Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
czy nauczycielom należy opracować kodeks etyczny zawodu? |
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 14:35:59 [#01] |
---|
z takim pytaniem zwrócono się do nas ze względu na udział OSKKO w zespole MEN ds prac nad przepisami mającymi regulować status zawodowy nauczyciela (teraz robi to KN)
wprawdzie jest już otwarty specjalny wątek dyskusyjny, http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42288&ux=10&pst=86#pst86
ale uznałem że warto otworzyć na ten temat wątek oddzielny
od razu powiem co myślę: zawsze uważałem, że taki kodeks nie jest ... nie tyle potrzebny, co nie jest możliwy
aby kodeks mógł dotyczyć wszystkich nauczycieli, powinni oni wziąć udział w jego tworzeniu - z bardzo szeroką reprezentacją
opracowanie takiego kodeksu w jakimkolwiek zespole może skończyć się brakiem identyfikowania się ludzi z nim
czyli byłby martwą listą życzeń
kodeks etyczny to coś innego niż przepisy natury administracyjnej, wchodzą tu w grę kwestie światopoglądowe
rozmowa zaczęła się w ogóle tym, że zespołowi przedłożono propozycję Civitas Christiana
stąd cała rozmowa co więc myślicie? czy Zespół powinien rozważać także tę kwestię - stworzenia kodeksu? |
bosia | 12-12-2010 16:19:00 [#02] |
---|
ja jestem przeciwna spisywania zasad etyki w postaci kodeksu
nie dlatego, że musieliby wziąc w tym udział wszyscy nauczyciele (co znaczy wszyscy? co roku przychodzą przecież do zawodu nowi)
ale ogólnie jestem przeciwna spisywaniu pewnych norm, ktore są oczywiste i wynikają ze specyfiki naszego zawodu
np. w preambule do UoSO są już zasady, którymi powinien się kierować nauczyciel - to wg mnie wystarczy
oprócz tego przestrzeganie zasad etycznych musi wynikać z wewnętrznych przekonań
nie da się przestrzegania zasad etycznych regulować systemem kar czy nagród, a do tego w konsekwencji by to prowadziło |
Marek Pleśniar | 12-12-2010 16:46:03 [#03] |
---|
dodam, że wmontowanie kodeksu w system, potem uwarunkowanie nim kar i nagród to oznacza konieczność rozstrzygania czy nauczyciele postepują jak nalezy czy nie
kto miałby to czynić?
|
bosia | 12-12-2010 17:14:40 [#04] |
---|
Marku, ja właśnie również o tym
potem powstałaby komisja, następna komisja, itp. zgubilibysmy zasady etyczne w papierologii i tym podobnych działaniach
|
annamaria | 12-12-2010 17:58:41 [#05] |
---|
kodeks, komisje , rozstrzyganie ...rzeczywiście wg mnie brnęłyby w biurokrację, ale może warto pomyśleć zwracaniu uwagi na aspekty etyczne np. ogólnopolską konferencją czy wystąpieniami z okazji Dnia Edukacji, przy okazji oceny pracy , rozmowy na stopień awansu, ale bez wątpienia problemy trzeba poruszać. |
zapolska | 12-12-2010 18:42:18 [#06] |
---|
Ale konieczność opracowania kodeksu etyki nakłada na nas kontrola zarządcza.To jeden z obszarów.Czyż nie? |
dota c | 12-12-2010 18:56:38 [#07] |
---|
Moim zdaniem nie ma żadnych oczywistych norm i w określeniu tego, jak według pracodawcy/prawodawcy (Państwa) powinien postępować (jakimi wartościami powinien się kierować, jaką powinien prezentować postawę) nauczyciel, człowiek, któremu Państwo chce powierzyć wychowanie młodego pokolenia - po prostu nie widzę w tym nic złego.
Powinno to być jasne: chcesz być nauczycielem - to się wpasuj, inne wartości są dla Ciebie ważne - nie pasujesz do naszej bajki. Dla mnie to jest tak kluczowe, jak wspólne określenie wartości w szkole.
Ponieważ tu nie jest możliwe WSPÓLNE pisanie kodeksu, to pisze go ten, kto zatrudnia i dla kogo pracujesz. Możemy się umówić, że określa minimum, ale określa.
