Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Do matematyków w gimnazjum |
acha | 18-04-2004 11:42:37 [#01] |
---|
Witajcie. Mam pytanie odnośnie proporcjonalności odwrotnej. Czy musi być ona realizowana w gimnazjum? Pozdrawiam. |
sialka | 18-04-2004 13:07:18 [#02] |
---|
uważam, że lepiej jest to przerobić. Nie jest to takie trudne dla uczniów, a może pojawić się na egzaminie. |
acha | 18-04-2004 16:01:21 [#03] |
---|
Ale czy jest w podstawie programowej? Wydaje mi się, że Matematyka 2001 jej nie uwzględnia. |
zgredek | 18-04-2004 16:12:29 [#04] |
---|
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 26 lutego 2002 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
(Dz. U. Nr 51, poz. 458 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2041)
Załącznik nr 2
GIMNAZJUM
III ETAP EDUKACYJNY
MATEMATYKA
Cele edukacyjne
1. Przygotowywanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego; budowanie modeli matematycznych dla konkretnych sytuacji.
2. Przyswajanie przez uczniów języka matematyki; dostrzeganie oraz formułowanie, rozwiązywanie i dyskutowanie problemów.
3. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej uczniów.
Zadania szkoły
1. Kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi.
2. Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozumienia tekstów sformułowanych w języku matematyki.
3. Rozwijanie umiejętności opisywania w języku matematyki prostych sytuacji.
4. Ułatwianie dostrzegania problemów i badania ich w konkretnych przypadkach przez prowadzenie prostych rozumowań matematycznych.
Treści nauczania
1. Liczby wymierne i działania na nich, przykłady wykorzystania kalkulatora; porównywanie liczb wymiernych; procenty i ich zastosowania praktyczne; potęga o wykładniku całkowitym; własności potęgowania; pierwiastki i ich podstawowe własności.
2. Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych; przykłady liczb niewymiernych.
3. Zapisywanie wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych; wzory skróconego mnożenia.
4. Przykłady funkcji (również nieliczbowych i nieliniowych); odczytywanie własności funkcji z wykresu.
5. Równanie liniowe z jedną niewiadomą, nierówność liniowa z jedną niewiadomą; układ równań liniowych z dwiema niewiadomymi i jego interpretacja geometryczna.
6. Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych (tam, gdzie to możliwe - z użyciem technologii informacyjnej).
7. Proste doświadczenia losowe.
8. Wielokąty, koło i okrąg; symetralna odcinka i dwusieczna kąta; kąt środkowy i kąt wpisany, cechy przystawania trójkątów, okrąg wpisany w trójkąt, okrąg opisany na trójkącie.
9. Przykłady przekształceń geometrycznych.
10. Obwód i pole wielokąta; pole koła i długość okręgu.
11. Twierdzenia o związkach miarowych w figurach; twierdzenie Pitagorasa i jego zastosowania; figury podobne.
12. Prostopadłość i równoległość w przestrzeni; graniastosłupy proste, ostrosłupy i bryły obrotowe (walec, stożek, kula); obliczanie pól powierzchni i objętości wielościanów oraz brył obrotowych.
Osiągnięcia
1. Przeprowadzanie nieskomplikowanych rozumowań matematycznych.
2. Posługiwanie się własnościami liczb i działań oraz własnościami figur przy rozwiązywaniu zadań.
3. Posługiwanie się kalkulatorem przy rozwiązywaniu typowych zadań.
4. Dostrzeganie, wykorzystywanie i interpretowanie zależności funkcyjnych; interpretowanie związków wyrażonych za pomocą wzorów, wykresów, schematów, diagramów, tabel.
