Forum OSKKO - wątek

TEMAT: PLAN DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI POMOCY!!!
strony: [ 1 ]
Marta K06-06-2002 15:00:30   [#01]
Witajcie:), mam prośbę!!! do jutra muszę opracować Plan Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli - dla urzędu Miasta :(((
Okazuje sie, że moja dyrcia sobie zapomniała, więc teraz ja na gwałt szukam jakiejś podpowiedzi!!! Bardzo was proszę, podeślijcie mi jakieś wzory!!!!!! inaczej marny mój żywocik; Ściskam marta
Mirka06-06-2002 16:11:50   [#02]
http://www.edukator.net.pl/ sprawdż tam
Mirka06-06-2002 16:16:38   [#03]

Struktura planu WDN

Część A

1. Opis problemu szkoły, który rada pedagogiczna (wszyscy pracownicy, cała społeczność szkoły) będzie w najbliższym czasie rozwiązywać.

2. Opis potrzeb szkoleniowych nauczycieli z punktu widzenia wymienionego problemu (poszczególnych osób, par, mniejszych lub większych zespołów).

 

3. Szkolny plan doskonalenia nauczycieli, tj.:

§         kogo z nauczycieli obejmie (całą radę pedagogiczną, małe zespoły, pary, pojedyncze osoby),

§         w jaki sposób (jeden lub kilka sposobów doskonalenia),

§         w jakim terminie będzie zdobywana wiedza oraz umiejętności niezbędne do rozwiązania opisanego w punkcie 1 problemu,

§         w jaki sposób będzie to monitorowane i przez kogo.

4. Indywidualne plany doskonalenia nauczycieli.

Część B

5. Opis sposobu rozwiązania problemu, tj. zaplanowanie zmiany.

6. Harmonogram wprowadzenia zmiany.

7. Ewaluacja efektywności zmiany.

8. Ewaluacja efektywności doskonalenia nauczycieli:

§         ocena realizacji szkolnego planu doskonalenia nauczycieli,

§         ocena realizacji indywidualnych planów doskonalenia nauczycieli.

**************************************

Szkolny plan doskonalenia nauczycieli powinien zawierać informacje o:

  • wspólnych przedsięwzięciach szkoleniowych całej rady pedagogicznej, mniejszych zespołów, par, poszczególnych osób, w tym o posiedzeniach samokształceniowych i pracy między posiedzeniami,
  • harmonogramie realizacji tych przedsięwzięć,
  • przydziale zadań dla poszczególnych osób lub zespołów,
  • kryteriach sukcesu.

 

**************************************

Przedsięwzięcia szkoleniowe rady pedagogicznej

(przykład na dwa lata):

F     zawarcie wewnątrzszkolnego kontraktu grupowego w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych,

F     wspólne warsztaty na temat .........

F     wydelegowanie dwóch nauczycieli kształcenia zintegrowanego na kurs pt.: .............

F     zebranie informacji o ........................ metodą bechmarkingu

F     cykl posiedzeń samokształceniowych rady pedagogicznej na temat: ................................. a następnie przeprowadzenie w parach hospitacji koleżeńskich, maących na celu wdrożenie ......................... do praktyki,

F     zatrudnienie moderatora do wspomagania rady pedagogicznej w .....................................

F     przydzielenie opieki mentora nowo powołanemu wicedyrektorowi oraz dwóm nowym nauczycielom,

F     prowadzenie dziennika zawodowego przez następujących nauczycieli: ..........................

F     ustalenie osoby, która będzie odgrywać rolę krytycznego przyjaciela względem wprowadzających innowację na temat: .................................

F     podjęcie się prowadzenia badań w działaniu na temat: ........... w kooperacji z osobą przygotowującą prace doktorską w miejscowej wyższej uczelni,

F     rotacyjne zapoznawania się z literaturą na temat: .............................

F     udział zespołu pracującego nad ........ w konferencji na temat: ...................................

F     zorganizowanie cyklu dyskusji na temat .................., a następnie przygotowanie wspólnego stanowiska w sprawie .........................................

F     wprowadzenie zwyczaju opracowywania przez powracających z kursu lub studiów podyplomowych planu wdrożenia nabytej wiedzy i umiejętności do praktyki oraz wspólne wypracowanie schematu takiego planu,

F     udzielanie indywidualnej pomocy osobom powracającym z kursu lub studiów podyplomowych w zastosowaniu nabytej wiedzy i umiejętności w praktyce,

F     udział wszystkich nauczycieli w krótkim kursie na temat: ...............................................

F     wypracowanie narzędzi do ewaluacji szkoleń wewnętrznych i regularne ocenianie efektywności WDN.

 

 **************************************

 Kolejnym krokiem po opracowaniu szkolnego planu doskonalenia nauczycieli jest przygotowanie planów indywidualnych przez poszczególne osoby, w tym sprawujące funkcje kierownicze.

 Plany indywidualne muszą wynikać ze szkolnego planu doskonalenia nauczycieli (powinny obejmować ten sam czas). Dzięki temu poszczególne osoby będą mogły określić swój osobisty wkład w rozwój szkoły.

 Zadania powinny być rozłożone równomiernie pomiędzy wszystkie osoby, inaczej może to grozić:

F     wypaleniem się przez aktywne osoby,

F     pasywnym uwstecznieniem. 

