Forum OSKKO - wątek

TEMAT: OSKKO na spotkaniu ws.SIO - w MEN
strony: [ 1 ]
Leszek14-03-2015 11:21:43   [#01]

Podczas konferencji OSKKO w Krakowie w panelu mającym na celu opracowanie stanowiska do ministerstwa w sprawie SIO uczestnicy przyjęli, że otworzymy nowy wątek, w którym wypowiedzą się wszyscy zainteresowani na temat ich kłopotów z tym oprogramowaniem.

Mamy obietnicę Pani wiceminister, że MEN zajmie się naszym stanowiskiem - wszystkim zależy aby SIO nie utrudniało życia.

Po sformułowaniu stanowiska OSKKO przekażemy je do MEN, mamy obietnicę spotkania w MEN-ie na ten temat z osobami odpowiedzialnymi tam za SIO.

Proponuję aby DO 31 MARCA 2015 r. nadesłać do OSKKO (lub wpisać w tym wątku) swoją opinię na temat pracy z nowym SIO (problemy, propozycje).

Mamy już stanowisko reprezentantów szkół szpitalnych, mamy informacje z innego wątku o SIO, prosimy o jeszcze. Uzbrojeni waszą wiedzą i doświadczeniem nt. SIO jesteśmy w stanie sformułować merytoryczne stanowisko Stowarzyszonych.

Będę do tego wątku wklejał nadsyłane opinie.

Uwaga - ten wątek nie służy zadawaniu pytań. 

noe1914-03-2015 15:42:01   [#02]

Zmiana architektury (wątpię, żeby było to możliwe) czyli klient - serwer. Dane wprowadzamy na dowolnym komputerze po zalogowaniu się do platformy. Błędem jest przypisanie danego komputera do platformy. Wymiana komputera powoduje sporo problemów dla nieinformatyków. Nie ma możliwości pracy kilku osób, które by wprowadzały niezależne dane (duże szkoły). Żeby można archiwizować lokalną bazę, trzeba trochę orientować się informatycznie, nie ma funkcji - kopia zapasowa.

Gaba15-03-2015 01:40:14   [#03]

SIO ma być użyteczne dla użytkownika każdego poziomu,  w tym dla szkół, ma bezwzględnie umożliwiać zaciąganie danych, podgląd pod dane wcześniejsze.

alpe15-03-2015 05:07:09   [#04]

Cieszę się, że mój głos na forum ze stycznia,  by sprawa tego systemu sprawozdawczego została przez OSKKO poruszona na szczeblu kontaktów z ministerstwem. I cieszę się, że użytkownicy potrafią wskazać istotne sprawy:

1. System ma być w architekturze klient-serwer.

2. System ma być wielodostępny, z uprawnieniami dla wielu użytkowników w danej placówce.

3. System ma mieć możliwość importowania danych (jest format SOU, są integratory do SIO, do Hermesa itp.)

4. System ma pokazywać użytkownikowi błędy korelacji z innymi danymi, tak jak w starym SIO, a nie kazać się domyślać, gdzie jest pomyłka w danych (a można się pomylić niestety).

5. System ma być ergonomiczny. Wiele danych można wprowadzać "jednym ciągiem" na ekranie, a nie wpisywać jakąś daną informację, wyślij, potwierdź, wpisz następną daną, wyślij potwierdź itd).

6. System ma mieć funkcję powielenia danych np. w przypadku ciągu podobnych danych o uczniach lub wysyłania co miesiąc informacji o płacach nauczycieli, a nie zmuszać na ponowne wklepywanie tych samych liczb (przy okazji pytanie: kiedy była ostatnia podwyżka płac nauczycieli?).

7. System winien mieć możliwość wygenerowania JAKIEGOKOLWIEK ZESTAWIENIA - a zbiorcze tabele czyta się łatwiej i szybciej można znaleźć błąd, omyłkę lub po prostu zliczyć liczby itp.

Załatwienie tych spraw (i zgłoszonych przez innych aktywnych forumowiczów) da satysfakcję, że wątek Nowego SIO był potrzebny nie tylko tu na forum OSKKO, ale i przyniesie ostateczne (SIC!) rozwiązanie dla sprawności tego systemu.

ejrut15-03-2015 07:59:38   [#05]

Ja swoje uwagi wysłałam na maila ewy:)

 

Leszek15-03-2015 13:09:12   [#06]

mamy już także stanowisko wobec SIO szkół szpitalnych oraz ejrut

i prosimy o jeszcze

pozdrawiam

Kasia201216-03-2015 10:13:10   [#07]

Ja jako niepubliczna a specjalna (OREW) - nasze oddziały dodawane są jako dodatkowe - u nas dodatkowymi nie są - nie przechodzi mi także dziecko, które jest u nas w "0" na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego a dodatkowo ma także wczesne wspomaganie rozwoju (system wyrzuca błąd, ze dziecko nie może mieć jednego i drugiego - a może). Problemy ze zmianą obowiązków nauczyciela - jeśli raz były wysłane;  i kompletna paranoja dla mnie to wydatki, które teraz się podświetlają w paragrafach a my tego typu podziału wydatków nie prowadzimy

asiawar22-03-2015 16:35:23   [#08]

1. Nowe SIO wymaga ciągłego wprowadzania jakiś danych (jedne raz w roku, inne co kwartał lub raz na pół roku, inne na bieżąco), ciągłego pilnowania terminów.

