ZASADY OPINIOWANIA ARKUSZY ORGANIZACYJNYCH PUBLICZNYCH SZKÓŁ i PLACÓWEK NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
I. A. Arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektorów przedszkolido 21 kwietnia danego roku musi zawierać informacje dotyczące:
1. Liczby oddziałów.
2. Liczby dzieci w poszczególnych oddziałach.
3. Tygodniowego wymiaru zajęć religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego w przypadku prowadzenia takich zajęć.
4. Czasu pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów.
5. Liczby pracowników ogółem, w tym zajmujących stanowiska kierownicze.
6. Liczby nauczycieli, w tym zajmujących stanowiska kierownicze wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczby godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
7. Liczby pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych.
8. Ogólnej liczby godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczby godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli.
II. B. Arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektorów szkółdo 21 kwietnia danego roku musi zawierać informacje dotyczące:
1. Liczby oddziałów poszczególnych klas.
2. Liczby uczniów w poszczególnych oddziałach.
3. Dla poszczególnych oddziałów:
a) tygodniowy, a w przypadku szkoły dla dorosłych (forma zaoczna) semestralny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin prowadzonych w grupach;
b) tygodniowy wymiar godzin zajęć religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, etnicznej, regionalnego i nauki własnej historii i kultury, nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, sportowych w oddziałach i szkołach sportowych i mistrzostwa sportowego, o ile takie zajęcia są w szkole prowadzone;
c) tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych;
d) wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
e) wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajeć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
f) tygodniowy, a w przypadku szkoły dla dorosłych (forma zaoczna) – semestralny wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły.
4. Liczy pracowników ogółem, w tym na stanowiskach kierowniczych.
5. Liczby nauczycieli, w tym na stanowiskach kierowniczych warz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczby godzin zajęć przez nich prowadzonych.
6. Liczby pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników na stanowiskach kierowniczych oraz etatów przeliczeniowych.
7. Ogólnej liczby godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący, w tym liczby godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, rewalidacyjnych, z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli.
8. Liczby godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie.
9. Liczby godzin pracy biblioteki szkolnej.
Uwaga: arkusz organizacji szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny określa także szczegółową organizacje nauczania, wychowania i opieki w tych oddziałach zgodnie z zakresem wymienionym w II.A.
Do arkusza dołącza się:
§ szkolne plany nauczania, w których określono tygodniowy wymiar godzin dla poszczególnych klas na danym etapie edukacyjnym opracowane wg rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012r., poz. 204 z późniejszymi zmianami)
natomiast
ü nie ma konieczności opracowania szkolnego planu nauczaniapocząwszy od roku szkolnego 2017/2018 - klasy I,IV,VII SP i w latach następnych w kolejnych klasach, branżowej szkoły I stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, semestrachI szkoły policealnej i w latach następnych również w kolejnych semestrach tej szkoły;począwszy od roku szkolnego 2019/2020 dla czteroletniego liceum ogólnokształcącegooraz pięcioletniego technikum;
§ w przypadku uczniów niepełnosprawnych – wykaz opracowany na podstawie orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej, z przydziałem godzin zajęć specjalistycznych; (zał. nr 1 )
§ przydział godzin zajęć specjalistycznych dla uczniów wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej; (zał. nr 1 )
§ wykaz kadry pedagogicznej z godzinowym przydziałem przedmiotów i zajęć oraz szczegółowymi informacjami o kwalifikacjach nauczycieli uwzględnionych w arkuszu organizacyjnym (wykształcenie kierunkowe i pedagogiczne, dodatkowe kwalifikacje dające uprawnienia do nauczania innych przedmiotów lub prowadzenia zajęć) (zał. nr 2 )
§ organizacja świetlicy i sal komputerowych (zał. nr 3).
II. Zakres merytoryczny opinii:
1. Realizacja ramowych planów nauczania.
2. Podział uczniów na grupy zgodnie z przepisami.
3. Zgodność zatrudnienia nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami, w tym posiadanie zgody organu prowadzącego dla osób posiadających przygotowanie zawodowe do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego.
