Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
opiniowanie projektu ogranizacyjnego |
nn | 25-04-2002 09:40:23 [#01] |
---|
Pilne!! Gdzie znajdę podstawę prawną w sprawie opiniowania akkusza organizacyjnego szkoły przez nadzór pedagogiczny (kuratora oświaty)?? Pozdrawiam. Roman. |
Zola | 25-04-2002 16:02:31 [#02] |
---|
kurcze mam w szkole ale to chyba ramowy statut |
Zola | 25-04-2002 16:22:23 [#03] |
---|
Błąd ,nie ramowy tylko art 2. Ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r o zmianie ustwy o sytemie oświaty,ustawy..... Dz. U 111 poz. 1194 wprowadza zmiany w art 10 g ust 2 -Przepisy wprowadzające...... ale potem jeszcze gdzieś spotkałam r rozporządzeniu |
Jersz | 25-04-2002 16:47:17 [#04] |
---|
Zola zgadza się. USTAWA
z dnia 23 sierpnia 2001 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw
w art. 31 po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu: "6a) opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami, przedkładane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy,"; a w ustawie o systemie oswiaty brzmi to tak: art. 31. Kurator oświaty, w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa, a w szczególności: ..... 6a) opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami, przedkładane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy,
.....
a w ramowym statucie (przykładowo - publicznego gimnazjum)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 oraz z 2002 r. Nr 10, poz. 96) Załącznik nr 2 .... § 10. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku. .... Do 30 kwietnia arkusz od organu prowadzacego, potem organ prowadzący z arkuszem do kuratora, ten go opiniuje i zwraca, a organ prowadzący po zaopiniowaniu zatwierdza, i to do 30 maja. Uf, można się spocić. A jak MENiS zmieni ramówki, no to jeszcze raz to samo. Cześć! Jersz |
Leszek | 25-04-2002 20:05:53 [#05] |
---|
Cześć! Dodam jeszcze taki fragment USTAWA
z dnia 23 sierpnia 2001 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw
Art. 2. W ustawie z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz.U. Nr 12, poz. 96 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 104, poz. 1104 i Nr 122, poz. 1312) wprowadza się następujące zmiany: "Art. 7a. 1. Dyrektorzy dotychczasowych publicznych szkół ponadpodstawowych, , z dniem przekształcenia tych szkół w szkoły ponadgimnazjalne, stają się dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych (...) Art. 10g. 1. Dyrektorzy szkół, o których mowa w art. 7a, w terminie do dnia 20 maja 2002 r., przygotują i przedstawią organom prowadzącym arkusze organizacji szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2002/2003. 2. Organy prowadzące, w terminie do dnia 15 czerwca 2002 r., po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, zatwierdzą arkusze organizacji publicznych szkół ponadgimnazjalnych." Pozdrawiam i życzę miłego opiniowania :-) Leszek |
Jersz | 25-04-2002 22:19:13 [#06] |
---|
Życzenia .. Również życzę miłego opiniowania. Pozdrawiam JERSZ |
Zola | 25-04-2002 22:36:04 [#07] |
---|
Mnie sie nie podoba termin 15 czerwca |
Ewa z Rz | 16-10-2002 19:12:00 [#08] |
---|
Podnoszę ten watek, bo... KO zakwestionował mi aneks do arkusza z powodu braku opinii RP - aneks był spowodowany zmianą n-la. Mój nauczyciel przeniósł sie do innej szkoły i przyjełam nowego z takimi samymi kwalifikacjami. No, ale w arkuszu zmieniło się nazwisko... I stąd aneks... Nie dawałam tego do opiniowania RP bo przeciez RP nie ma kompetencji opiniowania personalnych decyzji dyrektora szkoły! I okazało się, że niesłusznie - wg KO jednak ma! I to nawet było istotne czy ta opinia jest pozytywna... Zapytałam sie, a co by było, gdyby była negatywana? odpowiedziano: KO zaopiniowałby negatywnie... :(( I co wy na to?! Bo ja nawet nie wiem co tu ma KO do opiniowania.... |
