Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Do matematyków w gimnazjum
strony: [ 1 ]
acha18-04-2004 11:42:37   [#01]

Witajcie.

Mam pytanie odnośnie proporcjonalności odwrotnej. Czy musi być ona realizowana w gimnazjum?

Pozdrawiam.

sialka18-04-2004 13:07:18   [#02]
uważam, że lepiej jest to przerobić. Nie jest to takie trudne dla uczniów, a może pojawić się na egzaminie.
acha18-04-2004 16:01:21   [#03]
Ale czy jest w podstawie programowej? Wydaje mi się, że Matematyka 2001 jej nie uwzględnia.
zgredek18-04-2004 16:12:29   [#04]
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 26 lutego 2002 r.

w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

(Dz. U. Nr 51, poz. 458 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2041)

Załącznik nr 2
GIMNAZJUM





III ETAP EDUKACYJNY



MATEMATYKA



Cele edukacyjne
1. Przygotowywanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego; budowanie modeli matematycznych dla konkretnych sytuacji.

2. Przyswajanie przez uczniów języka matematyki; dostrzeganie oraz formułowanie, rozwiązywanie i dyskutowanie problemów.

3. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej uczniów.



Zadania szkoły
1. Kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi.

2. Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozumienia tekstów sformułowanych w języku matematyki.

3. Rozwijanie umiejętności opisywania w języku matematyki prostych sytuacji.

4. Ułatwianie dostrzegania problemów i badania ich w konkretnych przypadkach przez prowadzenie prostych rozumowań matematycznych.



Treści nauczania
1. Liczby wymierne i działania na nich, przykłady wykorzystania kalkulatora; porównywanie liczb wymiernych; procenty i ich zastosowania praktyczne; potęga o wykładniku całkowitym; własności potęgowania; pierwiastki i ich podstawowe własności.

2. Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych; przykłady liczb niewymiernych.

3. Zapisywanie wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych; wzory skróconego mnożenia.

4. Przykłady funkcji (również nieliczbowych i nieliniowych); odczytywanie własności funkcji z wykresu.

5. Równanie liniowe z jedną niewiadomą, nierówność liniowa z jedną niewiadomą; układ równań liniowych z dwiema niewiadomymi i jego interpretacja geometryczna.

6. Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych (tam, gdzie to możliwe - z użyciem technologii informacyjnej).

7. Proste doświadczenia losowe.

8. Wielokąty, koło i okrąg; symetralna odcinka i dwusieczna kąta; kąt środkowy i kąt wpisany, cechy przystawania trójkątów, okrąg wpisany w trójkąt, okrąg opisany na trójkącie.

9. Przykłady przekształceń geometrycznych.

10. Obwód i pole wielokąta; pole koła i długość okręgu.

11. Twierdzenia o związkach miarowych w figurach; twierdzenie Pitagorasa i jego zastosowania; figury podobne.

12. Prostopadłość i równoległość w przestrzeni; graniastosłupy proste, ostrosłupy i bryły obrotowe (walec, stożek, kula); obliczanie pól powierzchni i objętości wielościanów oraz brył obrotowych.

Osiągnięcia
1. Przeprowadzanie nieskomplikowanych rozumowań matematycznych.

2. Posługiwanie się własnościami liczb i działań oraz własnościami figur przy rozwiązywaniu zadań.

3. Posługiwanie się kalkulatorem przy rozwiązywaniu typowych zadań.

4. Dostrzeganie, wykorzystywanie i interpretowanie zależności funkcyjnych; interpretowanie związków wyrażonych za pomocą wzorów, wykresów, schematów, diagramów, tabel.

