W związku z pracami legislacyjnymi Rządu, Sejmu i Senatu skierowaliśmy do Prezydenta RP poniższe pismo Zarządu OSKKO.
Olsztyn, dn. 23 grudnia 2016 r.
Pan ANDRZEJ DUDA
Prezydent
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Wniosek o odrzucenie ustaw dotyczących zmiany ustroju szkolnego i podjęcie inicjatywy realnych konsultacji w ww. sprawie.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej oraz sympatycy[1] wnioskują do Pana Prezydenta RP o odrzucenie skierowanych do podpisu ustaw:
- Ustawa “Prawo oświatowe”, przyjęta przez Senat uchwałą z dn. 16 grudnia 2016 r., (przyjęta przez Sejm dn. 14 grudnia 2016 r.).
- Ustawa „Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe”, przyjęta przez Senat uchwałą z dn. 16 grudnia 2016 r., (przyjęta przez Sejm dn. 14 grudnia 2016 r.).
ze względu na:
- sposób ich tworzenia – z pominięciem konsultacji planowanych zmian ze środowiskiem oświatowym,
- zasadność proponowanych zmian systemowych w oświacie, budzącą powszechny sprzeciw dyrektorów szkół, nauczycieli, samorządowców,
- potrzebę przywrócenia dialogu i współpracy stron, od których zależy powodzenie polskiej oświaty.
Uzasadnienie.
1. Zasadniczą wadą nowego prawa oświatowego jest brak konsultacji zawartych w nim najistotniejszych zmian – zmian systemu szkolnego.
- Nie odbyły się na ten najważniejszy temat spotkania konsultacyjne w MEN, choć w pozostałych kwestiach takie spotkania zorganizowano w pierwszej połowie 2016 r.
- Nie uwzględniono stanowisk partnerów społecznych, w tym naszej organizacji, mimo kierowania uwag do Ministra Edukacji Narodowej. W bieżącym roku złożyliśmy na ręce Ministra edukacji trzy obszerne, merytorycznie uzasadnione stanowiska, które zignorowano. Stanowiska te załączamy do niniejszego dokumentu.
2. Planowane zmiany w systemie oświaty mają poważne wady merytoryczne, które poniżej pokrótce wymienimy:
- Lokalny dostęp do edukacji, wyższego niż podstawowy poziomu, jest dla dzieci z terenów wiejskich, dzieci z małych miast przepustką do lepszego życia. Wyrównuje ich szanse na przygotowanie do osiągania dalszych szczebli wykształcenia. Likwidacja ok. 7,5 tysiąca gimnazjów w pobliżu miejsc zamieszkania uczniów oznacza degradację małych miejscowości. Po wykształcenie ponadpodstawowe będzie trzeba wysłać dzieci do większych miast.
- Gimnazja kształcą dobrze. Międzynarodowe badania jednoznacznie ukazują polskie piętnastolatki jako jedne z najlepiej wyedukowanych w świecie. Protestujemy przeciw nieinformowaniu Polaków o tym, przeciw tworzeniu złej opinii szkół gimnazjalnych, które niewątpliwie, dzięki latom pracy osiągnęły sukces edukacyjny.
- Głos w obronie bezpiecznej szkoły podstawowej dla dzieci młodszych. Przestrzegamy przed wprowadzeniem do szkół podstawowych nastolatków.
Młodzież w wieku gimnazjalnym ma uczęszczać do szkoły jednocześnie z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przejście młodzieży do gimnazjów przyniosło zdecydowaną poprawę w szkołach podstawowych.
- Grozi nam spisanie na straty edukacji uczniów obecnych klas 5 i 6;
będą oni realizować tymczasową (nie istniejącą jeszcze) podstawę programową.
- Błędem jest posłanie uczniów dzisiejszych klas 6, w roku szkolnym 2019/2020 do jednej klasy szkoły średniej z ostatnim rocznikiem likwidowanych gimnazjów.
To koszt społeczny nie do zaakceptowania.
- Przestrzegamy przed odebraniem uczniom klas 1. i 2. gimnazjum możliwości nauki ze swoimi nauczycielami do ukończenia szkoły.
Zacznie się wtedy wymiana kadry pedagogicznej. Ci uczniowie zapłacą za nieuzasadnione zmiany.
- Zwracamy uwagę na nieprzygotowanie nauczycieli do zmian. Nie zbudowano systemu doskonalenia nauczycieli przygotowanego na informowanie nauczycieli o zmianach. Pracownicy ośrodków doskonalenia nic realnie użytecznego o zmianach nie wiedzą, resort edukacji nie jest bowiem w stanie ich o niczym pewnym powiadomić.
- Nie ma dobrych podstaw programowych dla uczniów nowych szkół.
To zadanie na lata. Najważniejsze dla kształcenia uczniów i niezwykle wymagające. Przestrzegamy przed traktowaniem go w pośpiechu i bez dostatecznych konsultacji.
3. W dziedzinie tak uzależnionej od kapitału ludzkiego, od współpracy setek tysięcy osób z wyższym wykształceniem, jakimi są nauczyciele, dyrektorzy, urzędnicy samorządowi sukces zależy od dialogu i przekonania ludzi do zmian. Nieskonsultowane zmiany, nieprzekonana do nich kadra to przepis na klęskę.
- Polskie dzieci korzystają dziś z wysokiego poziomu kształcenia, szanowanego i uznawanego w całym świecie. Powinniśmy skupić wysiłki na osiągnięciu maksimum możliwości systemu zamiast bezzasadnie i bez przygotowania go rozregulowywać.
Apelujemy do Pana Prezydenta o wstrzymanie ww. ustaw. Prosimy też o podjęcie mediacji między środowiskami oświatowymi a Rządem, w celu wpłynięcia na zmianę sposobu jego współpracy z ww. środowiskami w zakresie rozwoju oświaty. Wszystkim nam zależy na dobrej, profesjonalnej szkole. Nie potrzebujemy walki o oświatę, lecz sojuszu nas wszystkich dla jej rozwoju. Prosimy o wysłuchanie głosu obywateli, a zarazem specjalistów - praktyków zarządzania oświatą. Deklarujemy współpracę i zaangażowanie w pracę nad lepszą edukacją.
Z poważaniem: Zarząd OSKKO
Olsztyn, dn. 23.12.2016 r.
Kontakt, informacja:
Marek Pleśniar, Dyrektor Biura OSKKO, tel. 513 057 830 email: oskko@oskko.edu.pl marek.plesniar@oskko.edu.pl
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) Ul. Żniwna 58, 10-811, Olsztyn www.oskko.edu.pl
[1] OSKKO zrzesza ok 5000 dyrektorów szkół i urzędników oświatowych - członków rzeczywistych, ma ok. 33 000 korespondentów i czytelników mediów Stowarzyszenia, a także kilka tysięcy uczestników spotkań i konferencji.
post został zmieniony: 23-12-2016 13:18:24 |