Marek z Rzeszowa | 16-10-2002 20:52:03 [#09] |
---|
A zastanawialiście się co wg. przepisów powinien zawierać arkusz organizacyjny i aneks do niego? Jak to jest? Marek |
ANDRZEJ | 16-10-2002 20:54:16 [#10] |
---|
EWO ! Wiesz , że u nas to normalka...a aneksów z początku września, o którym pisałem we wcześniejszych wątkach do dziś nie mamy....Andrzej-Yogi |
jerzyk | 16-10-2002 21:03:51 [#11] |
---|
no to... dyr prowadzi politykę kadrową czy tylko za nia odpowiada :-)) |
krystyna | 16-10-2002 21:33:28 [#12] |
---|
Ewo ! Wg naszej p.wizytator (to samo KO...), KAŻDA, nawet najmniejsza zmiana do projektu organizacyjnego szkoły, obejmująca np. zmianę przydziału czynności, rozdzielenie godzin za długo chorującego nauczyciela, nauczanie indywidualne itp...itd... musi być wprowadzana kolejnymi aneksami, które muszą przejść dokładnie taką samą drogę, jaką przeszedł projekt tj. zaopiniowanie przez RP, złożenie aneksu do organu prowadzącego (który przetrzymuje te aneksy tak długo, że do dzisiaj nie mamy aneksu z 3 IX...), prowadzący do KO do zaopiniowania, powrót do prowadzącego (który te opinie ma w ...) i wreszcie po upływie XYZ czasu, czyli w jakimś pięknym dniu, w którym otrzymamy wreszcie zatwierdzony aneks , DOPIERO WTEDY WOLNO DYREKTOROWI ZMIANY W NIM OPISANE WCIELIĆ W ŻYCIE !!!! Wiem, że to są już jakieś szczyty absurdu, ale powtarzam tylko stanowisko KO... ( oczywiście my nie czekamy, bo od początku roku kilka oddziałów nie miałoby matematyki, kilka innych j. angielskiego, ciężko chore dziecko nie miałoby nauczania indywidualnego itd......) Jutro piszemy aneks nr 6 - powrót z macierzyńskiego... |
jerzyk | 16-10-2002 21:39:20 [#13] |
---|
a też? jak sie wam dzieciak z klasy do klasy przeniesie :-)) |
Ewa z Rz | 16-10-2002 21:44:32 [#14] |
---|
Ja uważam, Że zmiany polegające na zapewnieniu realizacji godzin zatwierdzonych w arkuszu nie powinny na nic czekać, jak równiez nie powinny wymagac zaopiniowania - co wg mnie wynika wprost z UoSO... Co innego arkusz org. a co innego zmiany i to takie, które nie wpływaja na zmniejszenie ilości godzin ani na ich przeznaczenie... Tak właściwie to NIE SĄ żadne zmiany... |
violka | 16-10-2002 21:48:08 [#15] |
---|
w lubelskim u nas p.wizytator mówiła, że KO opiniuje tylko projekt arkusza, natomiast aneksów już nie (spotkanie 10 października) |
Marek z Rzeszowa | 16-10-2002 21:59:15 [#16] |
---|
Aja w dalszym ciągu proszę o podstawę prawną formy arkusza i aneksu. Pilnie!!! Marek |
Marek z Rzeszowa | 16-10-2002 22:29:51 [#17] |
---|
No to szukam sam Znalazłem coś takiego. Nie ma tu nigdzie mowy o nazwiskach nauczycieli i innych pierdołach, o których piszecie:
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. (poz. 624) |
Załącznik nr 2 | RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ ... § 10.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkolę do dnia 30 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkolę.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
... Nie znalazłem innych przepisów. Pomóżcie!!! Marek |
Marek Pleśniar | 16-10-2002 22:36:15 [#18] |
---|
Marek ma rację! zatwierdzając stanowisko, etat nie musisz pisać ciągle w nowych arkuszach kto np wchodzi za kogo w razie choroby boby wszyscy poszaleli. Robienie aneksu co tydzień to jakieś nieporozumienie, Może w kuratorium jest ktos po kursie jakimś i z żarliwością neofity wciska Wam nabyte tą drogą rewelacje:-) Rozumiem 2 aneksy rocznie - ot dopust Boży. Ale więcej? |
Marek z Rzeszowa | 16-10-2002 23:24:20 [#19] |
---|
Studium przypadku... Natknąłem się na bardzo interesujący dokument, wskazujący na sposób myślenia urzędników oświatowych. Zawsze powtarzałem, że większość makulatury, którą tworzymy, nie ma umocowania prawnego. Robimy to ze strachu, z konformizmu, z wygody, z niewiedzy i niestety czasami z głupoty.
