Forum OSKKO - wątek
PaulinaS | 15-02-2017 09:19:26 [#01] |
---|
Witajcie!
Czy na podstawie obowiązujących przepisów nauczyciele mogą ustalić, wymagania na ocenę celującą jako umiejętności i wiedzę wykraczające poza podstawę programową?!
|
noe19 | 15-02-2017 09:35:11 [#02] |
---|
tutaj masz zestaw, który rozwieje twoje wątpliwości
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
§ 9. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne, …………., oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć́ edukacyjnych, o których mowa w art. 44a ustawy, ustala się w stopniach według następującej skali: 1) stopień celujący – 6; 2) stopień bardzo dobry – 5; 3) stopień dobry – 4; 4) stopień dostateczny – 3; 5) stopień dopuszczający – 2; 6) stopień niedostateczny – 1.
§ 10. Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajeść́ edukacyjnych, o której mowa w art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań́ i efektów kształcenia, o których mowa w art. 44b ust. 3 ustawy, dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień́.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 44b. 1. Ocenianiu podlegają: 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 2) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; 3) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych. |
DYREK | 15-02-2017 10:01:15 [#03] |
---|
W starym i już nieobowiązującym zarządzeniu nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 września 1992 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych (Dz. Urz. MEN z dnia 15 listopada 1992 r.) określone były ogólne kryteria stopni szkolnych. Zgodnie z jego zapisami stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
oraz
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
lub
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
Obecnie ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje między innymi formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych ocen śródrocznych i rocznych. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Zapisy tego starego zarządzenia (mówią o programie a nie podstawie programowej) mogą posłużyć jedynie za inspirację do tworzenia unormowań w szkole. post został zmieniony: 15-02-2017 10:05:53 |
PaulinaS | 15-02-2017 11:28:23 [#04] |
---|
Mam zapis w statucie: Kryteria uzyskania ocen określa nauczyciel danych zajęć edukacyjnych.
Piszesz DYRKU, że zapisy dawnego rozporządzenia mogą posłużyć za inspirację do tworzenia unormowań w szkole. Czy w związku z powyższym nauczyciel może ustalić kryterium oceniania na ocenę celującą, które zakłada wykazywanie się wiedzą i umiejętnościami ponad podstawę programową?
Moim zdaniem nie, ale chcę się upewnić, że dobrze interpretuję te zapisy. |
DYREK | 15-02-2017 12:00:47 [#05] |
---|
nie może tak ustalić -> nawet stare zapisy mówią o programie, a nie o podstawie programowej |
DYREK | 15-02-2017 12:01:13 [#06] |
---|
zobacz #2 post został zmieniony: 15-02-2017 12:12:11 |
PaulinaS | 15-02-2017 13:25:51 [#07] |
---|
Dziękuję i pozdrawiam. |
Stefan Ruta | 16-02-2017 11:48:04 [#08] |
---|
dyrek masz rację, święte słowa |
sońka | 04-11-2019 20:11:30 [#09] |
---|
Czy w statucie wystarczający jest zapis, że uczeń otrzymuje ocenę celującą gdy w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności z danego przedmiotu wynikające z realizowanych w szkole programów nauczania?
Pytanie pojawiło się w związku z uczniami, którzy mają obniżone wymagania (wynikające z opinii PPP). Wywiązała się u nas dyskusja, czy tacy uczniowie mogą otrzymywać ocenę celującą.
|
noe19 | 04-11-2019 20:46:50 [#10] |
---|
sońka czy na pewno w opinii jest że mają obniżone wymagania czy ... należy wymagania dostosować do możliwości dziecka?
ot taki niuans |
Ala | 04-11-2019 21:32:15 [#11] |
---|
sońka, wymagania edukacyjne to wskazanie co konkretnie uczeń ma umieć (wiedza i umiejętności) na daną ocenę
nie wystarczy, że napiszesz w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności z danego przedmiotu wynikające z realizowanych w szkole programów nauczania
na podstawie opinii PPP dostosowuje się wymagania edukacyjne a nie obniża, dostosowania w większości dotyczą metod i form pracy oraz sposobów i kryteriów oceniania
uczniowie z opiniami mogą otrzymywać oceny celujące | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|