Forum OSKKO - wątek

TEMAT: czy nauczycielom należy opracować kodeks etyczny zawodu?
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]
Marek Pleśniar12-12-2010 14:35:59   [#01]

z takim pytaniem zwrócono się do nas ze względu na udział OSKKO w zespole MEN ds prac nad przepisami mającymi regulować status zawodowy nauczyciela (teraz robi to KN)

wprawdzie jest już otwarty specjalny wątek dyskusyjny, http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42288&ux=10&pst=86#pst86

ale uznałem że warto otworzyć na ten temat wątek oddzielny


od razu powiem co myślę: zawsze uważałem, że taki kodeks nie jest ... nie tyle potrzebny, co nie jest możliwy

aby kodeks mógł dotyczyć wszystkich nauczycieli, powinni oni wziąć udział w jego tworzeniu - z bardzo szeroką reprezentacją

opracowanie takiego kodeksu w jakimkolwiek zespole może skończyć się brakiem identyfikowania się ludzi z nim

czyli byłby martwą listą życzeń


kodeks etyczny to coś innego niż przepisy natury administracyjnej, wchodzą tu w grę kwestie światopoglądowe

rozmowa zaczęła się w ogóle tym, że zespołowi przedłożono propozycję Civitas Christiana

stąd cała rozmowa

co więc myślicie? czy Zespół powinien rozważać także tę kwestię - stworzenia kodeksu?
bosia12-12-2010 16:19:00   [#02]

ja jestem przeciwna spisywania zasad etyki w postaci kodeksu

nie dlatego, że musieliby wziąc w tym udział wszyscy nauczyciele (co znaczy wszyscy? co roku przychodzą przecież do zawodu nowi)

ale ogólnie jestem przeciwna spisywaniu pewnych norm, ktore są oczywiste i wynikają ze specyfiki naszego zawodu

 np. w preambule do UoSO są już zasady, którymi powinien się kierować nauczyciel - to wg mnie wystarczy

oprócz tego przestrzeganie zasad etycznych musi wynikać z wewnętrznych przekonań

nie da się przestrzegania zasad etycznych regulować systemem kar czy nagród, a do tego w konsekwencji by to prowadziło

Marek Pleśniar12-12-2010 16:46:03   [#03]

dodam, że wmontowanie kodeksu w system, potem uwarunkowanie nim kar i nagród to oznacza konieczność rozstrzygania czy nauczyciele postepują jak nalezy czy nie

kto miałby to czynić?

bosia12-12-2010 17:14:40   [#04]

Marku, ja właśnie również o tym

potem powstałaby komisja, następna komisja, itp. zgubilibysmy zasady etyczne w papierologii i tym podobnych działaniach

 

annamaria12-12-2010 17:58:41   [#05]
kodeks, komisje , rozstrzyganie ...rzeczywiście wg mnie brnęłyby w biurokrację, ale może warto pomyśleć zwracaniu uwagi na aspekty etyczne np. ogólnopolską konferencją czy wystąpieniami z okazji Dnia Edukacji, przy okazji oceny pracy , rozmowy na stopień awansu, ale bez wątpienia problemy trzeba poruszać.
zapolska12-12-2010 18:42:18   [#06]
Ale konieczność opracowania kodeksu etyki nakłada na nas kontrola zarządcza.To jeden z obszarów.Czyż nie?
dota c12-12-2010 18:56:38   [#07]

Moim zdaniem nie ma żadnych oczywistych norm i w określeniu tego, jak według pracodawcy/prawodawcy (Państwa) powinien postępować (jakimi wartościami powinien się kierować, jaką powinien prezentować postawę) nauczyciel, człowiek, któremu Państwo chce powierzyć wychowanie  młodego pokolenia - po prostu nie widzę w tym nic złego.

Powinno to być jasne: chcesz być nauczycielem - to się wpasuj, inne wartości są dla Ciebie ważne - nie pasujesz do naszej bajki. Dla mnie to jest tak kluczowe, jak wspólne określenie wartości w szkole.

Ponieważ tu nie jest możliwe WSPÓLNE pisanie kodeksu, to pisze go ten, kto zatrudnia i dla kogo pracujesz. Możemy się umówić, że określa minimum, ale określa.