Tu mamy przykład kliniczny takiego rozumowania urzędasów. Na czerwono tekst źródłowy. Na czarno mój komentarz.
ZASADY I PROCEDURA OPINIOWANIA ARKUSZY ORGANIZACYJNYCH SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO
Spis treści: I. Wstęp; II. Podstawa prawna; III. Cel opiniowania arkuszy organizacyjnych przez kuratora oświaty; IV. Sprawy podlegające opiniowaniu; V. Procedura opiniowania arkuszy organizacyjnych publicznych szkół i placówek województwa opolskiego. I. Wstęp W myśl obowiązujących unormowań prawnych opiniowanie arkuszy organizacyjnych szkoły/placówki jest ściśle związane ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego. Szkolny plan nauczania dla danego etapu edukacyjnego oraz sporządzana na tej podstawie szczegółowa organizacja nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym ukazuje wnętrze organizacyjne szkoły/placówki. Ponadto dostarcza informacji z zakresu : · prowadzonej przez dyrektora szkół i placówek polityki kadrowej, · bogactwa oferty edukacyjnej, · zaangażowania jednostek samorządu terytorialnego w proces edukacji. Wyżej wymienione informacje mają istotny wpływ na ostateczny kształt procesu edukacyjnego szkoły/ placówki. Jak dotąd jest wszystko OK. Pan Kurator zapodaje kilka bardzo słusznych tez. II. Podstawa prawna · ustawa z dnia 7 września 1991r.o systemie oświaty (Dz. U. z 96r. Nr.67, poz.329, z późniejszymi zmianami), · ustawa z dnia 8 stycznia 1999r. - przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego ( Dz. U. Nr12,poz. 96, z późniejszymi zmianami), · ustawa z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 25 poz. 113 z późniejszymi zmianami), · ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997r. Nr 56, poz.357, z późniejszymi zmianami), · rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr.15, poz. 42 ), · rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz. U. Nr.61, poz. 624, z późniejszymi zmianami), · rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 marca 1992 r. w sprawie organizacji kształcenia umożliwiającego podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych (Dz. U. Nr 34, poz. 150), · rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w przedszkolach i szkołach publicznych (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z 1993 r. Nr 83, poz. 390 i z 1999 r. Nr 67, poz. 753 z późniejszymi zmianami), · rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 13, poz. 110), · rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz. U. Nr 13, poz. 114), · rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 85, poz. 956 z późniejszymi zmianami). Który z powyższych przepisów wskazuje na formę arkusza organizacyjnego i jego zawartość (poza ramowym statutem) - nie wiem. Nie znalazłem w żadnym z nich takich informacji. Dalej zaczynają się schody: III. Cel opiniowania arkuszy organizacyjnych przez kuratora Celem opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół i placówek jest: 1. Sprawdzenie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek pod względem zgodności z obowiązującym prawem oświatowym. OK 2. Rozpoznanie potrzeb w zakresie: · stanu kadry pedagogicznej oraz posiadanych przez nią kwalifikacji. (a podstawa prawna?) · pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielanej uczniom (a podstawa prawna?) · realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych. (a podstawa prawna?) 3. Wskazanie braków i nieprawidłowości przyjętych w arkuszach organizacji szkół/ placówek. OK. Tu następuje wyraźne przegięcie. Zadania, które powinien wykonywać Kurator Oświaty (np. rozpoznawanie potrzeb….) zrzuca się na barki dyrektorów. Arkusz organizacyjny nie do tego służy! Jest do dokument określający szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Jest to dokument sankcjonujący liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkolę w kontekście subwencji dla gminy. I do tego to służy! „Rozpoznawanie potrzeb” i inne zadania Kurator Oświaty powinien wypełnieć wykorzystując inne narzędzia dane mu przez UoSO. Idźmy dalej. Na początek jest OK.: IV. Sprawy podlegające opiniowaniu: 1. Realizacja ramowych planów nauczania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr.15, poz. 42),w zakresie: a. godzin wymiaru obowiązkowego, b. godzin do dyspozycji dyrektora, c. godzin religii/etyki. 2. Prowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych (języki obce, zajęcia sportowe, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, zajęcia wyrównawcze, kółka tematyczne, zainteresowań, artystyczne itp. (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr.15, poz. 42), 3. Zakres zajęć edukacyjnych finansowanych przez organ prowadzący. Ale w tym momencie brak podstawy prawnej: 4. Zgodność przydziału czynności z posiadanymi przez nauczycieli kwalifikacjami. I dalej jest OK.: 5. Przestrzeganie tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z religii/etyki - (§ 2 ust.7.rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r.w sprawie ramowych planów nauczania). Najciekawsza jest procedura. Tu Pan Kurator wykazał się iście barokową wyobraźnią. V. Procedura opiniowania arkuszy organizacyjnych 1. Zgodnie z art.31 pkt.6a ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkoły/placówki, przedkłada Kuratorowi Oświaty arkusze organizacyjne szkół/placówek wraz ze szkolnymi planami nauczania w 2 egzemplarzach, nie później niż do dnia 16 maja danego roku, (w przypadku szkół ponadgimnazjalnych - na rok szkolny 2002/03 nie później niż do dnia 1 czerwca 2002 r.). Skąd te terminy? Skąd ilość egzemplarzy? Przypominam brzmienie art. 31 pkt. 6a UoSO: (Kurator Oświaty)… opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami, przedkładane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy, 2. Jeżeli arkusz organizacyjny szkoły lub placówki jest zgodny z prawem umieszcza się zapis „Pozytywnie opiniuję przedłożony arkusz organizacji Publicznej Szkoły/Przedszkola”. OK. 3. Jeżeli arkusz organizacyjny nie jest zgodny z prawem odnotowuje się „Po przeanalizowaniu przedłożonego arkusza organizacyjnego Publicznej Szkoły/Przedszkola.....”. odmawiam wydania pozytywnej opinii ze względu na: ..................... ..................... ..................... .....................”; OK. 4. Zaopiniowane arkusze organizacyjne szkół/placówek przedkłada się do podpisu Opolskiemu Kuratorowi Oświaty. 5. Podpisane arkusze organizacji szkół i placówek w 1 egzemplarzu przesyła się do zatwierdzenia organowi prowadzącemu wraz z pismem przewodnim. 6. Zmiany dokonywane w arkuszach organizacyjnych szkół i placówek podlegają ww. procedurze. (a gdzie to jest zapisane?) |
Jersz | 17-10-2002 00:11:04 [#20] |
---|
Ziewam i idę spać ale .. Kolego z Rzeszowa - studium przypadku jest chyba jeszcze nie dokonczyłeś. "Ale w tym momencie brak podstawy prawnej: 4. Zgodność przydziału czynności z posiadanymi przez nauczycieli kwalifikacjami." -> prawo Kuratora wynikające z USO art 31 - jedno z zadań kuratora " 1. Zgodnie z art.31 pkt.6a ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkoły/placówki, przedkłada Kuratorowi Oświaty arkusze organizacyjne szkół/placówek wraz ze szkolnymi planami nauczania w 2 egzemplarzach, nie później niż do dnia 16 maja danego roku, (w przypadku szkół ponadgimnazjalnych - na rok szkolny 2002/03 nie później niż do dnia 1 czerwca 2002 r.). Skąd te terminy? Skąd ilość egzemplarzy? Przypominam brzmienie art. 31 pkt. 6a UoSO: (Kurator Oświaty)… opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami, przedkładane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy" Te terminy wynikają z zapisów ramowych statutów. Pomiędzy ostateczną datą przekazania projektu przez szkołę do gminy a zatwierdzeniem przez organ jest tylko 30 dni. W tym czasie trzeba znaleźć czas na przesłanie szkoła->organ prowadzący->ko->organ prowadzący. Przy okazji - maj to miesiąc z dużą ilością wolnych dni od pracy. Dobrze że kurator określa te terminy. Ważne żeby się z nich wywiązywał sam. Zapis w rozporządzeniu o ramowych statutach szkół dotyczące arkusza organizacyjnego jest bardzo ogólnikowy. W USO pisze się , że kurator opiniuje arkusze organizacyjne - może więc wyrażać opinię o zgodności z prawem wszystkich jego zapisów. Pozdrawiam JERSZ |
krystyna | 17-10-2002 00:34:58 [#21] |
---|
Marku ! A gdyby tak spróbować wczuć się w rolę kuratora - nadzorcy i wyobrazić sobie poczynania dyrektora - idioty ??? W projektach było wszystko pięknie - ładnie, ale kto wie jaką rewolucję mogą (dyrektorzy - kombinatorzy) zrobić w aneksach ??? A mogą:
- wiedząc, że umieszczona w projekcie p. X pójdzie na urlop zdrowotny, wpakować na jej miejsce niewykwalifikowanego, osobistego syna - zawsze biedaczek sobie troszkę dorobi, a nikt się o tym nie dowie... (przypadek prawdziwy !)