Nie przerażają mnie komisje i nad-komisje. To jest wynaturzenie oczywiste wynaturzenie dla mnie, ale przecież komisje dyscyplinarne dla nauczycieli i tak już istnieją, nieprawdaż?
|
bosia | 12-12-2010 19:11:29 [#08] |
---|
ależ to wszystko o czym piszesz jest w KN i UoSO
Paula nie ma potrzeby odzielnie tworzyć kodeksu etyki do kontroli zarządczej w szkole, bo mamy zasady etyki okreslone w obu ustawach |
zapolska | 12-12-2010 19:33:59 [#09] |
---|
Nasza gmina jest innego zdania.Mam mieć i już. |
Marek Pleśniar | 12-12-2010 19:38:35 [#10] |
---|
bez związków zawodowych czegoś takiego jak kodeks etyki grupy zawodowej bym nie odważył się opracować - chyba że 100% "moich" nauczycieli by tak chciało
macie odważny samorząd;-)
|
sońka | 12-12-2010 19:52:37 [#11] |
---|
Paula7 ma rację, z ustawy o kontroli zarządczej wynika
Standardy kontroli
zarządczej
A. Środowisko
wewnętrzne
1. Przestrzeganie wartości etycznych
Osoby zarządzające i
pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce
i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.
Osoby zarządzające
powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry
przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
stąd płynie konieczność posiadania kodeksu etyki, przynajmniej tak jest na szkoleniach i w dostepnych mi publikacjach
może więc dobrze byłoby opracować jeden wspólny dla szkół kodeks etyki i ewentualnie z możliwością rozszerzenia, wprowadzenia uszczegółowien w danej szkole
choć z drugiej strony powinna wystarczyc UoSO i KN, pytanie tylko, czy kontrolujący to uznają, w co śmiem watpić
jestem po kontroli statutu - w nim miałam zapisy dotyczące projektu edukacyjnego, a szczegółowo rozpisane w procedurze - kontrolująca uznała, że WSZYSTKO ma być w statucie, bo w razie odwołania KO interesuje tylko statut, a nie wewnętrzne procedury
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 19:55:37 [#12] |
---|
nie dostrzegam w tym tekście konieczności zbudowania kodeksu etycznego, choć dostrzegam furtkę dla urzędniczej nadgorliwości i.. tworzenia takich dokumentów |
sońka | 12-12-2010 19:56:28 [#13] |
---|
no właśnie, ja o tej nadgorliwości |
Marek Pleśniar | 12-12-2010 19:59:39 [#14] |
---|
(co nie oznacza zresztą że tworzenie kodeksów etycznych jest złem;-)
OSKKO też ma kodeks swój
|
dota c | 12-12-2010 20:08:04 [#15] |
---|
Otóż to właśnie.
Jeżeli mamy w KN i UoSO, to może wystarczy wyciągnąć przed nawias. To wzmocni znaczenie i rzuci przed oczy. Według mnie to konieczne (i wcale nie "niestety" - po prostu, sprawy ważne powinny być nazwane)
|
sońka | 12-12-2010 20:13:48 [#16] |
---|
może więc wyciągnijmy przed nawias, a wtedy na potrzeby kontroli będzie jak znalazł post został zmieniony: 12-12-2010 20:14:01 |
bosia | 12-12-2010 20:22:15 [#17] |
---|
wiem, co wynika z przepisów dotyczących wprowadzania kontroli zarządczej
zacytuję ewę:
Kontrola ta powinna być zorganizowana zgodnie ze standardami ogłoszonymi przez Ministra Finansów w Komunikacie nr 23 z dnia 16 grudnia 2009 roku (Dz.Urz.MF, Nr 15, poz.84). Podkreślić w tym miejscu trzeba, że standardy mają charakter wytycznych i nie stanowią przepisów prawa powszechnego, lecz są to wyłącznie wskazówki ministra finansów dotyczące systemów kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, które mogą być dobrowolnie stosowane w poszczególnych jednostkach. post został zmieniony: 12-12-2010 20:22:41 |
sońka | 12-12-2010 20:24:41 [#18] |
---|
wszystko pięknie, póki jakiś kontroler nie wpdanie na pomysł, by skontrolować
jak naKO, o czym było w innym wątku wpadło na pomysł, by monitoring wizyjny mieścił sie w misji szkoły
|
aza | 12-12-2010 20:36:37 [#19] |
---|
2. Zakres kontroli zarządczej
Ustawodawca ujmuje zakres kontroli zarządczej w sposób szeroki,
stanowiąc, iż kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów
publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia
realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny
i terminowy. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
2) skuteczności i efektywności działania,
3) wiarygodności i sprawozdań,
4) ochrony zasobów,
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji,
7) zarządzania ryzykiem.
