Artykuł z Portalu Oświatowego.
Czy można jeszcze wydawać papierowe legitymacje? Rozwiewamy wątpliwości w sprawie nowych przepisów
W ostatnim czasie pojawiły się wątpliwości, czy w związku z czerwcową nowelizacją ustawy o dokumentach publicznych w art. 73 w ust. 1 w pkt 2 i zastąpieniu wyrazów „pięciu lat” wyrazami „siedmiu lat” - przesuwa się termin wprowadzenia e-legitymacji? Okazuje się jednak, że przepis ten jest adresowany do prawodawcy, tj. podmiotów tworzących prawo. To prawodawca mając na uwadze ww. przepis, ustala, w jakim okresie jakie druki dokumentów publicznych należy stosować. Tak więc przepisy rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków należy stosować wprost, zgodnie z ich literalnym brzmieniem.
Papierowe legitymacje odchodzą do lamusa
Legitymacje szkolne w postaci papierowej wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, tj. przed 17 czerwca 2023 r., zachowują ważność do czasu zakończenia przez ucznia kształcenia w danej szkole. Ponadto legitymacje szkolne w postaci papierowej mogą być wydawane uczniom na drukach według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych, do 12 lipca 2024 r. (§ 74 rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków).
Takie brzmienie przepisów przesądza o tym, że po 12 lipca br. możliwe jest wyłącznie wydawanie legitymacji (w formie karty plastikowej) lub mLegitymacji. Nie ma już podstaw prawnych do wydawania legitymacji papierowych.
Ze względu na brak przepisów dotyczących możliwości wydawania po 12 lipca 2024 r. duplikatów legitymacji w formie papierowej, duplikaty utraconej legitymacji papierowej mogą być wydawane wyłącznie na nowych zasadach, a więc w formie karty plastikowej (tzw. e-legitymacji).
Obowiązują nowe zasady wydawania legitymacji szkolnych
Podkreślić należy, że w prawie administracyjnym nie istnieje zasada „co nie jest zakazane jest dozwolone”. Organ administracji publicznej do działania potrzebuje podstawy prawnej. Oznacza to, że w prawie administracyjnym należy działać w granicach i na podstawie prawa. Musi zatem istnieć przepis, który daje organowi podstawę prawną do działania, tu: do wydania legitymacji szkolnej. Podstawy prawnej nie można domniemywać. Skoro więc, przepisy przejściowe zezwalają na wydawanie legitymacji papierowych do 12 lipca br. i jednocześnie żaden przepis prawa nie umożliwia wydawania legitymacji w formie papierowej po tym terminie, to po 12 lipca br. legitymacje szkolne, jak i duplikaty utraconej legitymacji papierowej mogą być wydawane wyłącznie na nowych zasadach.
Po 12 lipca 2024 r. nie ma już podstaw prawnych do wydawania legitymacji szkolnych ani duplikatów tych legitymacji w formie papierowej.
- Ustawa z 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 564 ze zm.) - art. 73.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2023 r. poz. 1120 ze zm.) - § 61 ust. 14 i 15, § 67 ust. 1, § 74.
|