Forum OSKKO - wątek

TEMAT: diagnozowanie potrzeb...
strony: [ 1 ]
KaPi09-09-2019 20:06:44   [#01]

Powinniśmy diagnozować potrzeby uczniów

ok

możecie powiedzieć, jak to robicie, tak konkretnie

a może ktoś ma i podzieli się jakimś fajnym narzędziem (np. ankieta) do tej diagnozy???

Ala09-09-2019 20:20:18   [#02]

moim zdaniem najlepszym najlepszym sposobem diagnozowania potrzeb uczniów jest obserwacja pedagogiczna i uważność nauczyciela :)

KaPi09-09-2019 20:24:29   [#03]

ok, ale jeżeli chciałabym wiedzieć, jakie, np. zajęcia pozalekcyjne widzieliby w szkole, to sama obserwacja mi nie wystarczy...

Ala09-09-2019 20:28:06   [#04]

a to trzeba z uczniami pogadać 

może to zrobić wychowawca i przekazać ci informację :)

osobiście nie lubię ankiet ;)

KaPi09-09-2019 20:32:27   [#05]

osobiście też nie, bo zabierają czas na wyliczenia, przeliczenia, wykresiki...

ok, zostawię to wychowawcom i poproszę o info :)

Ala09-09-2019 22:35:07   [#06]

brawo Ty :)

AMS10-09-2019 09:57:02   [#07]

na konferencji MKO (małopolskie) w materiałach konferencyjnych znalazł się link do diagnoz - moim zdaniem nieco przydatnych, z uwagi na stopień szczegółowości pytań, które to pytania wyeliminowałam z ankiet.

podaję cały tekst tego slajdu:

Zmiany w przepisach prawa

Program wychowawczo-profilaktyczny 1 września 2019 r.

w życie wchodzi nowe brzmienie przepisu art. 26 ustawy Prawo oświatowe.

Działania zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym – skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców powinny być przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej. (Program wychowawczoprofilaktyczny uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.) Od 1 września 2019 r. szkoła została zobligowana do opracowania programu wychowawczoprofilaktycznego na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Za przeprowadzenie diagnozy odpowiedzialny jest dyrektor szkoły albo upoważniony przez niego pracownik szkoły. Narzędzia do diagnozy zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły do bezpłatnego pobrania:

Link: https://www.profilaktycy.pl/index.php/produkty/narzedzia-do-diagnozy

Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.

izael10-09-2019 10:49:57   [#08]

ale taka diagnoza w małej szkole to głównie wyniki obserwacji

:)

i nie od 2019r. ten prezent, a już w poprzednim roku to robiliśmy

my (szkoła ok. 500 uczniów) robimy diagnozę na podstawie informacji zbieranych od grup uczniów i rodziców (króciutkie badanie, by zapytać o to, czego może nie widzimy), na podstawie spotkania fokusowego wszystkich wychowawców i rozpoznania pedagoga

diagnoza maksymalnie na 2 strony - czynniki ryzyka + czynniki chroniące + rekomendacje do pracy dla nauczyciel, ewentualnie rekomendacje dla rodziców do programu

;)

matyldaa10-09-2019 11:31:44   [#09]

Kto przygotowuje program wychowawczo profilaktyczny... nauczyciele, rodzice, czy wspólnie? 

izael10-09-2019 11:47:48   [#10]

u nas nauczyciele

rekomendujemy RR

RR uchwala

elnik10-09-2019 18:32:52   [#11]

Jakie narzędzia opracować w małej szkole, aby zrealizować to zadanie. Może ktoś się podzieli? Te rekomendowane są dość skomplikowane. 

ergo10-09-2019 19:04:56   [#12]

My też robiliśmy już w ubiegłym roku diagnozę czynników ryzyka i czynników chroniących, bo do tego zobowiązywała  zmiana rozporządzenia MEN z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, która weszła w życie 26 stycznia 2018 r.

Diagnozę przygotował zespół, były badania ankietowe, obserwacje, rozmowy, analiza dokumentów.

Stworzyliśmy ankietę na podstawie materiałów  dostępnych np.  na stronie parpa.pl lub ore.edu.pl .

W tym roku kupuję pomysł izael :)

matyldaa10-09-2019 22:16:01   [#13]

Izael, czyli rozumiem, diagnozę robią nauczyciele (powołany zespół), oni też przedstawiają do konsultacji radzie rodziców i ta nanosi ewentualne poprawki i opiniuje. Czy może przed opiniowaniem program przedstawiany jest na radzie?  

kaef10-09-2019 22:50:26   [#14]

Rada rodziców uchwala program, a nie opiniuje. To jest jedna z ich kompetencji stanowiących.

izael11-09-2019 08:18:39   [#15]

nauczyciele przygotowują program 

ewentualnie przygotowują zmiany i wprowadzają zmiany

na spotkaniu z RR przedstawiam rekomendowany przez nas program/zmiany

rodzice dyskutują:) wprowadzają zmiany:) uchwalają

przy czym ta trzecia czynność to na pewno, a dwie pierwsze zależą od fantazji lokalnej

:)

 

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]