2. Cały czas zastanawia mnie wymóg szczegółowości pewnych danych. Czy naprawdę Ministerstwu jest konieczna wiedza, że w klasie A mam 2 godziny, w klasie B też 2, a w klasie C - 1. Jest to przepisywanie arkusza organizacyjnego, oczywiście bez możliwości importu danych. Podobnie zastanawia mnie np. po co Ministerstwu jest wiedza, że Jaś Kowalski chodzi na zajęcia dodatkowe z matematyki. A jeśli uczeń był 3 razy na zajęciach wyrównawczych to czy mam mu to uwzględnić w wykazie zajęć dodatkowych?

3. Fatalna obsługa programu. Żeby wprowadzić dane trzeba mocno się naklikać. Sortowanie wg alfabetu nie uwzględnia polskich liter. Brak zestawień zbiorowych. Żeby np sprawdzić ilu mam uczniów wprowadzonych, czy jakiegoś nie pominęłam muszę ich sobie ręcznie policzyć.

4. Ponieważ pewne funkcje były uruchamiane stopniowo teraz już nie pamiętam np. co miałam poprawić bo w momencie zauważenia błędu nie było opcji poprawy.

5. Generalnie zrobiono z nas testerów programu, który w momencie opublikowania nie był  i do dania dzisiejszego chyba dalej nie jest ukończony.

6. Brak możliwości zmiany nazwiska czy imienia ucznia już zweryfikowanego, u którego taka zmiana nastąpiła w przypadku decyzji sądu lub zmiany stanu cywilnego

7. W przypadku praktycznej nauki zawodu program nie uwzględnia sytuacji, że w jednym roku uczeń ma zajęcia praktyczne i praktykę - jest tylko jedno okno.

8. Brak szczegółowych instrukcji merytorycznych.

9. Wydaje mi się też, że program pamięta zapis o mieszkaniu ucznia w internacie. Czyli w kolejnym roku szkolnym muszę pamiętać kto w nim wcześniej mieszkał i ewentualnie mu to odznaczył (bo oczywiście nie mam możliwości zbiorczego zestawienia mieszkańców internatu)

10. Długi czas oczekiwania na odpowiedź na zadane pytania. Ja po pół roku otrzymałam np. pytanie czy dalej mam ten problem :)


post został zmieniony: 22-03-2015 16:36:11
Leszek22-03-2015 19:18:54   [#09]

dziękuję Wam

i proszę innych o jeszcze :-)))

pozdrawiam

Wice4222-03-2015 20:53:07   [#10]

Nie ma możliwości usunięcia błędnie wprowadzonych danych z panelu komunikacji. Wprowadziłam na początku błędne dane i "wiszą" w panelu. Taki śmietnik.

Wice4222-03-2015 20:55:17   [#11]

Oczywiście potwierdzam problemy wskazane we wcześniejszych wpisach. Do tego, w związku z problemami w komunikacji z systemem muszę występować o odzyskanie bazy danych, mimo, że wcale ich nie straciłam. Pozdrawiam

ejrut23-03-2015 06:42:03   [#12]

Nie ma daty wprowadzania danych...jest ich tak dużo, że można zapomnieć czy już się wprowadziło czy nie:)

kedan23-03-2015 09:57:29   [#13]

Jesteśmy Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym. Mamy sześć szkół, a część uczniów tych szkół są wychowankami grup wychowawczych. I zgodnie z wytycznymi SIO, należy wprowadzać danego ucznia, który jest w grupie wychowawczej, dwa razy: raz na poziomie szkoły i raz na poziomie Ośrodka. Czy nie byłoby prościej dołożyć jeden kafelek w danych dziedzinowych ucznia, i tam zaznaczyć, że jest jednocześnie wychowankiem Ośrodka?

 

qwerty23-03-2015 14:46:01   [#14]

1. Mnie bardzo denerwują uczniowie, którzy już opuścili szkołę. "Wiszą" jako przekreśleni. Przy bardzo licznej szkole robi się niezły bałagan, ciężko odszukać daną osobę. Może nowy kafel "absolwenci" albo skoro opuścił szkołę to może niech znikną z systemu. 

2. Ułatwieniem byłoby wprowadzanie danych grupowo. Np. przyjęcia do szkoły, opuszczenie szkoły.

Wklepywanie każdej osobie pojedynczo dat jest bardzo pracochłonne.

3. No i rożne terminy przesyłania danych. Ciągle trzeba o czymś pamiętać. 

4. Popieram to, co inni wskazali we wcześniejszych postach.

Macia29-03-2015 15:01:44   [#15]

liczyłam, ze w strefie dla zalogowanych będą dostępne raporty zawierające dane, które wysłaliśmy do systemu przydałaby się też opcja wydruku żeby  sprawdzać w dowolnym momencie i miejscu czy wszystko wysłaliśmy jak należy a nie za każdym razem włączać "ten" komputer i tracić czas  zanim nas zaloguje

Stefan Ruta30-03-2015 13:36:21   [#16]

nie wolno wprowadzać do użytku źle wykonanych programów

chyba że chodzi o kasę to bardzo proszę ale nie mieszać do tego dyrektorów szkół

wniosek: wycofać program, przepracować go na nowo i wprowadzić jak będzie dobry

asiawar01-04-2015 11:54:41   [#17]

Przy wprowadzaniu adresu w podpowiedziach miejscowości wyświetlają się nawet przysiółki co zaśmieca pole wyszukiwania.

