Forum OSKKO - wątek

TEMAT: TV! Na żywo
strony: [ 1 ]
fredi22-01-2004 19:46:48   [#01]

Nie oglądałem od początku.

 

Wałbrzych.

Szkoła postanowiła walczyć z przemocą.

Rodzice bili brawo, wiceminister chwalił, a dziennikarz się czepiał.

Kto oglądał?

Jolanta Szuchta22-01-2004 20:33:28   [#02]

znalazłam w innym wątku

O przemocy w szkołach województwa dolonośląskiego. Gimnazjum w Wałbrzychu, szkoła we Wrocławiu - niestety, nie oglądałam do końca.

Mnie nie bardzo się podobało - uważam, że np. w prezentowanej sprawie z Wałbrzycha szkoła zareagowała OK, ale prowadzący program na siłę szukał sensacji i chciał po kolei udowodnic niekompetencję: szkoły, rodziców, władz miasta i kuratorium.

Konkluzją pierwszej części było podsumowanie p. Kołodziejczyka, o konieczności wielu lat pracy nad odbudowaniem więzi nauczycielsko-uczniowskiej.

grażka22-01-2004 20:37:48   [#03]

Napisałam tu, #10:

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=4362#FBK

migotka22-01-2004 22:43:50   [#04]
"Konkluzją pierwszej części było podsumowanie p. Kołodziejczyka, o konieczności wielu lat pracy nad odbudowaniem więzi nauczycielsko-uczniowskiej."

A na pytanie redaktora na temat rodziny i jej wpływu na dzieci i młodzież p. Kołodziejczyk stweirdził (pewnie coś przekręcam) - "nie mówmy w tej chwili o rodzinie, ale o szkole, przeciez nauczyciele są odpowiedzialni za wychowanie dziecka".

I coś z mojego zebrania z rodzicami:
Cały czas powtarzam rodzicom "rozmawiajcie ze swoimi dziecmi (17, 18 lat)".
A wczoraj jedna z matek zapytała się mnie: "czy mam zrezygnować z pracy? - przecież ja nie mam czasu rozmawiać z córką, mijamy się w drzwiach (matka pracuje na nocną zmianę)"
Uśka22-01-2004 22:53:27   [#05]

Zgodnie z art.1  pkt.2  UoSO " system oświaty zapewnia w szczególności: wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny".

Moim zdaniem należy ciągle o tym przypominać.

Nie możemy sami realizować tego zadania. Rodzina i jeszcze raz rodzina, a my wspomagamy!

RomanG22-01-2004 23:45:56   [#06]

uśka,

zgłoszę zdanie odrębne.

To tylko wyimki z u.s.o.:

Z preambuły:
Nauczanie i wychowanie (nie: wspomaganie wychowania!) - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go (imperatyw!) do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

Art. 6. Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:

1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie (nie: wspomaganie wychowania!) w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
 
Art. 33.
2. W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi podlega w szczególności:
<...>
7) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania (nie: wspomagania wychowania!) i opieki.
3. Nauczyciele, o których mowa w art. 35 ust. 5, wykonujący czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego mają prawo:
1) wstępu do szkół i placówek,
2) wglądu do prowadzonej przez szkołę lub placówkę dokumentacji dotyczącej przebiegu nauczania, wychowania (nie: wspomagania wychowania!) i opieki oraz organizacji pracy,
 
Art. 34. 2. W przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania (nie: wspomagania wychowania!) w szkole lub placówce organ sprawujący nadzór pedagogiczny poleca dyrektorowi szkoły lub placówki opracowanie, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania.[...]

Art. 40. 1. W szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania (nie: wspomagania wychowania!) i opieki.

Bardzo często w ustawie pojawia się zwrot:
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (nie: wspomagania wychowania!) określi, w drodze rozporządzenia...

Cały rodział piąty zatytułowany jest:
Organizacja kształcenia, wychowania (nie: wspomagania wychowania!) i opieki w szkołach i placówkach publicznych

No i jeden z kluczowych przepisów dla oceny pracy nauczyciela:
Art. 4. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych (nie: wspomagających wychowanie!) i opiekuńczych[...]

Wniosek?
System oświaty zapewnia w szczególności wspomaganie roli wychowawczej rodziny, ponieważ szkoła - oprócz rodziców i innych osób odpowiedzialnych często za dziecko - wychowuje.

Uśka23-01-2004 00:10:22   [#07]

Ależ Romanie pozwolisz, że jednak dalej będę stać na stanowisku , że bez rodziny nic nie zrobimy. Uważam, jednak wspomagamy ( co często jest- moim zdaniem - bardzo bliziutko, ale jednak...

Uważam, że nie możemy zwalniać z tego obowiązku ( a może przywileju?) rodziny.

 :)

RomanG23-01-2004 00:24:21   [#08]

Bez rodziny szkoła nie zrobi wiele - tu zgoda. Czy nic? - tu bym polemizował.

Przytaczając fragmenty ustawy, chciałem pokazać, że szkoła ma równorzędny pod względem rangi prawnej jak rodzina, ustawowy tytuł do wychowania.
Rodzina wychowuje w swoim zakresie, szkoła w swoim, mają współpracować, ale na równych prawach (oprócz decyzji zastrzeżonych w ustawie do wyłącznej rodziców kompetencji). Rodzic ma prawo wyboru szkoły, ale gdy już wybierze, jego zdanie nie jest dla nauczyciela wiążącym poleceniem. W pewnych sprawach szkoła ma wtedy głos decydujący, a podstawowym kryterium, jakim ma kierować się nauczyciel nie jest zadowolenie rodzica, nie jest zadowolenie dziecka, lecz dobro tego dziecka.

Uśka23-01-2004 00:30:06   [#09]

OJ, Oj a jak to się ma do teori TQM " zadowolić, a nawet zachwycić klienta "( czyt. ucznia, rodzica ) :)

A tak na marginesie: myślę, że kazdy nauczyciel ( przez duże N zawsze ma przede wszystkim na myśli dobro dziecka.

RomanG23-01-2004 00:38:25   [#10]
Jako ten "klient" nie jestem zwolennikiem tej teorii :-))
Gaba23-01-2004 04:35:11   [#11]

te teorie jakości są straszenie zachodnie dla społeczeństwa 3/4 tradycyjnie zadowolonego (jak minie 200 lat wtedy będziemy się przejmować  tym Czechem od jakości - co go zadowala, a nawet zachwyca)

a podobno to teoria uniwersalna dla wschodu, zachodu, południa... piekarza, szewca, huty i szkoły...

Polska za 99 dni będzie też w UE, czego UE już powinna żałować - hi!

z naszym 3/4 tradycyjnie niezadowolonym społeczeństwem i 4/5 tradycyjnie niezadowolonymi góralami, którzy mają obłożenie z Poroninie po 120%, ale panocku tej zimy - nie było tak jako drzewiej...

Uśka23-01-2004 10:36:30   [#12]

 Ja też Romanie :).

Gaba  :)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]