzmi to bardzo zarozumiale. Jestem przekonana, że mi się wydaje, że procedura jest kompletna. Natomiast jeszcze raz powiem, co wynika chyba z całego tego projektu, że tylko gmina odpowiada za stypendia socjalne. Tylko gmina - obojętne, gdzie to dziecko jest, czy w szkole prowadzonej przez powiat, czy szkole leśnej prowadzonej przez ministra środowiska, czy jeszcze innej. Tylko gmina - jest to zasadnicza idea tej ustawy.

Posłanka Ewa Kantor /D_Ojczysty/ : Chcę zwrócić uwagę na fakt, iż rzeczywiście gmina otrzyma dotację na realizację tych zadań. Dzięki algorytmowi projektowane rozporządzenie pozwoli, tak jak pani minister jest tego pewna, wszystko zrobić, aby środki dotarły do gminy, pozwoli wyznaczyć wysokość stypendium na jednego ucznia. Jednak, o czym mówił poseł Jerzy Czerwiński, przyjęta metoda nie pozwala na to, aby faktycznie pieniądze dotarły do tego, który je rozdziela. Zaproponowana przez stronę rządową metoda określa wysokość stypendiów na jednego ucznia i należność wobec danej gminy, o ile ci uczniowie tam są. Jednak jeżeli ich nie ma, szkoła fizycznie nie skorzysta z tych środków - na przykład nie otrzyma ich szkoła powiatowa, bo wzięła je gmina. W związku z tym, mając na uwadze system informacji oświatowej i zaproponowany algorytm, który pozwala wyznaczyć wysokość dotacji, należałoby zapisać, że środki idą tam, gdzie uczeń się uczy, a nie tam, gdzie jest zameldowany.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy w związku z tym ma pani propozycję zapisu?

Posłanka Ewa Kantor /D_Ojczysty/ : Zwracałam na forum Wysokiej Izby uwagę na projekt rozporządzenia, które przedłożono do projektowanej ustawy i myślę, że jest obowiązkiem rządu, aby pokazał, w jaki sposób środki trafią do powiatów. My odnajdujemy błędy, a resort powinien udowodnić, że się mylimy.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Posłanka Ewa Kantor nie zgłasza żadnych uwag do zapisu.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Posłanka Ewa Kantor nie ma racji - kwestię, kto odpowiada za dziecko, rozstrzygnęliśmy jednoznacznie w ustawie o systemie informacji oświatowej. Za dziecko odpowiada gmina. Gdyby pójść tokiem myślenia posłanki Ewy Kantor, to okazałoby się, że znaczna część uczniów w wieku 16-18 lat realizujących obowiązek nauki poza systemem szkolnym nie byłaby objęta tym systemem.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Zostały zgłoszone dwa wnioski formalne. Pierwszy, aby w art. 90r ust. 3 pkt 2) obniżyć granice wieku dzieci - od 6 do 18 lat, a nie od 7 do 18 lat. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki? Stwierdzam, że Komisje 19 głosami, przy braku przeciwnych i 5 wstrzymujących się, przyjęły poprawkę. W drugim wniosku poseł Franciszek Potulski proponuje skreślenie w tym samym art. 90r ust. 3 pkt 2) wyrazów: "na pobyt stały".