jestem ostatnia w kolejce do tworzenia zbędnych procedur, zapisów, regulaminów.
jednak - jeśli coś ma być przestrzegane i promowane - to trzeba to zebrać w całość , uporządkować, nazwać jakoś...
i to również w stosunku do pracowników obsługi...
dano nam do zrozumienia - że mamy mieć
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 22:13:42 [#20] |
---|
powiem o tym przepisie tak
jest głupi
po prostu nie jest on mądry
i powinien być uchylony
etyka to nie jest twarda dyscyplina która powinna się zajmowac jakakolwiek kontrola poza np sadami koleżeńskimi
nawet sąd nie jest w stanie takiego czegoś dobrze zbadać
|
izael | 12-12-2010 22:17:20 [#21] |
---|
mam opór przeciwko tworzeniu czegoś takiego jak kodeks postępowania etycznego dla nauczycieli czy w ogóle dla pracowników
nie wyobrażam sobie, że można dodać coś więcej ponad to, co jest zapisane w uoso, KN i że to będzie dobrze i w każdej sytuacji "chodziło" w mojej szkole
nie da się zbiorem kilku konkretnych zaleceń określić, jak należy się zachowywać, by to dobre było
to musi mieć pewien sposób ogólności ... i ma w ustawach
ma w normach społecznych ogólnie znanych
:)
tak to w tej chwili odczuwam i jeśli stworzę taki twór do kontroli zarządczej, to on nie będzie "mój"
|
aza | 12-12-2010 22:21:08 [#22] |
---|
mnie rozbawia w tym wszystkim to, że wynika to z przepisów dotyczących finansów....
|
izael | 12-12-2010 22:27:29 [#23] |
---|
to już nawet nie jak kwiatek do kożucha
to jak kwiatek do zbroi:)
|
aza | 12-12-2010 22:29:04 [#24] |
---|
kasa moja droga, kasa.........
kurka wodna - a gdzie tu etyka????
|
izael | 12-12-2010 22:35:48 [#25] |
---|
może chodzi o to, by upięknić to, co piękne nijak nie jest...
:)
|
dota c | 12-12-2010 22:53:43 [#26] |
---|
Etykę można ująć w kodeksie
Moralności nie
I jeszcze pytanie, co to są normy społeczne ogólnie znane? Według mnie nie ma czegoś takiego. Utwierdziłam się w tym przekonaniu śledząc od kilku lat choćby to forum.
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 23:04:27 [#27] |
---|
problem w tym, ze przepisy dotyczace kontroli zarzadczej w kwestii etyki proponuje się jakoś wstecz
w polskim prawie nie istnieje żaden katalog etyczny z wyjątkiem.. licznych odniesień do etyki w Konstytucji RP: http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
ale jak autorzy przepisu "
Osoby zarządzające i
pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce
i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.
Osoby zarządzające
powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry
przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami."
chca to badać, nie mam pojęcia
chcą we gminie powołać jakiś zespół mędrców i duchownych głównych religii czy jak?
jedyne czego można wymagać w sposób zrozumiały dla urzędnika to samo istnienie jakiegoś wykazu (stąd zapewne zalecenia gminnych mędrców, którzy teraz do Was z tym przychodzą) ale już jak zweryfikować realizację tych zapisów - ja nie mam pojęcia
pojmuję więc (choć nie akceptuję) pomysły by zrobić jedno co się po urzędniczemu da - zrobić jakowyś kodeks
zaraz się pojawią takie w wymianie plików, autorzy poradników zaczną je publikować w zeszytach wydawnictw poradniczych a po prasie oświatowej zaczną się pojawiać artykuły "jak pisać kodeksy oraz jak kontrolować ich realizację", ankiety ewaluacyjne ;-) itd
gratuluję oświacie pojawienia się nowego kilograma dokumentacji szkolnej
post został zmieniony: 12-12-2010 23:05:23 |
aza | 12-12-2010 23:06:34 [#28] |
---|
pal licho ten kodeks..
moją faworytną działką z kontroli zarządczej jest :
identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka i reakcja na ryzyko.......
zastanawiam sie, czy upadek meteorytu uwzględnić jako ryzyko prawdopodobne???
|
Jacek | 12-12-2010 23:10:37 [#29] |
---|
czemu jako prawdopodobne? kiedyś przcież spadnie statystycznie rzecz biorąc więc wpisuj. Przynajmniej oryginalnie mieć będziesz :-) |
aza | 12-12-2010 23:15:22 [#30] |
---|
wiesz Jacku, tylko jak kurka jestem z natury optymistką...
a tu trza siąść i czarnowidzieć.....
a może tak po prostu - po bożemu:
plagi egipskie???
i po kłopocie???