5. Prezentowanie z użyciem języka matematyki wyników badania prostych zagadnień |
RomanG | 18-04-2004 16:15:29 [#06] |
---|
Szybsza była skubana ;-)) |
zgredek | 18-04-2004 16:15:47 [#07] |
---|
o Roman:-) |
zgredek | 18-04-2004 16:28:53 [#08] |
---|
wkleiłam podstawę, ja tam w niej "widzę" proporcjonalność odwrotną:
4. Przykłady funkcji (również nieliczbowych i nieliniowych); odczytywanie własności funkcji z wykresu. |
RomanG | 18-04-2004 16:59:16 [#09] |
---|
W tak specjalistycznym temacie nie będę z Tobą dyskutował ;-))) |
zgredek | 18-04-2004 17:13:47 [#10] |
---|
chodzi o to, że niekoniecznie każdy musi to widzieć;-) |
Anka L | 18-04-2004 17:26:01 [#11] |
---|
Bożena ;) a czy każdy gimnazjalista musi? |
zgredek | 18-04-2004 17:34:28 [#12] |
---|
myślę, że lepiej z tym pytaniem poradzi sobie Roman;-) |
AnJa | 18-04-2004 18:28:23 [#13] |
---|
O!!! I jesze sie wyzłosliwia:-) Chcesz pogadać w temacie np. Przewodniczący L. a Napoleon? Albo Napoleon a Hitler? Albo Hitler a Mussolini? Bo dla mnie to z podstawy programowej coś w rodzaju hasła: legitymizacja władzy albo: typy państwa albo: zagrozenia dla demokracji. A bez złosliwości: jako rodzic chciałbym wiedzieć co ma moje dziecko nauczyć się w gimnazjum - z podstawy za cholerę nie potrafię tego, nawet z historii zrozumieć. Czyli jak sie temat pojaswia, to napiszcie: Waszym zdaniem ma tę odwrotną miec czy nie? Bo przykład funkci to dla mnie także trygonometryczna! Ma byc? |
zgredek | 18-04-2004 18:33:26 [#14] |
---|
AnJa oddzyndzol się!
przecież napisałam dokładnie to co Ty
-------------------
jako nauczyciel matematyki w szkole pogimnazjalnej - chcę, żeby była proporcjonalność odwrotna i funkcje trygono0metryczne w gimnazjum
i widzę, gdzie to można realizować - co wcale nie znaczy, że trzeba!
to samo przypuszczalnie napisze Ci fizyk!
i nauczyciel przedmiotów zawodowych w technikum np. |
RomanG | 18-04-2004 18:38:48 [#15] |
---|
Aha zaczynam kumać, o co Bożence chodziło. Czyli wg podstawy uczeń tego nie musi jednak. Ale może :-) |
AnJa | 18-04-2004 18:48:12 [#16] |
---|
O,o,o! A ja bym wolał, coby w tym gimnazjum jakiejkolwiek funkcji nauczyli! Bo wg. moich matematyków nie uczą! Ale moi matermatycy nie uczyli w gimnazjum - nie wiedzą więc, że się nie da! Bo ci z gimnazjum uczą tego, co ci z podstawówki nauczyc powinni, ale nie zdołali - bo ci z gimanazjum nie pracowali w podstawówce i nie wiedzą, że się nie da. A się nie da, bo JA- rodzic wiem, że moje dziecko to humanista więc po co kretyństwa w postaci matematyki ma sie uczyć, a panie z nauczania początkowego niepokojąco często się z tym moim zdaniem zgadzają. Tylko, że tak naprawdę to własciwie wiem po co jest matematyka, a tatusie, mamusie, panie z np,inne panie, nasze dzieci nie wiedzą. I wiem, że historii na poziomie maturalnym od zera można sie nauczyc w ciągu semestru, polskiego przy umiejetnosci czytania podobnie, matematyki na poziomie matury podstawowej w wieku 17 lat się juz nauczyć nie da. Tylko to chyba nie o to w tym watku chodziło:-))))) |
zgredek | 18-04-2004 18:51:08 [#17] |
---|
dlatego pani minister zatwierdza programy nauczania - i w programach nauczania mamy to przedstawione dokładniej i pewnie są programy, które uwzględniają proporcjonalność odwrotną jak i są takie, które jej nie uwzględniają od nauczyciela zależy wybór odpowiedniego programu sam też może napisać |
