konferencja i warsztaty "Edukacja dzieci z doświadczeniem migracyjnym" - zaprasza UNHCR Polska.
Rejestracja: https://forms.gle/9jktsL9N49ZUPsAr8
Pozwalam sobie zareklamować tę inicjatywę, bo uważam ją za bardzo istotną i cenną. Polecam. Oto szczegóły:
23 października 2020
11:00 – 11:20 Otwarcie konferencji Christine Goyer – Przedstawiciel UNHCR w Polsce Katarzyna Oyrzanowska - – Przedstawicielstwo UNHCR w Polsce 11:20 – 12:00 Sytuacja uchodźców na świecie i w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji dzieci i ich edukacji Katarzyna Oyrzanowska, Maria Pamuła – Przedstawicielstwo UNHCR w Polsce 12:00 – 12:15 Głos uchodźczyni [tbc] 12:15 – 12:30 Przerwa 12:30 – 13:45 Wsparcie edukacji dla dzieci z doświadczeniem migracyjnym Dr Dorota Lewandowska – Departament Współpracy Międzynarodowej, MEN 13:45 Zakończenie
30 października 2020 11:00 – 12:15 Wyzwania i dobre praktyki w zdalnej edukacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym – dyskusja panelowa Agnieszka Kosowicz – Polskie Forum Migracyjne
12:15 – 12:30 Przerwa
12:30 – 13:45 Rola pomocy nauczyciela/asystenta międzykulturowego Agnieszka Kozakoszczak, Anna Górska - Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej 13:45 Zakończenie
6 listopada 2020 11:00 – 12:15 Nauka języka polskiego jako obcego Prof. Małgorzata Pamuła – Behrens, prof. Marta Szymańska – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie 12:15 – 12:30 Przerwa 12:30 – 13:45 Procedura Niebieskiej Karty w szkole [tbc] 13:45 Zakończenie
Warsztaty online:
WARSZTAT 1 Data: 28.10.2020 11:00 – 14:00 Wspieranie procesu adaptacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym w szkole Warsztat poświęcony będzie psychologicznym aspektom procesu adaptacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym w szkole. Zajmiemy się uwarunkowaniami tego procesu, potencjalnymi wyzwaniami, a przede wszystkim tym, co możemy robić, aby skutecznie wesprzeć dziecko w adaptacji do nowej sytuacji. Prowadząca: Joanna Grzymała-Moszczyńska jest psycholożką, pracuje w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od wielu lat - zarówno badawczo, jak i praktycznie - zajmuje się kwestią wspierania dzieci z doświadczeniem migracji w adaptacji do polskiej szkoły.
WARSZTAT 2 Data: 20 listopada 2020 11:00-14:00 Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności 1) Charakterystyka dzieci z doświadczeniem migracyjnym. 2) Specjalne potrzeby, trudności i zasoby dzieci z doświadczeniem migracyjnym. 3) Pułapki diagnostyczne - badany (kultura, trauma), diagnosta, narzędzie. 4) Proponowana procedura diagnozy psychologicznej – ograniczenia i ryzyko. 5) Analiza przypadku. Prowadząca: Beata Staniszewska – psycholog, pedagog specjalny. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i ich rodzinami, które zdobyła m.in. pracując w Pracowni Neuropsychologii Rozwojowej - Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”, Center „Our Kids” at the German Polish Ukrainian Society oraz w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warszawie. Współpracuje z Polskim Forum Migracyjnym, pracuje z osobami odmiennymi kulturowo, przede wszystkim z dziećmi uchodźcami. Diagnozuje ich trudności oraz wspiera w procesie adaptacji. Specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej dzieci i młodzieży.
WARSZTAT 3 Data: 25 listopada 2020 11:00-14:00 Nauka języka polskiego jako języka edukacji szkolnej 1. Diagnoza kompetencji językowych ucznia z doświadczeniem migracji. 2. Prezentacja metody JES-PL. 3. Prezentacja materiałów „W polskiej szkole”. 4. Warsztat: • adaptacja tekstu, • przygotowanie ćwiczeń wspierających rozwój kompetencji językowej. Prowadzące: Marta Szymańska, dr hab., prof. UP - pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; badaczka Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów UP; zainteresowania badawcze: bilingwizm; edukacja dzieci z doświadczeniem migracji, dydaktyka nauczania języka ojczystego, a szczególnie problematyka związana z wprowadzaniem zagadnień z zakresu gramatyki opisowej oraz metodyką rozwijania umiejętności pisania na różnych etapach edukacyjnych; zainteresowania te dotyczą nie tylko nauczania języka polskiego jako pierwszego, ale obejmują również nauczanie języka polskiego obcego/drugiego ze szczególnym zwróceniem uwagi na nauczanie języka edukacji szkolnej oraz problematykę wprowadzania terminologii przedmiotowej; współautorka podręcznika i programu do języka polskiego w gimnazjum „To lubię!”, wielu publikacji naukowych i materiałów dla nauczycieli, a także współautorka Metody JES-PL i materiałów dla uczniów doświadczeniem migracji „W polskiej szkole” oraz „Metodyki nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Metoda JES-PL – matematyka”; od wielu lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli oraz osób zarządzających oświatą; współpracuje z Uniwersytetem Karola w Pradze w ramach projektu dotyczącego funkcjonalnego nauczania języka; jest także członkiem międzynarodowego zespołu tworzącego platformę do nauki języka polskiego online. Małgorzata Pamuła-Behrens, dr hab. prof. UP - pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, specjalistka w zakresie glottodydaktyki, także w obszarze nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, romanistka. Badaczka Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów UP. Zainteresowania badawcze: bilingwizm, edukacja dzieci migrantów i uchodźców, nauczanie i uczenie języka edukacji szkolnej, doskonalenie zawodowe nauczycieli języków obcych i nauczanie zdalne. Koordynatorka polskich wersji Europejskiego portfolio językowego dla dzieci w wieku przedszkolnymi i wczesnoszkolnym, współautorka Metody JES-PL oraz materiałów dla uczniów z doświadczeniem migracji „W polskiej szkole”, a także „Metodyki nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Metoda JES-PL – matematyka; koordynatorka międzynarodowego projektu dotyczącego funkcjonalnego, zdalnego nauczania języka polskiego Polish Online. Autorka wielu publikacji naukowych oraz popularnonaukowych. Od wielu lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli oraz osób zarządzających oświatą.
