Zamieszczamy program Konferencji,
uwzględniający liczne głosy członków OSKKO w sprawie jego ulepszenia.
Zapisy - na stronie Konferencji: www.oskko.edu.pl/konferencjaoskko2012/
Program IX Konferencji OSKKO
I. Polityka oświatowa Blok programowy mający za zadanie wypracowanie stanowisk OSKKO w
najistotniejszych dla oświaty kwestiach. Powodzenie inicjatyw Stowarzyszenia
wskazuje na celowość budowania takich stanowisk. Jednocześnie dostrzegamy
potrzebę korekty tego, co już się udało wdrożyć.
1. Panele robocze - stanowisko OSKKO w sprawie istotnych problemów
oświaty.
· Nadzór pedagogiczny (ewaluacja, kontrola). Wspomaganie
szkół i placówek, doskonalenie kadry. Potrzeba korekty ws. ewaluacji, opinia o kontroli placówek.
Oczekiwania ws. wspomagania placówek.
· Status dyrektora. Środowisko dyrektorskie potrzebuje profesjonalizacji zawodu
dyrektora. Trwa także debata publiczna. Nie możemy zaniedbać uczestnictwa w
zmianach prawa dotyczących dyrektorów. Debata z udziałem twórców raportów ORE i
IBE. Zasady rekrutacji, przygotowania zawodowego kandydatów na stanowiska kierownicze i in.
· Status nauczyciela. Trwają badania IBE nad czasem pracy nauczycieli oczekiwane przez
Zespół MEN ds. zmian w Karcie Nauczyciela. OSKKO pracuje w tym zespole. Debata
nad pożądanymi przez nas zmianami w sprawie awansu zawodowego, czasu pracy,
płac.
2. Spotkanie z Ministrem Edukacji Narodowej, Krystyną Szumilas. Plany resortu oświaty, aktualne zagadnienia. Przedstawienie
wyników pracy Stowarzyszonych nad stanowiskiem w sprawie istotnych problemów
oświaty. Dyskusja.
II. Wychowanie w szkole - nowe wyzwania
1. Co nowego w nowych mediach? Szkoły
Dr Monika Kaczmarek-Śliwińska (Politechnika Koszalińska)
Od około 10 lat rozwój technologiczny oraz zmiany mentalne społeczności
powodują, iż następuje odejście od użytkownika Internetu ukierunkowanego na
jedynie odbiór komunikatów, na rzecz użytkownika aktywnego. Mamy możliwości
techniczne, często również odpowiednią wiedzę, ale czy chcemy z tego korzystać?
Jak zmienił się Internet i jak można zastosować jego instrumenty, aby być
aktywnym użytkownikiem? Jakie są najnowsze kierunki zmian?
2. Nowe media: rozwiązania wychowawcze w erze cyfrowej. Szkoły
Dr Jacek Pyżalski (Instytut Medycyny Pracy w Łodzi) Wyniki badań dotyczące tego jakie obszary wychowawcze powiązane są
z nowymi mediami w środowisku edukacyjnym. Codzienne praktyki w tym zakresie,
np. te związane z zakazami stosowania telefonów komórkowych w szkole.
Inspirujące pomysły na pozytywne wykorzystanie nowych mediów w wychowaniu –
wraz z przykładami zastosowań z Polski i innych krajów. Dyskusja.
3. Niebieska Karta. Szkoły Przedszkola Jolanta
Zmarzlik, redaktor poradnika ORE: " Przemoc w rodzinie wobec dziecka.
Procedury interwencyjne w szkole". 1.08.2010 r. weszła w życie znowelizowana Ustawa o
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Zakłada ona m.in. opracowanie jednolitej
procedury działań interwencyjnych prowadzonych przez szkołę i nakłada na
placówki oświatowe obowiązek stosowania procedury „Niebieskich Kart”.
Obowiązki szkoły związane z uruchamianiem procedur w praktyce. Jak rozpoznać
sytuacje związane z przemocą? Instytucje współpracujące i podział zadań.
4. Ochrona
danych osobowych w placówce oświatowej. Szkoły Przedszkola
EduCentrum. Zagadnienia praktyczne. W związku z wynikami kontroli GIODO,
szkoły i przedszkola zgłaszają potrzebę wyjaśnienia zasad ochrony danych przy
rekrutacji, udostępnianiu danych OP itd. Istotne zmiany prawne w tym zakresie.
