Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Stanowisko OSKKO
strony: [ 1 ]
Adaa03-01-2024 19:11:55   [#01]
  • "Postulujemy przyjęcie „opcji zerowej” prac rządu – tj. powstrzymywanie się przed zmianami, nawet próbami realizacji obietnic wyborczych i – w pierwszej kolejności - podejmowanie konsultacji ze specjalistami, dyrektorami, nauczycielami, samorządowcami, rodzicami, uczniami."

    Poważnie?
    To jest stanowisko 7 tys . dyrektorów?

    To jakis żart?

AnJa03-01-2024 20:13:46   [#02]

Aż poszukałem w słownikach różnych - bo inaczej pojęcie opcji zerowej rozumiałem.

I jednak nie  najszczęsliwiej użyto tu tego terminu.

Co do stanowiska - nie wiem ilu członków OSKKO podpisałoby się pod nim bez zaznaczenia zdania odrębnego co do  przynajmniej jednego postulatu.

No, ale po to mamy organy statutowe umocowane do reprezentowania stowarzyszenia- wiec i ogłaszania stanowisk będących jakimś uśrednieniam - zwłaszcza przy tak szerokim zakresie tematyki.

Adaa03-01-2024 20:53:22   [#03]

Trudna lektura. Stanowisko jest tak rozbudowane i "ukwiecone" doniosłymi sformułowaniami, że naprawde trudno chwycic mysl przewodnią.

Wiele postulatów zaskakuje, chociazby:

  • Realnie powszechny i bezpłatny dostęp wszystkich polskich dzieci do przedszkola, jako niezbędnego etapu edukacyjnego, ważnego dla rozwoju każdego dziecka oraz wpływającego na kolejne etapy kształcenia

    Dostęp zdaje się jest juz zagwarantowany ustawowo. Każde dziecko, od 3 roku zycia musi miec zagwarantowane miejsce w przedszkolu. O co chodzi piszacym? - że od urodzenia? - ale to juz chyba nie opieka przedszkolna.
    Bezpłatny? - czy chodzi o to, że postuluje się by nie pobierano opłat za żywienie? 

    A najbardziej zaintrygował mnie apel:
    Apelujemy o:
    • Odbudowę autorytetu nauczyciela,  statusu pracowników oświaty, co jest niezbędne zarówno do tworzenia właściwego klimatu szkoły, sprzyjających warunków rozwoju dzieci i młodzieży, jak i do powstrzymania odejść nauczycieli z zawodu. 

    A do kogo apelujemy? Do siebie, władz, kosmitów? Ile to razy padało na tym forum, że autorytet nauczyciela to sprawa badzo osobista, której nikt nie jest w stanie zbudować za nas samych. 

    No i jeszcze. 
    Oczekujemy by:

    • Każda szkoła mogła być inna – budowana w lokalnym dialogu z rodzicami, samorządem, całą społecznością szkolną.

    Nie znam dwóch takich samych szkół, każda szkoła jest inna - budowana w lokalnym dialogu z rodzicami...itd.

    Oczekujemy tego co już jest?

    ---------------------------------------
    Moje zdanie odrębne: Nie twórzmy stanowisk na kolanie.
Marek Pleśniar04-01-2024 11:01:17   [#04]

dobrze że są głosy - bo to powinno ewoluować, to nie jest program rządu, tylko rzecz do dyskusji, bardzo też wiele jest już uwag

nie, nie apelujemy do kosmitów (choć latami miewałem takie wrażenie), tak - do siebie też apelujemy, ukwiecone jest? - tak; 7 tys.? Tak, tyle już się zrobiło, ale nie jest złym pomysłem redakcja na "organizacja zrzeszającej 7" - dziękuję za uwagę

co do stanowiska na kolanie - nie było tak tworzone:-) Jest za to całkowicie wystawione na komentarze - jak powyższe, niedoskonałe i nigdy doskonałe nie będzie, zwyczajnie nie ma na to czasu

Skimir04-01-2024 18:37:04   [#05]

Przy okazji „autorytetu”…

Fakt - autorytet sobie trzeba wypracować, fakt - bywa, że pracuje się na anty-autorytet.

Autorytet nauczycieli i szkół został mocno nadwyrężony przez retorykę: szkoła jest odpowiedzialna za wszystko. Cokolwiek się nie stanie to zawsze można powiedzieć (napisać w protokole kontroli), że można było to zrobić lepiej... Uczeń zniszczy krzesło - winny nauczyciel bo nie dopilnował, uczeń uderzy kolegę - winna szkoła bo tak się zestresował, że musiał gdzieś wyładować emocje.

Daliśmy się w tym pędzie zwariować...

Szkoła powinna uczyć i co najwyżej wspomagać rodziców w wychowaniu a nie przejmować ich rolę i brać odpowiedzialność za wszystko co uczniowie wynoszą z domu a rodzice nie chcą się do tego przyznać. 

