Ot, takie niedzielne dywagacje...
Zgodnie z art. 110 ust. 3 UPO organy sprawujące nadzór pedagogiczny opiniują arkusze organizacji szkół.
Zgodnie z art. 110 ust. 1 UPO "arkusz organizacji szkoły i przedszkola określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym".
Zgodnie z art. 111 pkt 13 UPO "minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację publicznych szkół i publicznych przedszkoli, uwzględniając prawidłową realizację celów i zadań szkół i przedszkoli, w tym zakres informacji, jakie w szczególności powinny być zawarte w arkuszu organizacji szkoły i przedszkola oraz terminy jego opracowywania, opiniowania i zatwierdzania, mając na uwadze liczbę pracowników szkoły i przedszkola, liczbę oddziałów poszczególnych klas, liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach, tygodniowy wymiar godzin zajęć obowiązkowych w poszczególnych oddziałach oraz tygodniowy wymiar godzin zajęć dodatkowych".
I minister określił, o czym świadczy § 17 ust. 2 i 2a rozporządzenia ws. organizacji szkól:
"2. Arkusz organizacji szkoły określa: 1) liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze; 2) imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz rodzaj prowadzonych przez nich zajęć, w tym liczbę godzin tych zajęć; 3) liczbę nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, w podziale na stopnie awansu zawodowego; 4) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych; 5) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze.
2a. Arkusz organizacji szkoły oprócz informacji, o których mowa w ust. 2, określa w szczególności: 1) liczbę oddziałów poszczególnych klas; 2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach; 3) dla poszczególnych oddziałów: a) tygodniowy, a w przypadku szkoły dla dorosłych prowadzącej zajęcia w formie zaocznej – semestralny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach, b) tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i nauki własnej historii i kultury, nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz w oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego, jeżeli takie zajęcia są w szkole prowadzone, c) tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, d) wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
e) wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego, lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, f) tygodniowy, a w przypadku szkoły dla dorosłych prowadzącej zajęcia w formie zaocznej – semestralny wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły; 4) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli; 5) liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie; 6) liczbę uczniów korzystających z opieki świetlicowej, liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz liczbę nauczycieli prowadzących zajęcia świetlicowe; 7) liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej.”
Jako żywo, nie znajduję tu szkolnych planów nauczania!
I teraz popatrzmy, czego wymagają organy sprawujące nadzór pedagogiczny od organów prowadzących przy składaniu arkuszy organizacji szkół do zaopiniowania:
https://kuratorium.krakow.pl/arkusze-organizacji-na-rok-szkolny-2018-2019/
http://www.kuratorium.waw.pl/pl/poradnik-klienta/dla-organow-prowadzacy/11299,Opinia-MKO-dotyczaca-zgodnosci-arkusza-organizacji-publicznych-szkol-i-przedszko.html
To tylko dwa przykłady, ale pewnie jest ich więcej - kuratorzy żądają szkolnych planów nauczania w celu wydania opinii o arkuszu organizacji szkoły.
Zdaję sobie sprawę, że szkolny plan nauczania jest bardzo ważnym dokumentem regulującym organizację pracy szkoły i powinien być opracowany zgodnie z rozporządzeniem ws. ramowych planów nauczania oraz że organ sprawujący nadzór ma prawo, a nawet obowiązek, skontrolować zgodność szkolnych planów nauczania z przepisami prawa, ale czy może to robić w trybie opiniowania arkuszy organizacji szkół? Mam co do tego wątpliwości.
Ustęp 2a w paragrafie 17 rozporządzenia zawiera katalog otwarty informacji, które powinien zawierać arkusz organizacji, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby w arkuszu znalazł się również szkolny plan nauczania, ale zdaje się, że to nie kurator oświaty ma delegację do poszerzania tego katalogu, tylko organ, który opracowuje arkusz, a więc dyrektor szkoły.
I teraz pytanie konkursowe: czy kurator oświaty, żądając od organów prowadzących, w trybie opiniowania arkuszy organizacji szkół, szkolnych planów nauczania, przekracza swoje uprawnienia, czyli narusza art. 7 Konstytucji i art. 6 Kpa?
a) tak,
b) nie,
c) nie wiem,
d) nic mnie to nie obchodzi,
e) nie będę kopał się z koniem,
f) MKJ, naprawdę nie masz większych problemów?.
Nagród w tym konkursie nie przewiduję. |