Forum OSKKO - wątek

TEMAT: wymagania edukacyjne - co to?
strony: [ 1 ]
madi16-03-2015 18:32:26   [#01]

Co wg Was oznacza sformułowanie " wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych"? Czy rozumiemy przez to konkretne treści z podstawy programowej każdego z przedmiotów i przewidywane efekty, czy ogólne zasady (np.wspólne dla wszystkich przedmiotów) kiedy uczeń może otrzymać daną ocenę?


post został zmieniony: 16-03-2015 18:40:56
Gaba16-03-2015 19:08:30   [#02]

Może nie wg mnie, ale wg nauki - wymaganie edukacyjne to np. konstrukcja (dwu-lub trzywymiarowa) wyrażona czasownikiem operacyjnym i pewną niedetaliczną porcją wiedzy, nakierowana podmiotowo na ucznia i rezultat jego pracy.

Stopień spełnienia wymagania rzutuje się na skalę ocen wyrażoną - i tu padają np. skale: a, b, c, d, e, f itp.

 

Nie mylić  kryteriami, bo to coś innego.

Ala16-03-2015 20:42:28   [#03]

Gaba, a ludzkim językiem?

Jacek16-03-2015 20:55:47   [#04]

ooo... ja w lot pojąłem, że nie kaman :-)

Ala16-03-2015 21:10:42   [#05]

;)))

Natka16-03-2015 21:27:18   [#06]

uff, a myślałam, że tylko ja nie kumam :-)


post został zmieniony: 16-03-2015 21:27:34
Omega16-03-2015 21:29:31   [#07]

Najprościej mówiąc to to, co uczeń musi wiedzieć i umieć, aby uzyskać poszczególne oceny.


post został zmieniony: 16-03-2015 21:32:25
Jacek16-03-2015 21:32:35   [#08]

eeee... to za prosto i nikczemnie wręcz brzmi

Gabowe brzmiało dumniej, mądrzej, a że nie kaman to pikuś

:-)

elrym16-03-2015 21:51:35   [#09]

boskieeeeeeeeeee! :-))

Gaba17-03-2015 07:30:00   [#10]

--- niedetaliczna/nierozdrobniona/zbyt mała/zbyt uszczegółowiona porcja wiedzy jasna jest? (np. więc nie o datę bitwy pod Grunwaldem chodzi, jasne?)

- porcję bierzemy i łączymy z czasownikiem operacyjnym (dlatego należy jak ognia wystrzegać się czasowników fazowych, nieoperacyjnych np. spróbować - bo nie zbuduje się wymagania, to dobry czasownik do zachęty ucznia)

 

Czasowniki operacyjne:

lista czasowników wyrażających działanie -

do formułowania celów kształcenia i wymagań

 

 

analizować

określać

rozdzielać

weryfikować

badać

opisywać

rozkładać

włączyć

decydować

opowiadać

rozróżniać

wnioskować

definiować

organizować

rozwiązywać

wprowadzać

diagnozować

poznać

rozwijać

wskazywać

dobierać

planować

sortować

współpracować

dostarczać

podkreślać

sprawdzać

wstawiać

ewaluować

podtrzymywać

stawiać

wybrać

formułować

pomagać

stwierdzać

wyciągnąć

identyfikować

połączyć

sugerować

wykazywać

ilustrować

porównywać

syntetyzować

wykonywać

informować

porządkować

śledzić

wykrywać

integrować

praktykować

szacować

wykreślać

izolować

prognozować

trzymać

wymieniać

kierować

prowadzić

tworzyć

wypełniać

komunikować się

przechowywać

uczestniczyć

wyszczególniać

konstruować

przeciwstawiać

ułatwiać

wytyczać

kontrolować

przedstawiać

umieszczać

wyznaczać

krytykować

przegrupować

umiejscawiać

zachęcać

manipulować

przekonać

unikać

zamknąć

mierzyć

przeliczyć

uogólnić

zakładać

mobilizować

przetłumaczyć

upraszczać

zapobiegać

modyfikować

przygotować

ustalać

zastosować

nazywać

przyjmować

usunąć

zaszczepiać

objaśniać

przynosić

utrzymywać

zbudować

obliczać

przytaczać

uzasadniać

zestawiać

oceniać

pytać

uzyskiwać

zmieniać

oczyszczać

redagować

użytkować

zmniejszać

odróżniać

redukować

używać

zrobić

odpowiadać

rekonstruować

ważyć

 

