Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Rozszerzenia w nowym LO |
Fresco | 22-02-2019 14:50:35 [#01] |
---|
Witajcie, czy ktoś już zaczął przymierzać się do tematu? Dokładniej chodzi mi o rozszerzanie języków obcych. Słyszałam opinie, że można rozszerzać tylko język wiodący, kontynuowany ze szkoły podstawowej, czy to prawda?
I drugie pytanie, czy wg nowych przepisów rozszerzanie języka obcego wiąże się ze zwiększoną liczbą godzin w tygodniu? Czy też jeżeli przydzielamy po 3 godziny w tygodniu na język obcy (wiodący, kontynuowany z SP), to można to nazwać rozszerzeniem. |
JarTul | 22-02-2019 21:08:53 [#02] |
---|
Roporządzenie mów jasno... aby przedmiot był przedmiotem nauczanym w zakresie rozszerzonym: Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć: 1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii - po 8 godzin tygodniowo; 2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo. post został zmieniony: 22-02-2019 21:09:19 |
grzem | 24-02-2019 20:50:59 [#03] |
---|
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii - po 8 godzin tygodniowo; 2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.
po 6, 8 godzin tygodniowo? |
AnJa | 24-02-2019 21:53:41 [#04] |
---|
No- tak zapisano. |
MKJ | 25-02-2019 00:32:00 [#05] |
---|
I to jeszcze dodatkowo, poza wymiarem podstawowym - czyli wychodzi circa about jakieś 12 godzin tygodniowo języka polskiego. A co niech mają! Toż Polacy nie gęsi... i tak dalej. ;-) |
AnJa | 25-02-2019 08:46:13 [#06] |
---|
Wymiar podstawowy to 16 - czyli razem z rozszerzonym 24 godziny.
|
MKJ | 25-02-2019 09:01:58 [#07] |
---|
Od rana do wieczora język polski, od poniedziałku do piątku. |
JarTul | 25-02-2019 09:06:39 [#08] |
---|
... ,w czteroletnim okresie nauczania, ... czyli w każdym roku przeciętnie: 1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii - 2 godziny tygodniowo; 2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - 1,5 godzin tygodniowo.
post został zmieniony: 22-02-2019 21:09:19 post został zmieniony: 25-02-2019 09:06:55 |
MKJ | 25-02-2019 09:22:51 [#09] |
---|
:-) |
AnJa | 25-02-2019 10:04:53 [#10] |
---|
Średnio- owszem: 2 lub 1,5. Ale taki się nie da, bo są też limity godzin z rozszerzeń w kazdej klasie: 4,5,7,6.
I to jest waśnie ta wolność dyrka, ze może dać j.polski np. 1,2,3,2 lub 2,2,2,2 lub 1,1,4,2 lub nawet 0,0,2,6 czy 4,4,0,0.
Kurde- właśnie dotarło do mnie, ze Wam się w tych ogólniakach naprawdę we łbach od wolności poprzewraca!
|
AnJa | 25-02-2019 11:55:52 [#12] |
---|
"Czyli np. może być taki przydział fizyki dla klasy rozszerzonej: 2,2,3,3 lub np. 2,3,3,2? lub jeszcze inaczej, byleby wychodziło 10 w cyklu, prawda?"
Oczywiście podział jest w prządku, mam jednak pewną wątpliwość dotycząca treści realizowanych w takim rozkąłdzie godzin: z ramówki wynika, ze fizyka w zakresie podstawowym ma być zrealizowana do 3 klasy włęcznie. Czy to oznacza, ze tworząc program nauczania fizyki w klasie z fizyką rozszerzoną trzeba zadbać, by treści z zakresu podstawowego powinny być zrealizowane do końca klasy III?
|
MKJ | 25-02-2019 14:21:31 [#13] |
---|
Nie, tak się nie da. Nowa podstawa jest inaczej skonstruowana niż poprzednia - zakres podstawowy i rozszerzony obejmują ten sam zakres zagadnień, tylko w mniej lub bardziej szczegółowym ujęciu, zatem absurdalne byłoby zakończenie treści z zakresu podstawowego w klasie III, a w czwartej realizowanie samych treści rozszerzonych. |
AnJa | 25-02-2019 15:08:33 [#14] |
---|
Z różnych przedmiotów jest skonstruowana różnie- stąd pytanie.
