Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej |
|
Jaga | 20-02-2025 19:20:22 [#01] |
---|
Ostatnio w wyniku decyzji OP zmagamy się w szkole ogólnodostępnej ze znaczącym wzrostem ilości uczniów niepełnosprawnych (w ciągu roku wzrost w niedużej szkole z 2% do 8%).
Przyjmujemy uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami (np. autyzm i niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, do tego uczeń nie mówi, nie czyta, nie pisze, wymaga zajęć indywidualnych, gdyż cały dzień krzyczy, raz głośniej, raz ciszej). Zespól specjalistów robi, co może, ale współpraca z rodzicami jest coraz trudniejsza... To tylko jeden przykład, a co dziecko, to inna, trudna historia...
Radzimy sobie, ale potrzebuję odpowiedzi na kilka pytań:
- dziecko niepełnosprawne sprzężone z padaczką z obwodu szkoły, przyjdzie 1 września (częste ataki, wymaga w trakcie podania leku doodbytniczego): czy nauczyciel może podać lek; usłyszałam, że jesli nauczyciel odmówi, musi to zrobić dyrektor (pielęgniarka jest tylko raz w tygodniu), czeka mnie rozmowa z rodzicem, więc?...
- dziecko z orzeczeniem z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym musi mieć rewalidację, czy wystarczą tylko wskazane w orzeczeniu zajęcia socjoterapeutyczne?
- co w sytuacji, gdy nie znajdę nauczyciela współorganizującego dla dziecka, które takiego wsparcia obowiązkowo potrzebuje?
- organizuję szkolenia, spotkania, grupy wsparcia, rozmawiam, gdy potrzebuję, ale jak wspierać nauczycieli, którzy czują frustrację, gdyż uważają, że narzucono nam zadania szkoły specjalnej?
Mimo wszystko pozdrawiam...
|
rzewa | 20-02-2025 21:57:26 [#02] |
---|
uczeń z orzeczeniem z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym nie jest uczniem niepełnosprawnym czyli nie organizuje się dla niego zajęć rewalidacyjnych tylko socjoterapeutyczne - patrz §6 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309) |
alis | 11-03-2025 10:12:39 [#03] |
---|
Uczennica kl. V otrzymała orzeczenie o upośledzeniu w stopniu umiarkowanym. Rodzic dostarczył zaświadczenie lekarskie o zwolnieniu z zajęć wychowania fizycznego. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania uczennica powinna realizować 6 godzin funkcjonowania osobistego i społecznego, 2 godziny zajęć rozwijających komunikowanie się, 13 godzin zajęć rozwijających kreatywność oraz 4 godziny wychowania fizycznego. Czy w związku z tym, że ma zwolnienie z wych. fizycznego można jej zmniejszyć ilość obowiązkowych zajęć edukacyjnych o 4, czy też należy zwiększyć jej liczbę innych zajęć obowiązkowych z ramówki do 25 godzin? Dodam, że dziewczynka ma również zajęcia rewalidacyjne i inne zajęcia z pomocy pp.
|
annamaria | 11-03-2025 13:38:08 [#04] |
---|
ale poradnie mogą tym regulować -doprecyzowywać typy szkół do których uczeń powinien trafić i zalecenia |
alis | 12-03-2025 09:35:36 [#05] |
---|
Podnoszę, może ktoś coś podpowie. |
Dyrka69 | 12-03-2025 11:46:42 [#06] |
---|
Postępowanie takie samo, jak z uczniami w normie.Przecież jak są zwolnieni z w-f to nie przydziela się w zamian innych zajęć. Czyli-
1) Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach WF na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
2) Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć WF na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
3) Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona"
(§ 4 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych).
Z powyższego wynika więc, że to dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych lub z realizacji zajęć na podstawie opinii wydanej przez lekarza – na czas w niej określony.
