Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Materiał o PASCO na Forum OSKKO - od partnera kongresu
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar06-11-2021 21:34:52   [#01]

Zamieszczamy przekaz wykładowcy Kongresu w Zakopanem, zachęcając do zapoznania:

====

Materiał o PASCO na Forum OSKKO

Nowe pomysły na nowoczesną, skuteczną i przydatną uczniom szkołę,
przy współpracy mistrzów dydaktyki przedmiotów przyrodniczych

Z ostatniej chwili: o polecanych rozwiązaniach w ramach ministerialnego dofinansowania Laboratoria Przyszłości przeczytaj na stronie Laboratoria Przyszłości z PASCO. Twoi uczniowie mogą sami tworzyć modele urządzeń znanych z życia codziennego lub całkiem nowe.

Szanowny Dyrektorze Szkoły!

W tytule mowa o mistrzach, czyli o Twoich nauczycielach!

Ci, którzy byli na XV Kongresie Zarządzania Oświatą i uczestniczyli w naszych zajęciach mogli się przekonać, że używanie technologii cyfrowych do rejestrowania i analizowania wyników doświadczeń na lekcjach przedmiotów przyrodniczych jest bardzo łatwe dla każdego, nawet bez wprawy w obsłudze urządzeń komputerowych. Kluczem do tego są gotowe doświadczenia, wbudowane bezpośrednio w program obsługujący czujniki pomiarowe. Doświadczenia te można uruchomić na lekcji jednym kliknięciem. Nauczyciele, którym nie wystarczają „gotowce” docenią zapewne to, że można je także  dowolnie modyfikować, nawet podczas przerwy miedzy lekcjami. Wszystko to – pod warunkiem, że szkoła wyposażona jest w dobry jakościowo i przemyślany system cyfrowych pomocy do przeprowadzania doświadczeń, na przykład PASCO. Jest jeszcze jeden warunek: po zakupie, PASCO przeszkoli nauczycieli (nawet pod względem dydaktycznym), ale reszta leży już w rękach dyrektora: jak zawsze, trzeba przypilnować…

Dlaczego to nowocześnie?

Skoro żyjemy w XXI wieku, szkolne pracownie przyrodnicze nie mogą być składowiskiem urządzeń zaprojektowanych jeszcze w XIX wieku. To 200 lat różnicy! Technologia cyfrowa, zastosowana do doświadczeń, likwiduje tę przepaść. Mistrz dydaktyki pozostawi sobie jednak część doświadczeń do wykonania metodami klasycznymi, z uwagi na ich ogromną wartość poglądową. Warto przy okazji zwrócić uwagę, że jeżeli system czujników do doświadczeń jest w pełni bezprzewodowy (tak, jak na przykład PASCO), czas na przeprowadzenie i omówienie eksperymentu jest o wiele krótszy. Można więc wreszcie przeprowadzać tyle doświadczeń na lekcjach, ile naprawdę potrzeba.

Czy to skuteczniejsze?

Pytanie jest raczej retoryczne. Wykorzystanie komputerów zawsze zwielokrotnia liczbę środków dydaktycznych o te najbardziej poglądowe. W przypadku doświadczeń cyfrowych, ogromną rolę odgrywa program do obsługi czujników i analizy danych. Pod warunkiem, że jest przemyślany pod względem dydaktycznym i – co bardzo ważne – dopasowany do poziomu uczniów. Tak, jak na przykład SPARKvue PASCO.

Co to znaczy „szkoła przydatna uczniom”?

To znaczy, że wyposaża ona uczniów w umiejętności, które przydadzą się im po ukończeniu edukacji. Mowa o umiejętnościach kluczowych, praktycznych (tu: doświadczalnych), cyfrowych i dotyczących myślenia procesowego, jakie kształtuje nauka kodowania. I tu PASCO jest nie do zastąpienia: można bowiem za pomocą tych urządzeń zarówno przeprowadzać doświadczenia przyrodnicze, jak i programować. Ta integracja przynosi cenne korzyści dydaktyczne i zarówno jednej, jak i drugiej dziedzinie.

Tomasz Sobiepan

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]