Dyrektor departamentu w MENiS Joanna Rozwadowska : Uważamy, że w żadnym razie nie można skreślić w tym przepisie wyrazów: "na pobyt stały", ponieważ kategorią pobytu stałego i czasowego posłużono się w ustawie o ewidencji ludności. Jeżeli nie napiszemy, o jaki rodzaj pobytu nam chodzi, powstanie wątpliwość, jakiego rodzaju dane będziemy brać z Głównego Urzędu Statystycznego do podziału środków według algorytmu. Podam jako przykład, iż uczeń zamieszkały w internacie czy bursie jest zameldowany na pobyt stały w swoim miejscu zamieszkania, czyli tak jak powiedzieliśmy, zgodnie z Kodeksem cywilnym zamieszkuje tam, gdzie zamierza przebywać stale i tam jest zameldowany na pobyt stały. Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności tam, gdzie przebywa powyżej dwóch miesięcy, musi uzyskać zameldowanie na pobyt czasowy. Jeżeli usuniemy stąd zapis o pobycie stałym, to w ogóle nie będzie wiadomo, o którą kategorię nam chodzi.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Wycofuję się z tego wniosku. Pozostaje pytanie, czy pobyt stały obejmuje 100% "populacji dzieci". Jeśli do drugiego czytania nie będzie odpowiedzi na to pytanie, to zgłoszę odpowiednią poprawkę. Jeżeli obowiązek ewidencji przez gminę obejmuje tych, którzy nie są zameldowani na pobyt stały - nie ma tematu, nie ma o czym rozmawiać, wszystko jest porządku. Ale jeżeli są dzieci, które nie mają meldunku stałego - wtedy jest problem.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy są jeszcze uwagi do art. 90r?

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Mam jeszcze pytanie. Mianowicie w art. 90r ust. 4 jest zapisane, że na finansowanie zasiłków szkolnych w danej gminie przeznacza się nie więcej, niż 5% kwoty dotacji, o której mowa w ust. 1. Dlaczego przyjęto wielkość 5%?

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Chodzi o to, aby większość dotacji była skierowana na stypendia. Trzeba pamiętać o tym, że gminie najłatwiej jest dać zasiłek - to jest próba skierowania na stypendia edukacyjne większości środków, którymi będzie dysponować gmina.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czyli nie ma tu żadnego kryterium, po prostu zaproponowano taką wielkość. Poseł Antoni Stryjewski nie ma już wątpliwości. Czy są uwagi do art. 90r ust. 4? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90r z poprawką posła Jarosława Zielińskiego. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90r. Czy są uwagi do art. 90s ust. 7? Pozostałe ustępy tego artykułu Komisja zaakceptowała. Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90s. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90s. Przechodzimy do art. 90t. Nie ma uwag. Czy są uwagi do art. 90u? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90t i art. 90u. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 90t i 90u. Przechodzimy do zmiany nr 2 w art. 1 podkomisja proponuje uchylenie art. 91a ustawy. Czy są uwagi? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie zmiany nr 2 w art. 1 projektu. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie zmiany nr 2 w art. 1 projektu. Przechodzimy do art. 2. Proszę o uwagi. Nie ma uwag. Czy są uwagi do art. 3? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 2 i 3 projektu. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 2 i 3 projektu. Czy są uwagi do art. 4?

Poseł Jerzy Czerwiński /RKN/ : Chcę odnieść się nie tyle do art. 4 projektu w wersji ze sprawozdania podkomisji, ale tego, co według mnie powinno znaleźć się pomiędzy art. 3 i 4. Otóż w art. 90e narzuciliśmy radzie gminy obowiązek uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej. Po pierwsze, nie wiadomo, w jakim terminie gmina ma się z tego obowiązku wywiązać, a jest to szczególnie ważne przy wprowadzaniu ustawy w życie. Rozumiem tę ustawę w ten sposób, że jeśli nie będzie regulaminu, to ustawa nie będzie mogła być realizowana w danej gminie, bo nie będzie można udzielać stypendiów. W związku z tym, o czym mówiłem już wcześniej, czy nie należałoby w przepisach przejściowych określić, w jakim terminie rada gminy musi uchwalić pierwszy regulamin udzielania pomocy materialnej, i co się zdarzy, jeśli tego nie zrobi? Czy regulamin może być nadany przez wojewodę w okresie 1 miesiąca w trybie zarządzenia zastępczego? To jest bardzo ważna kwestia, bo cały system może upaść przez obstrukcję gmin. Tak może się zdarzyć.