Brakuje możliwości uzupełniania danych uczniom jakiejś wybranej klasy. Za każdym razem muszę wyszukiwać uczniów z listy całej szkoły. Na dodatek za każdym razem okno wyszukiwania otwiera się na literze A. Brak opcji np. następny uczeń. Masakryczna obsługa programu (nie tylko w tym punkcie)

asiawar01-04-2015 14:56:14   [#18]
Z pytań na stronie SIO
Pyt.350. Czy staż ogólny i pedagogiczny należy modyfikować co roku?
Tak, staże należy zmodyfikować co rok.
Pyt.351. Czy wynagrodzenie dla nauczyciela trzeba podawać co miesiąc?
Tak, należy uzupełnić wynagrodzenie w każdym miesiącu
Zaczynam się zastanawiać czy ktoś upadł na głowę!!!! Czy my naprawdę nie mamy co robić tylko wprowadzać każdemu nauczycielowi wynagrodzenie co miesiąc???
Ten staż przy tym to drobnostka.
Proponuję postawić wniosek, aby ministerstwo przewidziało etat osoby do wprowadzania danych do sio, jeśli ilość i częstotliwość danych ma pozostać.
A może tak w ministerstwie przeprowadzić warsztaty - wprowadzanie danych do bazy sio. Niech spróbują na własnej skórze.
rzewa01-04-2015 21:27:28   [#19]

a na co komu staż pedagogiczny??? Przecież to pojęcie z poprzedniej epoki... :-0!

Wertykal01-04-2015 23:24:46   [#20]

Tak sobie myślę - świątecznie (prawie)

Wprowadzenie nowego SIO jest obowiązkiem ustawowym Ministra Edukacji. Skoro to nowe SIO jest bublem, to Minister Edukacji nie wypełnił swojego obowiązku ustawowego. A zatem zamiast negocjować coś nienegocjowalnego, może OSKKO zgłosi do NIK i Trybunału Stanu, że nasza Pani Minister nie wypełniła swojego obowiązku ustawowego.

Co by to było, gdyby na przykład Dyrektor Szkoły spartolił organizację np. egzaminów zewnętrznych. Albo wydał niespójne i sprzeczne ze sobą zarządzenia. Albo np. zakupił do szkoły oprogramowanie do sterowania obrabiarki a nie do układania podziału godzin?

Wiem co by było: w blasku fleszy Dyrektor zostałby odwołany, zgnojony - a urzędasy udzielałyby mądrych wywiadów, jak to niby oni się znają na edukacji i fikołkach uczniowskich.

No ale wiadomo! Ministerialni urzędnicy wyznają filozofię Kalego. Oni są nie ruszenia.

Zdrowego jajka!

 

 


post został zmieniony: 01-04-2015 23:39:35
malchow08-04-2015 13:55:21   [#21]

Przyklejam kolejny raz, bo problem nie ustąpił:(

Podstawa prawna

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół w Załączniku nr 3 Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów  z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub  znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach w punkcie 3 jasno precyzuje sposób doboru uczniów do poszczególnych oddziałów.

„(…) O doborze uczniów do oddziałów decydują głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne, w mniejszym  stopniu wiek i lata nauki.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowe) z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ustawodawca dał możliwość przedłużenia okresu nauki poprzez zapis w

§ 5. 1. „Dla uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych”. Pkt. 4. mówi „Decyzje, o których mowa w ust. 2 i 3, podejmuje się nie później niż; 1) w przypadku szkoły podstawowej - do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie III i klasie VI; 2) w przypadku gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej - do końca lutego w ostatnim roku nauki w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej1 z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach

§ 3. Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy:

1) 18. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej;

2) 21. rok życia – w przypadku gimnazjum;

3) 24. rok życia – w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej.

 

Nauczanie uczniów o obniżonej sprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym i znacznym wymaga specjalnej organizacji. Dzieci często nie akceptują zmiany grupy, nauczyciela czy nawet pomieszczenia. Borykają się również z dodatkowymi schorzeniami. Praca z dziećmi i ich rodzicami wymaga stworzenia odpowiednich warunków, specyficznego mikroklimatu i taktu pedagogicznego. Odbywa się ona w małych 6-8 osobowych grupach, a jeżeli uczniowie mają dodatkowe sprzężone niepełnosprawności jest ich w klasie od 2 do 4. Możliwość doboru uczniów do oddziału, nie ze względu na wiek czy lata nauki, a także przedłużenia okresu nauki daje możliwość kształcenia ich w SP do 18, w PG do 21, a w SPdP do 24 roku życia realizując zalecenia wydane przez Poradnie Psychologiczno –Pedagogiczne w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego. Należy również zwrócić uwagę, że podstawa programowa realizowana od 7 do 21 roku życia i jest wspólna dla szkoły podstawowej i gimnazjum.

Z punktu widzenia metodyki pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, NIEMOŻLIWE jest coroczne dokonywanie zmian oddziału do którego uczeń uczęszcza ze względu np. na fakt przedłużenia okresu nauki, z którego to prawa może rodzic skorzystać w każdej chwili zgodnie z cytowanym powyżej rozporządzeniem.