4. Zgodność z innymi przepisami prawa oświatowego.
III. Procedura opiniowania arkuszy:
1. Organy prowadzące przed zatwierdzeniem przedkładają Zachodniopomorskiemu Kuratorowi Oświaty trzy egzemplarze arkuszy organizacyjnych publicznych szkół i placówek wraz z załącznikami wynikającymi z niniejszej procedury ( z adnotacją o zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i pisemną opinią zakładowej organizacji związkowejwydaną do dnia 19 kwietnia ) w terminie do dnia 21 kwietniakażdego roku poprzedzającego rok szkolny, na który są przygotowywane.
2. W przypadku stwierdzenia zgodności/niezgodnosciarkuszy organizacyjnych z ww. przepisami prawa wizytator nadzorujący poszczególne szkoły/placówki akceptuje przedłożone arkusze organizacyjne w formie zapisu na arkuszu „arkusz organizacyjny jest zgodny/niezgodny z przepisami prawa”i złożenia podpisu z imienną pieczątką zaparafowany na każdej ze stron arkusza i załączników.
3. Wizytator nadzorujący poszczególne szkoły/placówki po nadaniu sygnatury pisma, zgodnie z rzeczowym wykazem spraw, formułuje opinię pozytywną na piśmie (zał. nr 4) i przedkłada do podpisu Zachodniopomorskiemu Kuratorowi Oświaty lub z upoważnienia Dyrektorowi Wydziału/Delegatury/zastępcy Dyrektora Wydziału/kierownikowi Oddziału.
4. W przypadku stwierdzenia w przedłożonych przez organ prowadzący arkuszach organizacyjnych szkół/placówek nieprawidłowości, wizytator w formie pisemnej (zał. nr 5), wskazuje obszary koniecznych zmian, z określeniem terminu ich usunięcia.
5. Termin opiniowania - od dnia przekazania kompletu arkuszy z danej jednostki samorządu terytorialnego wynosi - 10 dni, nie dłużej niż do 20 maja.
6. Po zatwierdzeniu arkuszy organizacji szkół i placówek w terminie nie późniejszym niż do 29 maja każdego roku, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organy prowadzące przekazują jeden egzemplarz zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły/placówki Zachodniopomorskiemu Kuratorowi Oświaty w ciągu 7 dni od zatwierdzenia.
7. W przypadku wprowadzenia istotnych zmian przez organ prowadzący w zaopiniowanym przez kuratora oświaty arkuszu organizacyjnym, wizytator nadzorujący szkołę/placówkę występuje do organu prowadzącego szkołę/placówkę z pismem (zał. nr 6)i następnie w formie decyzji wydanej na podstawie art. 34.ust. 1 ustawy o systemie oświaty (zał. nr 7).
Zmiany do arkusza organizacyjnego
8. Zmiany do arkusza organizacyjnego sporządzonedo 30 września każdego roku podlegają również opiniowaniu przez kuratora oświaty i związki zawodowe.
9. Składane przez dyrektora szkoły/placówki zmiany do arkuszy organizacyjnych (każdy w trzech egzemplarzach) powinny zawierać następujące informacje: wprowadzone zmiany i ich przyczyny, czas zmiany (od kiedy do kiedy?) stan zatwierdzony przed zmianami i proponowany po zmianach (etaty, liczba godzin, osoba je realizująca*).
10. W przypadku nauczania indywidualnego dyrektor szkoły/przedszkola załącza do zmian do arkusza organizacyjnego orzeczenie poradni o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego oraz nauczania na dany rok kształcenia, plan nauczania ucznia, wykaz przedmiotów wraz z liczbą realizowanych godzin, zakresem, miejscem i czasem prowadzenia zajęć, a w przypadku konieczności organizacji informacją o formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęciach rewalidacyjnych ustalonychpoza tygodniowym wymiarem godzin zajęć.
11. W przypadku nauczania specjalnego dyrektor szkoły załącza do zmian do arkusza organizacyjnegoorzeczenie poradni na dany rok kształcenia, plan nauczania ucznia, wykaz przedmiotów wraz z liczbą realizowanych godzin, z uwzględnieniem godzin przeznaczonych na rewalidację.
