Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
diagnozowanie potrzeb... |
KaPi | 09-09-2019 20:06:44 [#01] |
---|
Powinniśmy diagnozować potrzeby uczniów
ok
możecie powiedzieć, jak to robicie, tak konkretnie
a może ktoś ma i podzieli się jakimś fajnym narzędziem (np. ankieta) do tej diagnozy??? |
Ala | 09-09-2019 20:20:18 [#02] |
---|
moim zdaniem najlepszym najlepszym sposobem diagnozowania potrzeb uczniów jest obserwacja pedagogiczna i uważność nauczyciela :) |
KaPi | 09-09-2019 20:24:29 [#03] |
---|
ok, ale jeżeli chciałabym wiedzieć, jakie, np. zajęcia pozalekcyjne widzieliby w szkole, to sama obserwacja mi nie wystarczy... |
Ala | 09-09-2019 20:28:06 [#04] |
---|
a to trzeba z uczniami pogadać
może to zrobić wychowawca i przekazać ci informację :)
osobiście nie lubię ankiet ;) |
KaPi | 09-09-2019 20:32:27 [#05] |
---|
osobiście też nie, bo zabierają czas na wyliczenia, przeliczenia, wykresiki...
ok, zostawię to wychowawcom i poproszę o info :) |
Ala | 09-09-2019 22:35:07 [#06] |
---|
brawo Ty :) |
AMS | 10-09-2019 09:57:02 [#07] |
---|
na konferencji MKO (małopolskie) w materiałach konferencyjnych znalazł się link do diagnoz - moim zdaniem nieco przydatnych, z uwagi na stopień szczegółowości pytań, które to pytania wyeliminowałam z ankiet.
podaję cały tekst tego slajdu:
Zmiany w przepisach prawa
Program wychowawczo-profilaktyczny 1 września 2019 r.
w życie wchodzi nowe brzmienie przepisu art. 26 ustawy Prawo oświatowe.
Działania zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym – skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców powinny być przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej. (Program wychowawczoprofilaktyczny uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.) Od 1 września 2019 r. szkoła została zobligowana do opracowania programu wychowawczoprofilaktycznego na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Za przeprowadzenie diagnozy odpowiedzialny jest dyrektor szkoły albo upoważniony przez niego pracownik szkoły. Narzędzia do diagnozy zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły do bezpłatnego pobrania:
Link: https://www.profilaktycy.pl/index.php/produkty/narzedzia-do-diagnozy
Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm. |
izael | 10-09-2019 10:49:57 [#08] |
---|
ale taka diagnoza w małej szkole to głównie wyniki obserwacji
:)
i nie od 2019r. ten prezent, a już w poprzednim roku to robiliśmy
my (szkoła ok. 500 uczniów) robimy diagnozę na podstawie informacji zbieranych od grup uczniów i rodziców (króciutkie badanie, by zapytać o to, czego może nie widzimy), na podstawie spotkania fokusowego wszystkich wychowawców i rozpoznania pedagoga
diagnoza maksymalnie na 2 strony - czynniki ryzyka + czynniki chroniące + rekomendacje do pracy dla nauczyciel, ewentualnie rekomendacje dla rodziców do programu
;) |
matyldaa | 10-09-2019 11:31:44 [#09] |
---|
Kto przygotowuje program wychowawczo profilaktyczny... nauczyciele, rodzice, czy wspólnie? |
izael | 10-09-2019 11:47:48 [#10] |
---|
u nas nauczyciele
rekomendujemy RR
RR uchwala |
elnik | 10-09-2019 18:32:52 [#11] |
---|
Jakie narzędzia opracować w małej szkole, aby zrealizować to zadanie. Może ktoś się podzieli? Te rekomendowane są dość skomplikowane. |
ergo | 10-09-2019 19:04:56 [#12] |
---|
My też robiliśmy już w ubiegłym roku diagnozę czynników ryzyka i czynników chroniących, bo do tego zobowiązywała zmiana rozporządzenia MEN z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, która weszła w życie 26 stycznia 2018 r.
Diagnozę przygotował zespół, były badania ankietowe, obserwacje, rozmowy, analiza dokumentów.
Stworzyliśmy ankietę na podstawie materiałów dostępnych np. na stronie parpa.pl lub ore.edu.pl .
W tym roku kupuję pomysł izael :) |
matyldaa | 10-09-2019 22:16:01 [#13] |
---|
Izael, czyli rozumiem, diagnozę robią nauczyciele (powołany zespół), oni też przedstawiają do konsultacji radzie rodziców i ta nanosi ewentualne poprawki i opiniuje. Czy może przed opiniowaniem program przedstawiany jest na radzie? |
kaef | 10-09-2019 22:50:26 [#14] |
---|
Rada rodziców uchwala program, a nie opiniuje. To jest jedna z ich kompetencji stanowiących. |
izael | 11-09-2019 08:18:39 [#15] |
---|
nauczyciele przygotowują program
ewentualnie przygotowują zmiany i wprowadzają zmiany
na spotkaniu z RR przedstawiam rekomendowany przez nas program/zmiany
rodzice dyskutują:) wprowadzają zmiany:) uchwalają
przy czym ta trzecia czynność to na pewno, a dwie pierwsze zależą od fantazji lokalnej
:)
| UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|