Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Kwalifikacje nauczycieli |
ap23 | 08-03-2024 12:25:49 [#01] |
---|
Czy osoba posiadająca licencjat z wychowania fizycznego i ukończone studia magisterskie z turystyki ma kwalifikacje aby uczyć wychowania fizycznego w szkole średniej (LO)? |
joljol | 08-03-2024 13:11:28 [#02] |
---|
wg mnie nie bo licencjat nie wystarcza w szkole średniej
ale ... nie wiadomo co tam jest zapisane w tym magisterium z turystyki |
izael | 09-03-2024 17:37:29 [#03] |
---|
nie posiada kwalifikacji
tak jak napisała jolojol
§ 3. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w klasach IV-VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych, (...) posiada osoba, która ukończyła:
1) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na:
b) kierunku studiów, których program określa efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć na odpowiednim etapie edukacyjnym, i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) kierunku studiów, których program określa efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania odpowiadające wymaganiom ogólnym określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć na odpowiednim etapie edukacyjnym, i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć lub
|
Roman Langhammer | 10-03-2024 08:24:35 [#04] |
---|
Czyli wf w SP po licencjacie też nie można? |
rzewa | 10-03-2024 09:32:03 [#05] |
---|
można
§ 3 ust 2 rozporządzenia MEiN z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102) |
emen | 11-03-2024 19:22:09 [#06] |
---|
Bardzo proszę o pomoc- czy nauczyciel posiadający licencjat "pedagogiki opiekuńczej z terapią pedagogiczną" ma kwalifikacje do pełnienia funkcji nauczyciela współorganizującego (wspomagającego) dla ucznia z zespołem Aspergera? |
joljol | 12-03-2024 10:19:00 [#07] |
---|
Może popatrz na to, wiesz więcej o swoim nauczycielu
Kwalifikacje wymagane od nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r.
Tabela nr 1. Kwalifikacje wymagane od nauczyciela wspomagającego nowego rozporządzenia wraz z wyjaśnieniem
Kwalifikacje ma mieć osoba, która:
|
Wyjaśnienie
|
1.
|
ukończyła jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
a) pedagogika specjalna w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne
|
Nauczycielem wspomagającym może być osoba, która po 3 sierpnia 2019 r. rozpoczęła i ukończyła już jednolite studia magisterskie na kierunkach:
- pedagogika specjalna (dowolna specjalność) i ma przygotowanie pedagogiczne,
- przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- na kierunku logopedia i ma przygotowanie pedagogiczne,
|
2.
|
ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia albo zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r., na dowolnym kierunku i w dowolnym zakresie, posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej,
|
Nauczycielem wspomagającym może być osoba, która ukończyła dowolny kierunek studiów:
- jednolitych magisterskich oraz dodatkowo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej (dowolnej specjalizacji)
- pierwszego stopnia i drugiego stopnia (ona stopnie) na dowolnym kierunku oraz dodatkowo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej (dowolnej specjalizacji) i ma przygotowanie pedagogiczne,
|
3.
|
ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia, prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku innym niż pedagogika specjalna w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne
|
Nauczycielem wspomagającym może każdy absolwent studiów prowadzonych zgodnie z nowym standardem, który ukończył studia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne – nawet, jeżeli studia nie były prowadzone na kierunku pedagogika specjalna,
|
4.
|
ukończyła studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia, na kierunku pedagogika specjalna w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
|
Nauczycielem wspomagającym może być każdy absolwent studiów drugiego stopnia prowadzonych na kierunku pedagogika specjalna prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia, tj. studiów rozpoczętych po 3 sierpnia 2019 r.
|
5.
|
ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki specjalnej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
|
Nauczycielem wspomagającym może każdy absolwent studiów w zakresie pedagogiki specjalnej prowadzonych na podstawie tzw. starego standardu, który ma przygotowanie pedagogiczne,
|
6.
|
ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, o którym mowa w § 3 ust. 1 lub § 5, i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej.
|
Każdy nauczyciel mający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub przedszkolu (ma kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia zajęć), który dodatkowo ukończył studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej – dotyczy zarówno absolwentów studiów prowadzonych wg tzw. starego standardu, jak i nowego standardu.
|
Dla zrozumienia przepisu konieczne jest wyjaśnienie kilku pojęć:
- nowy standard – należy przez to rozumieć standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela określony w przepisach wydanych na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, chodzi tu o rozporządzenie MNiSW z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela,
- przepisy obowiązujące przed dniem 3 sierpnia 2019 r. – należy przez to rozumieć:
- rozporządzenie Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 131),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. poz. 2110) oraz
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 września 2003 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. poz. 1655).
