Struktura planu WDN
Część A 1. Opis problemu szkoły, który rada pedagogiczna (wszyscy pracownicy, cała społeczność szkoły) będzie w najbliższym czasie rozwiązywać. 2. Opis potrzeb szkoleniowych nauczycieli z punktu widzenia wymienionego problemu (poszczególnych osób, par, mniejszych lub większych zespołów). 3. Szkolny plan doskonalenia nauczycieli, tj.: § kogo z nauczycieli obejmie (całą radę pedagogiczną, małe zespoły, pary, pojedyncze osoby), § w jaki sposób (jeden lub kilka sposobów doskonalenia), § w jakim terminie będzie zdobywana wiedza oraz umiejętności niezbędne do rozwiązania opisanego w punkcie 1 problemu, § w jaki sposób będzie to monitorowane i przez kogo. 4. Indywidualne plany doskonalenia nauczycieli.
Część B 5. Opis sposobu rozwiązania problemu, tj. zaplanowanie zmiany. 6. Harmonogram wprowadzenia zmiany. 7. Ewaluacja efektywności zmiany. 8. Ewaluacja efektywności doskonalenia nauczycieli: § ocena realizacji szkolnego planu doskonalenia nauczycieli, § ocena realizacji indywidualnych planów doskonalenia nauczycieli. **************************************
Szkolny plan doskonalenia nauczycieli powinien zawierać informacje o:
- wspólnych przedsięwzięciach szkoleniowych całej rady pedagogicznej, mniejszych zespołów, par, poszczególnych osób, w tym o posiedzeniach samokształceniowych i pracy między posiedzeniami,
- harmonogramie realizacji tych przedsięwzięć,
- przydziale zadań dla poszczególnych osób lub zespołów,
- kryteriach sukcesu.
| **************************************
Przedsięwzięcia szkoleniowe rady pedagogicznej (przykład na dwa lata): F zawarcie wewnątrzszkolnego kontraktu grupowego w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych, F wspólne warsztaty na temat ......... F wydelegowanie dwóch nauczycieli kształcenia zintegrowanego na kurs pt.: ............. F zebranie informacji o ........................ metodą bechmarkingu F cykl posiedzeń samokształceniowych rady pedagogicznej na temat: ................................. a następnie przeprowadzenie w parach hospitacji koleżeńskich, maących na celu wdrożenie ......................... do praktyki, F zatrudnienie moderatora do wspomagania rady pedagogicznej w ..................................... F przydzielenie opieki mentora nowo powołanemu wicedyrektorowi oraz dwóm nowym nauczycielom, F prowadzenie dziennika zawodowego przez następujących nauczycieli: .......................... F ustalenie osoby, która będzie odgrywać rolę krytycznego przyjaciela względem wprowadzających innowację na temat: ................................. F podjęcie się prowadzenia badań w działaniu na temat: ........... w kooperacji z osobą przygotowującą prace doktorską w miejscowej wyższej uczelni, F rotacyjne zapoznawania się z literaturą na temat: ............................. F udział zespołu pracującego nad ........ w konferencji na temat: ................................... F zorganizowanie cyklu dyskusji na temat .................., a następnie przygotowanie wspólnego stanowiska w sprawie ......................................... F wprowadzenie zwyczaju opracowywania przez powracających z kursu lub studiów podyplomowych planu wdrożenia nabytej wiedzy i umiejętności do praktyki oraz wspólne wypracowanie schematu takiego planu, F udzielanie indywidualnej pomocy osobom powracającym z kursu lub studiów podyplomowych w zastosowaniu nabytej wiedzy i umiejętności w praktyce, F udział wszystkich nauczycieli w krótkim kursie na temat: ............................................... F wypracowanie narzędzi do ewaluacji szkoleń wewnętrznych i regularne ocenianie efektywności WDN. | ************************************** Kolejnym krokiem po opracowaniu szkolnego planu doskonalenia nauczycieli jest przygotowanie planów indywidualnych przez poszczególne osoby, w tym sprawujące funkcje kierownicze. Plany indywidualne muszą wynikać ze szkolnego planu doskonalenia nauczycieli (powinny obejmować ten sam czas). Dzięki temu poszczególne osoby będą mogły określić swój osobisty wkład w rozwój szkoły. Zadania powinny być rozłożone równomiernie pomiędzy wszystkie osoby, inaczej może to grozić: F wypaleniem się przez aktywne osoby, F pasywnym uwstecznieniem.
Schemat indywidualnego planu WDN 1. Dlaczego wybrałem to zadanie? (uzasadnienie, refleksja, co spowodowało zajęcie się tym zadaniem) 2. Co i od kiedy zacznę (skończę) robić? (podać zadanie(a) i konkretne daty) 3. W jaki sposób zacznę to czynić? (który sposób będzie najwłaściwszy) 4. Co będzie mi do tego potrzebne? ((kontakty, informacje, materiały, przedmioty, pieniądze) 5. W jaki sposób to pozyskam? (racjonalność – czy jestem w stanie wykonać to zadanie) 6. Z kim będę współdziałać i w jakich sprawach? (kto może udzielić pomocy w wykonaniu zadania) 7. Jakie trudności powinienem przewidzieć? (brak tej i następnej refleksji może po wystąpieniu trudności zablokować działanie) 8. Jak im przeciwdziałać? 9. Ile czasu na to przeznaczę? (dzień, miesiąc, rok – brak czasu może uniemożliwić działanie) 10. Po czym poznam, że zadanie wykonałem? (refleksja nad efektywnością własnego rozwoju) 11. Jak nagrodzę siebie za osiągnięcie sukcesu? | to podał Henio B. na forum jemu podziękuj |