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 23:15:40 [#31] |
---|
a sio:-) to nieetyczne zmieniać mi temat wątku:-)
żeby było zanbawnie wkleję takie coś;-)
Niektóre systemy etyczne
Chrześcijaństwo
W chrześcijaństwie podstawą etyki jest nauka Jezusa Chrystusa. Etyka chrześcijańska nie jest kazuistyczna (rób to, nie rób tego), ale polega na wzroście w cnotach, nadprzyrodzonych (dzięki łasce, od chwili chrztu) i ludzkich.
Wskazania dla moralności człowieka zawarte są w samej naturze człowieka (tzw. prawo natury), a także – dzięki Objawieniu – w Piśmie Świętym i w Magisterium Kościoła.
Ze Starego Testamentu ponadczasowy charakter ma dekalog. W Nowym Testamencie etyka skupia się na przykazaniu miłości i nauce Ośmiu błogosławieństw. Przede wszystkim jednak przykładem jest integralne życie Chrystusa, doskonałego człowieka.
Islam
Zachowania moralne opisane są w dwóch źródłach islamu: Koranie i tradycji proroka Mahometa (sunna). Oprócz tych dwóch źródeł, istnieją inne. Islam odnosi się z uznaniem do dekalogu żydowsko-chrześcijańskiego.[1][2]
Mahajana
Według buddyzmu mahajany etyka skodyfikowana w postaci nakazów (pięć szkodliwych działań w buddyzmie, dziesięć złych uczynków, ślubowania bodhisattwy)
jest swoistą protezą, która jest konieczna ludziom niedostatecznie
rozwiniętym duchowo. Jeśli bowiem człowiek posiada rozwinięte
współczucie dla innych czujących stworzeń i stara się żyć z nim w
zgodzie, to żadne etyczne zasady nie są mu potrzebne – przeciwnie,
zasady etyczne w mahajanie są widziane jako uproszczone opisy zachowań
rozwiniętego duchowo człowieka.
Echa podobnych koncepcji przewijają się także w myśli filozoficznej Zachodu (nietzscheanizm, humanizm – patrz następny podpunkt) a także w pewnym stopniu w chrześcijaństwie, które uważa, iż człowiek święty
jest całkowicie wolny pomimo skrupulatnego przestrzegania zasad
moralnych. Nie ma on bowiem pokusy występowania przeciwko tym zasadom, a
więc moralność go nie ogranicza, a jest jedynie opisem sposobu jego
życia podobnie jak w buddyzmie.
Humanizm
Zgodnie z deklaracją amsterdamską, przyjętą na Światowym Kongresie Humanistycznym 3-6 lipca 2002 w Noordwijkerhout, Holandia [3]: "Humanizm
uznaje wartość, godność i autonomię każdej jednostki. Humaniści
popierają prawo każdego człowieka do jak największego zakresu wolności,
pozostającego jednak w zgodzie z prawami innych. Humaniści mają
obowiązek dbania o ludzkość, w tym przyszłe pokolenia. Humaniści uważają
moralność za wrodzony element ludzkiej natury oparty na zrozumieniu i
trosce o innych, nie potrzebujący zewnętrznego sankcjonowania."
|
aza | 12-12-2010 23:20:37 [#32] |
---|
a sio.....
