Podstawa prawna: – rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j.Dz.U. z 2020 r. poz. 1280).
Odpowiedź: Rodzice dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie mają obowiązku złożenia pisemnego wniosku do dyrektora szkoły w sprawie pomocy udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zajęcia dydaktyczno -wyrównawcze) jeśli takie zostały wymienione w opinii lub orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej lub jeśli potrzeba ich organizacji wynika z IPET. Rodzice dziecka posiadającego orzeczenie składają do dyrektora opinię lub orzeczenie poradni i na tej podstawie dyrektor zobowiązany jest zorganizować zajęcia zgodnie z opracowanym IPET i zaleceniami z orzeczenia czy opinii. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu, szkole i placówce rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
Rodzice mogą złożyć wniosek o korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez ich dziecko w przedszkolu, szkole - w sytuacji gdy dziecko nie posiada opinii lub orzeczenia (§ 5 cytowanego rozporządzenia), lecz nie jest to konieczne w przypadku o którym mowa w pytaniu. |