Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultujemy Rozporz. - rodzaje placówek i zasady pobytu dzieci
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar04-01-2004 01:11:02   [#01]

 W witrynie OSKKO zamieszczam Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach

  

 strona

tekst projektu

uzasadnienie

 

proszę o udział w konsultacji

Marek Pleśniar04-01-2004 11:00:43   [#02]

i tu pokrzyczę

czy są wśród nas dyrektorzy i nauczyciele:

a) placówek oświatowe - wychowawczych:

1) placówki wychowania pozaszkolnego;

2) szkolne schroniska młodzieżowe.

b) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych dla dzieci i młodzieży, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania,

c) ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego oraz spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,

hm?

Karolina04-01-2004 12:45:40   [#03]

Marek - nie krzycz;-)

Ja nie jestem, żadną z tych wymienionych ale postudiuję to rozporzdzenie - obiecuje - choć chciałabym tu podyskutować z tymi, którzy już podobne ośrodki prowadzą - jestem ciekawa jak jest teraz a jakie mają być zmiany. Mogę na to spojrzeć własnym okiem tylko;-)

Maelka04-01-2004 13:23:29   [#04]

Pewnie są...

ale o 1:11 czasami sypiają...

Teraz mogą poczytać...

;-)

gosienka04-01-2004 14:34:13   [#05]

§ 37. W przypadku, gdy specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy dysponuje wolnymi miejscami, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego wychowanka, oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, za zgodą organu prowadzącego, dyrektor ośrodka może przyjąć dziecko, na określone zajęcia. - nie bardzo rozumiem co to znaczy na określone zajęcia . Przecież przyjmuję do Ośrodka i w związku z tym na wszystkie zajęcia / oczywiście specjalistyczne w zależności od wskazań /

mazdan07-01-2004 10:19:30   [#06]

klika uwag dotyczących SOSW dla upośledzonych umysłowo

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1)

z dnia............................................2003 r.

w sprawie ramowych statutów placówek publicznych

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, póz. 329 z późn. zm2) zarządza się, co następuje:

 

§ l. Określa się ramowy statut:

 

§ 37. W przypadku, gdy specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy dysponuje wolnymi miejscami, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego wychowanka, oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, za zgodą organu prowadzącego, dyrektor ośrodka może przyjąć dziecko, na określone zajęcia.

 

Trzeba to dokładniej sprecyzować zasady uczestniczenia w takich zajęciach (np. doprowadzanie dzieci, bhp, odpowiedzialności cywilnej),  zasady oceniania, a być może także dodatkowego wynagradzania nauczycieli 

 

§ 40. l. W specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, do każdej grupy wychowawczej w internacie, w skład której wchodzą uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem oraz uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, uczęszczający do klas I-IV szkoły podstawowej specjalnej, zatrudnia się pomoc wychowawcy.

 

W uzasadnionych  przypadkach, np. gdy dzieci są mało sprawnie manualnie, ruchowo lub są słabo uspołecznione  - pomoc nauczyciela powinno zatrudniać się także w klasach V-VI,  a nawet w gimnazjum ( w tej chwili przepisy dopuszczają taką możliwość w oddziałach szkolnych)

 

2. Dla zapewnienia opieki wychowawczej w porze nocnej w specjalnym ośrodku szkolno - wychowawczym zatrudnia się wychowawcę.   

 

Powinno się tu określić na jaką liczbę wychowanków przypada opiekun nocny. Są bowiem ośrodki, gdzie jest 40 wychowanków i  są takie gdzie jest 250.  Do tej pory można było także zatrudniać pracownika niepedagogicznego jako opiekuna nocnego. Dlaczego nie może być tak nadal?

 

§ 45. l. Specjalnym ośrodkiem szkolno-wychowawczym kieruje dyrektor.

 

3. W specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczy zatrudnia się również pedagogów, psychologów, logopedów i innych specjalistów.

 

Tutaj również powinno się  określić liczbę etatów dla pedagogów, psychologów, logopedów, bibliotekarzy oraz innych specjalistów w zależności od liczby wychowanków.

