Forum OSKKO - wątek

TEMAT: SPN a arkusz organizacji szkoły
strony: [ 1 ]
MKJ20-05-2018 15:26:38   [#01]

Ot, takie niedzielne dywagacje...

Zgodnie z art. 110 ust. 3 UPO organy sprawujące nadzór pedagogiczny opiniują arkusze organizacji szkół.

Zgodnie z art. 110 ust. 1 UPO "arkusz organizacji szkoły i przedszkola określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym".

Zgodnie z art. 111 pkt 13 UPO "minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację publicznych szkół i publicznych przedszkoli, uwzględniając prawidłową realizację celów i zadań szkół i przedszkoli, w tym zakres informacji, jakie w szczególności powinny być zawarte w arkuszu organizacji szkoły i przedszkola oraz terminy jego opracowywania, opiniowania i zatwierdzania, mając na uwadze liczbę pracowników szkoły i przedszkola, liczbę oddziałów poszczególnych klas, liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach, tygodniowy wymiar godzin zajęć obowiązkowych w poszczególnych oddziałach oraz tygodniowy wymiar godzin zajęć dodatkowych".

I minister określił, o czym świadczy § 17 ust. 2 i 2a rozporządzenia ws. organizacji szkól:

"2. Arkusz organizacji szkoły określa:
1) liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze;
2) imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz rodzaj prowadzonych przez nich zajęć, w tym liczbę godzin tych zajęć;
3) liczbę nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, w podziale na stopnie awansu zawodowego;
4) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
5) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze.

2a. Arkusz organizacji szkoły oprócz informacji, o których mowa w ust. 2, określa w szczególności:
1) liczbę oddziałów poszczególnych klas;
2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach;
3) dla poszczególnych oddziałów:
a) tygodniowy, a w przypadku szkoły dla dorosłych prowadzącej zajęcia w formie zaocznej – semestralny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach,
b) tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i nauki własnej historii i kultury, nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz w oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego, jeżeli takie zajęcia są w szkole prowadzone,
c) tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
d) wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,

e) wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego, lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
f) tygodniowy, a w przypadku szkoły dla dorosłych prowadzącej zajęcia w formie zaocznej – semestralny wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły;
4) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli;
5) liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie;
6) liczbę uczniów korzystających z opieki świetlicowej, liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz liczbę nauczycieli prowadzących zajęcia świetlicowe;
7) liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej.

Jako żywo, nie znajduję tu szkolnych planów nauczania!

I teraz popatrzmy, czego wymagają organy sprawujące nadzór pedagogiczny od organów prowadzących przy składaniu arkuszy organizacji szkół do zaopiniowania:

https://kuratorium.krakow.pl/arkusze-organizacji-na-rok-szkolny-2018-2019/

http://www.kuratorium.waw.pl/pl/poradnik-klienta/dla-organow-prowadzacy/11299,Opinia-MKO-dotyczaca-zgodnosci-arkusza-organizacji-publicznych-szkol-i-przedszko.html

To tylko dwa przykłady, ale pewnie jest ich więcej - kuratorzy żądają szkolnych planów nauczania w celu wydania opinii o arkuszu organizacji szkoły.

Zdaję sobie sprawę, że szkolny plan nauczania jest bardzo ważnym dokumentem regulującym organizację pracy szkoły i powinien być opracowany zgodnie z rozporządzeniem ws. ramowych planów nauczania oraz że organ sprawujący nadzór ma prawo, a nawet obowiązek, skontrolować zgodność szkolnych planów nauczania z przepisami prawa, ale czy może to robić w trybie opiniowania arkuszy organizacji szkół? Mam co do tego wątpliwości.

Ustęp 2a w paragrafie 17 rozporządzenia zawiera katalog otwarty informacji, które powinien zawierać arkusz organizacji, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby w arkuszu znalazł się również szkolny plan nauczania, ale zdaje się, że to nie kurator oświaty ma delegację do poszerzania tego katalogu, tylko organ, który opracowuje arkusz, a więc dyrektor szkoły.

I teraz pytanie konkursowe: czy kurator oświaty, żądając od organów prowadzących, w trybie opiniowania arkuszy organizacji szkół, szkolnych planów nauczania, przekracza swoje uprawnienia, czyli narusza art. 7 Konstytucji i art. 6 Kpa?

a) tak,

b) nie,

c) nie wiem,

d) nic mnie to nie obchodzi,

e) nie będę kopał się z koniem,

f) MKJ, naprawdę nie masz większych problemów?.

Nagród w tym konkursie nie przewiduję.

AnJa20-05-2018 16:29:22   [#02]

Bez SPN kurator nie jest w stanie stwierdzić, czy organizacja nauczania jest zgodna, w zakresie liczby godzin w przypadku starych ramówek, z przepisami prawa.

W nowych- też troszkę jednak swobody dyrkowi i OP pozostawiono.

Stad jakoś muszą łatać niedoróbkę legislacyjną - bo obowiązek mają nałożony twardy.

Więc odp. a - ale rozumiem, z nadzieją, że KO mnie też zrozumie, jak będę miał zbliżoną sytuację.

Danusia20-05-2018 20:16:03   [#03]

Wg mnie szkolne plany nauczania obowiązują jeszcze dla klasy III i VI SP i III G (tzn. stanowią kontynuację szkolnych planów nauczania dla tych klas). Dla pozostałych klas - nie ma podstawy prawnej.


post został zmieniony: 20-05-2018 20:19:05

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]