Jeśli nauczyciel boi się pojechać z uczniami na kilkudniową wycieczkę bo wie, że mimo tego, że przedstawi regulamin, dopilnuje, zorganizuje i tak będzie winny tego, że np. uczeń zrobi sobie krzywdę wychodząc w nocy z pokoju przez okno to jak można mówić o autorytecie… Jak już pojedzie to bywa, że usłyszy - za darmo Pani na wycieczkę pojechała…

Ech, autorytet… może niech każdy swój buduje ale system go nie podcina.


post został zmieniony: 04-01-2024 18:38:12
Adaa04-01-2024 20:04:01   [#06]

Autorytet to nie narzędzia. Apelowanie o odbudowe autorytetu nauczyciela, w stanowisku OSKKO nie zostało chyba do końca przemyslane, dlatego pytałam o adresata.

Marku, co rozumiesz poprzez autorytet nauczyciela, który proponuje sie ( w stanowisku OSKKO) odbudować?

Bo na przykład - cechy nauczycieli cieszących się autorytetem wśród uczniów na podstawie klasyfikacji M. Dudzikowej to:

  • Imponująca wiedza merytoryczna
  • Interesujące przekazywanie wiedzy
  • Elastyczność/ Umiejętność szybkiego reagowania na zmiany
  • Ustalanie zasad pracy na zajęciach/Skuteczność w zaprowadzaniu ładu na lekcji
  • Motywowanie do nauki
  • Zaangażowanie w rozwój uczniów
  • Podejmowanie adekwatnych działań do wymogów zaistniałej sytuacji na lekcji
  • Wzbudzanie zaangażowania uczniów w lekcje
  • Umiejętność stawiania granic
  • Otwartość na problemy uczniów/Empatia
  • Indywidualizowanie procesu nauczania
  • Dobra organizacja pracy
  • Posiadanie własnych zainteresowań
  • Wartości moralne (wyrozumiałośc, sprawiedliwośc, tolerancja,zaufanie)


Natomiast  John Robertson w swojej książce „Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie” bardzo praktycznie radzi nauczycielom, aby w trosce o własny autorytet:

  • Punktualnie rozpoczynali lekcje,
  • Interesująco prowadzili zajęcia,
  • Gruntownie objaśniali temat,
  • Starannie i terminowo poprawiali prace uczniów,
  • Nie podnosili głosu,
  • Dbali o staranny ubiór,
  • Umieli się zdystansować do zachowań uczniów,
  • Efektywnie odpoczywali.

Wychodzi na to, że apel zawarty w stanowisku, wskazujacy na potrzebę odbudowania autorytetu nauczyciela  sugeruje, że nauczyciele nie posiadają w dostatecznym zakresie w/w cech. 



KahaM04-01-2024 21:27:56   [#07]

Fakt, trzeba dążyć do ideału i budować swój osobisty autorytet. Ale autorytetem i ideą człowiek się nie naje. No chyba, że jest to idea Karczewskiego?? 😎

bb1705-01-2024 08:31:39   [#08]

Dużo głosów było na temat oceny pracy. Chyba negatywnych. Teraz tematu brak. Czyżby uznano, że jest ok? Te kryteria, punkty. Sądzicie, że ocena pracy powinna być?

martek05-01-2024 18:09:08   [#09]

gdzie mogę znaleźć  ww dyskutowane:),, stanowisko Oskko"?

Ala05-01-2024 18:49:44   [#10]

https://www.oskko.edu.pl/stanowisko-ws-istotnych-problemow-edukacji-2024/ 

Marek Pleśniar08-01-2024 08:53:44   [#11]

wystarczy zaglądać na stronę OSKKO:-)
a jak ktoś woli na facebooka, X itp

 

zaś zadanie ekstratrudne - na forum oskko - u samej góry jest banerek do kliknięcia;-)


post został zmieniony: 08-01-2024 08:54:18
martek09-01-2024 19:01:04   [#12]

do#11 oj Panie Marku:) ... grzecznie zapytałam, przyznaję przegapiłam baner:(, a na stronę OSKKO chętnie zaglądam... odpowiedział Pan grzecznie wszak uszczypliwie, a to nie było konieczne:) pozdrawiam

Marek Pleśniar09-01-2024 21:36:39   [#13]

uszczypliwie ale to miało służyć edukacji ludności, bo zapomina;-)

Jot11-01-2024 10:26:15   [#14]

Zapoznałam się szczegółowo ze stanowiskiem. Super wszystko opisane. To byłaby wreszcie piękna szkoła odzwierciedlająca moje oczekiwania, gdy wybierałam wiele lat temu zawód nauczyciela. Liczę, że moje wnuczki tego doczekają:-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]