5. Prezentowanie z użyciem języka matematyki wyników badania prostych zagadnień
RomanG18-04-2004 16:14:51   [#05]

Na mój niematematyczny gust w podstawie nie ma.

http://www.prawo.vulcan.pl/przegladarka.asp?qdatprz=18-04-2004&qindrodzaj=1&qindid=1765

RomanG18-04-2004 16:15:29   [#06]

Szybsza była

skubana ;-))
zgredek18-04-2004 16:15:47   [#07]
o Roman:-)
zgredek18-04-2004 16:28:53   [#08]

wkleiłam podstawę,

ja tam w niej "widzę" proporcjonalność odwrotną:

4. Przykłady funkcji (również nieliczbowych i nieliniowych); odczytywanie własności funkcji z wykresu.
RomanG18-04-2004 16:59:16   [#09]
W tak specjalistycznym temacie nie będę z Tobą dyskutował ;-)))
zgredek18-04-2004 17:13:47   [#10]
chodzi o to, że niekoniecznie każdy musi to widzieć;-)
Anka L18-04-2004 17:26:01   [#11]

Bożena ;)

a czy każdy gimnazjalista musi?
zgredek18-04-2004 17:34:28   [#12]
myślę, że lepiej z tym pytaniem poradzi sobie Roman;-)
AnJa18-04-2004 18:28:23   [#13]

O!!! I jesze sie wyzłosliwia:-)

Chcesz pogadać w temacie np. Przewodniczący L. a Napoleon?

Albo Napoleon a Hitler?

Albo  Hitler a Mussolini?

Bo dla mnie to z podstawy programowej coś w rodzaju hasła: legitymizacja władzy albo: typy państwa albo: zagrozenia dla demokracji.

A bez złosliwości: jako rodzic chciałbym wiedzieć co ma moje dziecko nauczyć się w gimnazjum - z podstawy za cholerę nie potrafię tego, nawet z historii zrozumieć. Czyli jak sie temat pojaswia, to napiszcie: Waszym zdaniem ma tę odwrotną miec czy nie? Bo przykład funkci to dla mnie także trygonometryczna! Ma byc?

zgredek18-04-2004 18:33:26   [#14]

AnJa

oddzyndzol się!

przecież napisałam dokładnie to co Ty

-------------------

jako nauczyciel matematyki w szkole pogimnazjalnej - chcę, żeby była proporcjonalność odwrotna i funkcje trygono0metryczne w gimnazjum

i widzę, gdzie to można realizować - co wcale nie znaczy, że trzeba!

to samo przypuszczalnie napisze Ci fizyk!

i nauczyciel przedmiotów zawodowych w technikum np.
RomanG18-04-2004 18:38:48   [#15]

Aha

zaczynam kumać, o co Bożence chodziło.

Czyli wg podstawy uczeń tego nie musi jednak. Ale może :-)

AnJa18-04-2004 18:48:12   [#16]

O,o,o!

A ja bym wolał, coby w tym gimnazjum jakiejkolwiek funkcji nauczyli!

Bo wg. moich matematyków nie uczą! Ale moi matermatycy nie uczyli w gimnazjum - nie wiedzą więc, że się nie da! Bo ci z gimnazjum uczą tego, co ci z podstawówki nauczyc powinni, ale nie zdołali - bo ci z gimanazjum nie pracowali w podstawówce i nie wiedzą, że się nie da.

A się nie da, bo JA- rodzic wiem, że moje dziecko to humanista więc po co kretyństwa w postaci matematyki ma sie uczyć, a panie z nauczania początkowego niepokojąco często się z tym moim zdaniem zgadzają.

Tylko, że tak naprawdę to  własciwie  wiem po co jest matematyka, a tatusie, mamusie, panie z np,inne panie, nasze dzieci nie wiedzą.

I wiem, że historii na poziomie maturalnym od zera można sie nauczyc w ciągu semestru, polskiego przy umiejetnosci czytania podobnie, matematyki na poziomie  matury podstawowej w wieku 17 lat się juz nauczyć nie da.

Tylko to chyba nie o to w tym watku chodziło:-)))))

zgredek18-04-2004 18:51:08   [#17]

dlatego pani minister zatwierdza programy nauczania - i w programach nauczania mamy to przedstawione dokładniej

i pewnie są programy, które uwzględniają proporcjonalność odwrotną jak i są takie, które jej nie uwzględniają

od nauczyciela zależy wybór odpowiedniego programu

sam też może napisać

zgredek18-04-2004 18:52:45   [#18]

wiesz co ja bym wolała?

