Forum OSKKO - wątek

TEMAT: język obcy a orzeczenie w klasie IV
strony: [ 1 ]
KaPi01-07-2024 10:34:06   [#01]

decyzją OP drugi język obcy mamy od pierwszej klasy

dziecko w klasie czwartej - dostaliśmy orzeczenie o kształceniu specjalnym, ze względu na niepełnosprawności sprzeżone (niedosłuch, afazja, stopnień lekki), nie ma zapisu o zwolnieniu z drugiego języka

jeżeli jest to język dodatkowy obowiązkowy w klasach IV-VI to czy to dziecko może być z niego zwolnione czy zwolnienie dotyczy tylko drugiego języka w klasach VII-VIII i wtedy ma tę technikę?

w I-III było na podstawie poprzednich przepisów, a teraz?

rzewa02-07-2024 07:58:29   [#02]

można zwolnić na podstawi §6 rozporządzenia MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2572 z późn. zm.)

i wtedy w dokumentacji nauczania wpisuje się "zwolniony" a uczeń po prostu nie uczęszcza na te zajęcia: albo jest w domu albo ma zapewnioną opiekę w szkole

natomiast uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, na mocy zapisów rozp. w sprawie ramowych planów nauczania, nie ma w ramowym planie nauczania drugiego obowiązkowego języka w sp (kl. 7 i 8) a w miejsce tych zajęć ma realizować przedmiot technika - nie ma tu mowy o zwolnieniu, gdyż uczniów tych przedmiot "drugi język obcy nowożytny lub łacina" niw obowiązuje

a jeśli taki uczeń uczy się drugiego języka, to jest dla niego przedmiot nieobowiązkowy, czyli ocena z tego przdmiotu nie ma wpływu na promocję oraz  ukończenie szkoły

KaPi02-07-2024 08:50:53   [#03]

Dzięki Rzewo :)

tylko zastanawia mnie ta część w rozporządzeniu: z których wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka.

z orzeczenia to nie wynika...


post został zmieniony: 02-07-2024 08:53:13
izael02-07-2024 16:14:24   [#04]

Jeśli z orzeczenia nie wynika potrzeba zwolnienia z nauki języka obcego, to nie możesz tego zrobić. To wprost wynika z brzmienia tego przepisu, który zacytowała rzewa. Brak takiego zapisu w orzeczeniu oznacza, że nie masz podstaw do podjęcia decyzji.

§ 6.  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie:

1) opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, albo
2) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- z których wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka.
KaPi02-07-2024 18:52:44   [#05]

ok, ale...

drugi język obcy jest od kl. VII, dziecko jest w klasie IV i ma drugi język obcy przyznany z godzin OP nie z ramówki - czy tego języka też to dotyczy?

przepraszam, ale muszę podzielic ten włos na czworo...

izael03-07-2024 09:35:44   [#06]

w sumie to nie wiem tak na sto procent

ale

jeśli ten drugi język to dodatkowe zajęcia edukacyjne, czyli staje się obowiązkowy dla ucznia, choć wynik z tegoż nie ma wpływu na promocję...

to jednak wykonałabym procedurę zwolnienia, bo w innym przypadku dziecko będzie mieć nieobecności i takie zawieszenie, a jednak dobro ucznia jest bardzo istotne

ten przepis nie różnicuje tego drugiego języka na prowadzony z ramówki czy wprowadzany jako dodatkowe zajęcia edukacyjne, więc ewentualna kontrola nie mogłaby wskazać, że ten przepis zastosowano nadmiarowo

KaPi03-07-2024 09:39:59   [#07]

czy to nie mogłoby być mniej skomplikowane...???

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]