Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Rezygnacja przez rodzica z nauczyciela wspomagającego dla ucznia |
Majka15 | 24-09-2021 12:22:32 [#01] |
---|
Dzisiaj mama ucznia klasy ósmej przyniosła orzeczenie o tym, że dziecko jej ma zdiagnozowany Zespół Aspergera. Jednak rodzic nie chce nauczyciela wspomagającego dla swojego dziecka. Czy jest taka możliwość , żeby na wniosek rodzica nie przyznawać nauczyciela wspomagającego. Za pomoc serdecznie dziękuję. |
Marcin | 24-09-2021 12:37:35 [#02] |
---|
Asperger = wspomagający. Skoro rodzic nie chce, to po co przynosi orzeczenie? Generalnie wiąże się to też z wpisaniem do SIO i subwencją oświatową. Dostaniecie mówiąc kolokwialnie na to kasę a wspomagającego nie będzie... Pytanie - gdzie kasa? |
AnJa | 24-09-2021 12:51:06 [#03] |
---|
W worku. Jak cała kasa subwencyjna. Niby w rozdziale dla SPE- ale da się jako powydawać.
Inaczej w niepublicznych- bo tak jest dotacja i trzeba wydatkowanie na dzieci z SPE wykazać. Dzieci- niekoniecznie to dziecko. |
Marcin | 24-09-2021 12:52:49 [#04] |
---|
Da się wszytko, pytanie czy przy jakiejś kontroli, kiedyś tam, nie trzeba będzie oddawać... |
olaszyma | 24-09-2021 13:56:25 [#05] |
---|
Przecież ten wspomagający jest zgodnie z przepisami "współorganizującym" kształcenie w tej klasie i nie musi siedzieć nad tym ósmoklasistą i pokazywać mu gdzie co jest w podręczniku tylko dogaduje się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia i wskazuje w jaki sposób mają pracować z tym uczniem. Może w ten sposób wytłumaczyć to rodzicowi i realizować?
Nauczyciel "wspomagający" nie jest od noszenia plecaka za uczniem i pomocy w ubieraniu się (choć pewnie w młodszych klasach to robi) |
Ala | 24-09-2021 14:12:55 [#06] |
---|
może warto uświadomić sobie i rodzicom to co wynika z przepisów:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. 2020 poz. 1309)
§ 7. 2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2) (uchylony)
3) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
zadania nauczyciela współoranizującego:
§ 7. 7. Nauczyciele, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1:
1) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w programie;
2) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym; 5) prowadzą zajęcia, o których mowa w § 5 pkt 4 (inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne) post został zmieniony: 24-09-2021 14:16:08 |
AnJa | 24-09-2021 14:27:39 [#07] |
---|
#05 On nawet nie jest w klasie. On jest tam, gdzie napisano w prawie ( #06) |
rzewa | 25-09-2021 08:29:03 [#08] |
---|
no i rodzice NIC do tego nie mają -> szkoła zatrudnia, bo tak wynika z prawa i tyle |
Ed | 25-09-2021 13:35:55 [#09] |
---|
OP zgodził się na zatrudnienie pomocy nauczyciela dla ucznia z zespołem Aspergera (szkoła ponadpodstawowa) ale na następujących warunkach: wymiar zatrudnienia 12/40, zatrudnienie z KP, stawka zasadnicza - 2800 brutto.
I teraz moje 2 dylematy:
1) Co jeśli nie uda mi się znaleźć osoby chętnej na to stanowisko ? Kaktus mi na ręce wyrośnie, jeśli uda mi się znaleźć osobę akceptujące takie warunki (pewnie się jeszcze okaże, że musiałaby pracować 5 dni w tygodniu).
2) jakie byłyby obowiązki takiej osoby (domyślam się, że inne niż n-la współorganizującego) ?
|
Roman Langhammer | 25-09-2021 14:27:14 [#10] |
---|
Ciekawe pytanie...
Szkoła ponadpodstawowa i pomoc nauczyciela dla ZA? Niby można, ale po co?