Dyrektor departamentu w MENiS Joanna Rozwadowska : Była rozważana kwestia ewentualnego wprowadzenia w przepisie przejściowym terminu dla uchwalenia pierwszego regulaminu. Wydaje się, że taki wniosek co do zasady byłby do przyjęcia - nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki zapis znalazł się w przepisach przejściowych.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Czy wobec powyższego ktoś ma propozycję stosownego zapisu?

Poseł Antoni Stryjewski /RKN/ : Chcę zwrócić uwagę, iż mówiłem o tym na posiedzeniu podkomisji. Prosiłem przedstawicieli strony rządowej, aby przygotowali odpowiedni przepis. Zdaje się, że rząd nie wykonał zadania domowego.

Podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł : Przepraszamy, rzeczywiście nie zakończyliśmy odrabiania ostatniego zadania na ostatniej stronie projektu.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Jednak możemy oczekiwać, że w tym momencie bądź za chwilę otrzymamy taką propozycję. Proponuję przejść do dalszych prac, a do tego punktu jeszcze wrócimy. Czy są uwagi do art. 4? Nie ma. Do art. 5? Nie ma. Do art. 6? Też nie ma, choć termin wejścia w życie projektowanej ustawy - 1 stycznia 2004 r. - jest bardzo napięty. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 4-6 projektu. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie art. 4-6 projektu.

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : Ponieważ mamy chwilę czasu, czy poseł Ryszard Hayn mógłby przypomnieć art. 90g ust. 3?

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Przepis ten brzmi: "O przyznanie stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego okresu (semestru) nauki w danym typie szkoły, zastrzeżeniem ust. 4".

Poseł Franciszek Potulski /SLD/ : W tej sytuacji zwracam się do posła Bogusława Wontora z apelem, aby wycofał się z poprawki do art. 90g ust. 4. W art. 90g ust. 3 zapis brzmi: "za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe" a w ust. 4 ze stypendium wyłączone były dzieci w klasach I-III. O ile znam się na sporcie, jest cały szereg dyscyplin, w których dzieci uzyskują wybitne osiągnięcia w klasach I-III i to jest wymierne. Wyniki w nauce w klasach I-III są mniej wymierne. Zatem, jeżeli w art. 90g ust. 3 jest zapis: "za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe", przy zapisie art. 90g ust. 4, który był w sprawozdaniu podkomisji, wyłączylibyśmy dzieci z klas I-III ze stypendiów za wyniki w nauce, a pozostawilibyśmy tę możliwość w przypadku wybitnych osiągnięć sportowych.

Poseł Bogusław Wontor /SLD/ : Poseł Franciszek Potulski ma rację, my polemizowaliśmy ze sobą w celu dalszej zgodnej pracy. Oczywiście, mogę się wycofać z tej poprawki, bo zgadzam się z wypowiedzią posła Franciszka Potulskiego.

Poseł Ryszard Hayn /SLD/ : Chcę zauważyć, że ta sprawa została przegłosowana. Nie róbmy już nic, bo "przekombinujemy".

Poseł Jerzy Czerwiński /RKN/ : Chcę tylko zwrócić uwagę na fakt, że na ten temat bardzo konkretnie wypowiadał się poseł Antoni Stryjewski. Tyle tylko,

beera16-12-2004 20:30:05   [#09]

a tu proces legislacyjny:

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

( druk nr 3361 wpłynął 12-10-2004 )
 
 
OPIS PROJEKTU:
 

rozszerza krąg podmiotów uprawnionych do pomocy materialnej o charakterze socjalnym oraz przewiduje świadczenia o charakterze motywacyjnym: stypendium za wyniki w nauce, stypendium Prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego

EKSPERTYZY I OPINIE Biura Studiów i Ekspertyz: Ekspertyzy i opinie Biura Studiów i Ekspertyz
 
I CZYTANIE W KOMISJACH
skierowano : dnia 15-10-2004 do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, z zaleceniem zasiegnięcia opinii Komisji Finansów Publicznych
I czytanie odbyło się : 16-11-2004
 