           

Na szkoleniach mogę powiedzieć, co się z tym robi i jak

PS. a w dziób i tak jak w banku macie, ;-)

AnJa17-03-2015 07:47:55   [#11]

Ja tam Wam bez szkolenia podpowiem

1. tworzycie tabelę 3.kolumnową

2.w kolumnie I wpisujecie oceny wyrażone stopniem

3. w kolumnie II wypisujecie czasowniki (np. te podane przez Gabę, ja wolę z dowolnego wariantu taksonomii Blooma- bo sa bardziej uporządkowane- tu zresztą podejrzewam, że Gaba specjalnie je rozpirzyła)

4.w kolumnie III wpisujecie treści kształcenia np. etapy stosunków polsko-krzyżackich (żeby się Grunwaldu trzymać)

a potem robicie mniej więcej tak jak tutaj:


http://mfiles.pl/pl/index.php/Uniwersalny_kod_przem%C3%B3wie%C5%84

w efekcie będziemy mieli np.:

na ocenę celująca  uczeń redukuje stosunki polsko-krzyżackie do 1 najważniejszego wydarzenia (żeby się  Grunwaldu trzymać)

 


post został zmieniony: 17-03-2015 07:49:46
Gaba17-03-2015 08:23:39   [#12]

To nie ja rozpirzyłam a profesor Niemierko, bo to materiał ćwiczeniowy - Bloom do polecenia jak najbardziej (od niego Niemierko wzion se), a jak kto chce inne taksonomie uporządkowane wg skal narastąjących to se albo znajdzie, albo mu podam, jak o tym marzy. Ino niech tu napisze.

Z tabelkami nie jest tak prosto, jak pisze Andrzej, ale się da. Zgadzam się.

Jeśli będzie skala nie-Niemierkowska i pojawi się poziom np. E, którego Niemierko nie przewiduje, a uczeń umie wskazać, iż niewykorzystanie sukcesu militarnego pod Grunwaldem dla Polski, skutkowało rozbiorami, a te zaś spowodowały, iż Polacy przyłączyli się do Napoleona, co przyniosło określone decyzje Kongresu Wiedeńskiego, którego efekty widzimy nadal w XXI wieku.

Gaba17-03-2015 08:27:34   [#13]

Albo macie tu, bo fajna infografika:

http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania/taksonomia-blooma.html

AnJa17-03-2015 08:43:27   [#14]

A nie pisałem, ze specjalnie rozpirzyła?:-)

Poziom "E" w tej sytuacji to przewidzenie kolejnego wydarzenia, które nastąpi w perspektywie X lat a będzie logiczną konsekwencja Kongresu Wiedeńskiego- a więc i faktu niewykorzystania wyniku bitwy grunwaldzkiej

 

Ala17-03-2015 09:58:21   [#15]

bez szkolenia to powiem, że przedstawienie wszystkich tak rozpracowanych wymagań uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego nie ma sensu bo i tak nie są w stanie tego spamiętać ;) trzeba więc dawkować i przypominać w trakcie roku

ale nauczyciel powinien formułowanie wymagań rozumieć i umieć rozpracowywać :)

befana17-03-2015 09:58:38   [#16]

Coś z poziomu akademickiego. Polecam zwłaszcza przykładową ewaluację wyników kształcenia - str. 2.

https://drive.google.com/file/d/0B050ff5GuoB6R0VhZXp6blB3azFCTF9pS19XYUVWcW5WTENv/view

Ala17-03-2015 10:00:38   [#17]

:)))

Gaba17-03-2015 11:26:48   [#18]

Ośmieliłam się to powiedzieć publicznie, Alu, na zajęciach prowadzonych na Konferencji OSKKO - że to zadanie niemożiwe, papierów trochę x liczba przedmiotów, na wyjaśnianie uczniom i rodzicom trzeba by z tydzień.