A uczennica albo idzie do domu, do świetlicy lub w tym czasie, kiedy klasa ma w-f można w planie wstawić rewalidacje, które ma już przyznane. |
alis | 12-03-2025 19:07:54 [#07] |
---|
Dziękuję bardzo za odpowiedź :) |
Elkop | 30-05-2025 18:46:02 [#08] |
---|
Uczeń klasy 8 posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na niepełnosprawność sprzężoną w tym autyzm i niepełnosprawność intelektualna w stopieniu umiarkowanym. W tym roku szkolnym miał zakończyć edukację w naszej szkole. Wszystko wskazywało na to do dnia dzisiejszego, gdy mama przyszłą poinformować dyrektora szkoły że prosi o przedłużenie cyklu kształcenia o 1 rok, gdyż nie będzie mógł kontynować nauki w wybranej publicznej szkole ponadpodstawowej. Rodzic poinformował dyrektora , że od 01 września 2025 będzie uczęszczał do szkoły specjalnej. Od klasy 4 była prowadzona rozmowa dyrektora szkoły z mamą na temat chłopca edukacji w szkole specjalnej . W związku z tym mam pytanie czy dobrze rozumiem, że na posiedzeniu rady pedagogicznej uczniowi przedłużymy cykl kształcenia o 1 rok w etapie edukacyjnym 4-8 na wniosek rodzica i podjęcie przez radę pedagogiczna decyzji o przedłużeniu cyklu kształcenia uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność. Załączona dokumentacja dotycząca dotychczasowego przebiegu nauki ucznia, w tym arkusz ocen i ewentualne opinie dotyczące postępów ucznia. A od 01 września 2025 rodzic przeniesie ucznia do szkoły specjalnej. Czy Rodzic może dokonać przeniesienia w lipcu , sierpniu? Czy jest inne rozwiązanie?
|
Jot | 13-08-2025 09:25:41 [#09] |
---|
Uczeń kl.1-3 o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niedowidzenie, brak sprzężeń. Czy dyrektor ma prawo za zgodą OP oczywiście przydzielić mu nauczyciela wspomagającego na lekcjach wych fiz? w orzeczeniu jest " zapewnić bezpieczeństwo w czasie zajęć wych fiz przerw oraz innych zajęć..." i jest " w związku z występowaniem niepeln wzrokowej dopuszczalne jest organizowanie w ciągu roku szk zajęć ed w formie ind lub w grupie do 5 osób na wniosek zesp dok oceny wielosp...' Z obserwacji widzimy konieczność obecności naucz wspom, bo nie chodzi tylko i aż o bezpieczeństwo ale niewykluczanie go z ćwiczeń i zabaw, w których bez pomocy naucz nie może uczestniczyć. Czy wystarczajace jest to, że w ocenie wielosp jest wskazana taka potrzeba. Wiem, że z KP za zgodą organu pomoc nauczyciela, ale nie o to nam chodzi. Chodzi o czynne uczestniczenie z uczniem w wielu aktywnościach. Jeśli tak, to czy wtedy wystarczy naucz ed wczesnoszk? |
Jot | 13-08-2025 09:43:59 [#10] |
---|
I kolejna próba pytanie... Uczeń z afazja motoryczną. W orzeczeniu zaleca się zapewnienie naucz wspomagającego za zgodą OP. Czy musi mieć pęd specjalna? Rozumiem, że najlepiej pęd spec kier logopedia, ale czy jest inne rozwiązanie? Nie ma sprzężeń. |
joljol | 13-08-2025 09:55:49 [#11] |
---|
wspomagającym może być każdy z pedag. specjalną |
Jot | 13-08-2025 19:39:46 [#12] |
---|
Dzięki joijol.
Jeśli chodzi o post #9 to oczywiście chodzi o ucznia słabowidzącego |
joljol | 13-08-2025 20:58:48 [#13] |
---|
#9 to musi być nauczyciel z pedagogiką specjalną |
Jot | 14-08-2025 15:44:29 [#14] |
---|
Czy w tym przypadku musi być z tyflo, czy też każdy, byle że specjalną? |
Jot | 18-08-2025 11:50:13 [#15] |
---|
Joljol jeszcze się upewniam. W #9 chodzi mi tylko o wf. Czy to musi być specjalna tyflo? Na różnych szkoleniach otrzymuje różne odpowiedzi...mówiono, że jeśli nie ma sprzężeń i jest to tylko i wyłącznie za zgodą OP to może być tylko po ed wczesn. Wtedy jest płatność z OP, a nie ze 150... post został zmieniony: 18-08-2025 12:00:10 | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|