Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
monitorowanie realizacji podstawy programowej |
gronostaj | 29-01-2015 12:59:30 [#01] |
---|
Jeszcze przed początkiem ferii uczestniczyłam w kilku szkoleniach dotyczących monitorowania nowej podstawy programowej. Mam mieszane uczucia w tym zakresie. Czy możecie się podzielić /szczególnie w zakresie przedmiotów zawodowych/ jak monitorujecie u siebie realizacje podstawy? |
gronostaj | 29-01-2015 22:43:29 [#02] |
---|
Podnoszę :) |
Danusia | 30-01-2015 09:37:41 [#03] |
---|
Nie znam się na szkolnictwie zawodowym, ale mogę powiedzieć, jak to robię z przedmiotów ogólnych.
Opracowałam tabelę z podziałem na 3 lata (dla każdej klasy), lata są podzielone na miesiące nauki.
W poszczególnych wierszach tabeli wpisane są poszczególne treści z podstawy programowej (to robili nauczyciele - trzeba tylko znaleźć podstawę programową do edycji). Nauczyciele raz w miesiącu zaznaczają ("ptaszkiem"/krzyżykiem), że dana treść była realizowana w miesiącu. Pod każdym miesiącem składają podpis, którym oświadczają, że daną treść zrealizowali.
Ponadto na końcu tabeli wypisane są też zalecane warunki i formy realizacji i tu tez zaznaczają, że jakaś forma była realizowana.
Póki co nie znalazłam lepszego sposobu. Nauczyciele są zadowoleni z takiej formy samokontroli, bo nie piszą już sprawozdań, a ponadto mają ogląd, że coś jest realizowane w zbyt małym stopniu lub niezrealizowane w ogóle.
Poza tym cały czas pracują z podstawą programową. |
dorotagm | 30-01-2015 18:25:31 [#04] |
---|
Uważam papierowe tabele za marnotrawstwo czasu i pieniędzy, ale nie mam zielonego pojęcia, jak to zrobić lepiej.
Chociaż widzę jeden plus - zmusiły wszystkich do dokładnego przeczytania podstawy programowej, a także przypominania sobie jej regularnie co pół roku, bo co pół roku rozliczam z tych tabelek.
:) |
Danusia | 30-01-2015 19:38:41 [#05] |
---|
Tabelkę nauczyciel robi tylko raz. Dla klasy prowadzi ją przez 3 lata. Po 3 latach zmienia tylko w kolumnach lata szkolne i prowadzi przez kolejne 3 lata dla innego oddziału. Więc nie jest to takie uciążliwe. Wg mnie trochę lepsze od "kopiuj/wklej" w niektórych sprawozdaniach z realizacji treści pp. Sama też tabelkę wypełniam i przydała mi się kilkakrotnie, bo widziałam (po "ptaszkach"/krzyżykach) bez wertowania całej podstawy, do jakich treści muszę wrócić, które są jeszcze do zrealizowania itd. Moi nauczyciele chwalą sobie te tabelki. Uzupełniają je raz w miesiącu, bo łatwiej wszystko ogarnąć, porównać z planami nauczania, dziennikami (krótszy okres).
Ale każdy ma prawo robić po swojemu :)
Pozdrawiam. |
elnik | 30-01-2015 19:43:10 [#06] |
---|
Proszę podpowiedzieć wzór tabelki
|
dorotagm | 30-01-2015 19:50:26 [#07] |
---|
Hm,
mam po jednej klasie na każdym poziomie - jeden rok to 70 gęsto zapisanych stron. I nie jestem w stanie skontrolować, czy nauczyciele robią rzetelnie, po prostu wierzę, że robią.
Zeszły rok ( klasa IV) + ten rok (klasa IV i V) to już 140 stron. Blee. Komu to potrzebne? Bo mnie jakoś nie.
W młodszych klasach krzyżyki, w starszych - daty. Hm, myślę, że po zmianie przez nauczyciela programu należałoby prowadząc takie tabelki sprawdzić, czy jego program obejmuje całość podstawy. Innego sensu nie widzę. Czyli pociągnąć przez 3 lata (etap edukacyjny), a potem odpuścić, aż do zmiany programu/podręcznika/planu pracy nauczyciela. |
Danusia | 30-01-2015 20:28:42 [#08] |
---|
:)
Moja tabelka zawiera treści z podstawy, dlatego zmiana programu, planu, a już w ogóle - podręcznika - nie ma żadnego znaczenia.