Niestety twórcy „Nowego SIO” przy tworzeniu programu, nie uwzględnili specyfiki szkolnictwa specjalnego.

Pytania brzmią:

  1. W jaki sposób przypisać ucznia w panelu „Oddziały szkolne” do Klasy, jeśli uczeń uczęszcza do zespołu edukacyjno-terapeutycznego w szkole podstawowej np. 6a, a ukończył szkołę podstawową (ze względu na wiek np. ma lat 19) i realizuje program klasy gimnazjalnej w oparciu o tę samą podstawę programową co pozostali uczniowie tego zespołu – czyli 6a.
  2. W jaki sposób przypisać ucznia w panelu „Oddziały szkolne” do Klasy, jeśli uczeń uczęszcza do zespołu edukacyjno-terapeutycznego w szkole podstawowej np. 4, a realizuje program klasy np. 6 w oparciu o tę samą podstawę programową co pozostali uczniowie tego zespołu – czyli 4. Taka sama sytuacja dotyczy gimnazjum i szkoły przysposabiającej do pracy.

Nowe SIO daje następujące możliwość:

  1. Przypisujemy ucznia do Szkoły, ale nie do Oddziału = Klasy – tym samym nie wypełniamy SIO do końca.
  2. Przypisujemy ucznia do panelu Oddział i Klasa, ale nie odzwierciedla to stanu faktycznego w organizacji pracy szkoły.

Oddział = Zespół edukacyjno – terapeutyczny (w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym)

Oddział = Klasa (w przypadku uczniów w normie intelektualnej i z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim)

Zespół edukacyjno – terapeutyczny nie równa się klasa!!!!!

Realizacja 1, 2, 3 etapu edukacyjnego obejmującego szkołę podstawową i gimnazjum wg tej samej podstawy programowej, w której istnieje zapis „(…) O doborze uczniów do oddziałów decydują głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne, w mniejszym  stopniu wiek i lata nauki.

 

Stan faktyczny przedstawia poniższa symulacja:

Uczniowie zespołu edukacyjno -terapeutycznego

1 ETAP EDUKACYJNY

2 ETAP EDUKACYJNY

3 ETAP EDUKACYJNY

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

GIMNAZJUM

 

1 rok

nauki

2 rok

nauki

3 rok

nauki

4 rok

nauki

5 rok

nauki

6 rok

nauki

7 rok

nauki

8 rok

nauki

1 rok

nauki

2 rok

nauki

3 rok

nauki

3 rok

nauki

 

Ala

lat 7

1SP

1SP

2SP

3SP

4SP

4SP

5SP

6SP

1PG

1PG

2PG

3PG

 

lat 19

 

przedłużony okres nauki

 

przedłużony okres nauki

 

przedłużony okres nauki

 

Ola

lat 7

1SP

2SP

3SP

3SP

4SP

5SP

5SP

6SP

1PG

2PG

2PG

3PG

 

przedłużony okres nauki

 

przedłużony okres nauki

 

przedłużony okres nauki

 

Adam

lat 8

1SP

1SP

2SP

3SP

4SP

5SP

6SP

6SP

1PG

2PG

3PG

3PG

 

przedłużony okres nauki

 

przedłużony okres nauki

 

przedłużony okres nauki

 

Piotr

lat 8

1SP

2SP

2SP

3SP

4SP

5SP

6SP

1PG

2PG

2PG

3PG

Uczeń ukończył Gimnazjum i kontynuuje naukę w SPdP

 

przedłużony okres nauki

 

Ela

lat 7

1SP

2SP

3SP

4SP

5SP

6SP

1PG

2PG

3PG

Uczeń ukończył gimnazjum w wieku 16 LAT i kontynuuje naukę w Szkole Przysposabiajacej do Pracy z innym zespołem zgodnie z inną podstawa programową dla SPdP

 

Paweł

lat 8

1SP

2SP

3SP

4SP

5SP

6SP

6SP

1PG

2PG

2PG

3PG

Uczeń ukończył Gimnazjum i kontynuuje naukę w SPdP

 

przedłużony okres nauki

 

Dorota

lat

Uczęszczała do innej szkoły przyjęta do klasy 3 SP

3SP

4SP

5SP

6SP

1PG

2PG

3PG

Uczennica ukończyła Gimnazjum i kontynuuje naukę w SPdP

 

Leszek23-04-2015 13:44:16   [#22]

Dziękuję za zawarte tu materiały (i inne przesłane na temat SiO)

w połowie maja będą w MEN

pozdrawiam

ReniaB06-05-2015 08:33:18   [#23]

Nie wiem czy mogę dołożyć swoje. Część moich danych wyparowała , od listopada usiłuje je odzyskać . Z pomocy dostałam kilka różnych rodzajów podpowiedzi co zrobić lub spróbować zrobić i poinformować o efekcie. W końcu poproszono o napisanie wniosku o odzyskanie danych - napisałam w styczniu i do tej pory cisza

 Czy takie problemy nie powinny mieć terminów, ustalenia kto i za co odpowiada i jak postępować

AsiaJ06-05-2015 12:40:19   [#24]

I ja dokładam swoje oraz pracowników uwagi:

- trudności z połączeniem się z CIE,

- nie można się dodzwonić do infolinii, a dzwonić trzeba, bo co chwilę pojawiają się jakieś wątpliwości,

- długie czekanie na przetwarzanie danych,

- brak możliwości importowania danych z programów obsługujących jednostkę,
- brak funkcji powielania danych np. przy wprowadzeniu danych finansowych,

- brak możliwości uzupełniania danych uczniom konkretnej klasy, nie można zawęzić obszaru wyszukiwania do danej klasy, trzeba wybierać spośród całej listy,

- brak możliwości usunięcia danych błędnych, znajdują się one w panelu komunikacji bez możliwości usunięcia np. nauczyciela, który już nie pracuje, a baza nauczycieli w jednostce się powiększa,

- brak możliwości sortowania danych po dacie wprowadzenia,

- wprowadzanie nowych danych w sposób ciągły, bez określenia konkretnych terminów, tak jak to jest w "starym" SIO.

 

noe1906-05-2015 13:54:31   [#25]

ciekawostka:

Aby wprowadzić comiesięczne dane dot. wynagrodzenie dla nauczyciela należy kliknąć 38 razy i wpisać 6 kwot

ja mam "tylko" 30 nauczycieli :)

 

 

Marek Pleśniar07-05-2015 10:02:07   [#26]

prosimy nadal o uwagi - najlepiej w terminie do 10 maja

wszystkie przekażemy w czasie spotkania z MEN, które odbędzie się 15 maja

Marek Pleśniar14-05-2015 14:05:05   [#27]

Jutro spotkanie z MEN. Zamieszczam materiał po Konferencji OSKKO

7 marca 2015 r. w drugim dniu XII Ogólnopolskiej Konferencji  Kadry Kierowniczej w Krakowie jednym z tematów obrad było przygotowanie stanowiska OSKKO ws. systemu informacji oświatowej.

Zgromadzeni uczestnicy zgłaszali podczas spotkania uwagi dotyczące problemów związanych z funkcjonowaniem SIO.

W spotkaniu wzięli udział Prezes OSKKO Ewa Halska i członek Zarządu OSKKO Leszek Zaleśny. Postanowiono zebrać wszystkie zgłoszone uwagi, poddać kolejnej konsultacji na forum OSKKO, a następnie zorganizować spotkanie z MEN i przekazać jako stanowisko wypracowane przez OSKKO materiały.

ZGŁOSZONE UWAGI:

 

Uwagi/pytania dyrektorów -  SIO - szkoły przy podmiotach leczniczych – Izabela Maciejewska

➬    Co w sytuacji, kiedy dziecko przebywa w naszej szkole więcej niż raz w ciągu jednego roku szkolnego? - system zapamiętuje ostatnią zmianę. Jak to wykazać?

➬    Jak wprowadzać uczniów z Liceum ogólnokształcącego, którzy są w klasie łączonej z gimnazjum? – system nie przyjmuje tych danych

Dotyczy wychowanków ZPZW - Gdzie wpisać wychowanka nie będącego uczniem a uczestniczącego w zajęciach ZPZW -wychowanek (nie jest uczniem - ośrodek pobytu dziennego) jest cały rok pacjentem Szpitala  - do SIO wykazujemy dni kiedy uczestniczy w zajęciach ZPZW - wpis będzie różny od informacji zbiorczej, którą wykazujemy w marcu i wrześniu do starego SIO

Dotyczy uczniów:

  1. Podczas pobytu ucznia kl. V (szkoła macierzysta) w szpitalu/szkole uczęszcza on do oddziału łączonego np. IV+V lub V+VI no albo przy wystarczającej liczbie uczniów do V  (dany uczeń może zmieniać oddział nawet codziennie)
  2. Co z uczniem ponadgimnazjalnym ze szkoły zawodowej lub technikum czy możemy ich wpisywać w liceum?
  3. Przy wprowadzaniu ucznia  (specyfika szkoły specjalna) wyświetla się okno do uzupełnienia danych o orzeczeniu o kształceniu specjalnym (numer orzeczenia, Regon poradni, data orzeczenia). Nie wszyscy uczniowie posiadają takie orzeczenia.
  4. Czy jest konieczność wpisywanie danych adresowych uczniów (gmin, powiatów, województw) w sytuacji gdy wprowadza je do systemu szkoła macierzysta (dublowanie danych).
  5. Czy w szkołach przy podmiotach leczniczych nie można utrzymać wersji starego SIO (średnia uczniów – wychowanków) ze względu na dużą rotację uczniów w/w placówkach.

Dotyczy nauczycieli: .Po wpisaniu zatrudnienia i obowiązków przy próbie przesłania wykazuje błędy, których nie ma. Nie przesyła danych i nauczyciele „wiszą” szczególnie dotyczy wychowanków (duża grupa od ponad 1/2 roku oczekuje na wysłanie).

Odnośnie SIO - największym problemem jest funkcjonowanie bazy na jednym komputerze. Trzeba uzupełniać uczniów w dwóch szpitalach i nie ma możliwości żeby robiła to jedna osoba i jeździła po placówkach z laptopem. Musi być, w tym przypadku, możliwość scalania baz danych, albo żeby był dostęp do bazy z różnych komputerów jak na portalu.

Nie można o żadnej porze dodzwonić się pod numer pomocy technicznej/ merytorycznej.

