Jak pomagać swoim rówieśnikom? Program trzech godzin wychowawczych dla uczniów - publikacja i wykłady na Kongresie OSKKO w Zakopanem. Zapraszam we wtorek, 6 października o godz. 17.45 i środę, 7 października o godz. 9.00. Link do strony Kongresu w komentarzu do tego posta.
Prawie każdy - poznany przeze mnie w gabinecie terapeutycznym - młody człowiek, który próbował dokonać zamachu samobójczego, informował wcześniej o swoich zamiarach wybranych rówieśników (rzadko dorosłych). Podobnie jest z samouszkodzeniami, objawami zaburzeń depresyjnych i lękowych, przypadkami uzależnień, bullyingiem albo przemocą domową. Młodzież sobie z tym bardzo różnie radzi – często obarczona sekretami rówieśników i ich trudnymi emocjami sama doświadcza kryzysu i wymaga później wsparcia. Nie wie, co ma robić.
Intencją programu przedstawionego w tej broszurze nie jest zastąpienie rodziców, pedagogów, psychologów, psychoterapeutów czy psychiatrów przez rówieśników. Rola dorosłych, w tym profesjonalistów, jest często kluczowa. Celem programu jest rozwój kompetencji nastolatków, aby umieli pomagać rówieśnikom odpowiedzialnie i bezpiecznie. Jest to także transfer dobrej praktyki z USA, gdzie opisywane tutaj formy pomocy nazywa się rówieśniczą interwencją kryzysową. W Polsce również podejmowano podobne inicjatywy np. MOPR (Młodzieżowe Ochotnicze Pogotowie Rówieśnicze) śp. Witolda Skrzypczyka z łódzkiego ośrodka PROM.
Publikacja będzie dostępna na Kongresie OSKKO (partner publikacji) w wersji papierowej, a następnie opublikowana w wersji elektronicznej. Recenzentami programu są profesorowie: Beata Jachimczak i Jacek Pyżalski.