Dostałam taką odpowiedź od OP:
Decyzja związana z delegowaniem pracownika należy do pracodawcy. Wybór środka transportu również.
Potencjalne roszczenie, które bez uregulowania zagraża osobie zlecającej wyjazd pojazdem prywatnym, w tym przypadku mnie osobiście oraz Dyrektorom jest art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2013 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych. Zgodnie z tym przepisem z ubezpieczenia OC przysługuje odszkodowanie, jeżeli posiadacz pojazdu lub kierujący są obowiązani do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę.
Tutaj pojawia się problem ponieważ pracownik korzystając z samochodu prywatnego w celach służbowych nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone osobom trzecim (art. 120 § 1 Kodeksu pracy). Zobowiązany do naprawienia szkody jest wtedy pracodawca. Obecnie nie znajduję się w poczuciu upoważnienia do delegowania pracowników (Dyrektorów) w imieniu Burmistrza znając tego typu ryzyko. Samodzielne poszukiwania rozwiązania problemu obecnie nic nie dały. Wykorzystanie §1 ust. 3 Rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podroży służbowej również nie zabezpiecza interesu pracodawcy bez takiego uregulowania prawnego które da wymagane bezpieczeństwo.
Sprawa aktualnie została przekazana do rozpatrzenia mecenasowi urzędu. Do czasu rozpatrzenia przez mecenasa i znalezienia rozwiązania radziłbym unikać delegowania pracowników prywatnymi środkami transportu w podróżach nie lokalnych.
??? |