 

INNE, zebrane na spotkaniu w Krakowie oraz zgłoszone przez uczestników Forum OSKKO:

GRUPA I:

1. System zasilany jest przez użytkownika "w ciemno" - weryfikacja następuje po przesłaniu do SC, a odpowiedzi systemu nie zawsze są klarowne, nie sugerują co jest do poprawienia (STARE SIO przynajmniej sugerowało porządnie co się nie zgadza).

2. System nie ma żadnych funkcji importu - wszystko jest wprowadzane ręcznie (na razie tylko zasilamy prostymi danymi, co już pracownika odrywa na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt godzin od jego normalnej pracy).

3. Dane będą jeszcze bardziej szczegółowe i wymagane będzie ciągłe ich modyfikowanie (czyli jeden ETAT trzeba będzie wydzielić w placówce do obsługi nowego SIO).

4. Po wprowadzeniu danych nie ma możliwości wygenerowania żadnego zestawienia - zbiorcze tabele czyta się łatwiej i szybciej można znaleźć błąd, omyłkę lub po prostu zliczyć liczby itp.

5. Interfejs użytkownika jest bardzo nieergonomiczny, ciągłe wybieranie opcji (w obrębie danych dziedzinowych), ciągłe potwierdzanie, że dane wpisano (klikanie OK), wysyłanie danych (błędy "wiszą" i nie wolno ich ponownie wysyłać) itp.

 

GRUPA II:

1. Sprzeczne komunikaty wyświetlające się w panelu komunikacji typu:

-nie można przypisać ucznia do oddziału bez orzeczenia podczas gdy orzeczenie jest zarejestrowane i poprawnie przetworzone

-uczeń ma poprawnie przetworzone i zarejestrowane jedno orzeczenie a wyświetla się komunikat, że ma dwa orzeczenia

2. W panelu komunikacji w zakładkach- wszystkie, do wysłania, wysłane i zakończone brak przypisu daty oraz rocznika szkolnego do konkretnych czynności/modyfikacji, które zostały wykonane- w wyniku czego jest to mało czytelne i nieprzejrzyste;

3. Problem przy próbie zapisu -daty zakończenia szkoły w przypadku wychowanków grup rewalidacyjno- wychowawczych. Wychowankowie przypisani są do szkoły podstawowej i pozostają w niej do ukończenia 25 r.ż. -problem zapewne dotyczy zbyt długiego okresu nauki

4. Jak określić odległości od miejsca zamieszkania do miejsca nauki ucznia - określanie za pomocą  stron internetowych typu „do celu”, czy „zumi” jest czasochłonne i każda ze stron podaje inną odległość. Ponadto przedziały odległości i ich granice zazębiają się.

5. Kto ma to robić?????  Powinien być zatrudniony jakiś informatyk , który codziennie by to robił. W chwili obecnej robi to 5 n-li, którzy powinni poświęcać czas uczniom.

6. Dane płacowe…. dlaczego nie można ich importować od księgowej. Trzeba to wprowadzać na jednym komputerze więc księgowa wprowadzając swoje dane, które ma na swoim komputerze…. blokuje komputer administratorowi.

7. Brak przeszkolonych konsultantów w MEN….. rzadko uda im się pomóc….. na pomoc czeka się długo…. trudno się dodzwonić.

 

GRUPA III:

problem, zmiana komputera,

ale przeniesione dane ze starego komputera. przepychanka z admin. SIO na 24 emaile, potem 16 emaili, potem kilka pojedynczych, prawie za każdym razem kilka operacji do wykonania i zrzuty ekranu, wszystko to na przestrzeni 11 miesięcy. był tylko jeden problem: nie mogę utworzyć żadnego oddziału bo wg Sio nie mam specyfiki szkoły. kiedy już uzupełniłam całą bazę danych (ok. 500 uczniów z adresami itp., nauczycielami, majątkiem szkoły, niektórymi paragrafami budżetu,) brakuje mi przypisania uczniów do oddziału i podobnie z nauczycielami

otrzymałam ostateczną odpowiedź SIO: złożyć wniosek o odzyskanie danych.

będąc na szkoleniu też usłyszałam kilkakrotnie, że nie trzeba się przejmować tylko przepychać emailami, za każdym razem odczekać 2 tygodnie i pchnąć kolejną informację tak aby piłeczka była po tamtej stronie.

 

GRUPA IV:

problem z tworzeniem oddziałów w przedszkolu.

Po zmianie specyfiki podmiotu tzn. wprowadzeniu języka obcego nie chce mi ta modyfikacja pójść do systemu bo w panelu komunikacji cały czas informują mnie że jest problem-brak autoryzacji. Nie mogę wprowadzić oddziałów bo ta opcja jest nieaktywna, a ja dostaje informację  "Prawdopodobnie posiadasz wniosek modyfikacyjny specyfiki dla wybranej szkoły. Najpierw zakończ przetwarzanie wniosku." a ja nigdzie takiego wniosku nie widzę.

 

GRUPA V:

praca z bazą danych - dla mnie porażka, która dyskwalifikuje cały nowy system SIO

Powinna to być typowa architektura klient-server, gdzie nasze komputery są tylko terminalami. Dostęp do bazy z dowolnego komputera po uwierzytelnieniu (przecież tak pracują wszystkie urzędowe systemy). Przy awarii naszego komputera odzyskanie danych trwa bardzo długo.

