Forum OSKKO - wątek

TEMAT: programy
strony: [ 1 ]
gra12-01-2004 22:15:40   [#01]
Chyba mam problem i mam nadzieje,że doświadczeni dyrektorzy pomoga mi go rozwiązać. Mianowicie - czytając rozporzadzenie o warunkach dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, podręczników i innych, kiedy wydawało mi się, że wszystko rozumię natknęłam sie na paragraf 8 ust. 6. Zburzyło to całą moją wiedzę na temat warunków dopuszczania programów. Czy program opracowany samodzielnie przez nauczyciela, posiadający opinię innego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, może zostać wpisany do szkolnego zestawu programów i być realizowanym na równi z ministerialnymi?
Jolanta Szuchta12-01-2004 22:47:44   [#02]

myslę ze tak

6. Program nauczania ogólnego opracowany przez nauczyciela samodzielnie lub z wykorzystaniem programów wpisanych do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1, może zostać wprowadzony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści nauczania, które program obejmuje.

Przeczytałam tak samo jak Ty.Z tym ze u mnie wszkole nie mam takich opracowanych przez nauczycieli programow.

Mam tylko innowacje a te wprowadza sie wg innego rozporzadzenia.

Poczekajmy na wypowiedzi innych,są tu tacy eksperci od prawa,bardzo często pomagaja,za co dziękuję.

Gaba13-01-2004 03:17:00   [#03]

tak, wprowadzasz je do szkolebgo zestawu programów

u mnie np. jest tak:

7/1999 i 7a/2002 - numery dopuszczenia

7

7a

Język niemiecki

DKW-4014- 213/99

Program autorski – J.R.

DER DIE DAS

DEIN DEUTSCH

M. Kozbuska

Fr. Gruca

10/1999 i 10a/2002 - numeru dopuszczenia

10

10a

Fizyka i astronomia

DKW-4014-93/99

Program autorski – A. K.

FIZYKA DLA GMINAZJUM

Maria Rozenbajgier

Japartka13-01-2004 19:41:01   [#04]

programy

Kiedy program jest innowacją, kiedy autorskim? Jak go wpisujemy to jest na to jakaś "procedura"?
Grażyna13-01-2004 20:35:28   [#05]
O innowacji decyduje KO, wg rozporządzenia (zaraz wkleję podstawę prawną). Innowacja zawiera zmiany w zakresie, np. metod, organizacji pracy itp.
Grażyna13-01-2004 20:37:03   [#06]

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 9 kwietnia 2002 r.

w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki

(Dz. U. Nr 56, poz. 506)

obowiązuje od dnia 30 maja 2002 r.

§ 1. 1. Innowacją pedagogiczną, zwaną dalej "innowacją", prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach, zwanych dalej "szkołami", są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły.

2. Eksperymentem pedagogicznym, zwanym dalej "eksperymentem", są działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej.

3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły.

§ 2. 1. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę.

2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.

3. Innowacje lub eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.

4. Rekrutacja do szkół lub oddziałów, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.

5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.

§ 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach.

§ 9. Innowacje i eksperymenty prowadzone w dniu wejścia w życie rozporządzenia należy dostosować do wymogów określonych w rozporządzeniu do dnia 30 września 2002 r.

Grażyna13-01-2004 20:39:42   [#07]

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI

z dnia 7 września 1999 r.

w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne

(Dz. U. Nr 86, poz. 961)

obowiązuje od dnia 22 października 1999 r.

§ 1. 1. Innowacją pedagogiczną, zwaną dalej "innowacją", w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, zwanych dalej "szkołami", są zmodyfikowane rozwiązania organizacyjne bądź metodyczne mające na celu poprawę skuteczności działania szkoły.

2. Eksperymentem pedagogicznym, zwanym dalej "eksperymentem", są działania służące podniesieniu skuteczności działania szkoły, w ramach których tworzy się nowe warunki, organizację zajęć, sposób albo treść nauczania, wychowania lub opieki, a efekty tych działań są poddane procedurze weryfikacyjnej, zgodnej z metodologią nauk pedagogicznych.

3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły, a ponadto nie mogą naruszać:

1) ramowych planów nauczania, w zakresie określonego przez te plany minimalnego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych,
2) zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w zakresie, który ograniczałby uprawnienia ucznia do uzyskania świadectwa lub dyplomu.

§ 2. 1. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę lub jej część, czyli wydział, sekcję, grupę, ciąg klas lub grup.

2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.

