Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
nauczyciel wspomagający - kwalifikacje |
BeataGie | 18-07-2021 23:52:27 [#01] |
---|
Czy pedagog specjalny - oligofrenopedagogika (licencjat) ma kwalifikacje odpowiednie dla nauczyciela wspomagającego dziecko z autyzmem? |
joljol | 19-07-2021 08:01:12 [#02] |
---|
na jakim etapie nauczania? |
rzewa | 19-07-2021 08:56:48 [#03] |
---|
Beata: raczej wszystkie KO uważają, że ma post został zmieniony: 19-07-2021 08:57:40 |
BeataGie | 19-07-2021 13:21:30 [#04] |
---|
Szkoła podstawowa I etap |
joljol | 19-07-2021 13:26:07 [#05] |
---|
w naszym (lubelskie) do autysty ma być rewalidacja i edukacja osób ze spektrum autyzmu, nie oligo |
Bas | 19-07-2021 22:32:33 [#06] |
---|
Jak Joljol - na pewno nie oligo. Etap nie tylko I, to n-l "wspomagający", a nie nauczający. Współorganizuje proces z nauczycielami przedmiotów. |
Dante | 19-07-2021 23:18:05 [#07] |
---|
U NAS nauczyciel współorganizujący wg zasad :
- ucz. z Zesp. Aspergera wymaga nauczyciela z kwalifikacjami do pedagogiki specjalnej lub z kwalifikacjami do spektrum autyzmu,
- ucz. z niepeł. intelek. w stopniu lekkim + zesp. Aspergera wymaga nauczyciela z kwalifikacjami do pedagogiki specjalnej lub z kwalifikacjami do spektrum autyzmu lub z ukończoną oligofrenopedagogiką (!). post został zmieniony: 19-07-2021 23:20:04 |
Macia | 20-07-2021 08:37:56 [#08] |
---|
u nas KO twierdzi że oligo może być współorganizującym tylko nie może prowadzić rewalidacyjnych |
izael | 22-07-2021 14:01:22 [#09] |
---|
a u nas może być współorganizującym i prowadzić rewalidację:) |
AnJa | 22-07-2021 14:59:26 [#10] |
---|
Moim prywatnym zdaniem oligo może zawsze i wszystko, co nie jest zastrzeżone wprost dla innych specjalności, w przypadku dziecka ze spe - tak jakoś mi wychodzi z rozporzadzenia.
I w przypadku negatywnej opinii w tym zakresie KO - nie przejmowałbym się. |
juasia | 27-07-2021 18:50:14 [#11] |
---|
a czy nauczyciel logopeda po licencjacie i magisterce w tym kierunku i podyplomowych z edukacji wczesnoszkolnej może być nauczycielem wspomagającym w klasach 1-3 i 4-8 dla uczniów ze spektrum autyzmu? |
AnJa | 27-07-2021 20:02:34 [#12] |
---|
Moim zdaniem - wprost nie.
|
kulka | 27-07-2021 20:55:47 [#13] |
---|
Ale to nie jest chyba normalne, że uznanie kwalifikacji zależy od regionu... Województwo to nie jest chyba samodzielne księstwo. |
juasia | 28-07-2021 10:08:36 [#14] |
---|
ale jeżeli dany uczeń z zespołem Aspegera ma zaleconą o orzeczeniu terapię logopedyczną. to może byłoby uzasadnienie dla zatrudnienia logopedy jako nauczyciela wspomagającego w klasach 1-3? |
AnJa | 28-07-2021 10:52:14 [#15] |
---|
Takie dziecko powinno mieć terapię logopedyczną a niezależnie od tego jego edukację powinien wspolorganizowac nauczyciel z uprawnieniami. |
KahaM | 29-07-2021 11:03:22 [#16] |
---|
Stanowisko MEiN z tego roku - moje KO kwestionowało kwalifikacje nauczycielki z oligo do bycia współorganizującym (najważniejsze fragmenty)
Zgodnie z art. 127 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.) w zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia niepełnosprawności intelektualnej, dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji i rewalidację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę. Oznacza to, że uczniowie niepełnosprawni posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego1, niezależnie od miejsca kształcenia mają prawo do kształcenia dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach i placówkach specjalnych określono w § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289). Jeśli dzieci z niepełnosprawnościami pobierają naukę w szkołach ogólnodostępnych (w ramach tzw. edukacji integracyjnej) zastosowanie mają przepisy § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309.), zgodnie z którymi w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci/uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w celu współorganizowania kształcenia uczniów, dodatkowo można zatrudnić, a w przypadku dzieci posiadających orzeczenie wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, albo niepełnosprawności sprzężone – zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. We wskazanych wyżej przepisach nie sformułowano dodatkowych wymogów dot. specjalności w zakresie pedagogiki specjalnej. Zatem każdy nauczyciel, który ukończył studia na kierunku pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne ma kwalifikacje do pracy jako nauczyciel wspomagający.