zgredek | 18-04-2004 18:52:45 [#18] |
---|
wiesz co ja bym wolała? żeby uczniowie przychodzący do klas zawodowych znali tabliczkę mnożenia zaśmiecamy chyba |
AnJa | 18-04-2004 18:59:02 [#19] |
---|
Pewnie troszkę - ale zauważ, że my właściwie na temat, a zdarzało sie i śmiecic całkowicie odlegle:-) |
acha | 18-04-2004 20:34:22 [#20] |
---|
Jesteście kochani, że tak żywo zainteresowaliście się moim problemem. Mam słabe dzieci i obawiam się, że troszkę bym im w główkach namieszała z tą proporcjonalnością odwrotną. Mogę ją przecież zrealizować na kółku matematycznym. Mogę tak zrobić?? :))) |
IwonaD | 18-04-2004 20:59:15 [#21] |
---|
OKE Wrocław Na próbnym egzaminie pojawiło sie zadanie, w którym -- "Uczeń: sprawdza, czy zależność jest odwrotnie proporcjonalna." Tutaj link do arkusza egz i kartoteki -- http://www.oke.wroc.pl/egzg2k4.htm |
RomanG | 18-04-2004 21:15:34 [#22] |
---|
Zadanie do zaskarżenia. |
acha | 18-04-2004 21:17:37 [#23] |
---|
Informacja do zadań 32. i 33. W pokoju Agnieszki stoi pojemnik z wodą źródlaną. Tuż przy dnie pojemnik ma zamontowany kurek. Agnieszka zauważyła, że czas potrzebny na napełnienie szklanki o pojemności 250 ml zależy od wysokości poziomu wody w pojemniku. Dokonała odpowiednich pomiarów i wyniki zapisała w tabelce:
wysokość poziomu wody (cm) |
35 |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
5 |
czas (s) |
4,1 |
4,5 |
5 |
5,5 |
6,2 |
8,5 |
11 | Zadanie 32. (0-2) Czy czas potrzebny do napełnienia szklanki jest odwrotnie proporcjonalny do wysokości poziomu wody w pojemniku? Odpowiedź uzasadnij. O kurczę, rzeczywiście !! |
acha | 18-04-2004 21:18:27 [#24] |
---|
Nie wydaje się wam trudne? |
acha | 18-04-2004 21:21:48 [#25] |
---|
Ciekawa jestem co myślicie o całym tym arkuszu??? |
sialka | 18-04-2004 21:45:53 [#26] |
---|
Realizuję program Matematyka 2001 i przerabiam z całą klasą treści ponadprogramowe. Część klasy powinna znać tylko teorię, a reszta stosować ją w zadaniach. Na próbnym egzaminie uczniowie słabo rozwiązali zadanie z proporcji odwrotnej, ale tylko dlatego gdyż nie powtórzyli materiału i sugerowali się fizyką. Uważam, że w realizacji treści programowych nie ma co się trzymać podstaw, tylko o ile to możliwe przemycać klasie wiadomości ponadprogramowe. Efekt- -kolejne klasy gimnazjum wiejskiego na egzaminach osiągają wyniki powyżej średniej województwa. |
acha | 18-04-2004 22:07:26 [#27] |
---|
Ciekawa jestem z jakimi dziećmi masz do czynienia. Ja uczę dwie klasy trzecie - słabe jak diabli. Jedna miała średnią (ze wszystkich przedmiotów)na półrocze 2,8 a druga ok.3. Też pracuję w wiejskiej szkole, ale nasze dzieci nie muszą się uczyć. Dlaczego? Dlatego, że wszystkie - nawet te, które ledwo przechodzą z klasy do klasy - są przyjmowane do miejscowego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych do klas licealnych lub technikum. Do większego miasta (czyt. lepszej szkoły) nie pójdą, ponieważ najczęściej nie mają połączeń autobusowych oraz finansów. I co ja tu mogę? Na razie jedyną mobilizacją jest ich świadomość, że oceny na koniec roku wystawię po otrzymaniu wyników egzaminu - muszę ich czymś postraszyć. |
zgredek | 18-04-2004 22:24:50 [#28] |
---|
dziewczyny a co jest w informatorach? |
