Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
komu nauczyciel wspomagający |
bomis | 29-12-2015 11:08:49 [#01] |
---|
Mam punkt przedszkolny w którym jest 25 dzieci 3 i 4 letnich.
W tej grupie mam dziecko niedosłyszące, które od września ma nauczyciela wspomagającego.
Jest też w tej grupie dziecko,n które jest na wózku. Ma bezwład nóg(niepełnosprawność ruchowa ze względu na:
- przepuklinę oponowo- rdzeniową w odcinku krzyżowo-lędźwiowym,
- wodogłowie,
- wiotkie porażenie kończyn dolnych,
- pęcherz neurogenny).
Matka teraz wystąpiła do Organu Prowadzącego o nauczyciela wspomagającego dla swojego dziecka.
Dziecko to ma opinię o potrzebie wczesnego wspomagania. Wczesne wspomaganie w wymiarze 8 godz. miesięcznie ma już od września 2015 roku. Ma też orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Proszę o odpowiedz na moje pytania:
1. Czy dla każdego dziecka należy się oddzielny nauczyciel wspomagający?
2. Czy może być jeden dla dwoje dzieci?
Jeżeli można to proszę o podstawę prawną która reguluje to zagadnienie. |
peter | 29-12-2015 11:42:28 [#02] |
---|
Dz.U.2015.1113
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 24 lipca 2015 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
(Dz. U. z dnia 7 sierpnia 2015 r.)
§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży:
1) niepełnosprawnych: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwanych dalej "uczniami niepełnosprawnymi",
2) niedostosowanych społecznie,
3) zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
§ 7. 1. W przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Obowiązuje od dnia: 2016.01.01 zobacz
2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów, lub
2) w przypadku klas I-III szkoły podstawowej - asystenta, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub
3) pomoc nauczyciela
- z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
3. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w ust. 2 niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów, lub
2) w przypadku klas I-III szkoły podstawowej - asystenta, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub
3) pomoc nauczyciela
- z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
4. Nauczyciele, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1:
1) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizują zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie;
2) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
5. Dyrektor przedszkola lub szkoły, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną - osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez nauczycieli, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1, lub w których nauczyciele ci uczestniczą.
6. Specjaliści i pomoc nauczyciela, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3 oraz ust. 3 pkt 1 i 3, realizują zadania wyznaczone przez dyrektora przedszkola lub szkoły, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną - osobę kierującą inną formą wychowania przedszkolnego.
|
bomis | 29-12-2015 17:27:33 [#03] |
---|
Nadal nie wiem:
- czy każdemu dziecku należy się nauczyciel wspomagający,
- czy nauczyciel wspomagający może dwoje dzieci wspomagać jednocześnie
|
bosia | 29-12-2015 19:50:26 [#04] |
---|
nauczyciel wspomagający jest do oddziału, jeśli są podstawy do jego zatrudnienia oczywiście post został zmieniony: 29-12-2015 19:50:54 |
Leszek | 29-12-2015 21:48:26 [#05] |
---|
Chyba, że masz chojny OP i da środki na więcej.... :-))))
Pozdrawiam |
j23 | 30-12-2015 11:22:22 [#06] |
---|
jeżeli jest napisane "zatrudnia się" to znaczy, że się zatrudnia, a jeżeli jest napisane "za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo" to raczej się nie zatrudnia, no chyba, że tak jak napisał Leszek. O!
proszę też zwrócić uwagę, że obecne zmiany w oświacie spowodują dodatkowe wydatki dla OP, np. wielu nauczycieli klas 1-3 skorzysta z urlopów na poratowanie zdrowia lub będą im wypłacone odprawy z art. 20. W tej sytuacji trudno będzie uzyskać zgodę OP na dodatkowe zatrudnianie nauczycieli wspomagających.
|
koala | 04-01-2016 14:39:58 [#07] |
---|
dzisiaj otrzymałam orzeczenie niepełnosprawność sprzężona.
Jedno z zaleceń:
-wskazany n-l wspierający (za zgodą organu prowadzącego)
1.Czy rzeczywiście w świetle obowiązujących przepisów) OP musi wyrazić zgodę?
2. Jak zatrudnić n-la wspomagającego - zgłosił się mianowany- do końca zajęć szkolnych?
|
rzewa | 04-01-2016 14:59:15 [#08] |
---|
1. nie musi, o ile nie jest to autyzm, asperger lub niepełnosprawność sprzężona
2. zatrudniasz na czas określony w orzeczeniu, ale jeśli orzeczenie jest do końca zajęć w roku szkolnym należy zatrudnić tak by n-l wykorzystał przysługujący mu urlop wypoczynkowy w naturze |
Ala | 04-01-2016 14:59:23 [#09] |
---|
już rzewa odpowiedziała ;)
post został zmieniony: 04-01-2016 15:00:21 |
cynamonowa | 04-01-2016 15:07:25 [#10] |
---|
Podpowie ktoś może z praktycznego punktu widzenia jak zatrudnić "pomoc nauczyciela"? OP - sugeruje "pomoc", bo będzie najtaniej:( - czyli do 30 VI? ( uczeń klasa III SP, więc do czerwca orzeczenie)....czy potem kolejna umowa na 3 lata, czy też rok szkolny...na ile godzin, co z urlopem ,jaka stawka...
