Takie wyjaśnienia znalazłam, sama z nich kiedyś skorzystałam.
Jeśli pracownik dostrzeże błąd w świadectwie pracy, powinien żądać sprostowania dokumentu. Procedura ta wygląda następująco:
Pracownik zauważa błąd w świadectwie pracy; Pracownik zwraca się – w terminie 14 dni od daty otrzymania świadectwa – do pracodawcy z pisemnym wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy; Pracodawca – w terminie 7 dni od daty otrzymania wniosku – wydaje pracownikowi nowe, wolne od błędów świadectwo pracy.
Jeśli po latach okaże się, że wydane świadectwo pracy zawiera błędy, pracownik nadal może wystąpić do byłego pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie dokumentu i dokonanie niezbędnej korekty. Pracodawca nie może zignorować żądania byłego pracownika.
Sprostowanie świadectwa pracy należy wystawić jako nowy dokument z bieżącą datą, ponieważ niedopuszczalne jest nanoszenie poprawek na już istniejący.
Pracodawca powinien przechowywać akta osobowe pracownika przez 50 lat od rozwiązania stosunku pracy lub w razie likwidacji/upadłości wyznaczyć i opłacić inny podmiot uprawniony do ich przechowywania. Wyjątek stanowią akta osobowe pracowników, którzy zostali zatrudnieni po 1 stycznia 2019 roku. Dokumentację takich osób, pracodawca jest zobowiązany przechowywać przez okres 10 lat. W związku z powyższym upływ czasu od ustania stosunku pracy, o ile nie przekracza 50 lub odpowiednio 10 lat, nie powinien być przeszkodą do uzyskania duplikatu świadectwa pracy. |