WARSZTAT 4 Data: 29.10.2020 11:00 – 14:00 Współpraca z rodzicami dziecka cudzoziemskiego - dlaczego jest ważna i jak ją wzmacniać.
W trakcie warsztatu przyjrzymy się potrzebom dzieci migrujących. Przeanalizujemy rodzaje migracji i ich wpływ na funkcjonowanie rodziny – identyfikacja grup dzieci (i ich rodzin) potrzebujących wsparcia. Określimy zasoby, jakie ma dziecko i rodzina. Będziemy rozmawiać też o roli współpracy na linii rodzic dziecko migrującego – nauczyciel. Przeanalizujemy czego racjonalnie można oczekiwać od rodziców ucznia. Omówimy potencjalne nieporozumienia we współpracy z rodzicem i sposoby zwiększania zaangażowania rodziców we współpracę z nauczycielami. Prowadząca: Zuzanna Rejmer - psycholożka międzykulturowa, psychotraumatolog, trenerka i doradczyni w zakresie umiejętności społecznych i kompetencji międzykulturowych. Od 2004r. pracuje z osobami odmiennymi kulturowo w tym młodymi imigrantami i uchodźcami, od 2008r. związana z Fundacją Polskie Forum Migracyjne. Na co dzień prowadzi konsultacje indywidualne i warsztaty dla dzieci i dorosłych cudzoziemców i Polaków, realizuje projekty wspierające integrację uczniów z doświadczeniem migracyjnym w polskich szkołach. Szkoli osoby pracujące z cudzoziemcami (m. in. doradców zawodowych, nauczycieli). Autorka i współautorka publikacji służących rozwojowi kompetencji międzykulturowych pracowników oświaty m.in. poradnika „Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi.”
WARSZTAT 5 Data: 20 listopada 2020 11:00-14:00 Posttraumatyczne zaburzenia rozwojowe dzieci z doświadczeniem migracyjnym Podczas warsztatu uczestniczki i uczestnicy poznają psychologiczne i społeczne skutki migracji u dzieci, dowiedzą się w jaki sposób różnice kulturowe, doświadczenia w kraju pochodzenia, oraz predyspozycje indywidualne wpływają na funkcjonowanie w szkole dziecka z doświadczeniem migracji. Pogłębią swoją wiedzę na temat posttraumatycznych zaburzeń rozwojowych i nauczą się rozpoznawać symptomy mogące świadczyć o występowaniu tego rodzaju trudności u dzieci na poziomie fizjologicznym, emocjonalnym, poznawczym, oraz interpersonalnym. Poznają podstawowe zasady i działania wspierania rozwoju dzieci po doświadczeniach traumatycznych, które można z powodzeniem stosować przed rozpoczęciem przez dziecko terapii zarówno w kontakcie indywidualnym jak i w pracy grupowej. Prowadząca: Marta Piegat-Kaczmarczyk - jest psycholożką międzykulturową, członkinią zarządu fundacji Polskie Forum Migracyjne. Od kilkunastu lat pracuje z dziećmi uchodźcami i ich rodzinami. Prowadzi grupy wsparcia i warsztaty dla rodziców, wsparcie indywidualne dla dzieci- uchodźców szczególnie po trudnych doświadczeniach traumy, przemocy i dyskryminacji. W swojej pracy z dziećmi łączy podejście skoncentrowane na rozwiązaniach z nurtem poznawczo-behawioralnym i oraz podejściem bliskościowym i NVC. Szkoli nauczycieli, psychologów, pedagogów, lekarzy, położne i inne grupy zawodowe. Ukończyła szereg specjalistycznych kursów terapeutycznych np. praca z dziecięcą traumą, depresją i lękami, terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży, terapia zaburzeń autoregulacji u dzieci, pierwszy i drugi stopień szkolenia z Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, szkolenie Kid’s Skills i inne. Jest autorką wielu publikacji nt. edukacji międzykulturowej oraz wsparcia psychologicznego dla uchodźców. |