Obowiązki dyrektora placówki.
III. Zmiany organizacyjne w szkołach od 1 września 2012 r. związane
z wdrażaniem nowej podstawy programowej.
Szkoły Zmiany w ramowych planach nauczania dla poszczególnych etapów
edukacji, akty prawne powiązane z wdrażanymi zmianami, monitorowanie realizacji
podstawy programowej, przykłady szkolnych planów nauczania, dobre praktyki.
1. Wykład otwierający. Andrzej Jasiński. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Koordynator
merytoryczny projektu "Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu
edukacyjnego".
Filozofia zmiany związanej z wejściem nowej podstawy programowej dla wszystkich typów szkół. Potrzeba
przygotowania nauczycieli, zmiany mentalnej, związanej z pojawieniem się: sześciolatków
w SP oraz dzieci kontynuujących nową podstawę programową w klasach czwartych.
Implikacje pojawienia się tych dzieci za 3 lata w gimnazjach. Przygotowanie
nauczycieli i dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych na edukację uczniów
kształconych w gimnazjach według nowej podstawy programowej.
2. Seminaria:
- Szkoły
podstawowe
Co
oznacza wejście dzieci sześcioletnich do edukacji szkolnej? Jak powinien
zmienić się sposób nauczania, metody pracy w I etapie edukacji? Jak
przygotować nauczycieli II etapu edukacji do pracy z młodszymi dziećmi.
- Szkoły
ponadgimnazjalne ogólnokształcące.
Zmiany
w ramowych planach nauczania. Realizacja podstawy programowej. Szkolne
plany nauczania. Zmiany w prawie. Monitorowanie realizacji podstawy
programowej. Przygotowanie i doskonalenie kadry.
- Szkoły ponadgimnazjalne zawodowe.
Organizacja pracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe od
września 2012. Zmiany w klasyfikacji zawodów w kształceniu zawodowym.
Podstawa programowa. Ramowe plany nauczania. Kwalifikacyjne kursy zawodowe
i egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe.
IV. Wykłady Instytutu Badań Edukacyjnych.
3 października 2011 r. IBE zawarł
umowę o współpracy z OSKKO. Przewiduje ona między innymi wymianę doświadczeń i
dobrych praktyk pomiędzy obiema instytucjami w dziedzinie badań związanych z
zarządzaniem w oświacie oraz promocję i dystrybucję wyników badań.
Stowarzyszenie będzie także wspierało Instytut przy realizacji badań
adresowanych do dyrektorów szkół.
1. Umiejętności złożone
polskich uczniów – diagnoza, normy osiągnięć, narzędzia wsparcia. Szkoły Dr
Joanna Dobkowska, lider Pracowni Języka Polskiego, i Adam Brożek, Pracownia
Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych.
Jak wynika z badania PISA, od 2000 r. polscy uczniowie znacznie poprawili swoje
wyniki w zadaniach typowych, w których nie jest konieczne podjęcie
samodzielnego rozumowania. Tam, gdzie trzeba argumentować, przekonać do swojego
zdania, zinterpretować informację, wyniki polskich uczniów są gorsze. Szkoła samodzielnego myślenia ma wesprzeć
nauczycieli w rozwijaniu u uczniów umiejętności złożonych. Uzyskanie
szczegółowych wyników pozwoli na wypracowanie norm osiągnięć w zakresie
poszczególnych umiejętności oraz przygotowanie wyspecjalizowanych narzędzi
dydaktycznych .
2. Wpływ zróżnicowania socjoekonomicznego na osiągnięcia szkolne
dzieci. Szkoły Piotr
Rycieleski, lider zespołu SUEK (Szkolne Uwarunkowania Efektywności Kształcenia)
Instytutu Badań Edukacyjnych. Czy dzieci z rodzin o niższym statusie
socjoekonomicznym skazane są na gorsze wyniki w testach osiągnięć szkolnych? Rozwarstwienie
społeczne w Polsce oglądane przez pryzmat szkół podstawowych. Czynniki
wpływające na to zróżnicowanie. Dane z badań na próbach ogólnopolskich przeprowadzonych
w ramach badania „Szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia”.
3. "Polska Rama Kwalifikacji w edukacji ogólnej". Szkoły ponadgimnazjalne zawodowe
Dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, Lider Projektu KRK, Instytut Badań
Edukacyjnych. .