Schemat indywidualnego planu WDN

1.          Dlaczego wybrałem to zadanie? (uzasadnienie, refleksja, co spowodowało zajęcie się tym zadaniem)

2.          Co i od kiedy zacznę (skończę) robić? (podać zadanie(a) i konkretne daty)

3.          W jaki sposób zacznę to czynić? (który sposób będzie najwłaściwszy)

4.          Co będzie mi do tego potrzebne? ((kontakty, informacje, materiały, przedmioty, pieniądze)

5.          W jaki sposób to pozyskam? (racjonalność – czy jestem w stanie wykonać to zadanie)

6.          Z kim będę współdziałać i w jakich sprawach? (kto może udzielić pomocy w wykonaniu zadania)

7.          Jakie trudności powinienem przewidzieć? (brak tej i następnej refleksji może po wystąpieniu trudności zablokować działanie)

8.          Jak im przeciwdziałać?

9.          Ile czasu na to przeznaczę? (dzień, miesiąc, rok – brak czasu może uniemożliwić działanie)

10.      Po czym poznam, że zadanie wykonałem? (refleksja nad efektywnością własnego rozwoju)

11.      Jak nagrodzę siebie za osiągnięcie sukcesu?

 

to podał Henio B. na forum jemu podziękuj
Grażyna06-06-2002 17:18:55   [#04]

mała podpowiedź

 

Plan doskonalenia zawodowego 

Plan opracowano w oparciu o art. 70 a, ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (z późniejszymi zmianami) oraz zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowanych ze środków wyodrębnionych w budżetach poszczególnych organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków.

Plan uwzględnia:

1.    program rozwoju szkoły i związane z tym potrzeby kadrowe,

2.    plan rozwoju poszczególnych nauczycieli,

3.    wnioski nauczycieli o dofinansowanie form doskonalenia zawodowego

Lp.

Imię i nazwisko nauczyciela

Forma i zakres doskonalenia

indywidualnego nauczycieli

uwagi

1.

Agnieszka ...

Studia magisterskie uzupełniające – nauczanie zintegrowane

 

2.

Danuta ...

Studia magisterskie uzupełniające - religia

 

3.

Joanna ...

Kolegium języka angielskiego lub studia podyplomowe z języka angielskiego

 

4.

Joanna ...

Studia podyplomowe - informatyka

 

5.

Joanna ...

Studia podyplomowe – pedagogika specjalna (lub kurs kwalifikacyjny - terapia pedagogiczna)

 

6.

Grażyna ...

Seminarium w zakresie kierowania szkołą lub nauczania w szkołach Unii Europejskiej (w którymś z państw unijnych)

 

7.

Gabriela ... lub nauczyciel nauczania zintegrowanego

Kurs kwalifikacyjny w zakresie gimnastyki  korekcyjnej

co najmniej 1 osoba

8.

Nauczyciele nauczania zintegrowanego

Kurs dotyczący prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w trudnych warunkach

co najmniej 1 osoba

9.

Nauczyciele nauczania zintegrowanego oraz pedagog szkolny

Kurs z zakresu organizacji, technik i metod prowadzenia terapii pedagogicznej (zajęć wyrównawczych)

co najmniej 1 osoba

10.

Wychowawcy, pedagog

Kurs z zakresu doskonalenia umiejętności wychowawczych lub wspierających działania profilaktyczne

co najmniej 1 osoba

 Szkolenia rad pedagogicznych

1.      Wykorzystanie Internetu  w nauczaniu.

2.    Mierzenie jakości pracy szkoły.

3.    Hospitacja diagnozująca.

4.    Organizacja i  prowadzenie klubu europejskiego w szkole podstawowej.

5.    Opracowanie, wdrożenie i koordynacja projektów edukacyjnych.

To jest dokument dotyczacy "kasy". Poza tym mam plan WDN, który jest bardziej szczegółowy. Zawiera następujące punkty: 

DZIAŁANIA W ZAKRESIE  PODNOSZENIA I DOSKONALENIA KWALIFIKACJI  ZAWODOWYCH

FORMY zewnętrzne (np. studia podyplomowe, kursy itp.)

FORMY  WEWNĘTRZNE

np.:Działania wewnętrzne skierowane na problem

Działania wewnętrzne skierowane na zagadnienia ponadprzedmiotowe

Działania wewnętrzne skierowane na rozwój zawodowy nauczyciela-wychowawcy

 Działania wewnętrzne skierowane na rozwój szkoły.

Rozwinęłam to w tabeli, gdzie kolejne kolumny to: forma (doradztwo systemowe, konferencja samokształceniowa itp.), tematyka, osoba prowadząca i termin realizacji.

Marta K07-06-2002 08:33:30   [#05]

jestem w trakcie ufff

Dzieki za podesłane materiały, troche mi rozjaśniły w głowie...
piszę ten nieszczęsny plan, jeszcze mnie czeka wniosek do organu prowadzącego o uwzględnie w planie dofinansowania form doskonalenia itd...
znalazłam cosik u Henia w witrynce, ale jak macie coś to podeślijcie....ciągle sie uczę - w tym również i od was!!!!! Jak zawsze dzięki za waszą pomoc:)))
Buziaki Marta

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]