3. Innowacje lub eksperymenty wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.

4. Rekrutacja do szkół, w których prowadzona jest innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.

§ 3. Innowacje, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą w szczególności polegać na:

1) modyfikacji rozwiązań organizacyjnych lub metodycznych zachowującej cele kształcenia oraz wiedzę i umiejętności ucznia określone w podstawie programowej,
2) łącznym, czyli blokowym, nauczaniu zajęć edukacyjnych na podstawie jednego programu nauczania,
3) wprowadzeniu do szkolnego planu nauczania zajęć edukacyjnych nie ujętych w ramowych planach nauczania wspomagających kierunek kształcenia artystycznego.

Grażyna13-01-2004 20:42:36   [#08]
innowacje wg okreslonych zasad składa się w KO do 30 marca każdego roku szkolnego-nie pamietam, gdzie są zapisane zasady
Grażyna13-01-2004 20:52:51   [#09]

ale ze mnie gapa, jest o tym w wyżej cytowanym rozporzadzeniu, tylko w innych pargrafach-wycięła fragmenty, które wcześniej zacytowałam, pozostałe brzmią więc:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 9 kwietnia 2002 r.

w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki

§ 4. 1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna.

2. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:

1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
2) opinii rady szkoły,
3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.

3. Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, o której mowa w ust. 2 pkt 3, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.

§ 5. 1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia eksperymentu w szkole podejmuje rada pedagogiczna po zapoznaniu się z celem, założeniami i sposobem realizacji eksperymentu.

2. Uchwała w sprawie wprowadzenia eksperymentu może być podjęta po uzyskaniu:

1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w eksperymencie,
2) opinii rady szkoły,
3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego eksperymentu na jego prowadzenie w szkole.

§ 6. Prowadzenie eksperymentu w szkole wymaga zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. W przypadku eksperymentu dotyczącego kształcenia w danym zawodzie minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zasięga opinii ministra właściwego dla danego zawodu.

§ 7. 1. Dyrektor szkoły, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, występuje do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole, w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie eksperymentu.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) cel, założenia i sposób realizacji eksperymentu,
2) opinię jednostki naukowej, dotyczącą założeń eksperymentu wraz ze zgodą tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu i na dokonanie jego oceny,
3) zgodę rady pedagogicznej oraz opinię rady szkoły,
4) zgodę organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3,
5) w przypadku eksperymentu dotyczącego zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego - także uzasadnienie potrzeby prowadzenia kształcenia w danym zawodzie wraz z pozytywnymi opiniami:
a) wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, wydanej po uzyskaniu opinii odpowiednio wojewódzkiego lub powiatowego urzędu pracy,
b) samorządu gospodarczego lub innej organizacji gospodarczej właściwej dla danego zawodu,
c) jednostki naukowej lub stowarzyszenia zawodowego właściwego dla zawodu, w zakresie merytorycznej zawartości programu nauczania przewidzianego dla danego zawodu.

§ 8. 1. Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ocenę eksperymentu dokonaną przez jednostkę naukową, która sprawuje opiekę nad przebiegiem eksperymentu, a także informuje o niej organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

2. Ocenę, o której mowa w ust. 1, składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją ocenę.

§ 10. Traci moc zarządzenie nr 18 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 czerwca 1993 r. w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki publiczne.

§ 11. (pominięty).

Leszek13-01-2004 21:23:50   [#10]

Zatem nie potrzebna jest zgoda KO na wprowadzenie innowacji, natomiast potrzebna jest uchwała RP:

§ 4. 1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna.

2. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:

1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
2) opinii rady szkoły,
3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.

3. Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, o której mowa w ust. 2 pkt 3, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.

Pozdrawiam

Leszek13-01-2004 21:37:29   [#11]

Program opracowany samodzielnie przez nauczyciela musi spełniać wymogi określone

§ 2 rozporządzenia MENiS dnia 24 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych.
(Dz. U. z 2002r. Nr 69, poz. 635).

Nie musi być innowacją.

Może się stać innowacją po spełnieniu warunków

rozporządzenia cytowanego przez Grażynę.

Zatem Jolanto, nie może być odwrotnej drogi dla programu. Najpierw musi spełnić wymogi dotyczące programu, a potem (jeśli tak chcemy go traktować) wymogi innowacji.

Pozdrawiam

Konto zapomniane13-01-2004 22:09:20   [#12]

Zaproszenie

Ten problem możesz rozwiązać w pokoju 104 ( parter ). Zapraszam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]