Nie przerażają mnie komisje i nad-komisje. To jest wynaturzenie oczywiste wynaturzenie dla mnie, ale przecież komisje dyscyplinarne dla nauczycieli i tak już istnieją, nieprawdaż?

bosia12-12-2010 19:11:29   [#08]

ależ to wszystko o czym piszesz jest w KN i UoSO

Paula nie ma potrzeby odzielnie tworzyć kodeksu etyki do kontroli zarządczej w szkole, bo mamy zasady etyki okreslone w obu ustawach 

zapolska12-12-2010 19:33:59   [#09]
Nasza gmina jest innego zdania.Mam mieć i już.
Marek Pleśniar12-12-2010 19:38:35   [#10]

bez związków zawodowych czegoś takiego jak kodeks etyki grupy zawodowej bym nie odważył się opracować - chyba że 100% "moich" nauczycieli by tak chciało

macie odważny samorząd;-)

sońka12-12-2010 19:52:37   [#11]

Paula7 ma rację, z ustawy o kontroli zarządczej wynika

Standardy kontroli zarządczej

A. Środowisko wewnętrzne

1. Przestrzeganie wartości etycznych

Osoby zarządzające i pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.

Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.


 stąd płynie konieczność posiadania kodeksu etyki, przynajmniej tak jest na szkoleniach i w dostepnych mi publikacjach

może więc dobrze byłoby opracować jeden wspólny dla szkół kodeks etyki i ewentualnie z możliwością rozszerzenia, wprowadzenia uszczegółowien w danej szkole

choć z drugiej strony powinna wystarczyc UoSO i KN, pytanie tylko, czy kontrolujący to uznają, w co śmiem watpić

jestem po kontroli statutu - w nim miałam zapisy dotyczące projektu edukacyjnego, a szczegółowo rozpisane w procedurze - kontrolująca uznała, że WSZYSTKO ma być w statucie, bo w razie odwołania KO interesuje tylko statut, a nie wewnętrzne procedury 





Marek Pleśniar12-12-2010 19:55:37   [#12]
nie dostrzegam w tym tekście konieczności zbudowania kodeksu etycznego, choć dostrzegam furtkę dla urzędniczej nadgorliwości i.. tworzenia takich dokumentów
sońka12-12-2010 19:56:28   [#13]
no właśnie, ja o tej nadgorliwości
Marek Pleśniar12-12-2010 19:59:39   [#14]

(co nie oznacza zresztą że tworzenie kodeksów etycznych jest złem;-)

OSKKO też ma kodeks swój

dota c12-12-2010 20:08:04   [#15]

Otóż to właśnie.

Jeżeli mamy w KN i UoSO, to może wystarczy wyciągnąć przed nawias. To wzmocni znaczenie i rzuci przed oczy. Według mnie to konieczne (i wcale nie "niestety" - po prostu, sprawy ważne powinny być nazwane) 

sońka12-12-2010 20:13:48   [#16]
może więc wyciągnijmy przed nawias, a wtedy na potrzeby kontroli będzie jak znalazł
post został zmieniony: 12-12-2010 20:14:01
bosia12-12-2010 20:22:15   [#17]

wiem, co wynika z przepisów dotyczących wprowadzania kontroli zarządczej

zacytuję ewę:

Kontrola ta powinna być zorganizowana zgodnie ze standardami ogłoszonymi przez Ministra Finansów w Komunikacie nr 23 z dnia 16 grudnia 2009 roku (Dz.Urz.MF, Nr 15, poz.84). Podkreślić w tym miejscu trzeba, że standardy mają charakter wytycznych i nie stanowią przepisów prawa powszechnego, lecz są to wyłącznie wskazówki ministra finansów dotyczące systemów kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, które mogą być dobrowolnie stosowane w poszczególnych jednostkach.


post został zmieniony: 12-12-2010 20:22:41
sońka12-12-2010 20:24:41   [#18]

wszystko pięknie, póki jakiś kontroler nie wpdanie na pomysł, by skontrolować

jak naKO, o czym było w innym wątku wpadło na pomysł, by monitoring wizyjny mieścił sie w misji szkoły

aza12-12-2010 20:36:37   [#19]

