Forum OSKKO - wątek

TEMAT: speyficzne trudności w nauce a sprawdzian
strony: [ 1 ]
Grażyna11-09-2004 11:14:12   [#01]

Dowiedziałam się ostatnio, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie będą pisały w opiniach o wydłużeniu czasu dla dzieci mających specyficzne trudności w nauce. Ponoć wynika to z nowych przepisów. Podpowiedzcie jak to bywało u Was i czy rzeczywiście są co do tego nowe regulacje, bo ja nic nowego nie znalazłam (z rozp. o ocenianiu, ale może źle szukam?)

       § 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, z tym że:

     1) w przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do sprawdzianu - nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;

     2) w przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do egzaminu gimnazjalnego - nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.

        4. Opinię, o której mowa w ust. 1, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia albo słuchacz przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.

5. Uczniowie (słuchacze) chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

6. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy), o których mowa w ust. 1 i 5, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 37 ust. 1.

 

Czy to znaczy, żę jest to sprawa wewnątrzszkolna w jaki sposób nastąpi to dostosowanie, bo dotąd opieraliśmy się na opinii poradni, która zalecała np. wydłużenie czasu pracy?

 

Gaba11-09-2004 11:18:56   [#02]

jak to nie będą, one są od tego, by ścisle zalecić nam, przewodniczcym - nie strasz...

- już odkręcałam jedno szkolenie pracownika CKE dla PPP i pedagogów, ktory powiedział wprost, że nkiedy rodzic zlozy "papiery" to dyr musi rozpatrzyć... a baza, a przygotowanie hermesa, a uzgadnianie... teraz to chociaz jest 15. X, wczesniej pojawiła się nadwyrężana data 30.IX.

 

Nie będę niczego uwględniać, co nie jest zalecone!

Grażyna11-09-2004 11:49:32   [#03]
To jest świeże doświadczenie. Poprosiłam moją pedagog, żeby do kwietniowej opinii PPP dopisała wydłużenie czasu pracy na sprawdzianie, bo dziecko tego potrzebuje. Wróciła z kwitkiem i powiedziała, że poradnia już nie będzie tego robić, bo zabraniają jej przepisy. Dlatego pytam, kurna jakie przepisy? Bo ja ich nie znam, a starm się byż na bieżąco?
Grażyna11-09-2004 11:50:19   [#04]
sorki, poniosło mnie
zgredek11-09-2004 13:03:42   [#05]
nie jestem pewna, ale to chyba chodzi o to, że nie wszystkie poradnie będą mogły takie pisać

dostałam teraz jakiś wykaz poradni uprawnionych do wydawania takich opinii
Grażyna11-09-2004 15:47:03   [#06]
wydzwaniam po psychologach. Twierdzą, że to jakieś przepisy spowodowały, że tylko dyslektycy dostaną wydłużenie czasu, pozostali nie. O co tu chodzi?
Grażyna11-09-2004 16:07:39   [#07]

tylko dyslektycy

Znalazłam. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała aneks do informatora o sprawdzianie dla dzieci ze specyficznymi trudnościai. Od tego roku,tylko dyslektycy mogą dostaż wydłużenie czasu, osobną salę, lektora.

Sprawdzian dla uczniów kończących szkołę podstawową jest powszechnyobowiązkowy. Oznacza to, że muszą do niego przystąpić uczniowie kończący szkołę podstawową. (poza wymienionymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 21 marca 2001 r.). Realizacja tego obowiązku wymaga odpowiedniego dostosowania organizacji sprawdzianu dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym dzieci z dysleksją rozwojową. To właśnie dla nich, ich nauczycieli i rodziców przygotowano tę publikację.

Powołany przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Zespół ds. Uczniów o Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych, w skład którego wchodzą wysokiej klasy specjaliści, brał udział w pracach nad odpowiednim przystosowaniem standardów wymagań, opracował zalecenia do konstruowania arkuszy egzaminacyjnych oraz przeprowadzania sprawdzianu dla tych uczniów. Prezentowane opracowanie stanowi aneks do informatora o sprawdzianie dla uczniów kończących szkołę podstawową w 2003 roku.

Zainteresowani znajdą w nim:

·           informacje o specyficznych trudnościach w uczeniu się czytania
i pisania,

·           wykaz aktów prawnych dotyczących organizacji egzaminów zewnętrznych oraz zasad organizacji pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami
w nauce,

·           zasady organizowania egzaminu dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce,

·           kryteria oceny prac pisemnych dostosowane do możliwości uczniów mających problemy z uczeniem się,

·           przykłady uczniowskich rozwiązań ocenionych na podstawie tych kryteriów.

            Autorzy publikacji pragną, aby pomogła ona dzieciom z dysleksją rozwojową przygotować się do sprawdzianu, a organizatorom stworzyć uczniom odpowiednie warunki - zgodnie z zaleceniami wspomnianego zespołu specjalistów.

"Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu najczęściej określane są terminem dysleksja rozwojowa.

Określenie specyficzne wskazuje na wąski zakres trudności w uczeniu się i ich szczególny charakter. To odróżnia je od powszechnie znanych trudności w uczeniu się, pojawiających się u dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej lub w wyniku zaniedbań pedagogicznych i środowiskowych oraz braku motywacji do nauki.

Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, nazywani uczniami dyslektycznymi lub dziećmi z dysleksją rozwojową, mają problemy z uczeniem się czytania i pisania. Trudności te występują pomimo dobrej sprawności intelektualnej (często powyżej przeciętnej lub wysokiej), posiadanej wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów oraz motywacji do nauki i ćwiczeń."

/prof. M. Bogdanowicz/

Grażyna11-09-2004 16:09:02   [#08]
a co z dziećmi z o niższych niż przecietne możliwościach intelektualnych, tzw. z "POGRANICZA NORMY"? Im się nic nie należy? Ludzie, kto wie więcej, podpowiedzcie!
Gaba11-09-2004 16:19:43   [#09]

a z dziećmi, które pracują wolniej, ale normę wypełniają...

to może trzeba pogonic nieprawdziwych dyslektyków?

Nazwisko p. prof. Bogdaniowicz gwarantuje rzetelność tego stanowiska - to fakt, ale znowu spadnie na nas odkręcanie...

PS. - jak ja nie lubię smerfów...

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]