- na maksa (1,5 et.) podokładać nadliczbówki swoim pupilkom, mimo że ustalono max. 3, nie mówiąc już o tym, ży plik podań bezrobotnch leży...
- zdecydować np. 1 IX, że dyry to też ludzie i też potrzebują zarobić i podokładają sobie ile się da...
- "zapomnieć" poinformować, że w kilku oddziałach spadła im liczba dzieci, bo zostały, bo nie zdały poprawek, bo się poprzenosiły - i zostawią podział na grupy taki jak w projekcie, bo przecież każda godz. jest na wagę złota !
- ........
- ........
- ........
Dlatego Marku RATUJ, dalej szukaj podstawy prawnej, może uda Ci się znaleźć skąd się wogóle wziął taki a nie inny układ i zawartość arkusza ??? |
Marek z Rzeszowa | 17-10-2002 06:43:01 [#22] |
---|
No cóż, rannym ptaszkiem odpowiem Jerszowi: Oczywiście, że Kurator ma prawo badać czy nauczyciele posiadają odpowiednie kwalifikacje. Ale doprawdy nic nie zrozumiełeś z tego co napisałem. Chodzi o to, że to zupełnie inna bajka. Arkusz do czego innego służy. Ale dlaczego do 16 maja (moje urodziny;-) ) a nie np 17 albo 20? Krysiu! Od tego są wizytatorzy. Powinni na bieżąco wiedzieć co się dzieje w placówce. Marek ps. Ale dalej szukam podstawy prawnej i aktualnych wzorów . A może ktoś mi pomoże? |
Ewa z Rz | 17-10-2002 07:02:48 [#23] |
---|
Marek przytoczył zapis rozporządzenia o ramowym statucie, który jest jedynym określającym co zawiera arkusz org. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkolę. Z niego wynika niezbicie, że zamieszczanie nazwisk n-li w arkuszu jest nieuprawnione! Na pdstawie zapisów UoSO można co najwyżej żadac umieszczenia w nim kwalifikacji n-li, ale to i tak się tam nie mieści, musiałam w tej sprawie dołączac osobne pismo - ono tez nie powinno zawierac nazwisk! Wystarczy podanie przedmiotu i kwalifikacji n-la... Wynika to z:Art. 33 UoSO ust 1. Nadzór pedagogiczny polega na: 1) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli, 2) analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, 3) udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, 4) inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych. ust 2. W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi podlega w szczególności: 1) zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami, 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, 3) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki, 4) przestrzeganie statutu szkoły lub placówki, w tym w zakresie przestrzegania praw ucznia oraz praw dziecka, Czyli opinia o zgodności z prawem może dotyczyc kwalifikacji n-li i zgodności arkusza z ramowym planem nauczania... Natomiast, Art. 39 UoSO ust 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki, 2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki, 3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki. Mówi wyraźnie, że zatrudnianie n-li jest wyłączną kompetencją dyrektora szkoły i jakiekolwiek opiniowanie w tej materii jest wlaśnie sprzeczne z prawem! Wobec tego KO nie tylko nie może sam opiniować, ale nawet powinien pilnować by nikt inny tego nie robił! Zatem powinien wrecz zakwestionować umieszczanie w arkuszu org. nazwisk n-li! Ma na poparcie tego jeszcze jeden przepis - ustawę o ochronie danych osob. Art. 41 UoSO ust 2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, 2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki, 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Jak widać RP nie może opiniować zatrudniania n-li! Zatem, ja jako dyrektor nie tylko nie mogę takiej opinii od RP żądać, ale gdyby takową wydała to powinnam uchylić uchwałę! No tak, ale to juz jest sprawa wtórna dopuszczenia do tego by nazwiska n-li były umieszczone w arkuszu... To zreszta rodzi jeszcze dalsze absurdalne konsekwencje... Własnie KO jest po to by zapobiec takim absurdom. Po to ma własnie opiniowac zgodność z prawem... Ale jak jest sam z tym na bakier to bałagan sie robi totalny! |