Dlatego też uważam, że tym trzeba coś zrobić - albo nauczyciele, w szkołach nie prezentują wymagań (i w to wierzę), a prezentują jakieś karteluszki czyli kwity i zbierają podpisy, albo cos innego, ale nie wiem co - w Anglii wymagania są w bibliotece lub/i na ścianach pracowni i niekt nie zajmuje się udawaniem, że zaznajamia z wymaganiami.

Swoją drogą - przyjdą terminy, pojęcia i operacje (np. analiza słowotwórcza) dopiero np. za pół roku i co - wyjaśniać rodzicowi, o co kaman? dlatego uważam, że to udawanie, a tego nie lubię, bo jeslki mam zaznajomić, to wtedy gdy jest to realne. Jako rodzic odmówiłabym podpisania kartki, że moje dziecko ma znać 3 zasadę grawitacji, bo sama nie wiem, o co chodzi...

 

Andrzej, poziom E byłby chyba nawet wtedy, gdyby UE się rozpadła, a ktoś znalazłby realne przyczyny tego błędu w Konradzie Mazowieckim (hihihi)

AnJa17-03-2015 11:46:23   [#19]

Widziałbym tu związek z dosyć niejasnymi okolicznościami ocalenia Konrada w trakcie jatki w Gąsawie.

Takie, ze okoliczności potencjalnego rozpadu UE też będą niejasne.

 

 

DYREK17-03-2015 19:26:22   [#20]

takie niby proste pytanie:-)

 

Ala17-03-2015 20:03:39   [#21]

nawet niby podstawowe ;)

noe1917-03-2015 20:35:40   [#22]

Gaba +1

Jacek17-03-2015 20:36:14   [#23]

ooo.. Gaba dostała pałkę z plusem

:-)

Gaba17-03-2015 23:33:36   [#24]

Andrzeju, to ja proszę F, bo w Gaąawie jednego na golsasa zaszlachotowano i nawet pomnik widziałam...

co do 1+ - proszę o wyjaśnienie czyli podanie wymagań na 2, żem ich nie spełniła.

 

noe1918-03-2015 08:16:40   [#25]

Już wyjaśniam :)

Na naszym  forum nie ma punktów za dobre rady (to takie podobne jak like na F)

więc Gaba dostała punkt ode mnie do swojej reputacji :D 

 

ps.

nawiasem mówiąc szkoda, że nie ma takich punktów 

"Co to jest "System Reputacji"? 'System reputacji', jest to system pozwalający Wam na przyznanie punktów reputacji użytkownikowi forum, aby odwdzięczyć się Mu za pomoc lub dobrą radę."

AnJa18-03-2015 08:27:37   [#26]

No- jednego golasa (Leszka) zaszlachtowano, drugiego golasa (Henryka) jego goły rycerz (nie pamiętam nazwiska, ale do historii przeszedł jako wzór poświęcenia dla suwerena - Niemiec to był) przykrył sobą- w efekcie został rycerz zaszlachtowany, a książe  przeżył, trzeciego golasa (Konrada)...

No właśnie- nie wiadomo jak to się stało, że trzeci golas przeżył i nawet chyba ranny nie został.

A co z tym mają wspólnego Krzyżacy? W sumie może i nic- ale wiadomo, że w orszaku Konrada byli.

Może nie byli goli?  I jeśli goły Konrad zrobił sobie z nich zasłonę -zbójcerze Odonica i Światopełka odpuścili, bo jeśli nawet ze szlachtowaniem gołych nie zawsze im się udało to co dopiero z takimi zakutymi w płyty?

Mam nadzieję, ze teraz już wszyscy zrozumieli co to znaczy formułowanie wymagań edukacyjnych!

Gaba18-03-2015 08:42:03   [#27]

A ja dziekuję Andrzejowi -  zabawna dyskusja i jak widać pouczająca, dla mnie też. Jemu przyznaję  1plus.

(przepraszam historyków za próbę poruszania się po historii, ale przykład o tyle dobry, że apeluje do wiedzy powszechnej, co będziemy po amebach czy innych prawach fizycznych latać... - nie znam się, a polski by Was zanudził).