 

GRUPA VI:

- fatalny interfejs, utrudniający komunikację z systemem, instrukcje zajmuję dużo więcej miejsca niż wprowadzone do bazy dane,

- ciągłe zmiany, przerwy w działaniu,

- brak współpracy z powszechnie wykorzystywanymi w szkołach programami (np. Vulucan'em) ale także nawet z poczciwym Excelem i jakąkolwiek bazą danych czy arkuszem kalkulacyjnym!!!

- brak możliwości szybkiej weryfikacji i poprawy błędu,

- w imię wyolbrzymionego bezpieczeństwa i ochrony danych ograniczono możliwość pracy wielostanowiskowej.

 

GRUPA VII:

1. System ma być w architekturze klient-serwer.

2. System ma być wielodostępny, z uprawnieniami dla wielu użytkowników w danej placówce.

3. System ma mieć możliwość importowania danych (jest format SOU, są integratory do SIO, do Hermesa itp.)

4. System ma pokazywać użytkownikowi błędy korelacji z innymi danymi, tak jak w starym SIO, a nie kazać się domyślać, gdzie jest pomyłka w danych (a można się pomylić niestety).

5. System ma być ergonomiczny. Wiele danych można wprowadzać "jednym ciągiem" na ekranie, a nie wpisywać jakąś daną informację, wyślij, potwierdź, wpisz następną daną, wyślij potwierdź itd).

6. System ma mieć funkcję powielenia danych np. w przypadku ciągu podobnych danych o uczniach lub wysyłania co miesiąc informacji o płacach nauczycieli, a nie zmuszać na ponowne wklepywanie tych samych liczb (przy okazji pytanie: kiedy była ostatnia podwyżka płac nauczycieli?).

7. System winien mieć możliwość wygenerowania JAKIEGOKOLWIEK ZESTAWIENIA - a zbiorcze tabele czyta się łatwiej i szybciej można znaleźć błąd, omyłkę lub po prostu zliczyć liczby itp.

 

GRUPA VIII:

1. Nowe SIO wymaga ciągłego wprowadzania jakiś danych (jedne raz w roku, inne co kwartał lub raz na pół roku, inne na bieżąco), ciągłego pilnowania terminów.

2. Cały czas zastanawia mnie wymóg szczegółowości pewnych danych. Czy naprawdę Ministerstwu jest konieczna wiedza, że w klasie A mam 2 godziny, w klasie B też 2, a w klasie C - 1. Jest to przepisywanie arkusza organizacyjnego, oczywiście bez możliwości importu danych. Podobnie zastanawia mnie np. po co Ministerstwu jest wiedza, że Jaś Kowalski chodzi na zajęcia dodatkowe z matematyki. A jeśli uczeń był 3 razy na zajęciach wyrównawczych to czy mam mu to uwzględnić w wykazie zajęć dodatkowych?

3. Fatalna obsługa programu. Żeby wprowadzić dane trzeba mocno się naklikać. Sortowanie wg alfabetu nie uwzględnia polskich liter. Brak zestawień zbiorowych. Żeby np sprawdzić ilu mam uczniów wprowadzonych, czy jakiegoś nie pominęłam muszę ich sobie ręcznie policzyć.

4. Ponieważ pewne funkcje były uruchamiane stopniowo teraz już nie pamiętam np. co miałam poprawić bo w momencie zauważenia błędu nie było opcji poprawy.

5. Generalnie zrobiono z nas testerów programu, który w momencie opublikowania nie był  i do dania dzisiejszego chyba dalej nie jest ukończony.

6. Brak możliwości zmiany nazwiska czy imienia ucznia już zweryfikowanego, u którego taka zmiana nastąpiła w przypadku decyzji sądu lub zmiany stanu cywilnego

7. W przypadku praktycznej nauki zawodu program nie uwzględnia sytuacji, że w jednym roku uczeń ma zajęcia praktyczne i praktykę - jest tylko jedno okno.

8. Brak szczegółowych instrukcji merytorycznych.

9. Wydaje mi się też, że program pamięta zapis o mieszkaniu ucznia w internacie. Czyli w kolejnym roku szkolnym muszę pamiętać kto w nim wcześniej mieszkał i ewentualnie mu to odznaczył (bo oczywiście nie mam możliwości zbiorczego zestawienia mieszkańców internatu)

10. Długi czas oczekiwania na odpowiedź na zadane pytania. Ja po pół roku otrzymałam np. pytanie czy dalej mam ten problem :)

 

GRUPA IX: przy tworzeniu programu, nie uwzględnili specyfiki szkolnictwa specjalnego.

Pytania brzmią:

1. W jaki sposób przypisać ucznia w panelu „Oddziały szkolne” do Klasy, jeśli uczeń uczęszcza do zespołu edukacyjno-terapeutycznego w szkole podstawowej np. 6a, a ukończył szkołę podstawową (ze względu na wiek np. ma lat 19) i realizuje program klasy gimnazjalnej w oparciu o tę samą podstawę programową co pozostali uczniowie tego zespołu – czyli 6a.