A podstawa programowa jest na etap edukacyjny, to nie bardzo rozumiem, dlaczego stron czy kartek ma przybywać każdego roku. Chyba, że myślimy o czymś innym... |
Danusia | 30-01-2015 20:31:13 [#09] |
---|
elnik
Podaj na priva adres mailowy. |
buwa | 30-01-2015 21:39:11 [#10] |
---|
Danusia, podoba mi się jak monitorujesz pp. Jeśli byłabyś tak miła to poproszę Twoje tabelki na priva :-) |
Andre32 | 30-01-2015 22:48:29 [#11] |
---|
Danusiu ! Jeśli to nie problem to ja również chętnie podpatrzę Twoje dzieło. Pozdrawiam! |
Nieformalna | 30-01-2015 22:59:05 [#12] |
---|
Nie ukrywam, że ja również będę wdzięczna za przesłanie tabel.
Za pozytywne rozpatrzenie mojej prośby z góry uprzejmie dziękuję:).
Pozdrawiam |
izael | 30-01-2015 23:09:02 [#13] |
---|
Danusia, ty to wrzuć do wymiany plików:)
tak będzie najfajniej
:)
|
Ala | 30-01-2015 23:26:10 [#14] |
---|
Danusia, pewnie, że do wymiany najlepiej
bo inaczej wątek będzie kilometrowy a ty nie nadążysz maili wysyłać :) |
AsiaJ | 31-01-2015 01:00:55 [#15] |
---|
do [#03]
a to bardzo fajny pomysł:-)
warto się nim dzielić na pewno |
Danusia | 31-01-2015 09:08:15 [#16] |
---|
Rzeczywiście sporo tych maili od wczorajszego wieczoru ;)
Wstawiłam do "Różności", ale proszę o szersze nierozpowszechnianie.
Zresztą najpierw sami oceńcie, czy jest to coś, co Wam się przyda.
Proszę także o Wasze opinie.
Pozdrawiam. |
gosiaes2 | 01-02-2015 11:38:59 [#17] |
---|
Na szkoleniu we Wrocławiu nt. monitorowania realizacji podstawy programowej pewna bardzo sympatyczna pani dyrektor Agnieszka podzieliła się z uczestnikami szkolenia swoim arkuszem dotyczącym monitorowania. Jest on bardzo podobny do tego, który udostępniła Danusia :)
Arkusz jest także na trzy lata, z wyszczególnionymi treściami z podstawy programowej, tyle że zaznacza się w tabeli numer tematu lekcji, na której te treści były realizowane.
Przykład:
Realizacja treści podstawy programowej w trzyletnim cyklu nauczania
|
Treści nauczania
|
Nr tematu lekcji
Klasa IV
|
Nr tematu lekcji
Klasa V
|
Nr tematu lekcji
Klasa VI
|
1. Opisywanie techniki w bliższym i dalszym otoczeniu. Uczeń:
|
1. opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje;
|
1,5,12
|
|
|
W ten sposób też dokładnie widać , które treści i kiedy były zrealizowane!
Pozdrawiam Agnieszkę;-) |
Danusia | 01-02-2015 12:29:56 [#18] |
---|
Bardzo dobry pomysł. Ułatwia monitorowanie pp dyrektorowi.
Pozdrawiam. |
dorotagm | 01-02-2015 21:57:54 [#19] |
---|
Danusiu, mój arkusz podobny do Twojego, ale wstukanie wszystkich wymagań z pp u i sformatowanie tych tabel zajęło mi sporo czas.
A dlaczego ma przybywać?
Bo jednego roku zakładamy arkusz dla klas IV i ciągniemy go przez 3 lata, a drugiego roku kontynuujemy ten z zeszłego dla klasy V i znowu zakładamy dla IV klasy, itd.
Zaczęłam monitorowanie w zeszłym roku tą metodą i widzę, że na to półrocze mam już okoła140 stron.
