Forum OSKKO - wątek

TEMAT: czy to nie jest powielany błąd w systemie oceniania
strony: [ 1 ]
sosek15-09-2020 11:01:14   [#01]

Dzień dobry,

Mierzę się z wszystkimi wyzwaniami pt. wrzesień w szkole. Należy na wywiadówce poinformować rodziców o wymaganiach edukacyjnych, kryteriach oceniania i trybie uzyskania oceny rocznej wyższej  niż przewidywana.

I tu pojawia się problem w postaci zapisu w naszym statucie (zastałam po poprzedniku), że uczeń może uzyskać wyższą ocenę, jeśli jego frekwencja na zajęciach była wysoka, w poprzednim roku miał ... itp. Podobne zapisy znalazłam na wielu stronach innych szkół. A tymczasem ekspert od prawa oświatowego (nazwisko pominę) na szkoleniu mojej RP  powiedział słowa arcyważne: wspomniany tryb otrzymania oceny wyższej powinien dotyczyć wyłącznie sytuacji, kiedy istnieją nieprawidłowości formalne w wystawieniu oceny a nie mniemanie ucznia czy rodzica, że chcieliby więcej. 

Nie wspominając, że wspomniany tryb i art. 44b to ustawa o systemie oświaty a nie Prawo oświatowe, a więc przeszłość. 

Proszę o Wasze zdanie.  

izael15-09-2020 11:47:48   [#02]

nieprawidłowości formalne dotyczą raczej innej sytuacji:

Art. 44n. 1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.

 

Natomiast ocena wyższa od przewidywanej to tutaj:

8. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
9. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:

1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

10. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.

 

więc

jeśli w statucie określone są warunki związane z frekwencją i oceną w poprzednim roku, to jest to wiążące dla wszystkich

ale mnie to jakoś zgrzyta

bo natychmiast mi przychodzi na myśl uczeń chory, który stara się, ale często ma nieobecności, więc warunek frekwencji jest w tym momencie dyskryminujący

takie mam odczucie, co oczywiście nic nie znaczy:)

ten drugi warunek tez nie jest dla mnie zrozumiały, ale rozumiem, że rada miała jednak argumenty na to i że to jest po coś

więc już się nie wymądrzam:)))


post został zmieniony: 15-09-2020 11:52:06
rzewa15-09-2020 12:02:39   [#03]

w tej materii obowiązuje nadal u.s.o a nie Prawo oświatowe. U.P.o. w ogóle się ocenianiem nie zajmuje

ekspert nie miał racji: jak najbardziej chodzi o sytuacje, gdy w mniemaniu ucznia lub jego rodziców ocena jest zbyt niska - art 44g u.s.o.

natomiast kiedy istnieją nieprawidłowości formalne, to sytuacja opisana przez art 44n i statut nie ustala w tym wypadku żadnych warunków - wszystko jest w ustawie - poza ew. uszczegółowieniem trybu postępowania w takim wypadku

rzewa15-09-2020 12:03:03   [#04]

o! iza :-)

izael15-09-2020 12:16:10   [#05]

o:) ewa:)

uff mamy podobne spojrzenie:)

halinah15-09-2020 13:02:27   [#06]

W 8.3 [#02] chodzi raczej o nieobecności usprawiedliwione (chorobą na przykład), których efektem była niższa ocena przewidywana. Taki przynajmniej zapis mamy w swoim statucie.

sosek15-09-2020 13:54:32   [#07]

Może tak być, że ustawa o s o działa nadal, choć wprowadzono nową ustawę Prawo O?

Dziwne mi się to wydaje, ponieważ na wszystkich szkoleniach mówiono nam o czasowym jeszcze wtedy obowiązywaniu starej ustawy, dopóki są klasy, oddziały, których ona dotyczyła. Obecnie może obowiązuje w szkołach ponadpodstawowych, gdzie przesunął się problem z rocznikiem. Zgadza się, że nowa ustawa nie mówi o ocenianiu, bo mamy to w rozporządzeniu z 2019. Natomiast warunki i tryb otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz warunki i tryb otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych może dotyczą błędów proceduralnych, związanych z samym wystawieniem lub innych błędów nauczyciela/ szkoły a nie że po prostu uczeń czy rodzice uważają inaczej. Zapis w prawie oświatowym tego nie mówi jasno, to raczej interpretacja, choć bardzo szanuję głos moich przedmówców -znam z rzetelności i mądrego wyważenia. Dlatego dzielę się z Wami moimi wątpliwościami. 

AnJa15-09-2020 16:52:35   [#08]

Hmmm....

A moze to powyżej wykasowac? 

MKJ15-09-2020 18:16:27   [#09]

Jeśli to, co jest opisane w [#07] wynika z tych "wszystkich szkoleń", to proponuję w trybie natychmiastowym zmienić dostawcę usług szkoleniowych.

AnJa15-09-2020 20:37:50   [#10]

Święte słowa...

 

sosek16-09-2020 08:17:26   [#11]

Bardzo dziękuję za Państwa opinie. Ekspert biegle znał prawo oświatowe (które wciąż się zmienia!), posługiwał się wieloma przykładami, dlatego wzbudził moje wątpliwości. Wiedziałam, że mogę jednak liczyć na Państwa głos w tej sprawie.

Dziękuję!

rzewa16-09-2020 13:27:22   [#12]

hm... hm... coś nie bardzo biegle... :-(

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]