żeby uczniowie przychodzący do klas zawodowych znali tabliczkę mnożenia

zaśmiecamy chyba

AnJa18-04-2004 18:59:02   [#19]
Pewnie troszkę - ale zauważ, że my właściwie na temat, a zdarzało sie i śmiecic całkowicie odlegle:-)
acha18-04-2004 20:34:22   [#20]

Jesteście kochani, że tak żywo zainteresowaliście się moim problemem. Mam słabe dzieci i obawiam się, że troszkę bym im w główkach namieszała z tą proporcjonalnością odwrotną.

Mogę ją przecież zrealizować na kółku matematycznym.

Mogę tak zrobić?? :)))

IwonaD18-04-2004 20:59:15   [#21]

OKE Wrocław

Na próbnym egzaminie pojawiło sie zadanie, w którym --  "Uczeń: sprawdza, czy zależność jest odwrotnie proporcjonalna."   Tutaj link do arkusza egz i kartoteki -- http://www.oke.wroc.pl/egzg2k4.htm
RomanG18-04-2004 21:15:34   [#22]
Zadanie do zaskarżenia.
acha18-04-2004 21:17:37   [#23]

Informacja do zadań 32. i 33.

W pokoju Agnieszki stoi pojemnik z wodą źródlaną. Tuż przy dnie pojemnik ma zamontowany kurek. Agnieszka zauważyła, że czas potrzebny na napełnienie szklanki o pojemności 250 ml zależy od wysokości poziomu wody w pojemniku. Dokonała odpowiednich pomiarów i wyniki zapisała w tabelce:

 

wysokość poziomu wody (cm)

35

30

25

20

15

10

5

czas (s)

4,1

4,5

5

5,5

6,2

8,5

11

 

 

Zadanie 32. (0-2)

Czy czas potrzebny do napełnienia szklanki jest odwrotnie proporcjonalny do wysokości poziomu wody w pojemniku? Odpowiedź uzasadnij.

 

O kurczę, rzeczywiście !!

acha18-04-2004 21:18:27   [#24]
Nie wydaje się wam trudne?
acha18-04-2004 21:21:48   [#25]
Ciekawa jestem co myślicie o całym tym arkuszu???
sialka18-04-2004 21:45:53   [#26]
Realizuję program Matematyka 2001 i przerabiam z całą klasą treści ponadprogramowe. Część klasy powinna znać tylko teorię, a reszta stosować ją w zadaniach. Na próbnym egzaminie uczniowie słabo rozwiązali zadanie z proporcji odwrotnej, ale tylko dlatego gdyż nie powtórzyli materiału i sugerowali się fizyką. Uważam, że w realizacji treści programowych nie ma co się trzymać podstaw, tylko o ile to możliwe przemycać klasie wiadomości ponadprogramowe. Efekt- -kolejne klasy gimnazjum wiejskiego na egzaminach osiągają wyniki powyżej średniej województwa.
acha18-04-2004 22:07:26   [#27]

Ciekawa jestem z jakimi dziećmi masz do czynienia. Ja uczę dwie klasy trzecie - słabe jak diabli. Jedna miała średnią (ze wszystkich przedmiotów)na półrocze 2,8 a druga ok.3. Też pracuję w wiejskiej szkole, ale nasze dzieci nie muszą się uczyć.

Dlaczego?

Dlatego, że wszystkie - nawet te, które ledwo przechodzą z klasy do klasy - są przyjmowane do miejscowego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych do klas licealnych lub technikum. Do większego miasta (czyt. lepszej szkoły) nie pójdą, ponieważ najczęściej nie mają połączeń autobusowych oraz finansów.

I co ja tu mogę?

