Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ocenianie ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym
strony: [ 1 ]
Anka K14-01-2004 20:17:58   [#01]
Mam w gimnazjum ucznia, który ma opinię PPP o upośledzeniu w stopniu umiarkowym. W Rozp. MEn z 21 marca 2001 w sprawie klasyfikowania wyczytałam, że uczeń ten powinien mieć ocenę opisową:
"§ 11.4. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
§ 12.4a.  W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena    zachowania jest oceną opisową."
Uczeń ten nie jest uczniem szkoły specjalnej, chodzi to typowej klasy. Nie ma orzeczenia do kształcenia specjalnego, a tylko wspomnianą opinię. Będzie zwolniony z egzaminu gimnazjalnego. Pomóżcie Anka
maeljas14-01-2004 20:24:50   [#02]

są opisowe, ale

w przypadku, gdy uczeń ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - opinia takich delegacji nie daje..........
Anka K14-01-2004 21:10:21   [#03]
Dlaczego? W Rozporządzeniu o ocenianiu nie znalazłam takiego rozgraniczenia. Przeczytałam również rozporządzenie o orzekaniu o potrzebie kształcenia specjalnego i tam również nie ma wzmianki o ocenianiu. A jak ten problem rozwiązywany jest w szkołach specjalnych, jeśli uczeń z uczeń z upośledzeniem umiarkowanym uczy się w klasie dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim?
gosienka14-01-2004 22:13:05   [#04]
Jeżeli idzie programem dla lekko to ma oceny , jeżeli programem dla ZET to opisówkę
gosienka14-01-2004 22:15:01   [#05]
to są właśnie takie życiowe sytuacje , których nie regulują żadne przepisy prawne . Ale w zależności od tego jak dziecko funkconuje zastanawiamy się z rodzicami co jest dla niego korzystniejsze , dające większą szansę na dalszy rozwój
Tera16-01-2004 19:20:07   [#06]

AnkaK:-)

Jeżeli ma opinię o upośledz. w stopniu  umiarkowanym to nauczany wg progr. dla  up.w stopniu umiarkowanym i nie ma tu nic do rzeczy, ze jest w "typowej" klasie.
maeljas16-01-2004 20:14:09   [#07]

 

opinia PPP nie daje uprawnień szkole do wybierania podstaw programowych

są 2 -

1.postawa programowa dla uczniów w normie intelektualnej  i uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim

2. podstawa programowa dla uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym

(  mówi o tym rozp. Menis z 26.02.2002 w sprawie podstawy programowej...)

opinia PPP dotyczy:(rozp. MEN z dn. 15.01.2001)

§ 4.

  1. Poradnia wydaje opinie w sprawach:

1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,

2) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,

3) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,

4) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

5) zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego,

6) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,

7) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,

8) innych, określonych w odrębnych przepisach.

- nie ma tu słowa na temat podstaw programowych

Możemy prowadzić nauczanie uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym w szkole ogólnodostępnej, ale jeżeli nie ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie możemy "nauczać  wg progr. dla  up.w stopniu umiarkowanym" - niestety w takim przypadku obowiązuje ucznia podstawa programowa wymieniona przeze mnie jako 1. - czyli też i obowiązująca ramówka planu nauczania

W podstawie programowej dla  uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym nie przewiduje się tych treści, które obowiązują uczniów w normie intelektualnej  i uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim :

Załącznik nr 6

Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym a)

a) dotyczy także uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących, autystycznych, jednocześnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

b) realizowane w przypadku zorganizowania oddziałów przysposabiających do pracy, w tym w przypadku wydłużenia okresu nauczania, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.

Karolina16-01-2004 20:30:59   [#08]

Maeljas - jak ty to wszystko gładko i prosto ;-)

Mogę porposic o zgodę na publikację tej wypowiedzi na forum SDSI? ;-))))

Albo prosze cie abyś ty to zrobiła - mam nawał pytań i próśb od rodziców ostatnio o wytłumaczenie wielu spraw - a ty tu mi taki piękny i czytelny gotowiec.