Odrębną kwestię stanowią kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. W przypadku tych zajęć kwalifikacje nauczyciela muszą odpowiadać rodzajowi niepełnosprawności ucznia i są określone w § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 1575 z późn. zm.). Zatem osoba, która posiada kwalifikacje z pedagogiki specjalnej może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uwzględnieniem wymagania zgodności specjalności pedagogiki specjalnej z niepełnosprawnością ucznia.
Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że decyzje w zakresie organizacji pracy szkoły/przedszkola, w tym o powierzeniu nauczycielowi prowadzenia określonych zajęć, na podstawie dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie i ukończone formy doskonalenia, podejmuje dyrektor, który stosownie do art. 68 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r., poz. 910 z późn. zm.) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Do jego kompetencji należy podejmowanie określonych przepisami prawa decyzji w zakresie spraw pracowniczych. |
juasia | 29-07-2021 11:50:35 [#17] |
---|
czyli wg wyżej przytoczonej wykładni logopeda może być wspomagającym |
joljol | 29-07-2021 12:03:43 [#18] |
---|
raczej nie - to nie pedagog specjalny
do rewalidacji tak |
kulka | 29-07-2021 12:05:04 [#19] |
---|
Do #17
Logopeda nie jest pedagogiem specjalnym, w cytowanym powyżej wpisie jest: "...każdy nauczyciel, który ukończył studia na kierunku pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne ma kwalifikacje do pracy jako nauczyciel wspomagający." |
LL | 29-07-2021 18:01:22 [#20] |
---|
Czy nauczycielem wspomagającym może być nauczyciel, który jest magistrem pedagogiki w zakresie resocjalizacji i pedagogiki społecznej?
A po terapii pedagogicznej?
Wg Wikipedii są to działy pedagogiki specjalnej... |
Macia | 30-07-2021 12:44:57 [#21] |
---|
Ja tak z innej beczki bo nie chcę tworzyć nowego wątku.
Jak zatrudnić nauczyciela wspomagającego w przedszkolu. Dziecko ma 4 lata (autyzm) ale wolałabym zatrudnić na rok bo nie wiem na ile się sprawdzi tylko nie wiem czy mogę |
matyldaa | 30-07-2021 23:40:07 [#22] |
---|
#16
Czyli olinofrenopedagog (studia podyplomowe), jako pedagog od uczniów z niepełnosprawnością intelektualną nie powinien zajmować się uczniami że spektrum autyzmu ? |
AnJa | 31-07-2021 15:40:45 [#23] |
---|
Jakoś odwrotnie celnie mi wyszło.
|
margo13 | 11-08-2021 17:51:02 [#24] |
---|
Czy n-el po skończeniu licencjatu psychopedagogika opiekuńczo-wychowawcza oraz mgr -diagnoza i terapia pedagogiczna może być nauczycielem wspomagającym dla 2 uczniów z aspergerem |
muza | 12-08-2021 08:53:11 [#25] |
---|
Czy jest jakieś nowsze rozporzadzenie niz to z sierpnia 2017 r.? Konkretnie, obiło mi się o uszy, że nie mozna już zatrudniać pomocy nauczyciela, że nie ma już takiej "funkcji".
|
rzewa | 12-08-2021 11:02:02 [#26] |
---|
jak najbardziej jest takie stanowisko
nie ma już stanowiska asystenta nauczyciela |
AMS | 13-08-2021 15:54:41 [#27] |
---|
nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej ogólnodostępnej zatrudniony dla ucznia z orz. o kszt specjalnym (umiarkoway/głęboki) w klasie 4: ramówka mówi o 24 godzinach, pensum nauczyciela 20 godzin, czy powinien mieć 24 godziny czy 20? jeśli 20 to co z 4 godzinami? Proszę o pomoc! |
rzewa | 13-08-2021 20:46:19 [#28] |
---|
hm...co ma ramówka do wymiaru czasu pracy n-la współorganizującego?
umiarkowany to musi się uczyć programem szkoły specjalnej i zajęcia z nim wynikające z ramówki mają realizować n-le, a n-l współorganizujący musi im jedynie pomagać i oprócz tego mieć jeszcze rewalidacje w wymiarze 2 godz tygodniowo
a ten n-l współorganizujący zatrudniony będzie na tyle godzin ile dyrektor otrzyma od OP
natomiast dziecko z niepełnosprawnością w stopniu głębokim powinno uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych prowadzonych przez zatrudnionego w tym celu n-la/n-li - nie może się uczyć razem z uczniami nie mającymi orzeczenia - te zajęcia będą indywidualne (10 godz tygodniowo) lub grupowe o ile będzie więcej uczniów z takim orzeczeniem
ale jeśli jest dwóch uczniów: jeden z umiarkowanym a drugi z głębokim, to mogą oni mieć razem zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, ale wówczas w wymiarze 20 godz tygodniowo |
joljol | 17-08-2021 07:55:59 [#29] |
---|
nauczyciel ma kwalifikacje: pedagogika specjalna, specjalizacja: resocjalizacja - wg mnie nie ma kwalifikacji do bycia nauczycielem współorganizującym dla dziecka z autyzmem
a może się mylę? |
Skimir | 17-08-2021 17:23:03 [#30] |
---|
Jest to ciekawe zagadnienie, z pewnością "odpowiednio" interpretowane przez KO ale z rozporządzenia:
2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2) (uchylony)
3) pomoc nauczyciela
- z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Skoro tenże nauczyciel posiada kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (w końcu ma tak w dyplomie) to wypełnia warunki rozporządzenia (tym bardziej, że wymieniona jest tutaj (po "LUB") pomoc nauczyciela czyli osoba nie posiadająca jakichkolwiek kwalifikacji w tym zakresie).