Marek Pleśniar | 17-10-2002 07:54:36 [#24] |
---|
nieuprawnione to za dużo powiedziane "W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności" -
konstrukcję "w szczególności" zamieszcza się w przepisach by zostawić otwartą furtkę, by nie zamykac zapisem wszystkich mozliwości - oznacza to inaczej "zwracamy uwagę - to i to na pewno zamieścić, co nie wyklucza innych" Faktem jest że literalnie to (o nazwisku) tam nie stoi, pozostawiono to radosnej twórczości. Sądzę, że resztę załatwia zatwierdzenie wzoru arkusza przez MENiS. Natomiast nie raz zatwierdzałem w arkuszu zamiast nazwiska "Wakat" i nigdy nikt się nie czepiał. Nie zawsze i wszędzie więc ludzie dają się zwariować. |
Rycho | 17-10-2002 08:46:55 [#25] |
---|
a czy ktoś widział zatwierdzony przez MENiS wzór arkusza organizacji pracy szkoły? Nie ma takiego! I dochodzi do takich absurdów, że np moja gmina wymyśliła sobie swój wzór i ja nie mogę dać wydruku z programu komputerowego. Ma być na ich arkuszach i koniec. A przepisy. Moim zdaniem wszystko to co mówią Ewa i Marek z Rz jest prawdą. A problem uzurpowania sobie różnych kompetencji bez uzasadnienia prawnego przez różne władze nie jest unas przecież czymś nowym. Od dawna mówię, że na początku porządkowania prawa oświatowego powinno być precyzyjne określenie kompetencji poszczególnych osób biorących udział w tej "zabawie". Bo jak się tego nie zrobi to zawsze znajdzie się ktoś kto będzie uważał, że mu wolno robić to na co ma ochotę. Np. dyktować dyrektorowi co ma pisać do arkusza (wizytator KO) albo zatrudniać w jakiejś szkole panią sprzątającą (wójt). |
Marek z Rzeszowa | 17-10-2002 09:01:13 [#26] |
---|
w szczególnośći... Otóż ten drobny zapis "w szczególności" oznacza to co być musi. Masz racją Marku, wszystko inne jest radosną twórczością. I nie oznacza to, że musimy się jej poddawać. Mam prośbę. Gdzie można znaleźć podstawę prawną funkcjonowania druków: MEN-VI/1 MEN-VI/1/2 MEN-VI/2/2 itd... Marek |
Marek Pleśniar | 17-10-2002 09:22:54 [#27] |
---|
nikt nie mówi że ktoś musi:-)) tylko tak nadmieniałem:-) a arkusz od początku swój robiłem - w excelu i nikt nie czepiał się go (był zresztą fajniejszy). Mam uwagę - prawo nigdy nie bedzie regulowało ze szczegółami zycia - np kto ma co gadać w sprawie arkusza. Zresztą byłoby to nieznośne - taka broń obosieczna. |
Ewa z Rz | 17-10-2002 20:02:05 [#28] |
---|
Ależ własnie wykazałam wcześniej, że w arkuszu nie może być nazwisk n-li, bo to jest co najmniej sprzeczne z UoSO! Wiem, że post jest długi i ma trochę niezbyt udany początek, ale gdy sie go przeczyta do końca to myśl główną można uchwycić - zjadło mi ten post wczoraj i go dzisiaj rano odtwarzałam w pośpiechu... :| |
Jersz | 17-10-2002 20:28:13 [#29] |
---|
Jesteś tego pewna Ewo? Zapisy dotyczące arkuszy organizacyjnych nie zakazują umieszczania w nich nazwisk nauczycieli więc ich umieszczenie nie jest sprzeczne z UoSO. Nie jest to sprzeczne również z ochroną danych osobowych. Jeśli się nie mylę ustawa o ochronie danych osobowych określa zasady przechowywania danych i ich udostępniania (arkusza nie można publikować - to dokument przeznaczony do określonych celów) Gdyby stosować twoje zasady nie możesz podpisać się pod arkuszem ;- ))) OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH DYRA. |
Ewa z Rz | 17-10-2002 20:30:46 [#30] |
---|
Alez nie o to chodzi... Umieszczanie nazwisk w arkuszu prowadzi do opiniowania przez RP i KO decyzji personalnych dyra - to właśnie jest sprzeczne z UoSO! A tak na marginesie - dlaczego w takim razie nie ma tam nazwisk księgowej i sprzątaczek? |