Ty Mareczku to możesz traktować to jako zabawną sprawę...
a to mało śmieszne jest.......
bo trza to wyprodukować -
kupa papieru...
i następny segregator
do postawienia na półce
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 23:26:01 [#33] |
---|
produkcja segregatorów zmniejsza bezrobocie w kraju |
izael | 12-12-2010 23:26:41 [#34] |
---|
Etyka (z gr. ἦθος ethos – "zwyczaj") – dział filozofii,
zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z
których można wyprowadzać zasady moralne. Etyki nie należy mylić z moralnością. Moralność to z formalnego
punktu widzenia zbiór dyrektyw w formie zdań rozkazujących w rodzaju:
"Nie zabijaj", których słuszności nie da się dowieść ani zaprzeczyć,
gdyż zdania rozkazujące niczego nie oznajmiają. Celem etyki jest
dochodzenie do źródeł powstawania moralności, badanie efektów jakie
moralność lub jej brak wywiera na ludzi oraz szukanie podstawowych
przesłanek filozoficznych, na podstawie których dałoby się w racjonalny
sposób tworzyć zbiory nakazów moralnych. Poglądy etyczne przybierają
zwykle formę teorii, na którą składa się zespół pojęć i wynikających z
nich twierdzeń, na podstawie których można formułować zbiory nakazów
moralnych. |
Marek Pleśniar | 12-12-2010 23:30:52 [#35] |
---|
proponuję to dać urzednikom którzy przyjdą;-)
żeby się wgłębili w systemy filozoficzne
post został zmieniony: 12-12-2010 23:31:04 |
izael | 12-12-2010 23:32:37 [#36] |
---|
no pewnie:)
dlaczego my mamy to robić?
może ich to przytłoczyc nieco
ale to oni chcą kodeksów etycznych
więc do pracy
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 23:34:24 [#37] |
---|
w ramach strajku włoskiego stwórzmy może 38 tysiącom szkół i placówek cegiełkę - 60-stronicową Księgę opartą o bogatą literaturę
i zestaw ankiet ewaluacyjno-badawczych - czy załoga realizuje zapisy Księgi
|
izael | 12-12-2010 23:36:12 [#38] |
---|
a jak dostanie szkoła notę E, to co będzie za karę?
|
aza | 12-12-2010 23:40:36 [#39] |
---|
poguglałam ...
kodeksów etyki skolko ugodno...
ale podoba mi sie pomysł księgi...
z takim rysem historycznym...
cuuuuudo...
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 23:42:49 [#40] |
---|
swoją drogą guglanie daje ciekawe rzeczy:
"ZABURZENIA POLA ODPOWIEDZIALNOŚCI:
1. Odpowiedzialność przesadna – typ człowieka odpowiadającego do
„zbawiciel świata” odpowiada temu jednostka chorobowa zwana „nerwica
dyrektorską”
2. Odpowiedzialność zawężona – człowiek, który się marnuje, przerzuca część, rozkłada odpowiedzialność na innych" |
aza | 12-12-2010 23:44:29 [#41] |
---|
za guglem:
KODEKSY
ETYCZNE
KODEKS
ETYCZNY – definicja pochodzi z dzieła pt. „Etyka marksizmu i moralność
socjalistyczna” – to zwerbalizowane, ujęte w postać dokumentu lub dokumentów
zasady moralne danego zawodu.
Definicja
prof. Kołakowskiego: kodeks etyczny to zbiór materialnych nakazów etycznych o
charakterze zhierarchizowanym, zmierzający do zupełności, precyzujący nakazy
bezwarunkowe i ograniczone okolicznościami. „Idea kodeksu zawiera w sobie
dążenie do ideału kompletności”.
1.) Kodeksy etyczne pełnią funkcję
wychowawczą
2.) Kodeksy etyczne konkretyzują ogólnie
tylko zarysowane w przepisach ustrojowych wzory zachowań
3.) Kodeksy etyczne dostarczają laikom
czytelnych kryteriów oceny zachowań danej grupy profesjonalistów
4.) Kodeksy etyczne ograniczają korupcję
· Przeciwnicy kodeksów zwracają uwagę,
że sfery etycznej nie da się normatyzować, jest ona bowiem czymś płynnym:
wymaga konkretnych zachowań w zmiennych okolicznościach
· Kodeksy obniżają poziom wrażliwości
etycznej ich adresatów (znoszą potrzebę podejmowania samodzielnych decyzji.