2. W jaki sposób przypisać ucznia w panelu „Oddziały szkolne” do Klasy, jeśli uczeń uczęszcza do zespołu edukacyjno-terapeutycznego w szkole podstawowej np. 4, a realizuje program klasy np. 6 w oparciu o tę samą podstawę programową co pozostali uczniowie tego zespołu – czyli 4. Taka sama sytuacja dotyczy gimnazjum i szkoły przysposabiającej do pracy.

Nowe SIO daje następujące możliwości:

1. Przypisujemy ucznia do Szkoły, ale nie do Oddziału = Klasy – tym samym nie wypełniamy SIO do końca.

2. Przypisujemy ucznia do panelu Oddział i Klasa, ale nie odzwierciedla to stanu faktycznego w organizacji pracy szkoły.

Marek Pleśniar15-05-2015 12:23:44   [#28]

Zespół OSKKO już w MEN. Pozdrawiamy Was ze spotkania w sprawie SIO i naszych postulatów i pytań.

--

 

 

jerzyk15-05-2015 14:29:31   [#29]

Wyglądacie na zadowolonych. Czyżby MEN chciało się wycofać z SIO? ;-) 

AnJa15-05-2015 15:27:33   [#30]

Tak. Uznano, że w związku z tym, że udało się nabyć pewne doświadczenia odstępuje się od SIO 2 zastępując je SIO3.

Będzie chodziło pod DOSem, miało interfejs SIO 1 a pisać się będzie wybierając litery z listy rozwijalnej.

malchow15-05-2015 22:52:45   [#31]

Zadowolone twarze były przed spotkaniem:))

 

SIO będzie.

Mam tylko nadzieje, że po dzisiejszym spotkaniu Autorzy spotkali się z naszą szarą,

szkolną   rzeczywistością i z problemami na które napotykamy wypełniając,

to CUDO, które nijak nam nie pomaga w codziennej pracy.

Bo danych do  kolejnego zestawienia "wyciągnąć się nie da" i od początku musimy się z tym borykać,

bez możliwości skorzystania z danych już wprowadzonych.

O powielaniu nie będę wspominać.

W mojej ocenie: spotkanie merytoryczne, nastawione na zebranie informacji (o których, mam wrażenie

adwersarze pierwszy raz słyszeli).

Czas pokaże czy produktywne, czy tylko (...)?

Jak dla mnie, prawa strona Prezydium, bardziej nastawiona na Wspólny Sukces:)

 

Ale to tylko indywidualne odczucia:)

Stefan Ruta20-05-2015 10:37:24   [#32]

ile milinów kosztowało to nabywanie doświadczenia na SIO 2, ile milionów będzie kosztowało SIO 3 i  kto za to powinien posiedzieć ?

AnJa20-05-2015 10:53:31   [#33]

Ile milionów kosztowałaby odsiadka tych osób?

 

Marek Pleśniar20-05-2015 12:17:32   [#34]

jeżeli nikt niczego nie zmalwersował, nie ukradł, nie zabił nikogo itd, to nie ma tu kwestii "siedzenia"

generalnie OSKKO zajmuje się stroną merytoryczną sprawy

znając losy innych systemów, zapewne w końcu SIO zacznie wyglądać kiedyś po Bożemu - jak stało się z ZUS

Stefan Ruta20-05-2015 12:45:32   [#35]

zgadzam się, ale: pieniądze wydano na program, program przyjęto , zapłacono wykonawcy, program spartaczony                      i mówimy brak winnych

Marek Pleśniar20-05-2015 13:11:37   [#36]

Wybory blisko.

JarTul23-05-2015 17:46:56   [#37]

To tak jakby...
Miała być autostrada, pieniądze z kasy poszły, a jest szutrowa droga... i wszystko OK?
Bez żartów.

Marek Pleśniar24-05-2015 00:56:19   [#38]

duży z Ciebie optymista, jeżeli zauważasz kogoś kto uważa że z SIO jest wszystko ok:-)

--

a poważniej - są dwa wyjścia - napisać nowy system albo naprawiać

pierwsze to jak broń atomowa - użycie jest decyzją polityczną (i chyba tylko wybory ją spowodują), drugie - jak to w Polsce - nie ma takiej rury której nie da się odetkać

No więc co z tym mają zrobić dyrektorzy?

Fanaberiia26-05-2015 07:57:49   [#39]

W tej chwili to siedzimy my :)

Moim skromnym zdaniem powinniśmy  zbojkotować SIO 2 do momentu, aż coś z tym zrobią. Za ten bubel, to w tej chwili   my płacimy czasem, nerwami, energią, która powinna być spożytkowana w inny sposób.

rzewa26-05-2015 08:53:13   [#40]

nawołujesz do łamania prawa??

wypełnianie SIO2 jest obowiązkiem ustawowym i za jego nierealizowanie grożą określone konsekwencje

Fanaberiia26-05-2015 19:42:52   [#41]

moim skromnym zdaniem  "wypełnianie SIO2 jest obowiązkiem ustawowym i za jego nierealizowanie grożą określone konsekwencje" tylko jak je wypełnić, jak się nie da ? To w ten sposób też łamiemy prawo? 

rzewa26-05-2015 19:45:26   [#42]

jak sie nie da, to piszesz meila, do CIE że sie nie da i po sprawie, ale masz obowiązek usiłowac za każdym razem kiedy tego ustawa wymaga dane wpisać i... czytaj od początku :-)

:-(

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]