 

  Pozdrawiam

   Marek

z Jarosławia

 

gosienka07-01-2004 19:48:35   [#07]
Ja jednak dalej swoje . Mazdan ,co to znaczy " na określone zajęcia".Tylko na język polski i matematykę , czy tylko na rewalidację i logopedię? A  w sytuacji uczniów w zespołach edukacyjno - terapeutycznych? Ten zapis jest dla mnie w ogóle nieczytelny. A jak się ma do tego klasyfikacja?
gosienka07-01-2004 19:49:28   [#08]
Z innymi uwagami Mazdana się zgadzam
BUKA07-01-2004 22:34:10   [#09]

Jestem dyrektorem placówki oświatowo - wychowawczej - placówki wychowania pozaszkolnego - ogniska pracy pozaszkolnej.

Uważam, że część rozporządzenia dotyczące prowadzonej przeze mnie działalności jest ok. Określa wszystko to, co robimy na co dzień.

Pozdrawiam i przepraszam, że dopiero teraz się odzywam, ale nie miałam dostępu do kompa.

BUKA07-01-2004 22:36:39   [#10]
I mogę dodać jeszcze, że godzin tygodniowo mamy tyle, że moglibyśmy być pałacem młodzieży, ale nie mamy swojego własnego lokalu :))
Marek Pleśniar08-01-2004 00:01:09   [#11]

to co?

Do końca tygodnia pozbieramy komentarze i spróbujemy je zebrac.

fajnie że jesteście:-)

Maelka08-01-2004 00:02:42   [#12]

Mam pytanie

OSWS (przynajmniej niektóre) do tej pory były placówkami nieferyjnymi. Czy § 43.1 ostatecznie zmienia ten stan rzeczy? A może ośrodki o których mówię, do tej pory działały niezgodnie z przepisami?

Z tego, co wiem feryjność i nieferyjność placówek pociąga za soba skutki finansowe. W projekcie o którym wspomina mazdan nic na ten temat nie znalazłam, jedyna wzmianka na ten temat jest w projekcie, który Marek przedstawił do konsultacji.

A może coś pomieszałam?

mazdan08-01-2004 08:38:52   [#13]

Gosienko, sądzę, że pod pojęciem  "określone zajęcia", o których jest mowa w projekcie rozporządzenia należy rozumieć sytuację taką, że rodzice dziecka, które otrzymało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczy się w szkole macierzystej, a nie specjalnej.  Z tego co wiem, szkoły masowe nie mają możliwości (lub zdarza się to bardzo rzadko) organizowania zajęć  logopedycznych, usprawniania technik szkolnych, terapeutycznych itp). Prawdopodobnie więc kochany MENiS próbuje znaleźć furtkę i udaje, że tego typu zajęcia mogą być zafundowane wszystkim dzieciom, które tego potrzebują. Osobiście jednak nie wyobrażam sobie, jak to  organizacyjne ustalić.

Maelka, wg mojej wiedzy, aktualnie wszystkie SOSW są placówkami feryjnymi i nie ma w nich tzw "opieki całkowitej"  wychowankom.  Jest zapewniona tylko "opieka częśćiowa". Wydaje mi się jednak, że akurat w tej sprawie MENiS poszedł w dobrym kierunku bo § 43 ust. 2 daje dodatkową możliwość zorganizowania zajęć w okresie ferii np. dzieciom, których rodzicom sąd ograniczył lub odebrał prawa rodzicielskie i nie ma możliwosci umieszczenia tych dzieci w domu dziecka, pogotowiu opiekńczym.  Na pewno powinno to zdarzyć się  tylko w wyjątkowych sytyuacjach, gdyż koszty takiej działalności będą ogromne.

Marek

mazdan08-01-2004 08:43:23   [#14]

Spieszę się na naradę i widzę, że z powodu pośpiechu tekst nie jest zbyt poprawny stylistycznie i gramatycznie. Wybaczcie.

Marek

Maelka09-01-2004 06:22:06   [#15]

Mazdan,

dzięki za odpowiedź.

