opinia PPP nie daje uprawnień szkole do wybierania podstaw programowych są 2 - 1.postawa programowa dla uczniów w normie intelektualnej i uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim 2. podstawa programowa dla uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym ( mówi o tym rozp. Menis z 26.02.2002 w sprawie podstawy programowej...) opinia PPP dotyczy:(rozp. MEN z dn. 15.01.2001) § 4.
- Poradnia wydaje opinie w sprawach:
1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, 2) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie, 3) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej, 4) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, 5) zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego, 6) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, 7) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy, 8) innych, określonych w odrębnych przepisach.
- nie ma tu słowa na temat podstaw programowych Możemy prowadzić nauczanie uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym w szkole ogólnodostępnej, ale jeżeli nie ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie możemy "nauczać wg progr. dla up.w stopniu umiarkowanym" - niestety w takim przypadku obowiązuje ucznia podstawa programowa wymieniona przeze mnie jako 1. - czyli też i obowiązująca ramówka planu nauczania W podstawie programowej dla uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym nie przewiduje się tych treści, które obowiązują uczniów w normie intelektualnej i uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim :
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym a)

a) dotyczy także uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących, autystycznych, jednocześnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, b) realizowane w przypadku zorganizowania oddziałów przysposabiających do pracy, w tym w przypadku wydłużenia okresu nauczania, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez ucznia 24 roku życia. |