Na razie jedyną mobilizacją jest ich świadomość, że oceny na koniec roku wystawię po otrzymaniu wyników egzaminu - muszę ich czymś postraszyć.

zgredek18-04-2004 22:24:50   [#28]

dziewczyny

a co jest w informatorach?
sialka18-04-2004 22:40:24   [#29]
Dzieci mam różne jak to na wsi bywa. Średnia klas około 3.  Wśród nich jest grupa dobrych uczniów. Z myślą o nich realizuję program rozszerzony. Pozostała część klasy musi znać teorię (oczywiście nie mówię im, że to są treści ponadprogramowe!). Uczniowie wybierają i dostają się do liceów we Wrocławiu. Część z nich dostaje się do klas matematycznych, a większość z nich uzyskuje w nowej szkole dobre wyniki w nauce. Zresztą dopiero wtedy rodzice i uczniowie mnie doceniają. Często mówią "wredna była, ale czegoś nauczyła". Uważam, że nie należy sugerować się postawą większości uczniów, jeżeli będziesz mniej wymagać oni i tak obniżą loty.
zgredek18-04-2004 22:40:56   [#30]

to znalazłam w informatorze OKE Wrocław

Uczeń

2) posługuje się funkcjami:
a) wskazuje zależności funkcyjne,
b) opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel,
c) analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski,


Wielkości, które obserwujesz, z którymi się spotykasz, często są ze sobą powiązane. Niektóre z tych zależności są funkcjami. Rozumiejąc pojęcie funkcji, musisz rozpoznawać rodzaje zależności funkcyjnych, potrafić opisać funkcję za pomocą wzoru, wykresu, grafu i tabeli. Powinieneś rozpoznawać zależności funkcyjne w sytuacjach życia codziennego.
Mając podany przykład funkcji, potrafisz przedstawić ją w innej postaci, podać jej własności oraz wykorzystać je do rozwiązania problemu.

----------------------------

i tutaj znajduję zależności odwrotnie proporcjonalne
acha18-04-2004 22:41:29   [#31]

Wszystkie zadania lub problemy, które masz do rozwiązania, podane są w postaci tekstów opisujących pewne wielkości dane i szukane oraz związki zachodzące między nimi. Powinieneś analizować informacje zawarte w tekście i przedstawiać je za pomocą liczb, symboli, wyrażeń algebraicznych, równań i nierówności, a także przekształcać wzory.

W celu rozwiązania problemu opisanego równaniem bądź nierównością musisz przekształcać wyrażenia algebraiczne. Powinieneś także umieć opisywać procesy za pomocą równań reakcji chemicznych.

Wielkości, które obserwujesz, z którymi się spotykasz, często są ze sobą powiązane. Niektóre z tych zależności są funkcjami. Rozumiejąc pojęcie funkcji, musisz rozpoznawać rodzaje zależności funkcyjnych, potrafić opisać funkcję za pomocą wzoru, wykresu, grafu i tabeli. Powinieneś rozpoznawać zależności funkcyjne w sytuacjach życia codziennego.

Mając podany przykład funkcji, potrafisz przedstawić ją w innej postaci, podać jej własności oraz wykorzystać je do rozwiązania problemu.

acha18-04-2004 22:42:15   [#32]
Oj przepraszam , powtórzyłam  :)
zgredek18-04-2004 22:43:43   [#33]
aleśmy wkleiły:-)

ale teraz moja odpowiedź na Twoje pytanie brzmi:

tak, należy realizować propocjonalność odwrotną w gimnazjum

pozdrowienia:-)
acha18-04-2004 22:46:07   [#34]

Dziękuję wszystkim.

Pozdrawiam i życzę miłego tygodnia pracy :)

Maryśka219-04-2004 09:19:58   [#35]

Rany! Tylko przez pomyłkę kliknęłam ten temat ;-)

Jakaś chińszczyzna...... propor....co? Odwrotna? A nie może być normalna, tylko byście matematycy wszystko na odwrót? ;-)

Wracam do moich dyktand i pięknej literatury.... :-)))

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]