Celem projektu realizowanego w Instytucie Badań Edukacyjnych jest opracowanie
między innymi Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), czyli spójnego systemu
opisywania i potwierdzania kwalifikacji, możliwych do uzyskania w ramach
edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej. Oznacza to, że PRK ułatwi
porównywanie kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, różnych miejscach i
formach, umożliwi lepsze dostosowanie systemu kwalifikacji oraz edukacji do
potrzeb rynku pracy, a także ułatwi mobilność na rynku pracy zarówno w wymiarze
krajowym jak i unijnym.
4. Badania IBE nad czasem pracy nauczycieli. Temat włączony do prac panelu budującego stanowisko ws. statusu
nauczyciela.
V. Zagadnienia praktyczne. Jakość kształcenia. Warsztat pracy
nauczyciela. Organizacja pracy.
1.
Praca z danymi w celu poprawy efektów nauczania. Gimnazja Aleksandra Mastalerz/Ewa Kochanowska (PCG) i
reprezentantki szkół. Ewaluacja wewnętrzna prowadzona metodą pracy z danymi –
doświadczenia gimnazjów biorących udział w międzynarodowym projekcie na temat
pracy z danymi w celu poprawy efektów pracy szkół. Kurs wspiera prowadzenie
ewaluacji wewnętrznej wykorzystując do tego dostępne w szkole dane.
2.
Dwuletnie maturalne wskaźniki EWD 2010-2011 - ewaluacyjne wskaźniki
egzaminacyjne. Szkoły ponadgimnazjalne
Ewa Stożek, członek Zespołu EWD, pracownik Wydziału Badań i Analiz OKE w Łodzi.
3.
Umiejętności osobiste nauczyciela. Jak sprzyjać procesowi uczenia się. Przedszkola. Zainteresowani dyrektorzy SP. Małgorzata
Skura, Michał Lisicki, Berdo. Katalog
kluczowych kompetencji nauczyciela. Skuteczna komunikacja. Obserwacja.
Współpraca – współdziałanie. Sztuka prezentacji.
4.
Specjalne potrzeby edukacyjne – aspekty praktyczne. Łukasz Nowak, PCG Polska. Szkoły Elektroniczny obieg dokumentacji w procesie organizowania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych. Nowinka technologiczna
czy konieczność? Jak organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w sposób
efektywny tak, aby nie obciążać nadmiernie nauczycieli obowiązkami
administracyjnymi a jednocześnie zapewnić wysoki poziom kształcenia uczniom ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
5.
Sposoby ewidencjonowania obecności, naliczania opłat za posiłki i pobyt w
przedszkolu. Przedszkola VULCAN Oprogramowanie i sprzęt do ewidencjonowania obecności dzieci, automatycznego naliczania opłat za pobyt
dzieci w przedszkolu i za posiłki.. Jak wygenerować raport dla
dziecka, w którym znajdą się informacje, w jakich godzinach dziecko przebywało
w przedszkolu, jakie posiłki jadło i jaka jest w związku z tym wysokość opłaty.
6. Lider
edukacji coachem. Program rozwoju dla nauczyciela i placówki. Szkoły i przedszkola Marzenna Skoczylas Bajeńska, trener, coach, ewaluator,
pedagog terapeuta.
Metoda rozwoju kompetencji nauczyciela i ulepszania pracy placówki. Cel: wzrost
zaangażowania i motywacji uczniów i nauczycieli, wzmocnienie kultury wzajemnego
uczenia się i współpracy, szybkie korygowanie błędów, ustawiczne doskonalenie
kompetencji.
VI. Walne
Zebranie Członków Stowarzyszenia. Tylko członkowie OSKKO
· Sprawozdanie
Zarządu. Relacja z prac OSKKO w roku 2011.
· Sprawozdanie
Komisji Rewizyjnej. Uchwała o absolutorium dla Zarządu.
· Dyskusja
programowa, stanowisko OSKKO w sprawie podstawowych problemów oświaty. Plan
działań na 2012 r.
Program
Konferencji jest nadal rozwijany. Zastrzegamy możliwość zmian. Aktualny program
dostępny jest na stronie internetowej Konferencji.
Pobierz harmonogram Konferencji w
formacie PDF.
post został zmieniony: 02-02-2012 15:43:46 |