sialka | 18-04-2004 22:40:24 [#29] |
---|
Dzieci mam różne jak to na wsi bywa. Średnia klas około 3. Wśród nich jest grupa dobrych uczniów. Z myślą o nich realizuję program rozszerzony. Pozostała część klasy musi znać teorię (oczywiście nie mówię im, że to są treści ponadprogramowe!). Uczniowie wybierają i dostają się do liceów we Wrocławiu. Część z nich dostaje się do klas matematycznych, a większość z nich uzyskuje w nowej szkole dobre wyniki w nauce. Zresztą dopiero wtedy rodzice i uczniowie mnie doceniają. Często mówią "wredna była, ale czegoś nauczyła". Uważam, że nie należy sugerować się postawą większości uczniów, jeżeli będziesz mniej wymagać oni i tak obniżą loty. |
zgredek | 18-04-2004 22:40:56 [#30] |
---|
to znalazłam w informatorze OKE Wrocław Uczeń
2) posługuje się funkcjami:
a) wskazuje zależności funkcyjne,
b) opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel,
c) analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski,
Wielkości, które obserwujesz, z którymi się spotykasz, często są ze sobą powiązane. Niektóre z tych zależności są funkcjami. Rozumiejąc pojęcie funkcji, musisz rozpoznawać rodzaje zależności funkcyjnych, potrafić opisać funkcję za pomocą wzoru, wykresu, grafu i tabeli. Powinieneś rozpoznawać zależności funkcyjne w sytuacjach życia codziennego.
Mając podany przykład funkcji, potrafisz przedstawić ją w innej postaci, podać jej własności oraz wykorzystać je do rozwiązania problemu.
----------------------------
i tutaj znajduję zależności odwrotnie proporcjonalne |
acha | 18-04-2004 22:41:29 [#31] |
---|
Wszystkie zadania lub problemy, które masz do rozwiązania, podane są w postaci tekstów opisujących pewne wielkości dane i szukane oraz związki zachodzące między nimi. Powinieneś analizować informacje zawarte w tekście i przedstawiać je za pomocą liczb, symboli, wyrażeń algebraicznych, równań i nierówności, a także przekształcać wzory. W celu rozwiązania problemu opisanego równaniem bądź nierównością musisz przekształcać wyrażenia algebraiczne. Powinieneś także umieć opisywać procesy za pomocą równań reakcji chemicznych. |
Wielkości, które obserwujesz, z którymi się spotykasz, często są ze sobą powiązane. Niektóre z tych zależności są funkcjami. Rozumiejąc pojęcie funkcji, musisz rozpoznawać rodzaje zależności funkcyjnych, potrafić opisać funkcję za pomocą wzoru, wykresu, grafu i tabeli. Powinieneś rozpoznawać zależności funkcyjne w sytuacjach życia codziennego. Mając podany przykład funkcji, potrafisz przedstawić ją w innej postaci, podać jej własności oraz wykorzystać je do rozwiązania problemu. | |
acha | 18-04-2004 22:42:15 [#32] |
---|
Oj przepraszam , powtórzyłam :) |
zgredek | 18-04-2004 22:43:43 [#33] |
---|
aleśmy wkleiły:-)
ale teraz moja odpowiedź na Twoje pytanie brzmi:
tak, należy realizować propocjonalność odwrotną w gimnazjum
pozdrowienia:-) |
acha | 18-04-2004 22:46:07 [#34] |
---|
Dziękuję wszystkim. Pozdrawiam i życzę miłego tygodnia pracy :) |
Maryśka2 | 19-04-2004 09:19:58 [#35] |
---|
Rany! Tylko przez pomyłkę kliknęłam ten temat ;-) Jakaś chińszczyzna...... propor....co? Odwrotna? A nie może być normalna, tylko byście matematycy wszystko na odwrót? ;-) Wracam do moich dyktand i pięknej literatury.... :-))) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|