Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Urlopy wychowawczy i wypoczynkowy |
|
Konto zapomniane | 16-03-2004 12:37:21 [#01] |
---|
Szanowni Państwo! Zwracam się do Państwa z prośbą o opinię. Moja sytuacja jest następująca: Pracuję w gimnazjum jako nauczyciel. Jestem nauczycielem kontraktowym zatrudnionym na czas określony do 31 sierpnia 2004 r. Po tym czasie umowa zostanie najprawdopodobniej przedłużona. Aktualnie jestem na urlopie macierzyńskim, bowiem w grudniu 2003 urodziłam drugie dziecko. Urlop ten kończy mi się 11 kwietnia br. Ponieważ chciałabym dalej opiekować się dzieckiem w domu, złożyłam, z wymaganym 30 dniowym wyprzedzeniem, podanie o udzielenie mi urlopu wychowawczego w terminie od 12 kwietnia do 30 czerwca (tj. do końca roku szkolnego 2003/04), by po tym skorzystać z urlopu wypoczynkowego (wakacji). I w tym miejscu pojawił się problem. Otóż odmówiono mi takiego terminu i rzekomo na podstawie art. 67a pkt. 3 Karty Nauczyciela (KN) kazano mi go wydłużyć do 31 sierpnia (tj. do dnia poprzedzającego początek nowego roku szkolnego). Nie miałam wyjścia i tak też poprawiłam podanie o urlop wychowawczy. Jednak w dalszym ciągu mam wątpliwości, czy takie postępowanie jest w pełni zgodne z literą prawa. Ani w KN, ani w Kodeksie Pracy (KP), ani w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28.05.1996 r. w sprawie urlopów i zasiłków wychowawczych, nie ma określonego minimalnego okresu na jaki trzeba wziąć urlop wychowawczy, ani tym bardziej ww. przepisy nie opisują sytuacji, w której pracodawca może nakazać pracownikowi wydłużenie urlopu wychowawczego. Jedynie artykuł 67a pkt. 3 KN mówi, że: „Termin zakończenia urlopu wychowawczego powinien przypadać na dzień poprzedzający rozpoczęcie roku szkolnego; w takim przypadku termin udzielonego urlopu ulega odpowiedniemu skróceniu, a na wniosek nauczyciela – odpowiedniemu przedłużeniu”, niejako „zaleca” (użyto słowa – ‘powinien’ a nie np. ‘bezwzględnie musi’) aby urlop wychowawczy kończył się tuż przed nowym rokiem szkolnym. Również z tego ar