PRACA W KOMISJACH PO I CZYTANIU
sprawozdanie komisji : druk nr 3486 z dn. 23-11-2004
sprawozdawca : Franciszek Potulski
wnioski mniejszości : 3
wniosek komisji : załączony projekt ustawy
 
II CZYTANIE NA POSIEDZENIU SEJMU
pos. nr 90 dn. 25-11-2004
decyzja : skierowano ponownie do komisji w celu przedstawienia sprawozdania
skierowano do : Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, z zaleceniem zasiegnięcia opinii Komisji Finansów Publicznych
 
PRACA W KOMISJACH PO II CZYTANIU
sprawozdanie komisji : druk nr 3486-A z dn. 25-11-2004
sprawozdawca : Franciszek Potulski
wniosek komisji : przyjąć część poprawek
 
III CZYTANIE NA POSIEDZENIU SEJMU
pos. nr 91 dn. 26-11-2004
temat głosowania : całość projektu ustawy
głosowanie : Elektroniczne
wynik głosowania : 274 za, 10 przeciw, 19 wstrzymało się (głos. nr 161)
decyzja : uchwalono
komentarz : wnioski mniejszości, poprawki
 
Ustawę przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu dnia 26-11-2004
 
STANOWISKO SENATU
uchwała Senatu : druk nr 3539 z dn. 06-12-2004
wniósł poprawki
skierowano : dnia 07-12-2004 do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej
 
PRACA W KOMISJACH NAD STANOWISKIEM SENATU
sprawozdanie komisji : druk nr 3574 z dn. 14-12-2004
sprawozdawca : Franciszek Potulski
wniosek komisji : przyjąć poprawki
 
UCHWALENIE Tekst ustawy w formacie txt Tekst ustawy w formacie pdf
tytuł : o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  ustawa została uchwalona na pos. nr 91 dn. 26-11-2004

zgredek16-12-2004 20:33:17   [#10]

taki tam cytat:

uważam, że posłowie powinni mieć większy szacunek dla rozumu dyrekcji szkół, nauczycieli, rad pedagogicznych
beera16-12-2004 20:38:02   [#11]

:-)))

Mialam go też podkreslić :-)

ale to takie jakby "wołanie na puszczy" ;-))

AnJa16-12-2004 20:43:50   [#12]
Albo o głosy.

bo te wybory to jednak chyba będa
janzg17-12-2004 10:49:24   [#13]

Została ta ustawa uchwalona 16 i poszła do podpisu do prezydenta

ale

art.90m.ust1 Świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

z tego widać, że starostowie - czyli większość szkół ponadgimnazjalnych - są z tego wyłączeni, gdyż pomoc stypendialna "przewiązana" jest ustawą do miejsca zamieszkania

ciekawy jest ustęp 2

art.90p.ust1.Udzielenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym jest zadaniem własnym gminy.

emeryt17-12-2004 13:43:57   [#14]

dzięki wszystkim..a asi w szczególności..

Ale tak mówiąc prawdę, po przeczytaniu tego wszystkiego krew mnie zalała.

Rozum to ci u nas jest i faktycznie trzeba mieć dla niego wielki szacunek.

Żeby zrozumieć to co stoi w  przepisach częściowo bezrozumnych!!!

janzg30-12-2004 14:25:58   [#15]
ustawa z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podpisana przez Prezydenta RP 23 grudnia 2004 roku;
Majka30-12-2004 15:04:20   [#16]
Stypendia unijne muszą być wypłacone do końca roku


Piotr Burda, Kielce 29-12-2004, ostatnia aktualizacja 29-12-2004 18:05

Uczniowie i studenci dostaną drugą część unijnych stypendiów. Problem w tym, że mają tylko trzy dni na ich odebranie

Zamieszanie spowodowała informacja z Ministerstwa Gospodarki, która 22 grudnia dotarła do urzędów marszałkowskich w całej Polsce (oprócz Małopolski). Ministerstwo nakazało samorządom wypłacenie części stypendiów unijnych do końca bieżącego roku. Np. województwo świętokrzyskie otrzymało na ten cel 615 tys. zł dla uczniów i 96 tys. zł dla studentów. Każdy z 12,2 tys. uczniów i 1,9 tys. studentów uprawnionych do otrzymania stypendiów musi do końca roku odebrać po 50 zł. - To i tak nie wszystkie pieniądze, które powinni dostać w tym roku, resztę [około 50 zł - red.] dostaną w styczniu - mówi Dariusz Detka, rzecznik starosty kieleckiego.