A musiałam zmienić dla tegorocznych klas rozpoczynających etap edukacyjny, bo zmieniła się podstawa programowa. Niby zmiany niewielkie, ale są i trzeba było je w arkusze wprowadzić. NP. Zniknęły osiągnięcia po I klasie a pozostałe są zmienione częściowo.
Dalej myślę, że to robota głupiego - zamierzam dokończyć te co są zaczęte i nie polecać zakładania nowych dla klas I i IV w następnym roku szkolnym, chyba, że ktoś zmieni program.
Wrzucam swoje tabele do wymiany - zaoszczędzi to pracy nauczycielom.
Nie odpowiadam za ewentualne błędy, jakie się w arkuszach mogły znaleźć, choć starałam się dokładnie wszystkie wymagania skopiować.
Pozdrawiam. :)
Wzór gdzieś podejrzałam, nie pamiętam gdzie i stworzyłam tabelki - wzór pustej tabeli na końcu. post został zmieniony: 01-02-2015 22:06:47 |
Ala | 01-02-2015 22:36:28 [#20] |
---|
a czy koniecznie trzeba monitorować wszystkie treści z podstawy programowej?
bo w ciągu jednego roku to obawiam się, że dyrektor nie jest w stanie ogarnąć wszystkiego, bo i po co?
moim zdaniem, najlepiej by było na każdy rok zrobić sobie wybiórczy plan i monitorować to co dla szkoły najważniejsze, np. realizację tych treści i nabywanie przez uczniów takich umiejętności, które na sprawdzianie czy egzaminie wyszły najsłabiej
ale najpierw trzeba zrobić analizę wyników egzaminów, analizę wyników nauczania (wewnętrzną) i dopiero planować monitorowanie pp
wtedy to ma sens |
rzewa | 02-02-2015 08:48:40 [#21] |
---|
no... i najlepiej monitorować poprzez sprawdzenie czy uczniowie osiągnęli to, co mieli osiągnąć, a nie to czy n-l poruszał rzecz na lekcji czy nie...
ja swego czasu monitorowałam poprzez osiągnięcia uczniów, czyli... właściwe plany wynikowe (robili je n-le dla siebie, nie musieli ich nikomu przedstawiać -> musieli dyrektorowi przedstawić narzędzia i wyniki pomiaru dydaktycznego przeprowadzonego przez siebie w oddziałach) i stwierdzony na podstawie pomiaru dydaktycznego stan wiedzy i umiejętności uczniów
i dawało to obraz nie tylko tego, że n-le sobie zaplanowali realizację całej pp oraz przeprowadzili zajęcia uwzględniające całą pp, ale pozwalało stwierdzić, że cała pp została (rzeczywiście!!) zrealizowana, co potwierdzały oczywiście wyniki zewnętrznego badania |
gronostaj | 30-05-2015 11:09:13 [#22] |
---|
ostatnio na szkoleniu które prowadził pracownik renomowanej instytucji państwowej :) stwierdził on, że w tych tablelach nie trzeba określać dat realizacji podstawy programowej bo to nie istotne.. nalze okreslic cele oraz nabyte umiejetnosci przez ucznia....czyli to bedzie znów obszerny dokument |
Skimir | 30-05-2015 18:00:01 [#23] |
---|
Monitorowanie realizacji treści z podstawy programowej to jedna sprawa...
Rzecz w tym, że treści to nie wszystko. Pozostaja jeszcze cele ogólne oraz warunki realizacji. Tutaj pojawiają się kłopoty. Weźmy np. fizykę w gimnazjum - jest dosyć precyzyjnie określona minimalna ilość doświadczeń jakie uczeń ma wykonać samodzielnie. Znów realizacja celów ogólnych wymusza pewną organizację pracy i metody... post został zmieniony: 30-05-2015 18:00:40 |
Ewi | 30-05-2015 20:00:26 [#24] |
---|
Danusia, ja też poproszę!!! |
Danusia | 30-05-2015 21:07:42 [#25] |
---|
Mój sposób na monitorowanie zamieściłam w " Różnościach". Pozdrawiam.
post został zmieniony: 30-05-2015 21:08:15 |
drops | 01-06-2015 07:17:40 [#26] |
---|
A co robicie, gdy widzicie że brakuje minimalnej ilości zrealizowanych godzin? U mnie daję zastępstwa (jeśli są), ale jak jeszcze można zadziałać? |
pkarlin | 01-06-2015 09:25:19 [#27] |
---|
Tabelka to jest tylko techniczna strona problemu.