To już lepiej proporcjonalnie do propozycji zatrudnić n-la współorganizującego, który moim zdaniem w mniejszym wymiarze zrobi więcej (a wręcz ma więcej kompetencji) niż pomoc nauczyciela. |
Ed | 25-09-2021 18:08:19 [#11] |
---|
Dokładnie Romanie. Walczyliśmy mocno o n-la współorganizującego, ale OP uparł się przy tej pomocy n-la (jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo ...) |
rzewa | 25-09-2021 19:27:11 [#12] |
---|
ale za tę samą kasę może być n-l współorganizujący tylko, że na mniejszą liczbę godzin -> i tak będzie lepiej niż pomoc nie wiadomo po co... |
AnJa | 25-09-2021 19:57:29 [#13] |
---|
Oczywiście zakładamy, iż ten współorganizujacy posiada kompetencje choćby przybliżone do opisanych dyplomem zaocznych studiów podyplomowych w trybie on-line zrealizowanych w okresie 3 semestrów zamieszczonych w 6 miesiącach przez Wyższą Szkołę Biznesu i Kosmetologii w Myszykiszkach kierowanej przez JM Rektora lic.Jana Kowalskiego, Profesora WSBiK.
|
Roman Langhammer | 26-09-2021 06:33:39 [#14] |
---|
Oczywiście tak zakładamy.
Ale pomysł z pomocą nauczyciela w szkole ponadpodstawowej, to taki trochę... |
Ala | 26-09-2021 10:06:54 [#15] |
---|
pomoc przydatna w zasadzie tylko przy niepełnosprawnościach ruchowych |
Marek Pleśniar | 26-09-2021 10:18:40 [#16] |
---|
jakoś wygląda na to, że ten potrzebujący uczeń - nie jest to człowiek łatwy Może jakiś emerytowany wychowawca ZK po studiach re-czegośtam chce dorobić? |
AnJa | 26-09-2021 12:02:59 [#17] |
---|
AS ma tyle różnych odmian, że dywagowanie tutaj o formach wsparcia i kompetencjach tego wspiera za jest wyłącznie pisaniem palcem po wodzie. Jeśli to tylko AS bez sprzężeń i szkoła licealna to może wystarczyć kontakt ucznia że specjalistą i instruktaż dla nauczycieli dotyczący tego, czego można się spodziewać i jak reagować ( a w zasadzie jak nie reagować) |
Ala | 27-09-2021 10:30:04 [#18] |
---|
zgadzam się :)
z doświadczenia mogę powiedzieć, że instruktaż dla nauczycieli dotyczący tego, czego można się spodziewać i jak reagować ( a w zasadzie jak nie reagować) to praca ciągła, a sposoby reagowania mogą się zmieniać w zależności od sytuacji i aktualnej formy psychofizycznej ucznia
nauczyciel współorganizujący nie musi być obecny podczas lekcji ale nauczyciele prowadzący zajęcia muszą być gotowi na tę zmienność
więc w sp jednak byłabym za obecnością współorganizującego, w ponadpodstawowych do rozważenia biorąc pod uwagę to, że uczniowie z ZA to wyjątkowi nadwrażliwcy post został zmieniony: 27-09-2021 10:30:33 |
AnJa | 27-09-2021 10:51:55 [#19] |
---|
Albo niewrażliwcy. Albo zafiksowani pasjonaci. Albo jeszcze coś innego.
Przed wiekami spotkałem takich 2. Oczywiście nie wiedziałem, ze to AS.
Jeden był w zasadzie nie rzucający sie w oczy i uszy- dopóki na lekcji nie pojawił się temat wojskowości. Wtedy nie umiał się powstrzymac i musiał wykazać rażacą niekompetencje nauczyciela w kwestii np. wyłogów któregoś tam pułku szwoleżerów z okresy napoleońskiego.
Drugi się rzucał - pisał w układzie ok. 4 liter na stronie (nawet nieszczególnie jej cyzelował) i miał bardzo konkretne pytania: np. czy margines ma być kolorem niebieskim czy moze być innym. W przypadku braku wymogu odrecznego pisania - też wsparcia w zasadzie nie potrzebował. Ot- lepiej było uprzedzić, ze odpowiadać może na siedząco i z otwartą ksiazką i zeszytem (jak wszyscy zresztą) bo bez tego akt udzielenia odpowiedzi poprzedzały liczne pytania organizacyjne:-) |
Ala | 27-09-2021 15:25:13 [#20] |
---|
no właśnie, czasami są tak różni, że nie sposób znaleźć jednego słusznego postępowania | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|