Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Afazja a nauczyciel wspomagający. |
olaszyma | 30-09-2019 13:27:59 [#01] |
---|
Uczeń klasy 1. SP z orzeczeniem o niepełnosprawności - afazją. Rodzice domagają się nauczyciela wspomagającego. Nie zgadzają się na przeniesienie dziecka do klasy równoległej - integracyjnej, w której wspomagający jest. Monitują w OP, a OPek każe mi odpisać rodzicom.
Proszę o sugestie i ewentualne podpowiedzi. Czy afazja wymaga nauczyciela wspomagającego? Czy tylko spżeżone i spektrum autyzmu? |
Roman Langhammer | 30-09-2019 14:19:36 [#02] |
---|
Afazja - nauczyciel może być, a nie musi. Jeśli zostanie zatrudniony, to za zgodą organu prowadzącego.
par. 7 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Obowiązkowo dla autyzmu, ZA i sprzężonych niepełnosprawności. Wszystkie pozostałe obejmuje par. 7 ust. 3:
"3. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w ust. 2 niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać....." post został zmieniony: 30-09-2019 14:22:06 |
AnJa | 30-09-2019 15:04:44 [#03] |
---|
Ponieważto nie tylko formalność: nie ma takiego stanowiska, jak nauczyciel wspomagający.
Chyba nawet w SIO już to skorygowano. |
młody-dyr | 12-11-2019 18:56:32 [#04] |
---|
"Można zatrudnić", tylko co formalnie to znaczy? Nie do końca rozumiem. Kuratorium chyba samo też nie wie...
Przedstawię sytuację - uczeń posiada orzeczenie od listopada 2018. Obecnie jego funkcjonowanie na zajęciach wspólnie z zespołem uległo pogorszeniu. Niektóre zajęcia uczeń realizuje indywidualnie z tych przedmiotów, które są trudniejsze. Natomiast w orzeczeniu nie ma wskazania dot. wspomagającego - na etapie jego wydawania nie było takiej konieczności. Uczeń ma niedosłuch, więc tym bardziej z klucza nie będzie takiej osoby. Moje pytanie brzmi, czy szkoła może na wniosek rodzica sama zawnioskować do OP o przyznanie takiej osoby? Bo co w istocie oznacza zapis "z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu?". Czy znaczy to, że orzeczenie powinno zawierać dosłownie zapis, że należy dziecku przyznać nauczyciela wspomagającego, czy wystarczy analiza orzeczenia, zwołanie WOPFU, modyfikacja IPET i wystąpienie do OP o przyznanie takiej osoby jeśli z wielospecjalistycznej oceny wynika, że taka osoba mogłaby dziecku pomóc? Jak rozwiązujecie sprawy, w których poradnia czegoś nie wpisała? Nie wszystko od razu można zalecić, szczególnie jeśli nie wynika to z diagnozy albo zebranego materiału. Czasami jednak sytuacja ucznia się pogarsza i trzeba modyfikować formy pracy. Nauczyciel może zasłaniać się tym, że w orzeczeniu nie ma napisane. Z drugiej strony jest pomoc pp oraz uwzględnianie trudności ucznia oraz dostosowywanie form w trakcie bieżącej z nim pracy.
Doradźcie, jak ugryźć temat.
|
anialeh | 14-11-2019 22:02:29 [#05] |
---|
ze względu na brak postępów w rozwoju dziecka oraz zauważone trudności dyrektor placówki może zwrócić się o ponowną diagnozę. Nie do końca jestem pewna uzytych sformułowań, ale na pewno można ponownie zdiagnozować ucznia |
młody-dyr | 19-11-2019 14:53:26 [#06] |
---|
Nie chodziło mi o ponowną diagnozę tylko kompetencje dyrektora w kwestii samodzielnego zawnioskowania o przyznanie nauczyciela wspomagającego. Rozchodzi mi się o wpis w orzeczeniu - czy literalnie musi być zapis, że dziecko wymaga takiego wsparcia? Czy może dyrektor, po dokonaniu przez zespół specjalistów WOPFU może zawnioskować o przyznanie takiej osoby? Wiadomo, iż nie wszystko na etapie orzekania możnaby wpisać w orzeczenie, czasami sytuacja szybko się zmienia. Badania są aktualne, nie można ich obecnie powtórzyć - WISC-R świeży więc i pod tym kątem. Czy zapis lub brakzapisu związuje dyrektorowi ręce w kwestii starania się o nauczyciela współorganizującego? Jak to technicznie rozwiązać? |
zinka | 20-02-2020 13:56:07 [#07] |
---|
dziecko w przedszkolu z orzeczeniem - afazja ruchowa
zalecenie ppp "wskazana pomoc pedagoga specjalnego w celu współorganizowania procesu kształcenia"
Jakie kwalifikacje powinien mieć taki nauczyciel? |
iw | 20-02-2020 16:27:43 [#08] |
---|
Młody dyr, zespół nauczycieli i specjalistów dokonuje oceny funkcjonowania dziecka i stwierdza potrzebę zatrudnienia dodatkowej kadry. To jest kompetencja zespolu .Zapis w ipet oczywiście. Dyrektor zwraca się do organu o zgodę, uzasadnia potrzebę. Takie stanowisku przedstawiło MEN po wejściu zmian w orzecznictwie. |
majaaaa | 26-02-2020 10:39:47 [#09] |
---|
Proszę o pomoc !! W przedszkolu ogólnodostępnym,będę mieć dziecko (4l) z orzeczeniem "niepełnosprawność sprzężona" mam zgodę OP na zatrudnienie pomocy nauczyciela i nauczyciela wspomagającego na 1/2 etatu jaka powinna być forma zatrudnienia myślę, że na czas pobytu tego dziecka w przedszkolu czyli na czas określony? nie wiem czy dobrze ? Jak to zapisać w umowie? |
zinka | 04-04-2020 21:14:52 [#10] |
---|
Czy do dziecka z afazją w sześciolatkach jako n-el współorganizujący może być - pedagogika specjalna - edukacja osób z A i ZA, czy wystarczy z oligo? |
izael | 04-04-2020 21:28:41 [#11] |
---|
Do dziecka z afazją nauczyciel wspomagający?