 

Na koniec - czym się kryterium różni od wymagania - kryterium to wzorzec (norma, opis pożądanego np. stanu)

dlatego - kryterium dotyczy np. zachowania, w statutach winny być kryteria zachowania - np. na wzorowy - uczeń to, to to czy tamto.

a potem skala pomniejszająca - na bardzo dobre - opis wzrowego, ale - coś robi rzadniej, nie zawsze, drobne niespełnienia, na  dobre coś jeszcze mniej itp. -

 

Pamiętajmy wymagań edukacyjnych nie mylimy z kryteriami z zachowania.

Magosia31-03-2019 13:35:33   [#28]

4 lata później...a pytanie nadal aktualne....

Ustawa o systemie oświaty rozdział 3a. 

Art. 44b. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia 

8.Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców, a w szkole policealnej – uczniów, o:

1)wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

2)sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3)warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.

 

Cytat poniżej z Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ( nowa):

Cele kształcenia (wymagania ogólne) i treści nauczania (wymagania szczegółowe) przedmiotu język polski zostały sformułowane dla czterech obszarów, tj.: kształcenia literackiego i kulturowego, kształcenia językowego, tworzenia wypowiedzi i samokształcenia, a ich realizacja w klasach I–IV liceum ogólnokształcącego oraz I–V technikum wymaga zintegrowania, które ma służyć osiągnięciu przez ucznia umiejętności świadomego i krytycznego odbioru dzieł literackich, ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych.

Czy wymagania edukacyjne=cele kształcenia (wymagania ogólne) + treści nauczania (wymagania szczegółowe)

Jeśli nie , to czym są wymagania edukacyjne?

Jak - zgodnie z prawem - informować realnie uczniów i rodziców na początku roku szkolnego o wymaganiach edukacyjnych odnośnie wszystkich przedmiotów (nie mówię już o pozostałych obowiązkach informacyjnych...) .

Proszę , podzielcie się doświadczeniem... :-)


post został zmieniony: 31-03-2019 13:37:09
Jacek31-03-2019 14:12:12   [#29]

np. poinformować, że te wymagania są dostępne w bibliotece szkolnej, na stronie internetowej, itp.

Aroniowa16-09-2020 20:19:38   [#30]

Wątek stary, ale odważę się zadać pytanie, które nie opuszcza mnie od dawna.

Czasem nawet mi się wydaje, że już wiem, ale ...

 

Co to oznacza: dostosować wymagania edukacyjne dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się lub dla ucznia z zespołem Aspergera?

Bardzo proszę o konkretne, praktyczne przykłady.

 

Barla16-09-2020 21:14:19   [#31]

Technikum, geografia: Obraz Ziemi

Na ocenę dopuszczającą uczeń: rozpoznaje rodzaje map w atlasie,

Na ocenę dopuszczającą uczeń z zespołem Aspergera: rozpoznaje rodzaje map w atlasie spośród dwóch wskazanych przez nauczyciela,
wymagania edukacyjne = ocena szkolna (co na co)
Art. 44b ust. 6 UOSO Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 

formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

Te zapisy żyją sobie własnym życiem, obok nauczycieli, już ze 20 lat.

post został zmieniony: 16-09-2020 21:18:35
Ala16-09-2020 22:33:37   [#32]

a to oznacza, że dyskusji w tym temacie nigdy dosyć

o dostosowaniu prawa do realiów nie wspominam choć wystarczyłoby pomajstrować przy terminach

ale powinno się formułować wymagania edukacyjne, żeby uczeń wiedział czego ma się nauczyć i jaką ocenę za to dostanie bo to żadna tajemnica

powinno się dostosowywać wymagania do możliwości i potrzeb uczniów np. dysortografika inaczej oceniam za błędy ortograficzne - nie, że wcale

najczęściej będzie trzeba zastosować inne kryteria oceniania uwzględniające zdiagnozowane problemy ucznia

niewielu nauczycieli potrafi to robić sensownie, o znajomości taksonomii nie wspominając

ale nie wolno zapomnieć o tym, że podstawą jest stosowanie różnych metod i form pracy aby ułatwić uczniom nauczenie się

i różne metody i formy sprawdzania wiedzy, np. dysgrafika częściej odpytuję niż każę mu coś pisać

celem powinny być kompetencje a nie ocena

tylko że to długa i wyboista droga


post został zmieniony: 16-09-2020 22:38:06

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]