Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Standardy oceny jakości pracy szkół i placówek
strony: [ 1 ]
RomanG04-08-2004 17:39:01   [#01]

Gazeta szkolna

 Gazeta szkolna 2003 nr 50

Danuta Elsner
Co naprawdę jest ważne

Pytanie to zadałam sobie po przeczytaniu dokumentu pt. "Standardy oceny jakości pracy szkół i placówek", zamieszczonego pod datą 12 listopada 2003 roku na stronach www Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Jego treść wzbudziła we mnie głęboki niepokój o losy nie tylko szkół, przedszkoli i różnego rodzaju placówek oświatowych, ale wręcz o przyszłość naszego kraju.

Co bowiem jest wymienione na czołowym miejscu w powyższym dokumencie? ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE, WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIANIA JAKOŚCI, PROMOCJA ... A co na ostatnim? EFEKTY KSZTAŁCENIA. Czy chcielibyście Państwo znaleźć się w szpitalu, dla którego najważniejsze są: zarządzanie strategiczne, wewnętrzny system zapewniania jakości, promocja .... a na ostatnim efekty leczenia? Bo ja uciekałabym z niego z prędkością światła.

Proces zarządzania jest służebny względem procesów podstawowych w instytucji, a nie odwrotnie. Dotyczy to również instytucji działających w resorcie edukacji. Z tego względu wszystko to, co jest związane z zarządzaniem, m.in. tworzenie standardów, wskaźników, procedur itp. ma sens wtedy i tylko wtedy, jeśli wspomaga w szkole wychowanie i kształcenie. Moim zdaniem trzeba to nawet powiedzieć dosadniej - uczenie się uczniów i to nie powierzchowne, ale pogłębione. Powinno to być tak czytelnie wyartykułowane w standardach i wskaźnikach, aby nikt nie miał wątpliwości, co naprawdę jest w szkole ważne - od ministra po nauczyciela "tablicowego", od kuratora po pracowników organu prowadzącego, od członków komisji edukacji różnych organów przedstawicielskich po rodziców, od konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli po partnerów społecznych, itp.

Jeśli z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu wypływa sygnał, że najważniejsze jest w szkole zarządzanie strategiczne, a najmniej ważne efekty kształcenia, to jest po prostu narodowa tragedia. Nic dziwnego zatem, że mamy rzesze analfabetów funkcjonalnych, analfabetów komputerowych, że w sprawdzianach PISA wypadamy blado, wyniki krajowych sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych nie poprawiają się, a w odniesieniu do części matematyczno- przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego uległy nawet pogorszeniu.

No bo co robią dyrektorzy i nauczyciele? Opracowują różne dokumenty, aby sprostać standardom i wskaźnikom zamiast uczyć i wychowywać. Pikanterii całej tej sprawie dodaje fakt, że pierwszy z "przykładowych wskaźników" ze 158 podanych w omawianym tu dokumencie brzmi: Szkoła lub placówka posiada program rozwoju oraz określone kierunki działania. No i co z tego, że posiada? Mam poważne obawy, że w konsekwencji takiego brzmienia wskaźnika będziemy mieć we wszystkich szkołach programy rozwoju zamiast rozwoju.

Dla obudzenia refleksji pro publico bono przytaczam poniżej dwa odmienne zestawy standardów i wskaźników jakości pracy szkoły: nasz, warszawski i wiedeński, z którym miałam okazję zapoznać się. Spis treści dokumentu wiedeńskiego sporządziłam na podstawie publikacji w miesięczniku "Kierowanie Szkołą" (10/2003 i 11/2003), a ponieważ dokończenie ukaże się dopiero w grudniu, dla dokonania tłumaczenia reszty posłużyłam się jego angielską wersją.

WARSZAWA - standardy oceny jakości pracy szkół i placówek WIEDEŃ - standardy i wskaźniki jakości pracy szkół
I. Koncepcja pracy szkoły lub placówki Obszar I. 1. Zarządzanie strategiczne

Obszar I. 2. Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości

Obszar I. 3. Promocja

A. Nauczanie i uczenie się 1. Cele i metody nauczania

1.1. Poznawcze

1.2.  Społeczne

2. Nauczyciele i uczniowie

3. Zadania domowe

4. Sukces szkolny - egzaminy

II. Zarządzanie i organizacja Obszar II. 4. Kadra pedagogiczna

Obszar II. 5. Rozwój zawodowy kadry

Obszar II. 6. Warunki działalności szkoły lub placówki

Obszar II. 7. Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy

Obszar II. 8. Kierowanie szkołą, obieg informacji

B. Przestrzeń życiowa szkoły 1. Pomieszczenia są możliwie jak najlepiej urządzone i wykorzystane

2. Zajęcia pozalekcyjne

3. Rozwiązywanie problemów i konfliktów

4. Zarządzanie stresem

5. Integracja

III. Wychowanie i opieka Obszar III. 9. Równość szans

Obszar III. 10. Praca wychowawcza szkoły

Obszar III. 11. Praca opiekuńcza szkoły i placówki

Obszar III. 12. Efekty pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły lub placówki