Czy to jednak oznacza, że fizyki rozszerzonej nie da się realizować w grupach międzyoddziałowych?
No i czy nie brakuje wobec tego jakiegoś zapisu w ramówkach o tym- bo czytajac literalnie ramówki i to, co napisałeś o podstawie- wygląda na to na najmniej niespójność. post został zmieniony: 25-02-2019 15:10:24 |
MKJ | 25-02-2019 16:07:10 [#15] |
---|
A jaki to ma związek z realizacją w grupach międzyoddziałowych?
Chodzi o to, że część oddziału realizuje fizykę rozszerzoną, a w całości spotykają się na fizyce podstawowej? |
AnJa | 25-02-2019 16:13:24 [#16] |
---|
Tak.
W ramówce z 2012 była podobna kwestia, ale tylko z j.polskim, matematyką i obcym. Tera staje się powszechna?
Przy okazji- jak będzie z j.obcym? Gdzies jest zapis, ze jeśli w zakresie rozszerzonym to przeskakują na wyższy poziom?
|
MKJ | 25-02-2019 17:21:28 [#17] |
---|
Teoretycznie jest to możliwe, ale np. na fizyce trudno mi sobie wyobrazić taką sytuację - ewentualne "rozjechanie" się materiału realizowanego w podstawie i rozszerzeniu będzie miało negatywny wpływ na uczniów realizujących zakres rozszerzony.
Co do języków obcych, to jest to zapisane w podstawie programowej, przy czym wynika z niej, że poziom rozszerzony jest możliwy tylko w przypadku pierwszego języka obcego (drugi język obcy może być realizowany tylko w zakresie podstawowym w dwóch wariantach - III.2.0. i III.2.). Czy też tak to czytacie? |
AnJa | 25-02-2019 17:41:45 [#18] |
---|
Chyba, hobbystycznie, poczytam jednak łącznie te 2 rozporządzenia - coby nie gadać w różnych okolicznościach przyrody, że można- kiedy być może faktycznie nie można.
Z fizyki generalnie niewiele łapię, ale z tych działow, z których jednak chyba kiedyś czegoś mnie w technikum o specjalności konstrukcyjnej nauczono (mechanika, elektrotechnika, termodynamika) raczej nie widze fundamentalnych problemów z równoległym realizowaniem treści- byleby dział podstawowy był zrealizowany przed rozpoczęciem podstawowego. I nawet nie dlatego, że nie zajarzą rozszerzonego bez podstawy- ale co będą potem robili na podstawie:-) |
AsiaJ | 25-02-2019 19:53:41 [#19] |
---|
Zaraz, zaraz, a gdzie jest możliwość realizacji np. fizyki międzyoddziałowo, bo jakoś nie zauważyłam...
.....................
i jeszcze:
Przedmioty w liceum i technikum mogą być nauczane w zakresie podstawowym lub w zakresie rozszerzonym:
1) tylko w zakresie podstawowym – przedmioty: muzyka, plastyka, podstawy przedsiębiorczości, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, wychowanie do życia w rodzinie, etyka;
2) w zakresie podstawowym i w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, matematyka, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny – język kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, filozofia, fizyka, informatyka;
3) tylko w zakresie rozszerzonym – przedmioty: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna.
z tego wynika, że zarówno pierwszy, jak i drugi język obcy mogą być kształcone w zakresie podstawowym
post został zmieniony: 25-02-2019 20:03:37 |
AsiaJ | 25-02-2019 20:34:25 [#20] |
---|
Z drugiej strony tabela zamieszczona w Podstawie Programowej pokazuje taki zapis, nie pokazując możliwości rozszerzenia:
Etap edukacyjny
|
Język obcy nauczany jako
|
Wersja podstawy programowej
|
Opis
|
Nawiązanie do poziomu ESOKJ
|
trzeci
(szkoła ponadpodstawowa: liceum ogólnokształcące, technikum)
|
pierwszy
|
III.1.P
|
kontynuacja 1. języka ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym
|
B1+ (B2 w zakresie rozumienia wypowiedzi)
|
III.1.R
|
kontynuacja 1. języka ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie rozszerzonym
|
B2+ (C1 w zakresie rozumienia wypowiedzi)
|
drugi
|
III.2.0
|
drugi język obcy od początku w klasie I szkoły ponadpodstawowej
|
A2
|
III.2.