a czemu? |
zinka | 04-04-2020 21:35:36 [#12] |
---|
zalecenie w orzeczeniu #07 |
izael | 05-04-2020 10:12:04 [#13] |
---|
aaa
:)
|
zoza | 03-06-2020 06:26:46 [#14] |
---|
Potrzebuję Waszej pomocy.
Szkoła z oddziałami integracyjnymi; co najmniej jeden oddział integracyjny na każdym poziomie z nauczycielem współorganizującym kształcenie na pełnym etacie, pozostałe oddziały ogólnodostępne.
Dziecko z oddziału ogólnodostępnego otrzymało orzeczenie (autyzm). Klasa liczy 25 uczniów - nie można przekształcić w oddział integracyjny. Czy należy zatrudnić zatrudnić n-la współorganizującego w tej klasie? Jest miejsce w oddziale integracyjnym, z nauczycielem posiadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi autystycznymi ale nie ma zgody rodzica na przeniesienie tego dziecka. |
Ala | 03-06-2020 09:44:17 [#15] |
---|
moim zdaniem należy zatrudnić nauczyciela do oddziału ogólnodostępnego tak, jakby oddziałów integracyjnych w szkole nie było, dziecko nie może być pozbawione pomocy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578 ze zm.)
§ 7.
2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
post został zmieniony: 03-06-2020 09:45:41 |
rzewa | 03-06-2020 12:36:46 [#16] |
---|
ale nie ma obowiązku zatrudniania go w pełnym wymiarze czasu pracy - może być np. 5 godzin (uważam, że to jest całkiem wystarczający wymiar, zwłaszcza że w szkole jest więcej takich n-li |
ergo | 03-06-2020 13:10:36 [#17] |
---|
Uczeń może wymagać większego wsparcia niż tylko na pięciu lekcjach. Znacie już dziecko, więc zaplanowanie odpowiedniej liczby godzin będzie łatwiejsze. post został zmieniony: 03-06-2020 13:12:25 |
zoza | 03-06-2020 15:31:06 [#18] |
---|
#15 Ala, właśnie z interpretacją przytoczonego przez Ciebie rozporządzenia mam kłopot:
§ 7.
1. W przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
Jak rozumieć to, że w ust. 1 jest mowa o szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi a w ust. 2 o tylko o szkołach ogólnodostępnych?
Jeżeli to zamierzone (jak zakładam) rozróżnienie to mam rozumieć, że ust. 2 nie dotyczy szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi. Chyba się trochę zamotałam:(
#16 Rzewo, właśnie tak "sugeruje" nasz OP, ale to nie będzie z korzyścią dla tego oddziału.
post został zmieniony: 03-06-2020 15:32:50 |
rzewa | 03-06-2020 16:13:43 [#19] |
---|
cóż... albo uczeń zostanie przeniesiony do oddziału integracyjnego albo będzie miał "wspomagacza" w wymiarze 5h/tydz - decyzja rodzica
ten uczeń będąc w oddziale ogólnodostępnym "podpada" pod zapis ust. 2, a w oddziale integracyjnym pod zapis ust 1
a po to są 2 ustępy bo w oddziałach integracyjnych wraz z kolejnym orzeczeniem nie ma potrzeby zatrudniania dodatkowych "wspomagaczy"
|
AnJa | 03-06-2020 17:05:50 [#20] |
---|
W ogónodostepnych też nie ma potrzeby zatrudniania dodatkowych "wspomagaczy" wraz z kolejnym orzeczniem.
Ba- nie ma nawet potrzeby zatrudnienia ich, jeśłi w oddziale pojawi sie uczeń z wymienioną w rozporządzeniu niepełnosprawnością.
Jest zaś potrzeba zatrudnienia ich (acz też niekoniecznie akurat ich) w szkole w celu wspólorganizowania kształcenia - a nie wspomagania (ani ucznia ani oddziału).
Acz zgadzam sie , że najłatwiej dać 1x1 i formalnie sprawa z bani- bo faktycznie wspomaga więc za bardzo nikt sie nie czepia. |
rzewa | 03-06-2020 17:30:24 [#21] |
---|
dlatego napisałam w cudzysłowie - oczywiście, że ten n-l jest zatrudniany w celu współorganizowania kształcenia i nie ma tak naprawdę wspomagać ani ucznia ani oddziału - po prostu musi być w szkole specjalista od takiego ucznia (dla niepełnosprawności wymienionych w rozp) i w przypadku kolejnego ucznia z takim orzeczeniem liczba przyznanych godzin powinna się zwiększyć (w szkole ogólnodostępnej) |
AnJa | 03-06-2020 17:46:41 [#22] |
---|
Nie musi.
Zwłaszcza jesli wczesniej dobrze np. przez rok współorganizował to w kolejnym roku ma mniej pracy i może powspółorganizować i kolejnemu.
Moze też współorganizować zespołowi uczniów z tożsamymi niepełnosprawnościami. |
zoza | 03-06-2020 17:58:08 [#23] |
---|
Mądrych dobrze poczytać. Dziękuję, że Jesteście:) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|