Warto jeszcze popatrzeć do orzeczenia - jak to tam zostało sformułowane - często w orzeczeniach jest literalnie przytoczony wymieniony wyżej przepis w całości więc daje to swego rodzaju swobodę. W końcu w pracy nauczyciela współorganizującego nie chodzi również o pracę z uczniem posiadającym orzeczenie ale z całą klasą.
Z pewnością ten nauczyciel raczej nie ma kwalifikacji do prowadzenia rewalidacji z tym uczniem jednak jako nauczyciel współogranizujący... czemu nie? (sprawa do ewentualnej dyskusji z KO bo mam wrażenie, że przyjęło się, że po resocjalizacji to w więzieniach lub ośrodkach wychowawczych tylko). post został zmieniony: 17-08-2021 17:23:38 |
aza | 18-08-2021 10:09:38 [#31] |
---|
joljol -
kahaM w poście #16 przytoczyła stanowisko MEN.
w/g tego - może.
Powiem szczerze - przy totalnym braku nauczycieli współorganizujących brałabym kazdego, który na dyplomie ma
"pedagogika specjalna"
pozdrówki
|
lkk | 20-08-2021 18:35:28 [#32] |
---|
Uczeń kl.5 posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera ma przyznane 10 godzin nauczyciela współorganizującego kształcenie. Czy może być dwóch nauczycieli, każdy po 5 godzin z uczniem, czy musi to być jedna osoba na 10 godzin? |
Skimir | 21-08-2021 14:28:39 [#34] |
---|
Tutaj jeszcze warto zwrócić uwagę, że co do zasady to nauczyciel współorganizujący nie jest przydzielony do ucznia. Tak się potocznie przyjęło ale…
W szkole zatrudnia się nauczyciela / nauczycieli współorganizujących. Nie jest określony wymiar zatrudnienia, tym bardziej nie jest on w jakikolwiek sposób powiązany z ilością godzin ucznia. Nauczyciel współorganizujący jest dla całego oddziału (lub kilku w zależności od organizacji ustalonej przez dyrektora) a jedynie warunkiem jego zatrudnienia jest uczęszczanie do szkoły ucznia z odpowiednim orzeczeniem. W ramach realizacji zadań związanych z współorganizacją kształcenia ten nauczyciel nie prowadzi z tym uczniem zajęć. |
agamali | 21-08-2021 22:39:01 [#35] |
---|
Witam, proszę o pomoc w ustaleniu kwalifikacji nauczyciela wspomagającego dla dziecka przedszkolnego z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm.
Nauczycielka, którą chcę zatrudnić jest absolwentką APS M. Grzegorzewskiej w Warszawie.
Studia pierwszego stopnia (licencjackie) ukończyła na kierunku - pedagogika specjalna o specjalności -surdopedagogika, wychowanie przedszkolne, profil ogólnoakademicki. W suplemencie napisano, że uzyskała kwalifikacje do prowadzenia zajęć w zakresie edukacji i rehabilitacji z osób niesłyszącymi i słabosłyszącymi na stanowisku nauczyciela w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej, nauczyciela wspierającego w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi, w placówkach realizujących edukację włączającą, pedagoga specjalnego - w poradniach rehabilitacyjnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, , ośrodkach rehabilitacyjnych. Ponadto ma kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela klas I-III szkoły specjalnej oraz w przedszkolu specjalnym zgodnie z realizowaną specjalnością.
Studia mgr ukończyła na kierunku - pedagogika specjalna o specjalności - surdopedagogika z terapią pedagogiczną, które dają jej takie same uprawnienia oraz dodatkowo do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w szkole specjalnej. W suplemencie jest też napisane, że ma przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć na stanowisku nauczyciela (specjalność nauczycielska).
Czy Nauczycielka ma kwalifikacje do autystyka? |
Aleks | 22-08-2021 22:38:11 [#36] |
---|
Dzień dobry,
mam podobny dylemat i wątpliwości czy nauczycielem wspomagającym dla ucznia z zespołem Aspergera może być nauczyciel, który ukończył podyplomówkę
- oligofrenopedagogika (skoro to dział pedagogiki specjalnej) ,
- pedagogika z terapią pedagogiczną,
- edukacja i rehabilitacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną (oligofrenopedagogika).
Zależy mi na prawidłowej interpretacji, wiem, że wybrany nauczyciel chce podjąć staż, więc kontrola przy awansie prawie pewna.
Proszę o podpowiedź, jak się zabezpeczyć przed ewentualnym zarzutem o zatrudnienie niezgodne z kwalifikacjami.
post został zmieniony: 22-08-2021 22:39:02 | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|