Forum OSKKO - wątek
Kucu | 07-11-2004 10:58:16 [#01] |
---|
Proszę podzielić się ze mną uwagami na temat zapisu WSO dotyczącego ilości ocen z poszczególnych przedmiotów. Przykład: Przy 3 godzinach i więcej tygodniowo stawiamy conajmniej 7 ocen w semestrze. Czy nie wydaje się Wam, że jest to zapis powodujący stawianie ocen dla ilości i nie zawsze rzetelnych. Moim zdaniem uczy to również niesystematyczności uczniów. |
lunani | 07-11-2004 18:38:13 [#02] |
---|
pozdrawiam :-) Ja mam taki zapis na minimum ocen: 3. Ustala się następującą minimalną ilość ocen dla przedmiotów realizowanych w wymiarze tygodniowym: 1) jedna godz. z przedmiotu tygodniowo – trzy oceny, 2) dwie godz. z przedmiotu tygodniowo – cztery oceny, 3) trzy godz. z przedmiotu tygodniowo – pięć ocen, 4) cztery i więcej godz. z przedmiotu tygodniowo – sześć ocen. Można też pomnożyć przez 2 liczbę godzin w tygodniu. Nauczyciele j.polskiego i matematyki bez trudu stawiają tyle ocen w okresie. |
Kucu | 07-11-2004 20:54:10 [#03] |
---|
Ja nie twierdzę,że nie stawiają tylko pytam, czy jest to zasadne? Pewne partie materiału wymagają opanowania w dłuższym okresie czasu, a inne w krótszym. Jest to również zależne od przedmiotu i klasy. Jaki jest cel takiego zapisu? Czy ocena semestralna z przedmiotu wystawiana na podstawie ocen przy 2 godzinach tygodniowo różni się od oceny z przedmiotu o liczbie godzin 4 tygodniowo? Chodzi o to, że nauczyciel jest w ten sposób zobligowany do wystawienia konkretnej ilości ocen w semestrze. czasami stawia je za różne ciekawe rzeczy, bo przecież postawić musi. Jest to również moim zdaniem czynnik uczący "kombinatorstwa" uczniów. |
jzzg | 08-11-2004 16:27:56 [#04] |
---|
A u mnie (szkoła podstawowa) nauczycielka polskiego stawia w okresie około 20 ocen. |
Arwena | 08-11-2004 16:40:34 [#05] |
---|
Takie zapisy prowadzą tylko do stawiania ocen za cokolwiek, aby były. Rację ma kucu, że czasami z przedmiotu 1-godzinnego nie da się postawić trzech rozsądnych ocen, jeżeli część lekcji przepadnie z powodu wycieczek, programów profilaktycznych, testów diagnozujących i porównawczych,apeli itp. A nauczyciel musi postawić, bo inaczej ocena końcowa będzie wystawiona niezgodnie z przepisami i odwołanie gotowe. |
Kucu | 08-11-2004 16:49:33 [#06] |
---|
Dodam jeszce, że najlepszymi obserwatorami są dzieci. One szybko wychwycą, że np: ja mam już 3 oceny, a kolega i koleżanka żadnej, to dzisiaj mam luzik i się nie przygotowuję i na odwrót. Jeśli ktoś zna sens takiego zapisu WSO to bardzo proszę mnie oświecić. |
jestem | 08-11-2004 16:54:05 [#07] |
---|
Znalazłam przepisy ,które mówią ze ocena semestralna musi byc wysyawiona z 2 ocen prz 1godz tyg. zajęć ;czyli liczba ocen w semestrze musi być równa liczbie zajęcć+1 |
Kucu | 08-11-2004 16:56:27 [#08] |
---|
Bardzo proszę o namiar na owy przepis. |
AnJa | 08-11-2004 16:57:29 [#09] |
---|
Pewnie, ze mogłaś/eś znaleźć - tyle że w Waszym WSO, więc mocy poza Twoja szkoła to nie ma żadnej. |
Liwa | 08-11-2004 17:09:12 [#10] |
---|
Też uważam, że odgórne przepisy dotyczące ilości ocen jaka powinna się znaleźć w dzienniku w określonym czasie niczemu nie służy. W ciągu miesiąca mogę postawić 4 oceny np.: za przygotowany plakat, za pracę w grupie, kartkówka z tabliczki mnożenia i za pracę domową . Są 4 oceny, ale czy one mówią dużo o umiejętnościach jakie ten uczeń ma w zakresie ostatnio realizowanych treści. |
jestem | 08-11-2004 17:20:46 [#11] |
---|
przepisy mówia tylko o minimalnych liczbach ocen w semestrze |
Ewa z Rz | 08-11-2004 17:26:16 [#12] |
---|
ciekawe... jakie przepisy? Ja znam jedynie jeden przepis, który mówi wyraźnie, że ocenianie bieżące jest wewnętrzną sprawa szkoły. |
Kucu | 08-11-2004 20:48:28 [#13] |
---|
"Jestem" jaki jestem, ale nie powiem jakie przepisy. Ciekawe dlaczego? |
Botka | 08-11-2004 22:25:30 [#14] |
---|
logika Może wcale nie potrzeba przepisów, a wystarczy zdrowy rozsądek. Uczeń ma się uczyć systematycznie. my mierzymy przyrost jego wiedzy i umiejętności. Logika wskazuje, że muszą to być przynajmniej dwie oceny: na początku i na końcu semestru tak żeby mozna było porównać. Oczywiście to tylko przykład - taki odnośnik. Reszta to już ta logika. |