|
kontynuacja 2. języka ze szkoły podstawowej
|
A2+
|
pierwszy albo drugi
|
III.DJ
|
kontynuacja 1. albo 2. języka ze szkoły podstawowej
ALBO
od początku w klasie I szkoły ponadpodstawowej w szkole lub oddziale dwujęzycznym
ALBO
kontynuacja z klasy wstępnej
|
C1+ (C2 w zakresie rozumienia wypowiedzi)
|
Podobnie, jak tu:
Podstawa programowa – wersja III.2.0
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (liceum ogólnokształcące i technikum – język nauczany od początku w klasie I szkoły ponadpodstawowej)
i tu:
Podstawa programowa – wersja III.2.
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (liceum ogólnokształcące i technikum – kontynuacja języka nauczanego jako drugi w szkole podstawowej)
I dalej:
Warunki i sposób realizacji
Skuteczne porozumiewanie się w języku obcym nowożytnym – zarówno w mowie, jak i w piśmie – stanowi nadrzędny cel kształcenia językowego na wszystkich etapach edukacyjnych wyodrębnionych w podstawie programowej. Tak zarysowany cel sprawia, że język obcy powinien być przede wszystkim traktowany jako narzędzie umożliwiające uczniowi osiągnięcie różnych, właściwych dla danej sytuacji i motywacji celów komunikacyjnych. Założenie to nie wyklucza jednoczesnego dążenia do osiągania przez ucznia coraz wyższego stopnia poprawności językowej, choć z pewnością, zwłaszcza na początkowych etapach procesu kształcenia językowego, będzie to poprawność w zakresie kilku, kilkunastu najprostszych struktur.
Rozwijanie kompetencji w zakresie języka obcego należy z założenia traktować jako proces wieloletni, naznaczony nierównomiernym rozwojem w zakresie poszczególnych umiejętności, zależny od warunków, w których kształcenie to się odbywa. Zadaniem szkoły jest zapewnienie takich warunków, w których godziny przeznaczone na kształcenie językowe zostaną wykorzystane w sposób optymalny, tak dla języka nauczanego jako pierwszy (wiodący), jak i dla języka nauczanego jako drugi (...)
Ani słowa o rozszerzaniu drugiego języka obcego.
Prawda to, czy niespójność? |
MKJ | 25-02-2019 22:00:55 [#21] |
---|
Właśnie na to chciałem zwrócić uwagę...
A co do tej fizyki międzyoddziałowej - § 4 ust. 4 rozporządzenia ws. RPN:
"W liceum ogólnokształcącym i technikum przedmioty ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej i grupie międzyoddziałowej, a za zgodą organu prowadzącego – także w grupie międzyszkolnej." |
AsiaJ | 25-02-2019 22:53:32 [#22] |
---|
ok.
to znalazłam w międzyczasie;-) |
malmar15 | 26-09-2021 17:28:31 [#23] |
---|
pytanie od mojej koleżanki
Córka w ubiegłym roku podjęła naukę w LO.
Jako rozszerzenie wybrała biologię i chemię.
Jednak w tym roku zdecydowała, że chce zmienić na j. polski i historię (jest zdecydowanie humanistką).
Dyrektor utrudnia zmianę, twierdzi, że nie może zmienić profilu (pijaru, czy jak to się tam nazywa).
Co jej doradzić? |
MKJ | 26-09-2021 20:07:32 [#24] |
---|
Trudno mi sobie wyobrazić zmianę rozszerzeń bez zmiany oddziału. Być może w tym drugim nie ma wolnych miejsc. |
malmar15 | 26-09-2021 21:07:50 [#25] |
---|
MKJ, wolne miejsca są.Nauczyciele wyrazili chęć zrobienia tzw. testów określających poziom i dania czasu na nadrobienie ewentualnych zaległości.
Jaka jest pp? (ja podstawówka) post został zmieniony: 26-09-2021 21:08:45 | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|