Czasem wydaje mi sie, ze wiem - ale wcale nie wiem,...;-)

Co? ;-))

maeljas16-01-2004 20:34:59   [#09]

tak, możesz

Karolino - za chwilkę wrócę - muszę wyjść pies wzywa -
maeljas16-01-2004 21:25:08   [#10]

chciałam tylko dodać, że tak samo jest z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim - dopóki nie ma orzeczenia - a jest tylko opinia - szkoła nie może sama decydować, że taki uczeń będzie prowadzony programem dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim

(jest kilka wpisanych na listę Menisu)

opinia, w której określono niepełnosprawność intelektualną jest podstawą do ubiegania się o kształcenie specjalne - a o tym decyduje zespół orzekający PPP - wydaje orzeczenie

Marta Jankowska16-01-2004 21:40:06   [#11]

Ocenianie ucznia zpośledzeniem w

Moje Drogie śledze Waszą dyskusję,

Maeljas widzę, że siedzisz w temacie, czy mogłabyś podpowiedzieć czy ucznia z upoś. w st. umiarkowanym i z orzeczeniem o potrzebie "kształcenia specjalnego w gimnazjum ogólnodostępnym" należy uczyć wg programu szkoly specjalnej  w oparciu o wyżej zamieszczony  "Ramowy plan..." czy należy napisać dla niego program indywidualny w oparciu o "Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upoś w st. umiarkowanym i znacznym (....), diagnozę pedagogiczna, diagnozę z przychodni PP...
Chodzi do gimnazjum ogólnodostępnego - wiem, że jest oceniany opisowo i nie zdaje egzaminu, ale jak go  uczyć?

Bardzo byłabym wdzięczna.

Mnie się wydaje,że należy napisać program...
Karolina16-01-2004 21:58:10   [#12]

Dziewczyny w innym wątku pytam - ale moze i tu.

Nadal nie weszlo rozporządzenie dotyczące wczesnego wspomagania.

Tam uscislają wiele rzeczy dotyczacych oceniania.

Kurcze, to juz chyba ponad poł roku minęło:-(

Maeljas - dziękuję za zgodę. ;-)

I zapraszam tez czasem na SDSI

Karolina16-01-2004 21:59:04   [#13]

A... nie siedzę tak jak Maeljas..;-) ale też myslę, że należy napisac ;-)

maeljas16-01-2004 21:59:08   [#14]
"Mnie się wydaje,że należy napisać program..." - dobrze Ci się wydaje
Marta Jankowska16-01-2004 22:35:28   [#15]

maeljas i karolina

dziękuję;
musiałam na chwilę odejść, gdyż córka powróciła porozbijana z wyprawy na snowboard...

Jeszcze jedno: nie mogę znaleźć "Rozporządzenia...." o którym pisałam wcześniej  tzn. mam "Podstawę programową..." ale nie wiem gdzie i kiedy się ukazała, a jest to podstawowy dokument.

Jak konstruować karty obserwacji, które są podstawą do oceny opisowej - czy macie jakieś doświadczenia?

Może męczę, ale jest w naszej szkole uczeń z upośledzeniem w st. umiarkowanym i dopiero przecieramy szlak, jak z nim postępować - po raz pierwszy mamy taki przypadek. Właściwie to ja jestem tylko zwykłym nauczycielem, ale nie daje mi ta sprawa spokoju...
maeljas16-01-2004 23:14:00   [#16]

Marto

KO nam pomogło

zajrzyj na stronę www.rewalidacja.prv.pl

karty mamy, ale do podstawówki

RomanG17-01-2004 07:57:28   [#17]

Marta!

Mam nadzieję, że pozbijałaś córkę z powrotem ;-))

Marta Jankowska17-01-2004 11:24:45   [#18]

RomanG

Właśnie wróciłyśmy ż chirurgii - na szczęście nie ma złamamia, nadgarstki tylko mocno stłuczone :-)
Marta Jankowska17-01-2004 11:28:29   [#19]

maeljas

Dziękuję :-)
maeljas17-01-2004 13:48:27   [#20]

Marto

umieściłam podstawę programową w wymianie plików
Marta Jankowska17-01-2004 17:51:49   [#21]

maeljas

Jeszcze raz dziękuję - już pobralam;

mam jeszcze pytanie: gdzie i kiedy ukazała się ww. "Podstawa..."?
maeljas17-01-2004 18:11:10   [#22]
rozporządzenie Menis z dn. 26.02.2002 r - Dz. U. z 2002r Nr 51 poz. 458

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]