12. Zmiany do arkusza organizacyjnego są opiniowane w terminie 4 dni od dnia otrzymania.
13. Zmiany do arkusza organizacyjnego po dniu 30 września składane są do organu prowadzącego, celem ich zatwierdzenia.
14. Po zatwierdzeniu przez organ prowadzący w ciągu roku szkolnego zmian do arkusza organizacyjnego dyrektor szkoły w terminie 7 dni od ich otrzymania przekazuje jeden egzemplarz Zachodniopomorskiemu Kuratorowi Oświaty.
*Uwaga! Jeżeli godziny lekcyjne/zajęcia wychowawcze będą realizowane przez nowozatrudnionego nauczyciela/wychowawcę zmiany do arkusza organizacyjnego muszą zawierać informacje o jego kwalifikacjach merytorycznych i pedagogicznych do prowadzenia zaproponowanych zajęć.
IV. Sugestie dotyczące zatrudniania nauczycieli:
Należy pamiętać, że w myśl ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe do dnia 15 maja 2017r.:
- · art. 225 ust. 3 – lub 15 maja 2018r. dyrektor gimnazjum informuje nauczycieli w formie pisemnej o braku możliwości zatrudnienia nauczyciela (mianowany lub zatrudniony na czas nieokreślony) ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum (stan nieczynny, rozwiązanie stosunku pracy w przypadku braku zgody na przeniesienie w stan nieczynny);
- · art. 234 ust. 2 - dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej informuje na piśmie nauczycieli, pracowników o zatrudnieniu w ośmioletniej szkole podstawowej;
- · art.239 ust. 3 – dyrektor gimnazjum włączonego do liceum, technikum, branżowej szkoły I stopnia informuje pracowników o zmianach.
1. W okresie przejściowym do dnia 31 sierpnia 2020 r. pierwszeństwo w zatrudnieniu będzie przysługiwało nauczycielom przebywającym w stanie nieczynnym oraz tym nauczycielom, którzy otrzymali informację o przeniesieniu w stan nieczynny z początkiem kolejnego roku szkolnego lub nauczycielom, którzy złożyli wniosek o przeniesienie w stan
nieczynny w trybie art. 20 ust. 5c ustawy – Karta Nauczyciela. Ponadto pierwszeństwo w zatrudnieniu obejmie również nauczycieli, z którymi rozwiązano stosunek pracy w trybie art. 226 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (nauczyciele gimnazjum, z którymi dyrektor rozwiązał stosunek pracy ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum w roku szkolnym 2018/2019), z dniem wypowiedzenia im stosunku pracy.
2. Pierwszeństwo w zatrudnieniu powinni także znaleźć nauczycieleposzukujący pracy: posiadający pełne kwalifikacje, czynni zawodowo, ze zlikwidowanych szkół/placówek, oraz nauczyciele pracujący w wymiarze niższym niż połowa etatu wymagający jego uzupełnienia.
3. W przypadku konieczności zatrudnienia nauczyciela w innej szkole/placówce pracującego w pełnym wymiarze godzin w szkole/placówce, która jest jego podstawowym miejscem pracy wymagana jest w odniesieniu do nauczyciela – pisemna zgoda dyrektora szkoły, wobec dyrektora - organu prowadzącego.
4. Przydział godzin ponadwymiarowych powinien być sytuacją szczególną i mieć uzasadnienie wynikające ze szkolnego/ramowego planu nauczania i kwalifikacji nauczycieli.
5. Godziny dydaktyczne nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole/placówce powinny wynikać z posiadanych kwalifikacji i wymiaru godzin przypadających na poszczególne przedmioty. Zgodnie z art. 42 ust. 7 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy Karta Nauczyciela, zasady udzielania i rozmiaru zniżek dyrektorom i wicedyrektorom szkół oraz innym nauczycielom pełniącym inne stanowiska kierownicze oraz zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć dydaktycznych, określa organ prowadzący. |