Nauczycielem wspomagającym może być osoba, która nie ukończyła studiów magisterskich
Z przywołanych zapisów zamieszczonych w nowym rozporządzeniu w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli nie wynika, aby stanowisko to było zarezerwowanej dla nauczycieli, którzy ukończyli studia magisterskie. Nauczycielem wspomagającym nadal może być osoba, która:
- ukończyła studia licencjackie, prowadzone zgodnie ze starym standardem oraz osoba,
- uzyskała kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu lub szkole w związku z ukończeniem zakładu kształcenia nauczycieli.
Możliwości zatrudnienia na stanowisku nauczyciela wspomagającego po ukończeniu wyłącznie studiów pierwszego stopnia nie będą miały jednak osoby, które rozpoczęły te studia po 3 sierpnia 2019 r. Innymi słowy – ukończenie studiów licencjackich prowadzonych wg nowego standardu nie da kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego. Osoba kształcona zgodnie z nowym standardem musi ukończyć także studia drugiego stopnia.
Specjalność pedagogiki specjalnej nadal nieokreślona
Analogicznie do poprzedniego stanu prawnego, obecnie aktualne rozporządzenie nie wskazuje, że nauczyciel wspomagający ma mieć przygotowanie z pedagogiki specjalnej zgodnie z rodzajem niepełnosprawności dziecka czy ucznia.
Wymóg ten zostanie jednak zachowany w odniesieniu do nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
Jeżeli nauczyciel wspomagający nie będzie miał przygotowania w zakresie rodzaju niepełnosprawności ucznia, z którym pracuje w czasie lekcji, to nie będzie można przydzielić mu prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z tym uczniem.
Zgodnie bowiem z § 7 ust. 10 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, dyrektor przydziela prowadzenie zajęć rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.
|
izael | 12-03-2024 10:20:48 [#08] |
---|
w mojej ocenie nie ma takich kwalifikacji
oczywiście musisz sprawdzić co to oznacza "z terapią pedagogiczną"
ile było godzin, jakie przedmioty...
ale raczej nie uzbiera się tego tyle podczas studiów licencjackich, by można było bezpiecznie uznać za wystarczające na stanowisko nauczyciela współorganizującego
może coś jest w suplemencie? |
joljol | 12-03-2024 10:29:38 [#09] |
---|
właśnie, suplement jest tu istotny bo może się okazać że ...może |
emen | 12-03-2024 16:43:40 [#10] |
---|
Bardzo dziękuję. Zatem...biorę się za przeliczanie;) |
emen | 14-03-2024 20:38:21 [#11] |
---|
Nauczyciel ma ukończone:
1. studia I stopnia (licencjat) pedagogika opiekuńczo wychowawcza z terapią pedagogiczną-
W suplemencie zapis: absolwent tej specjalności jest przygotowany do stawiania diagnozy sytuacji wychowawczych i opiekuńczych, prowadzenia działań terapeutycznych (kompensacyjnych) oraz działań profilaktycznych w zakresie opieki i wychowania. Ponadto posiada stosowną wiedzę, umiejętności i kompetencje do realizacji zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych organizowanych dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.
2. studia II stopnia magisterskie: pedagogika społeczna z socjoterapią-
w suplemencie zapis: posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe- może być zatrudniony w szkole jako pedagog szkolny, posiada kwalifikacje do pełnienia funkcji pedagoga szkolnego i socjoterapeuty.
Może być współorganizującym dla Aspergera lub pedagogiem specjalnym? Terapia pedagogiczna zalicza się do ped. specjalnej, natomiast socjoterapia dla tego orzeczenia jest jak najbardziej wskazana. |
joljol | 15-03-2024 07:38:41 [#12] |
---|
współorganizujący nie musi mieć kierunkowej specjalności, tylko w zakresie pedagogiki specjalnej wykształcenie
rewalidacja musi być kierunkowa |
emen | 15-03-2024 09:02:48 [#13] |
---|
Tak, to jest sprawa oczywista. Pytam, czy nauczyciel o takich kwalifikacjach jak wymieniłam powyżej może być współorganizującym. Czy ten zapis w suplemencie można potraktować jako wykształcenie w zakresie pedagogiki specjalnej z uwagi na terapię pedagogiczną i socjoterapię. Mam mieszane uczucia... |
joljol | 15-03-2024 10:08:20 [#14] |
---|
tak | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|