2. Zakres kontroli zarządczej
Ustawodawca ujmuje zakres kontroli zarządczej w sposób szeroki, stanowiąc, iż kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
2) skuteczności i efektywności działania,
3) wiarygodności i sprawozdań,
4) ochrony zasobów,
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji,
7) zarządzania ryzykiem.

jestem ostatnia w  kolejce do tworzenia zbędnych procedur, zapisów, regulaminów.

jednak - jeśli coś ma być przestrzegane i promowane - to trzeba to zebrać w całość , uporządkować, nazwać jakoś...

i to również w stosunku do pracowników obsługi...

dano nam do zrozumienia - że mamy mieć


Marek Pleśniar12-12-2010 22:13:42   [#20]

powiem o tym przepisie tak

jest głupi

po prostu nie jest on mądry

i powinien być uchylony


etyka to nie jest twarda dyscyplina która powinna się zajmowac jakakolwiek kontrola poza np sadami koleżeńskimi

nawet sąd nie jest w stanie takiego czegoś dobrze zbadać

izael12-12-2010 22:17:20   [#21]

mam opór przeciwko tworzeniu czegoś takiego jak kodeks postępowania etycznego dla nauczycieli czy w ogóle dla pracowników

nie wyobrażam sobie, że można dodać coś więcej ponad to, co jest zapisane w uoso, KN i że to będzie dobrze i w każdej sytuacji "chodziło" w mojej szkole

nie da się zbiorem kilku konkretnych zaleceń określić, jak należy się zachowywać, by to dobre było

to musi mieć pewien sposób ogólności ... i ma w ustawach

ma w normach społecznych ogólnie znanych

:)

tak to w tej chwili odczuwam i jeśli stworzę taki twór do kontroli zarządczej, to on nie będzie "mój"



aza12-12-2010 22:21:08   [#22]

mnie rozbawia w tym wszystkim to, że wynika to z przepisów dotyczących finansów....

izael12-12-2010 22:27:29   [#23]

to już nawet nie jak kwiatek do kożucha

to jak kwiatek do zbroi:)

aza12-12-2010 22:29:04   [#24]

kasa  moja droga, kasa.........

kurka wodna - a gdzie tu etyka????

izael12-12-2010 22:35:48   [#25]

może chodzi o to, by upięknić to, co piękne nijak nie jest...

:)


dota c12-12-2010 22:53:43   [#26]

Etykę można ująć w kodeksie

Moralności nie

I jeszcze pytanie, co to są normy społeczne ogólnie znane? Według mnie nie ma czegoś takiego. Utwierdziłam się w tym przekonaniu śledząc od kilku lat choćby to forum.

Marek Pleśniar12-12-2010 23:04:27   [#27]

problem w tym, ze przepisy dotyczace kontroli zarzadczej w kwestii etyki proponuje się jakoś wstecz

w polskim prawie nie istnieje żaden katalog etyczny z wyjątkiem.. licznych odniesień do etyki w Konstytucji RP: http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm

ale jak autorzy przepisu "

Osoby zarządzające i pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.

Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami."


chca to badać, nie mam pojęcia

chcą we gminie powołać jakiś zespół mędrców i duchownych głównych religii czy jak?


jedyne czego można wymagać w sposób zrozumiały dla urzędnika to samo istnienie jakiegoś wykazu (stąd zapewne zalecenia gminnych mędrców, którzy teraz do Was z tym przychodzą) ale już jak zweryfikować realizację tych zapisów - ja nie mam pojęcia


pojmuję więc (choć nie akceptuję) pomysły by zrobić jedno co się po urzędniczemu da - zrobić jakowyś kodeks

zaraz się pojawią takie w wymianie plików, autorzy poradników zaczną je publikować w zeszytach wydawnictw poradniczych a po prasie oświatowej zaczną się pojawiać artykuły "jak pisać kodeksy oraz jak kontrolować ich realizację", ankiety ewaluacyjne ;-) itd

gratuluję oświacie pojawienia się nowego kilograma dokumentacji szkolnej


post został zmieniony: 12-12-2010 23:05:23
aza12-12-2010 23:06:34   [#28]

pal licho ten kodeks..

moją faworytną działką z kontroli zarządczej jest :

identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka i reakcja na ryzyko.......

zastanawiam sie, czy upadek meteorytu uwzględnić jako ryzyko prawdopodobne???