Nionka | 09-11-2004 13:23:35 [#15] |
---|
"Jestem", nie ma takich przepisów! Natomiast szkoła może sobie wprowadzić zapis w WSO o minimalnej liczbie ocen. Botka, nie wiem, jak można z 2 ocen wystawic ocenę końcową. Policzmy przykładowo i minimalnie: odpowiedź ustna - 1 ocena, praca domowa - 1 ocena, sprawdziany - 2 oceny, zaangazowanie (aktywność czy jak tam zwał) - 1 ocena ... i juz jest 5 ocen, a pewnie będzie więcej, bo i zeszyty się sprawdza i jakieś inne prace (referaty, albumy, rysunki...). Przecież oceniamy różne osiągnięcia ucznia. |
Grana | 09-11-2004 13:38:45 [#16] |
---|
Czy nie macie wrażenia,że za chwilę sami się "udusimy" przepisami "produkowanymi" przez nas samych? My tylko piszemy:regulaminy,procedury,wymagania,itd.Czy znajdujemy jeszcze czas ,aby uczyć? |
Kucu | 09-11-2004 15:31:08 [#17] |
---|
Oczywiście, bo o takim zapisie przecież jest mowa w temacie postu. Ale czy taki zapis jest potrzebny i czy ma on sens? Tak jak mówi Grana tworzymy kolejny przepis utrudniający nam życie. |
yerry | 09-11-2004 19:26:15 [#18] |
---|
Kacu!!! a jak ci nauczyciele obiektywnie wystawia oceny roczne bo moim skromnym zdaniem ( bedą niemiarodajne). W ciagu całego roku ok. 5-6 i ocena roczna to rozumiem. |
Kucu | 09-11-2004 19:44:44 [#19] |
---|
Proszę przedmówcę o sprecyzowanie wypowiedzi. Jest to rodzaj wypowiedzi pytajacej, czy inny? Przepraszam, ale nie wiem o co Ci chodzi yerry. |
camelot | 09-11-2004 20:35:37 [#20] |
---|
Popieram Grana. Powoli tracimy czas na naukę w pogoni za produkowaniem papierów. |
lunani | 10-11-2004 07:46:36 [#21] |
---|
to obrona przed niesolidnymi Myślę, że jest to "motywowanie" nauczycieli, u których ocenianie odbywa się niesystematycznie. Czasem oceny pojawiają się pod koniec okresu, a u uczniów wagarujących, lub nieobecnych ich nie ma. Wtedy przy sprawdzaniu dziennika "z okazji kontroli systematyczności oceniania" można się powołać na punkt z WSO przy uwadze o za małej liczbie ocen. Jeśli nauczyciel ocenia prawidłowo to widać to przy kontroli i nie trzeba wobec niego czepiać się o małą liczbę ocen. Sami wiecie, że niektórzy sprawdzani chcą wiedzieć dlaczego i na jakiej podstawie mają mieć w dzienniku więcj niż np jedną ocenę. |
Kucu | 10-11-2004 17:05:09 [#22] |
---|
O ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu uczniów traktuje rozporządzenie. Nie widzę potrzeby dodatkowego określania liczby ocen w WSO. Prawo daje wystarczające narzędzia dyrektorowi do sprawowania nadzoru. A taki zapis, jeśli nie zostanie spełniony z różnych powodów, daje podstawy do kwestionowania oceny końcowej z danego przedmiotu i odwołania. |
Ninaa | 10-11-2004 19:18:03 [#23] |
---|
Ilość ocen nie ma znaczenia, reforma idzie w kierunku rezygnacji z bieżącego oceniania stopniowego. Zwraca się uwagę na ocenianie stopniowe tylko w ostatnim tygodniu przed klasyfikacją .Uczeń rozwiązuje wówczas test w określonym czasie. Testy są wielopoziomowe. Na bieżąco uczniowie otrzymują informację zwrotną jaki standard już opanowali a nad ktorym powinni jeszcze popracować.Nauczyciel chwali ucznia za każdy najmniejszy sukces. Uczniowie przestają uczyć się na stopień, zaczynaja uczyć sie dla siebie i wiedzą po co sie uczą. Myślę, że przejście na taki sposób oceniania wymagałoby na początku zwiększenia ilości klasyfikacji. |
Ninaa | 10-11-2004 19:19:14 [#24] |
---|
Ilość ocen nie ma znaczenia, reforma idzie w kierunku rezygnacji z bieżącego oceniania stopniowego. Zwraca się uwagę na ocenianie stopniowe tylko w ostatnim tygodniu przed klasyfikacją .Uczeń rozwiązuje wówczas test w określonym czasie. Testy są wielopoziomowe. Na bieżąco uczniowie otrzymują informację zwrotną jaki standard już opanowali a nad ktorym powinni jeszcze popracować.Nauczyciel chwali ucznia za każdy najmniejszy sukces. Uczniowie przestają uczyć się na stopień, zaczynaja uczyć sie dla siebie i wiedzą po co sie uczą. Myślę, że przejście na taki sposób oceniania wymagałoby na początku zwiększenia liczby klasyfikacji. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|