Witam i pozdrawiam wszystkie Foremki i Formenów. Jestem stałą czytelniczką forum i korzystam z Waszych wielu rad, za co jestem bardzo wdzięczna.Jestem zmuszona prosić Was o radę w sprawie interpretacji rozporządzenia MEN dotyczącego oceniania, klasyfikowania ... Pozwolę sobie zacytować trzy paragrafy z owego rozporządzenia. § 14. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. § 15. 1. Uczeń klasy I - III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. § 15. 6. Ucznia klasy I - III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia. Zdaję sobie sprawę, że temat ten był już wałkowany na forum. Ciągle jednak zadaję sobie pytanie, co oznacza zapis - w porozumieniu z rodzicami. Mam w szkole następującą sytuację. Uczeń klasy pierwszej opanował materiał zerówki w stopniu koniecznym, czyli słabo zna litery, nie potrafi nazywać przedmiotów, z liczeniem także słabo itp. Do zerówki uczęszczał sporadycznie. Rodzice nie wyrazili zgody na badanie w PPP i odroczenie obowiązku szkolnego. W I kl., pod wpływem nauczycielki, dziecko przebadano. W opinii znalazły się m.in. stwierdzenia " nieprawidłowy rozwój", "należy rozważyć pozostawienie dziecka w I klasie" itp. Wychowawca, pedagog i dyrektor przeprowadzili kilka razy rozmowę z rodzicami w tej sprawie i ... nic. Rodzice znają przepisy lepiej niż minister i nie zgadzają się na pozostawienie dziecka, które opanowałoby dzięki temu podstawy wiedzy i umiejętności, niezbędne do dalszej nauki. Jak wcześniej napisałam, chłopiec uczęszczał sporadycznie do zerówki. W kl. I ma opuszczone ponad 50% zajęć (mamy kopie pism wysyłanych do rodziców w sprawie realizacji obowiązku szkolnego). I tu zaczyna się problem. Wiemy, że uczeń nie opanował w stopniu koniecznym wiadomości i umiejętności, więc nie da sobie rady w wyższych klasach. Mamy opinię poradni, która sugeruje pozostawienie dziecka w I klasie. Nie mamy zgody rodziców, którzy zapowiadają odwołanie się od decyzji nauczyciela, w przypadku braku promocji. Skonsultowałam się z przedstawicielem nadzoru, wspominając w rozmowie o niskiej frekwencji ucznia. Nadzór odpowiedział, że w razie odwołania stanie po stronie rodziców. Moje pytanie brzmi - czy § 14. 1. rozp. nie dotyczy uczniów klas I-III? Jeżeli nie dotyczy, to marnie widzę przyszłość tego dziecka i jemu podobnych. Dodam, że dziecko nie jest przewlekle chore i jego absencja na zajęciach wynika z winy rodziców. Proszę o Wasze opinie, bo być może nie potrafię już czytać ze zrozumieniem przepisów. |