Jacek12-12-2010 23:10:37   [#29]
czemu jako prawdopodobne? kiedyś przcież spadnie statystycznie rzecz biorąc więc wpisuj. Przynajmniej oryginalnie mieć będziesz :-)
aza12-12-2010 23:15:22   [#30]

wiesz Jacku, tylko jak kurka jestem z natury optymistką...

a tu trza siąść i czarnowidzieć.....

a może tak po prostu - po bożemu:

plagi egipskie???

i po kłopocie???

Marek Pleśniar12-12-2010 23:15:40   [#31]

a sio:-) to nieetyczne zmieniać mi temat wątku:-)


żeby było zanbawnie wkleję takie coś;-)


Niektóre systemy etyczne

Chrześcijaństwo

W chrześcijaństwie podstawą etyki jest nauka Jezusa Chrystusa. Etyka chrześcijańska nie jest kazuistyczna (rób to, nie rób tego), ale polega na wzroście w cnotach, nadprzyrodzonych (dzięki łasce, od chwili chrztu) i ludzkich.

Wskazania dla moralności człowieka zawarte są w samej naturze człowieka (tzw. prawo natury), a także – dzięki Objawieniu – w Piśmie Świętym i w Magisterium Kościoła.

Ze Starego Testamentu ponadczasowy charakter ma dekalog. W Nowym Testamencie etyka skupia się na przykazaniu miłości i nauce Ośmiu błogosławieństw. Przede wszystkim jednak przykładem jest integralne życie Chrystusa, doskonałego człowieka.

Islam

Zachowania moralne opisane są w dwóch źródłach islamu: Koranie i tradycji proroka Mahometa (sunna). Oprócz tych dwóch źródeł, istnieją inne. Islam odnosi się z uznaniem do dekalogu żydowsko-chrześcijańskiego.[1][2]

Mahajana

Według buddyzmu mahajany etyka skodyfikowana w postaci nakazów (pięć szkodliwych działań w buddyzmie, dziesięć złych uczynków, ślubowania bodhisattwy) jest swoistą protezą, która jest konieczna ludziom niedostatecznie rozwiniętym duchowo. Jeśli bowiem człowiek posiada rozwinięte współczucie dla innych czujących stworzeń i stara się żyć z nim w zgodzie, to żadne etyczne zasady nie są mu potrzebne – przeciwnie, zasady etyczne w mahajanie są widziane jako uproszczone opisy zachowań rozwiniętego duchowo człowieka.

Echa podobnych koncepcji przewijają się także w myśli filozoficznej Zachodu (nietzscheanizm, humanizm – patrz następny podpunkt) a także w pewnym stopniu w chrześcijaństwie, które uważa, iż człowiek święty jest całkowicie wolny pomimo skrupulatnego przestrzegania zasad moralnych. Nie ma on bowiem pokusy występowania przeciwko tym zasadom, a więc moralność go nie ogranicza, a jest jedynie opisem sposobu jego życia podobnie jak w buddyzmie.

Humanizm

Zgodnie z deklaracją amsterdamską, przyjętą na Światowym Kongresie Humanistycznym 3-6 lipca 2002 w Noordwijkerhout, Holandia [3]: "Humanizm uznaje wartość, godność i autonomię każdej jednostki. Humaniści popierają prawo każdego człowieka do jak największego zakresu wolności, pozostającego jednak w zgodzie z prawami innych. Humaniści mają obowiązek dbania o ludzkość, w tym przyszłe pokolenia. Humaniści uważają moralność za wrodzony element ludzkiej natury oparty na zrozumieniu i trosce o innych, nie potrzebujący zewnętrznego sankcjonowania."

aza12-12-2010 23:20:37   [#32]

a sio.....


Ty Mareczku to możesz traktować to jako zabawną sprawę...

a to mało śmieszne jest.......

bo trza to wyprodukować - 

kupa papieru...

i następny segregator

do postawienia na półce


Marek Pleśniar12-12-2010 23:26:01   [#33]
produkcja segregatorów zmniejsza bezrobocie w kraju
izael12-12-2010 23:26:41   [#34]

Etyka (z gr. ἦθος ethos – "zwyczaj") – dział filozofii, zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne.