Ta przymusowa wypłata całkowicie zaskoczyła urzędników. - Zakładaliśmy wypłatę tych pieniędzy w styczniu - mówi Anna Grzela ze Świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego. Urząd natychmiast przekazał tę informację do dyrektorów szkół i do uczelni. Tu pojawił się problem, ponieważ zarówno uczniowie, jak i studenci mają przerwę świąteczną. - W szkołach są jednak pracownicy i to oni teraz muszą powiadamiać zainteresowanych - mówi Grzela. Studenci odbierają pieniądze w starostwach lub mają je przesyłane na konto. Uczniowie, którzy znaleźli się na liście uprawnionych do otrzymania stypendium, muszą natomiast przed końcem roku przyjechać do swoich szkół po 50 zł.

Na dodatek powinni przedstawić rachunki poświadczające wydatki na naukę, bo taki jest warunek otrzymania stypendium unijnego. Anna Grzela pociesza, że tym razem jeśli ktoś pojawi się bez rachunku, będzie mógł je dozbierać na początku przyszłego roku.
stan30-12-2004 15:06:36   [#17]
A bilety autobusowe na te 50,- za dojazd do szkoły po 50,- to nie wystarczą?
janzg30-12-2004 15:35:22   [#18]

też czytałem o drugiej części - widocznie to szczęśliwcy

jakoś nie mogę sobie przypomnieć u nas części pierwszej

w 100% jestem pewien, że żadnego stypendium "unijnego" nie było!

zgredek30-12-2004 15:50:21   [#19]
teraz trzeba poczekać na artykuły prasowe, w których dyrektorzy szkół zostaną obwinieni za to, że stypendia za listopad i grudzień nie zostały wypłacone w całości:-(
Zola30-12-2004 16:18:25   [#20]
i tak będzie zgredku, już się na to nastawiłam, że opiernicz zbiorę ja
u nas dzieci powiadomione, umowy podpisane, ale nie wszyscy chcą lub mogą teraz przyjechać , ano zobaczymy
zgredek30-12-2004 16:55:15   [#21]

podrzucam za benedu gdą;-)

DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ NR 281
z 29.12.2004

poz.2781

z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

tu o stypendiach jest
zgredek30-12-2004 17:07:08   [#22]

linka wkleję - do poczytania:

http://www.infor.pl/dzienniki_ustaw/index.html?najnowszy=1
innees30-12-2004 23:57:26   [#23]

stypendia z działania 2.2. uszczęsliwiły chyba wszystkich co je teraz wypłacali :)

nie ma jak troszki wiecej pracy przed końcem roku

u nas w szkole naszczęście wydalismy cała 1 transze - więc zwracac do sił wyzszych nie musiałam ale jak sobie pomysle o robocie 3 stycznia - czyli sprawozdania finansowego z rozliczenia tej transzy to mnie zbiera na ........

grunt to udane pomysły a zwłaszcza ich realizacja

mam pytanko a czy ktos wramach działania 2.2. dostał srodki na obsługe stypendiów

u nas zapewniali ze na ten rok szkolny nie przewidziano ale planuja na przyszłość ;)

ineska

AnJa31-12-2004 10:10:04   [#24]
Dostałem: 300 zł mniej więcej.
Zola31-12-2004 15:48:51   [#25]
w szkołąch na obsługę ani grosza, w UM jeden dodatkowy pracownik

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]