Może jakieś praktyczne rozwiązania ktoś z Państwa podrzuci |
koala | 07-01-2016 13:36:15 [#11] |
---|
Pomocy!!! Rodzic wspomnianego dziecka (sprzężenie lekko i niedowidzący) dzisiaj chce zrezygnować z nauczyciela wspomagającego. klIG. Czy może, skoro w zaleceniu jest zapis o nauczycielu wsp. Rodzic chce, aby dziecko uczyło się również drugiego języka. Dyrektor zwalnia na podstawie orzeczenia, a rodzic może nie wyrazić zgody? |
koala | 07-01-2016 13:47:37 [#12] |
---|
Odnośnie języka już wiem, że może się uczyć drugiego na wniosek rodzica, ale czy moze zrezygnować ze wspomagającego to dalej nie wiem |
cynamonowa | 07-01-2016 20:46:04 [#13] |
---|
Czy w tym przypadku
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów
kto może być takim specjalistą? W klasie II SP mam małego chłopca z autyzmem z ogromną wadą wymowy.....czy taki zapis w rozporządzeniu pozwala mi zatrudnić logopedę ( jako tego specjalistę ?) |
bosia | 07-01-2016 21:24:18 [#14] |
---|
Moim zdaniem tak, bo zatrudniasz tak, aby dziecku to służyło. Dalej w rozporządzeniu (w tym samym paragrafie) jest, ze dyrektor określa do czego ta osoba potrzebna (uwzględniając to co w orzeczeniu) i w jakim wymiarze. |
katarzyna30 | 07-01-2016 22:05:20 [#15] |
---|
A jak jest ze szkołami ponadgimnazjalnymi? Cz tam też należy uwzględnić terapię pedagogiczną? |
Ewi | 12-01-2016 13:47:13 [#16] |
---|
Mam uczennicę w klasie I z orzeczeniem o kształceniu specjalnym z uwagi na niepełnosprawność ruchową w tym z afazją, która porusza się na wózku. Do tej pory radziliśmy sobie przy pomocy pani sprzątaczki - pomagała w czasie przerw, wnosiła dziecko na I piętro do sali komputerowej, biblioteki. Obecnie dziecko ma założony gips i nauczanie indywidualne. Ma wrócić po feriach zimowych do szkoły. Mama napisała do mnie pismo z prośbą o przydzielenie asystenta, gdyż córka potrzebuje pomocy przy poruszaniu się z grupą, opieki przy korzystaniu z WC, itp. Ma po prostu od lekarza chirurga zakaz poruszania się bez wózka (do tej pory mogła trochę chodzić). Jak do tego podejść, czy zmianie musi ulec orzeczenie i poradnia występuje o pomoc nauczyciela ?
Proszę o pomoc w tym temacie. |
darfrei | 04-04-2016 09:54:44 [#17] |
---|
Witam
Proszę o pomoc. Mam dziecko z autyzmem w grupie przedszkolnej w przedszkolu ogólnodostępnym.
Jak zorganizować dla niego pomoc już mamy zatrudnioną pomoc nauczyciela w wymiarze 20 godz. Tygodniowo, 1 godz. Zaj. Logopedycznych , 2 godz. Zaj. Socjoterapeutycznych , 1 godz. Wczesnego wspomagania. Dla rodziców to ciągle mało. Gdzie znajdę przepisy prawne ile mogę przydzielić godzin, od czego to zależy. |
Bas | 06-04-2016 13:28:22 [#18] |
---|
do rzewy #8
Co zrobić, kiedy mam kilku uczniów o różnym okresie obowiązywania orzeczenia (ZA). W jaki sposób zatrudnić pedagoga specjalnego? Każdego roku osobna umowa? Przecież jest zatrudniany z KN.
1. Czy mogę zatrudnić na czas nieokreślony i każdego roku porozumieniem zmieniać liczbę godzin? Ale...
2. Co w przypadku, kiedy uczeń (dajmy na to jedyny z ZA), wyprowadzi się w ciągu roku i pracy dla pedagoga spec. nie będzie? KN mówi wyraźnie o terminie rozwiązania umowy. |
Bas | 09-04-2016 21:32:18 [#19] |
---|
Podniosę, bo muszę podjąć decyzję o rodzaju umowy dla wspomnianego wyżej nauczyciela (kontraktowy). Może ktoś ma jakich pomysł? |
majaaaa | 09-05-2016 09:06:15 [#20] |
---|
Proszę o pomoc, czy nauczyciel z tytułem magistra o kierunku pedagogika i specjalności: terapia specyficznych trudności w uczeniu się, może być nauczycielem wspomagającym w przedszkolu dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? |
majaaaa | 11-05-2016 08:09:22 [#21] |
---|
Proszę i podnoszę :) |
olaszyma | 11-05-2016 12:20:46 [#22] |
---|
Moim zdaniem nie. Terapia dotyczy przede wszystkim specyficznych trudności w uczeniu się. Sprawdź dyplom tego nauczyciela czy nie ma na nim adnotacji "pedagogika specjalna" |
bogda4 | 13-05-2016 19:41:15 [#23] |
---|
proszę i podnoszę :)
terapia specyficznych trudności w uczeniu się :) :) nie znam kierunków w szanujących się uczelniach |
joljol | 13-05-2016 21:33:50 [#24] |
---|
majaaaa
to dziecko powinno mieć pedagoga specjalnego ze względu na swoją niepełnosprawność:
- upośledzenie - oligofrenopedagog
- autyzm/ZA - pedagog specjalny
- głuche - surdopedagog/surdologopeda
- niewidzące - tyflo.....
- niepełnosprawność ruchowa - ? (nie wiem kto)
- sprzężenia - wybrać dominującą
| UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|