Etyki nie należy mylić z moralnością. Moralność to z formalnego punktu widzenia zbiór dyrektyw w formie zdań rozkazujących w rodzaju: "Nie zabijaj", których słuszności nie da się dowieść ani zaprzeczyć, gdyż zdania rozkazujące niczego nie oznajmiają. Celem etyki jest dochodzenie do źródeł powstawania moralności, badanie efektów jakie moralność lub jej brak wywiera na ludzi oraz szukanie podstawowych przesłanek filozoficznych, na podstawie których dałoby się w racjonalny sposób tworzyć zbiory nakazów moralnych. Poglądy etyczne przybierają zwykle formę teorii, na którą składa się zespół pojęć i wynikających z nich twierdzeń, na podstawie których można formułować zbiory nakazów moralnych.
Marek Pleśniar12-12-2010 23:30:52   [#35]

proponuję to dać urzednikom którzy przyjdą;-)

żeby się wgłębili w systemy filozoficzne


post został zmieniony: 12-12-2010 23:31:04
izael12-12-2010 23:32:37   [#36]

no pewnie:)

dlaczego my mamy to robić?

może ich to przytłoczyc nieco

ale to oni chcą kodeksów etycznych

więc do pracy


Marek Pleśniar12-12-2010 23:34:24   [#37]

w ramach strajku włoskiego stwórzmy może 38 tysiącom szkół i placówek cegiełkę - 60-stronicową Księgę opartą o bogatą literaturę

i zestaw ankiet ewaluacyjno-badawczych - czy załoga realizuje zapisy Księgi

izael12-12-2010 23:36:12   [#38]

a jak dostanie szkoła notę E, to co będzie za karę?


aza12-12-2010 23:40:36   [#39]

poguglałam ... kodeksów etyki skolko ugodno...

ale podoba mi sie pomysł księgi...

z takim rysem historycznym...

cuuuuudo...


Marek Pleśniar12-12-2010 23:42:49   [#40]

swoją drogą guglanie daje ciekawe rzeczy:

"ZABURZENIA POLA ODPOWIEDZIALNOŚCI:
1. Odpowiedzialność przesadna – typ człowieka odpowiadającego do „zbawiciel świata” odpowiada temu jednostka chorobowa zwana „nerwica dyrektorską”
2. Odpowiedzialność zawężona – człowiek, który się marnuje, przerzuca część, rozkłada odpowiedzialność na innych"

aza12-12-2010 23:44:29   [#41]

za guglem:

KODEKSY ETYCZNE

KODEKS ETYCZNY – definicja pochodzi z dzieła pt. „Etyka marksizmu i moralność socjalistyczna” – to zwerbalizowane, ujęte w postać dokumentu lub dokumentów zasady moralne danego zawodu.

Definicja prof. Kołakowskiego: kodeks etyczny to zbiór materialnych nakazów etycznych o charakterze zhierarchizowanym, zmierzający do zupełności, precyzujący nakazy bezwarunkowe i ograniczone okolicznościami. „Idea kodeksu zawiera w sobie dążenie do ideału kompletności”.

1.) Kodeksy etyczne pełnią funkcję wychowawczą

2.) Kodeksy etyczne konkretyzują ogólnie tylko zarysowane w przepisach ustrojowych wzory zachowań

3.) Kodeksy etyczne dostarczają laikom czytelnych kryteriów oceny zachowań danej grupy profesjonalistów

4.) Kodeksy etyczne ograniczają korupcję

· Przeciwnicy kodeksów zwracają uwagę, że sfery etycznej nie da się normatyzować, jest ona bowiem czymś płynnym: wymaga konkretnych zachowań w zmiennych okolicznościach

· Kodeksy obniżają poziom wrażliwości etycznej ich adresatów (znoszą potrzebę podejmowania samodzielnych decyzji.

· Ogólne zasady etyczne określane są w aktach o charakterze ustrojowym (ustrojowo-pragmatycznym). Kodeksy tylko powtarzają te reguły bądź w drodze niepotrzebnej kazuistyki starają się dać odpowiedź na wszystkie dylematy moralne. Mogą też traktować o całkiem oczywistych rzeczach – obniżają ogólną ocenę co do poziomu etyki przedstawicieli danej profesji pełniąc funkcję destrukcyjną.

