Bardzo proszę Koleżanki i Kolegów o poradę. Chodzi o środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej określone w budżecie organu prowadzącego.
Nie potrafię zrozumieć (po przeanalizowaniu wielu regulaminów przyznawania tych środków) na jakiej podstawie wnioski kierowane są do dyrektorów szkół, na jakiej podstawie tworzone są komisje ds. rozpatrywania wniosków (w których zasiadają nauczyciele i przedstawiciele związków zawodowych), skoro przyznanie takiej pomocy finansowej jest kompetencją organu prowadzącego. A są to przecież zupełnie inne środki niż te wyodrębnione w ZFŚS.
Zacytuję przy okazji fragmenty
ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZEGO NR NK-II.4131.24.2023 WOJEWODY PODLASKIEGO z dnia 30 stycznia 2023 r.:
[...]„Wolą ustawodawcy, określoną w art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, jest powierzenie organowi prowadzącemu szkołę dysponowania środkami przeznaczonymi na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, które musi przewidzieć w swoim budżecie. Umieszczenie w planach finansowych szkół środków pieniężnych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, którymi zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie oświaty (obecnie art. 68 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe) dysponuje dyrektor, jest przekroczeniem delegacji ustawowej. Stwarza to, nieprzewidzianą przepisami prawa sytuację, iż powstanie nie jeden fundusz na poziomie organu prowadzącego szkoły, ale wiele funduszy, którymi dysponować będą dyrektorzy szkół. Skoro organ prowadzący szkoły wyodrębnił w ramach swojego budżetu fundusz na cel określony w art. 72 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela, zobowiązany jest do dysponowania nim samodzielnie”. [...]
[...]
„Warunki przyznawania świadczeń to inaczej przesłanki albo wymagania, które powinna spełniać osoba ubiegająca się o takie świadczenie. Natomiast przez sposób przyznawania świadczeń należałoby rozumieć, kierując się językowym znaczeniem tego określenia, procedurę, tryb postępowania, zmierzającego do osiągnięcia tego celu – przyznania świadczeń zdrowotnych. Ten tryb postępowania powinien uwzględniać wartości i zasady obowiązujące w działaniu władzy publicznej, a więc m.in. transparentność, obiektywizm i równe traktowanie podmiotów ubiegających się o świadczenia. Należy też przyjąć, że w pojęciu procedury albo trybu działania mieszczą się zarówno określone czynności, jak rozwiązania organizacyjne ("ustrojowe"), w ramach których te czynności są podejmowane."[...]
Będę wdzięczna za rozwianie moich wątpliwości.
|