Problemem jest wykonanie niezbędnej ilości godzin w technikach. U mnie klasa trzecia idzie na praktyki na 4 tygodnie lub 6 tygodni - ekonomista. Z 38 tygodni pozostaje już tylko 32. Nauczyciel jest na L-4 kilka dni (może dwa tygodnie) i po sprawie. W czwartej klasie też już nie nadrobię bo naukę kończą po 30 tygodniach nauki. "Pani Minister, jak tu żyć?" |
Stefan Ruta | 01-06-2015 11:35:23 [#28] |
---|
z przerażeniem czytam o realizacji i monitorowaniu realizacji podstawy programowej
u mnie w szkole realizuje się programy nauczania obejmujące m.in. treści zawarte w podstawie programowe
nauczyciele mnie informują czy zrealizują zaplanowany na ten rok program nauczaniaj |
AnJa | 01-06-2015 12:54:15 [#29] |
---|
I co do monitorowania jakościowego- moim zdaniem to wystarczy. Oczywiście, jeśli mają faktyczne programy nauczania, nie controlcefauki.
Ilościówki te w sumie nionitorować nie potrzeba - byleby minima osiągnąć. |
pkarlin | 12-06-2015 21:04:58 [#30] |
---|
podnoszę wątek w górę |
Katka | 13-06-2015 18:52:08 [#31] |
---|
W technikum rzeczywiście trzeba się pilnować, bo tam bardzo mało czasu jest. Jak widzę,że nauczyciel nie zdąży, to daję zastępstwa. Nauczyciele tez sami pilnują ilości godzin, bo je sobie liczą co 2 miesiące. Dla mnie monitorowanie podstawy programowej jest frustrujące z dwóch powodów: Po pierwsze jest to wyraz braku zaufania do nauczyciela - kiedyś nauczyciel wpisywał do dziennika po całym cyklu edukacyjnym"podstawa programowa została zrealizowana" i to załatwiało sprawę. W końcu i tak to weryfikowały egzaminy zewnętrzne, a teraz będą to robić jeszcze dokładniej,bo już nie ma standardów egzaminacyjnych, ale właśnie podstawa programowa. No ale trzeba nauczycielom przypominać ,że z natury jest oszustem, wiec na wszelki wypadek dać mu tabelkę do wypełnieni. Gwoli ścisłości - u mnie w szkole tez ja wprowadziłam i nękam ja siebie i innych. A po drugie: cóż się takiego stanie, jak zabraknie do minimum godzinowego 5 godzin, a podstawa programowa zostanie zrealizowana? |
rzewa | 15-06-2015 12:38:18 [#32] |
---|
jeśli zabraknie choćby jednej godziny, to podstawa programowa NIE zostanie zrealizowana, gdyż minimalna liczba godzin jest warunkiem koniecznym tej realizacji |
olaszyma | 15-06-2015 14:09:31 [#33] |
---|
Coś mi się kojarzy ,że w zeszłym roku wydano komunikat/opinię MEN, zgodnie z którą wymaganie od nauczycieli żeby wypełniali jakąś dodatkową dokumentację, inną niż dokumentacja przebiegu nauczania jest nadużyciem ze strony dyrektora. Pamiętam taki wątek na forum. Chodziło o to że dyrektor "ma se sprawdzić sam" czy nauczyciele realizują pp a nie kazać im wypełniać tabelki. Czy ktoś sobie to przypomina? |
AnJa | 15-06-2015 16:12:39 [#34] |
---|
Moze i byl. Ale dyrektor ma prawo sprawdzac se sam zliczajac z tabelek nauczycielskich;-) |
ola 13 | 15-06-2015 20:44:00 [#35] |
---|
Coś mi się kojarzy ,że w zeszłym roku wydano komunikat/opinię MEN, zgodnie z którą wymaganie od nauczycieli żeby wypełniali jakąś dodatkową dokumentację, inną niż dokumentacja przebiegu nauczania jest nadużyciem ze strony dyrektora.
A to jest nadinterpretacja MENu. Dyrektor jest od tego, żeby tak robotę zorganizować, aby zrobić i się przy tym nie narobić. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|