Jersz | 17-10-2002 21:53:40 [#31] |
---|
Sprzeczne???? A opiniowanie zgodnie z
Art. 41. ust 2. pkt 4 UoSO propozycji dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. (Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, 2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki, 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. ) nie jest opiniowaniem decyzji personalnych dyrektora? |
Leszek | 17-10-2002 22:27:08 [#32] |
---|
A może by tak pozbierać w jednym miejscu wszystkie wymienione (ewentualnie cytowane) przez Was przepisy... Myślę, że byłoby to pomocne i dyrektorom, i wizytatorom... A poza tym po co te emocje (i dyrektor i wizytator też człowiek jadący na podobnym wózku - a znam trochę wizytatorów, którzy byli dyrektorami i dyrektorów, którzy byli wizytatorami) - i wśród jednych i wśród drugich znajdziemy nadgorliwców nie trzymających się życia. Pozdrawiam po powrocie . |
Ewa z Rz | 17-10-2002 22:39:48 [#33] |
---|
O rany! To twoim zdaniem RP ma mi opiniować to czy zatrudniłam panią A czy B, a może chcieliby jakiegoś pana?!! I może jeszcze w razie opinii negatywnej nie wolno mi podpisać umowy o pracę? A KO zaopiniuje negatywnie aneks bo mu sie nazwisko n-la nie podoba? Albo dlatego, że RP wyraziła negatywną opinię z tego samego powodu?! To po co ja w tej szkole jestem? |
Marek z Rzeszowa | 17-10-2002 23:16:14 [#34] |
---|
Jeszcze raz zwracam uwagę na durnoty, które ostatnio uprawiają urzędnicy. Jedyny na dziś akt prawny sankcjonujący istnienie Arkusza organizacjii to RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ, który w § 10. stwiedza, że: Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkolę do dnia 30 maja danego roku. i dalej: W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkolę. Tyle przepisy. Nie znaleźliśmy podstawy prawnej do używania specjalnych druków, nieprawdą jest, że Rada Pedagogiczna opiniuje (jak żądają urzędnicy) arkusz organizacji Szkoły. Bo przecież zapis z UoSO: że Rada Pedagogiczna opiniuje: organizację pracy szkoły lub placówki, dotyczy czynności organizacyjnych dyrektora szkoły a nie dokumentu pod nazwą "arkusz organizacyjny". Zauważcie, że w Rozporządzeniu o ramowym statucie "arkusz organizacji" pisany jest z małej litery, co wskazuje na znaczenie jakie nadało mu ministerstwo. Jest to jeden z wielu dokumentów, które sporządza się na potrzeby ustalenia wysokości subwencji oświatowej i kontrolowania jej wydawania. Mowa jest tu o liczbach: liczba nauczycieli, liczba godzin w kontekście finansowym. Nie ma tu ani "propozycji dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych", nie ma mowy o powiązaniu ze szkolnym planem nauczania, które przywołują urzędnicy. To nie ta bajka! Zauważcie, że powiązanie tych rzeczy daje urzędnikom wielką władzę nad szkołami. Nie nadzór ale władzę! Bo niby sprawdzają tylko zgodność z kwalifikacjami. Ale tak na prawdę decydują czy zatrudnić tego, czy innego nauczyciela. Niby sprawdzają jedynie zgodność ze szkolnym planem nauczania. Ale tak na prawdę decydują jakie zajęcia i w jakim wymiarze mają się odbywać. I tu jesteśmy u źródeł urzędniczej gorliwości. A jak to się ma do samorządnośći? Marek |
Leszek | 17-10-2002 23:47:21 [#35] |
---|
No tak, pogadali , pogadali, a arkusz organizacji będzie taki, jaki sobie organ prowadzący od dyrektora zażyczy... Zatem czas dla OSKKO, złóżmy wszystko do kupy i zmuśmy naczalstwo do działań prawnych. Niech te przepisy mają ręce i nogi. Pozdrawiam |
ANDRZEJ | 17-10-2002 23:56:31 [#36] |
---|
Mamy juz przykre doświadczwenia z arkuszami i aneksami więc popieram wniosek Leszka...Andrzej-Yogi |
Marek Pleśniar | 18-10-2002 00:15:27 [#37] |
---|
niezłe zebrali sie i wyrobili niezłe zadanko:-)) |
Marek z Rzeszowa | 18-10-2002 06:56:31 [#38] |
---|