C. Partnerstwo szkolne i stosunki zewnętrzne 1. Przepływ informacji

2. Podejmowanie decyzji

3. Partnerstwo i zaufanie

4. Stosunki z otoczeniem

IV. Kształcenie Obszar IV. 13. Programy nauczania

Obszar IV. 14. Organizacja procesu kształcenia

Obszar IV. 15. Przebieg procesu kształcenia

Obszar IV. 16. Efekty kształcenia

D. Zarządzanie szkołą 1. Interakcje między nauczycielami, rodzicami i uczniami

2. Zasadnicze pytania i zapewnianie jakości

3. Kompetencje menedżerskie i kierownicze

4. Dyrekcja szkoły "inicjuje" infrastrukturę środowiska pracy uczniów i nauczycieli

    E. Profesjonalizm i rozwój zasobów ludzkich 1. Poziom kształcenia oferowany przez szkołę

2. Środki promowania profesjonalizmu

2.1. Na poziomie indywidualnym

2.2. Na poziomie zespołowym

2.3. Na poziomie organizacyjnym

3. Wykorzystanie potencjału ludzkiego - zarządzanie wewnętrznym obiegiem informacji

Darujmy sobie niezręczności tłumaczenia. Nie jest łatwo to czynić w sytuacji, gdy dla pewnych określeń brakuje odpowiedników w języku polskim. Przypatrzmy się "rozmieszczeniu akcentów". To jest bowiem istota rzeczy. Austriacy pewnie zbudują gospodarkę opartą na wiedzy, jeśli nauczanie i uczenie się jest w ich szkołach najważniejsze. Może też będą społeczeństwem weselszym, gdyż jeden ze wskaźników (w punkcie A. 2.) brzmi: Uczniowie i nauczyciele śmieją się przynajmniej raz podczas lekcji.

A co my osiągniemy w tym czasie? Stracimy dużo lasów opracowując w szkołach różne zbędne dokumenty, dalej będziemy smutasami, a w sprawach rozwoju gospodarczego kraju przyjdzie nam jedynie czekać na cud.

DANUTA ELSNER

Marek Pleśniar04-08-2004 17:51:13   [#02]

najpierw się spytałem: ale.. co to za różnica?

tzn - kolejność wydrukowania czegoś. Punkty - wszystkie są konieczne do powodzenia szkoły i ich kolejnośc na liście jakoś nie bardzo mi przeszkadza.. to chyba sztuczne.

 

ale potem przyszła refleksja .. - racją jest że ludzie piszą najpierw to co dla nich ważne. Takie urzędnicze porządkowanie.

przychylam się jednak do zdania pani Elsner - zwłaszcza że planowaniu u nas poświęcono więcej miejsca.

Paradoks taki - staliśmy się bardziej europejscy i biurokratyczni od biurokratycznej Europy.

To się nazywa żarliwość neofity;-)

 -------------

podoba mi się to wiedeńskie dla dyrektora:

1. Interakcje między nauczycielami, rodzicami i uczniami

2. Zasadnicze pytania i zapewnianie jakości

3. Kompetencje menedżerskie i kierownicze

4. Dyrekcja szkoły "inicjuje" infrastrukturę środowiska pracy uczniów i nauczycieli

Gaba04-08-2004 22:28:36   [#03]

Marku, są pewne cechy struktury, których trzeba przestrzegać i się trzymać, struktura dokumentu mówi, gdyz dokumentu jest komunikatem, mówi o autorze, o intencjach, o odbiorcy...

Jest pewna metodyka dokumentu, warto się przypatrzeć, tabelce, to są dwa doskonale różniące się szkoły.

Zbadaj więc takie cechy ich struktury:

- hierarchia zapisów,

- logika pionowa i pozioma (sposoby wynikania) (siatka dokumentu, zwana kratownicą punktów węzłowych)

- oraz tzw. adekwatność zapisu.

 

Oto dwie różne filozofie szkoły - jedna stawia na jedno a druga na drugie. Mnie bliskie jest podejście, że szkoła jest od uczenia, wcyhowania i owo miejsce uczenia powinno być naczelne, w standardach mojej placówki jest na I miejscu USŁUGA, potem LUDZIE, POTEM OTOCZENIE (BAZA, ŚRODOWISKO, ZARZĄDZANIE)

Zgadzam się z Elsner w każdym calu z wyjątkiem jednego - uwag odnośnie planowania. Tu posłużę się anegdotką Jana Potworowskiego:

Polacy planują 3 godziny i robią 150 i nie mogą skończyć, Amerykanie planują 15 i pracują 30.

Nie znoszę żywiołu w działaniu, który zresztą jest cechą mojej osobowości - w zarządzaniu ludźmi - planuję, planuję i planuję w przyszłość. Tego mnie nauczono przyszłością się zarządza planując

 

;-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]