Marek Pleśniar12-12-2010 23:44:50   [#42]

a to - istne cudo - proponuję stosować:

Strefy dystansu interpersonalnego dla określonego typu relacji jest odpowiedni dystans:
- strefa intymna-ok0,5m (zakochani)
- strefa osobista-05m-1,2m (przyjacielska) w zasięgu ręki
- strefa społeczna-1,2m-3,5m (nieznajomi) wobec ludzi świadczących nam usługi, w kontaktach przełożonych i podwładnych
- strefa publiczna-powyżej3,5m mówią głośno, wykłady, ksiądz, komunikacja jednostronna.

Marek Pleśniar12-12-2010 23:47:53   [#43]

zauważmy, że to o dystansie jest bardzo praktyczne i można wprowadzić standardy łatwo mierzone, np metrówką:

"- strefa społeczna-1,2m-3,5m (nieznajomi) wobec ludzi świadczących nam usługi, w kontaktach przełożonych i podwładnych"

aza12-12-2010 23:49:06   [#44]

nic nowego..

było o tym na konferencji w Miętnem, na przedszkolach

zajęcia z autoprezentacji

;)))))

izael12-12-2010 23:49:14   [#45]
nawet sobie mogę linie rożnymi kolorami narysować na podłodze i jednych dopuszczać osobiście a innych publicznie:)))
Marek Pleśniar12-12-2010 23:49:50   [#46]
takie izobary;-)
izael12-12-2010 23:53:12   [#47]

:)))

dobrze nazwane, bo mnie bliskość nadmierna niektórych ciśnienie podnosi 

i mnie to szkodzi

aza12-12-2010 23:54:07   [#48]

o - to jakie śliczne.. może być do wstępniaka w kodeksie:

CO DECYDUJE O TREŚCI KONKRETNEJ ETYKI ZAWODOWEJ?

Podział źródeł kreujących etos poszczególnych zawodów:

· Ze względu na sposób utrwalenia:

- pisane

- niepisane

· Ze względu na moc wiążącą:

- wiążące

- niewiążące

· Ze względu na sposób w jaki formułowane są wzorce etyczne:

- bezpośrednie

- pośrednie

· Ze względu na płaszczyznę regulacji:

- wewnętrzne (wewnętrzna płaszczyzna regulacji)

- zewnętrzne (zewnętrzna płaszczyzna regulacji)

PISANE – utrwalone w publikatorach o charakterze oficjalnym i nieoficjalnym

- publikacje prasowe

- publikacje zawarte w wydawnictwach fachowych

- publikatory o charakterze popularnym

- Internet

- Różnego rodzaju akty normatywne (akty o charakterze ustawowym oraz akty będące zbiorami zasad etycznych)

- Orzeczenia sądów dyscyplinarnych poszczególnych profesji

NIEPISANE –

- tradycja związana z wykonywaniem danej profesji (etos przekazywany z pokolenia na pokolenie)

- moralność ogólnospołeczna (etyczne normy obowiązujące wszystkich członków danego społeczeństwa)

- zewnętrzne warunki wykonywania danego zawodu ( warunki życia społeczeństwa, techniczne warunki wykonywania zawodu)

WIĄŻĄCE – akty o charakterze ustawowym

NIEWIĄŻĄCE –

BEZPOŚREDNIE – normy zawarte w aktach normatywnych

POŚREDNIE – warunki zewnętrzne wpływające na kształtowanie danej profesji

PŁASZCZYZNA WEWNĘTRZNA – reguły etyczne określające model zachowania wewnątrz danej grupy zawodowej

PŁASZCZYZNA ZEWNĘTRZNA – reguły etyczne określające stosunek członków danej profesji do przedmiotu działania

izael12-12-2010 23:56:11   [#49]

nooo:)

jestem pod wrażeniem

rozpatrzenie tylko tego wyżej to już jest zajęcie na długo...

Marek Pleśniar13-12-2010 00:04:04   [#50]

o, mi bardzo pasuje etyka parmenidesa: Parmenides wywnioskował iż byt musi być czymś ograniczony, zamknięty. Najlepszym kształtem dla tego byłaby kula.

i ja po niedzieli a potem po świętach będę zmierzał do tego kształtu

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]