Jakie tam niezłe? W końcu chodzi tylko o przestrzeganie prawa... Marek |
Marek Pleśniar | 18-10-2002 07:11:29 [#39] |
---|
no ok a jakie działania prawne proponujecie? No bo skoro juz tu wykazano że nie trzeba paru rzeczy robić dla urzędników to w takim razie prawo jest dobre? hm? |
Leszek | 18-10-2002 14:29:25 [#40] |
---|
Myślę, że możemy jako OSKKO zaproponować MENiSowi propozycję-projekt rozwiązania do zastosowania w formule rozporządzenia lub innej formuły prawnego rozpowszechnienia (dla org. prowadz. i nadz.). Trochę czasu jest na popracowanie nad tym. Jak skończę "ujednolicać" rozp. o kwalifikacjach (niestety przykre losowe niespodzianki przeszkodziły mi dokończyć prace) to wezmę temat na "warsztat". Pozdrawiam |
krystyna | 19-10-2002 01:53:59 [#41] |
---|
A w "Poradniku dyrektora i księgowego" znalazłam taki komentarz: Stopień szczegółowości arkusza organizacyjnego zależy od przyjętej przez daną jednostki samorządu terytorialnego praktyki. Im bardziej szczegółowy arkusz podlega zatwierdzeniu - tym mniejsza samodzielność dyrektora i częstsza potrzeba aneksowania organizacji w trakcie roku szkolnego. Z drugiej strony szczegółowa informacja o szkole pozwala organowi prowadzącemu na lepsze przygotowanie wszelkich władczych działań wobec szkoły. Zachowaniu dużej samodzielności dyrektora oraz zapewnienie sobie przez jednostki samorządu terytorialnego dokładnej informacji, możliwe jest poprzez stosowanie dość ogólnego arkusza organizacji podlegającego zatwierdzeniu, przy jednoczesnym zebraniu danych szczegółowych np. na tzw. "arkuszach MEN - owskich" traktowanych jako załącznik uzasadniający przedstawianą do zatwierdzenia organizację. Jest tam też wzór arkusza, i faktycznie zawiera on same kiczby, żadnych nazwisk... Są to jak gdyby "plecy" naszego arkusza - giganta, a więc te wszystkie tabelki z drugiej strony. |
HenrykB | 19-10-2002 10:19:35 [#42] |
---|
Druk arkusza Pod adresem: http://www.edukator.net.pl/proj_org_gim.zip umieściłem swój projekt organizacyjny dla gimnazjum na 2002/2003 w formacie Excela. Zablokowane komórki można odblokować przez Narzędzia/Ochrona/Nie chroń arkusza. Hasła nie ma! Może się komuś przyda. Stosuję go od wielu lat. Co roku dostosowuję do nowych przepisów i wymagań organów. |
maryśka | 19-10-2002 19:55:44 [#43] |
---|
arkusz Sprawdziłam pod wskazanym adresem
http://www.edukator.net.pl/proj_org_gim.zip
- strona nie istnieje, a przyznam że chętnie bym taki arkusz w Excelu zobaczyła
Maryśka |
Leszek | 19-10-2002 20:23:13 [#44] |
---|
Niestety Henryku, po kliknięciu pokazuje się: Not Found
The requested URL /proj_org_gim.zip was not found on this server.
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request. A to co Krystyna zacytowała to sama rzeczywistość. Pozdrawiam |
Marek z Rzeszowa | 19-10-2002 22:43:15 [#45] |
---|
Prawo widzimisia Ta rzeczywistość bierze się często z naszej niewiedzy. Przecież nikomu do głowy nie przyszło, że druk opatrzony symbolem MENiS'a, oferowany przez wszystkie wydawnictwa akcydensowe, może być nieaktualny i niezgodny z prawem. Ale stała się rzecz ciekawa. Akcja zrodziła reakcję. W tym toku urzędnicy w swojej pysze zażądali takiego trybu opiniowania, tak bardzo szczegółowych arkuszy, że przedobrzyli. Ktoś w końcu pogrzebał w przepisach (cieszę się, że to my właśnie) i mam nadzieję, że się coś zacznie dziać. Nawet jeśli OSKKO nie okaże się tu skuteczne, to sama świadomość że wymagania urzędasów są bezprawne pomoże nam w działaniu. A może zastosujemy strajk włoski i w przyszłym roku WSZYSCY przedstawimy organom arkusze zgodne z prawem a nie ich widzimisiem? Marek |
Leszek | 18-03-2003 22:42:56 [#47] |
---|
Dziękuję .
Pozdrawiam | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|