· Ogólne zasady etyczne określane są w
aktach o charakterze ustrojowym (ustrojowo-pragmatycznym). Kodeksy tylko
powtarzają te reguły bądź w drodze niepotrzebnej kazuistyki starają się dać
odpowiedź na wszystkie dylematy moralne. Mogą też traktować o całkiem
oczywistych rzeczach – obniżają ogólną ocenę co do poziomu etyki
przedstawicieli danej profesji pełniąc funkcję destrukcyjną. |
Marek Pleśniar | 12-12-2010 23:44:50 [#42] |
---|
a to - istne cudo - proponuję stosować:
Strefy dystansu interpersonalnego dla określonego typu relacji jest odpowiedni dystans:
- strefa intymna-ok0,5m (zakochani)
- strefa osobista-05m-1,2m (przyjacielska) w zasięgu ręki
- strefa społeczna-1,2m-3,5m (nieznajomi) wobec ludzi świadczących nam usługi, w kontaktach przełożonych i podwładnych
- strefa publiczna-powyżej3,5m mówią głośno, wykłady, ksiądz, komunikacja jednostronna.
|
Marek Pleśniar | 12-12-2010 23:47:53 [#43] |
---|
zauważmy, że to o dystansie jest bardzo praktyczne i można wprowadzić standardy łatwo mierzone, np metrówką:
"- strefa społeczna-1,2m-3,5m (nieznajomi) wobec ludzi świadczących nam usługi, w kontaktach przełożonych i podwładnych" |
aza | 12-12-2010 23:49:06 [#44] |
---|
nic nowego..
było o tym na konferencji w Miętnem, na przedszkolach
zajęcia z autoprezentacji
;)))))
|
izael | 12-12-2010 23:49:14 [#45] |
---|
nawet sobie mogę linie rożnymi kolorami narysować na podłodze i jednych dopuszczać osobiście a innych publicznie:))) |
izael | 12-12-2010 23:53:12 [#47] |
---|
:)))
dobrze nazwane, bo mnie bliskość nadmierna niektórych ciśnienie podnosi
i mnie to szkodzi
|
aza | 12-12-2010 23:54:07 [#48] |
---|
o - to jakie śliczne..
może być do wstępniaka w kodeksie:
CO
DECYDUJE O TREŚCI KONKRETNEJ ETYKI ZAWODOWEJ?
Podział
źródeł kreujących etos poszczególnych zawodów:
· Ze względu na sposób utrwalenia:
- pisane
- niepisane
· Ze względu na moc wiążącą:
- wiążące
- niewiążące
· Ze względu na sposób w jaki
formułowane są wzorce etyczne:
- bezpośrednie
- pośrednie
· Ze względu na płaszczyznę regulacji:
- wewnętrzne
(wewnętrzna płaszczyzna regulacji)
- zewnętrzne
(zewnętrzna płaszczyzna regulacji)
PISANE
– utrwalone w publikatorach o charakterze oficjalnym i nieoficjalnym
- publikacje
prasowe
- publikacje
zawarte w wydawnictwach fachowych
- publikatory
o charakterze popularnym
- Internet
- Różnego
rodzaju akty normatywne (akty o charakterze ustawowym oraz akty będące zbiorami
zasad etycznych)
- Orzeczenia
sądów dyscyplinarnych poszczególnych profesji
NIEPISANE
–
- tradycja
związana z wykonywaniem danej profesji (etos przekazywany z
pokolenia na pokolenie)
- moralność
ogólnospołeczna (etyczne normy obowiązujące wszystkich członków danego
społeczeństwa)
- zewnętrzne
warunki wykonywania danego zawodu ( warunki życia społeczeństwa, techniczne
warunki wykonywania zawodu)
WIĄŻĄCE
– akty o charakterze ustawowym
NIEWIĄŻĄCE
–
BEZPOŚREDNIE
– normy zawarte w aktach normatywnych
POŚREDNIE
– warunki zewnętrzne wpływające na kształtowanie danej profesji
PŁASZCZYZNA
WEWNĘTRZNA – reguły etyczne określające model zachowania wewnątrz danej grupy
zawodowej
PŁASZCZYZNA
ZEWNĘTRZNA – reguły etyczne określające stosunek członków danej profesji do
przedmiotu działania |
izael | 12-12-2010 23:56:11 [#49] |
---|
nooo:)
jestem pod wrażeniem
rozpatrzenie tylko tego wyżej to już jest zajęcie na długo...
|
Marek Pleśniar | 13-12-2010 00:04:04 [#50] |
---|
o, mi bardzo pasuje etyka parmenidesa: Parmenides wywnioskował iż byt musi być czymś ograniczony, zamknięty. Najlepszym kształtem dla tego byłaby kula.
i ja po niedzieli a potem po świętach będę zmierzał do tego kształtu
|
|