Zgadzam sie, że kierunek (nieferyjnośc placówek) jest słuszny. Niestety, dla organu prowadzącego placówki, o których mówię, taniej jest utrzymywać właśnie taki status (nieferyjność)  prowadzonych przez siebie placówek. Próby zmiany statusu budzą gorące sprzeciwy i dramatyczne konflikty. Jasna i klarowna podstawa prawna rozwiązałaby ten konflikt ostatecznie.

Co zatem będzie taką podstawą? Czy § 43.1 i § 43. 2 wystarczą? A może przegapiłam coś innego, równie klarownego?

Ewa z Rz09-01-2004 06:36:06   [#16]

taki drobiazg

W temacie nie siedzę i zajeta jestem niemożebnie, ale rzucił mi sie w oczy pewien drobiazg.

Mianowicie rozporz ądzenie mówi o tym, że musi byc prowadzona pewna minimalna liczba godzin zajęć w tygodniu by dana placówka mogła miec określony status.

A troszkę dalej informuje, że zajęcia trwaja 45 minut (nie mogę tego wkleić bo mi się stona oskko teraz nie otwiera, a zaraz wyjeżdżam do Łodzi).

I znowu będzie dylemat, czy te ilości godzin tygodniowo to po 60 czy po 45 minut, oraz dlaczego tak sztywno została uregulowana organizacja zajęć skoro nawet w szkołach jest pewna dowolność...

Uważam, że zapis o tym, że zajęcia trwaja 45 minut powinien być z rozporządzenia usunięty zupełnie (można doprecyzować o jakie godziny chodziło wczesniej, jeśli autorowi rozp chodzi o "godziny lekcyjne" - choć w to wątpię), natomiast sprawa ta powinna być rozstrzygnięta w ramowych statutach placówek i to z pewną dowolnością.

Za tym usunięciem przemawia również fakt, że jest to zapis, który nie dotyczy wszystkich placówek - np. schronisk, a umieszczenie go tak jak to jest w projekcie sugeruje, że dotyczy wszystkich (objetych rozporządeniem).

grażka09-01-2004 06:56:39   [#17]
Czekamy, czekamy!
Marek Pleśniar13-01-2004 11:29:18   [#18]

wklejam za kolegów z MOW

                                                                                                              Malbork, dnia 12.01.2004.

 

 

 

Dyrektorzy Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych z województwa warmińsko – mazurskiego oraz pomorskiego na spotkaniu w dniu 12 stycznia 2004 roku dokonali analizy następujących dokumentów i w związku z tym proponują:

 

 projektu Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu .

 

Rozdział III

w paragrafie 16 – brak informacji dotyczącej wieku wychowanków

 

Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze są prowadzone dla dzieci i młodzieży w wieku od 13 do 18 lat, z  możliwością przedłużenia, w uzasadnionych przypadkach sytuacją szkolną, środowiskową i  rodzinną, nie dłużej jednak niż do 21 roku życia.

 

w paragrafie 18 ust. 3

                                                                                                

Proponujemy aby liczba uczniów w szkole zorganizowanej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym wynosiła -  od 10 do 16 wychowanków

 Liczba wychowanków w grupie w internacie  powinna liczyć

 

·w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych  -   od 8 do 12 – w szczególnie uzasadnionych  przypadkach stan grupy można zwiększyć lub zmniejszyć o dwóch wychowanków.

 

W przypadku, gdy u co najmniej jednego wychowanka w grupie wychowawczej występują niepełnosprawności sprzężone, liczbę wychowanków można obniżyć dodatkowo o dwie osoby.

 

 

w paragrafie 20 ust.  2

 

 Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy organizuje opiekę w porze nocnej. Opiekę tę sprawuje  pracownik pedagogiczny, który może mieć do pomocy, w zależności od potrzeb co najmniej jednego pracownika niepedagogicznego.

 

 

 

  w paragrafie 23 ust.  3

 

Zajęcia  specjalistyczne grupowe lub indywidualne w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym organizuje się w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo dla grupy wychowawczej.

 

 

 

w paragrafie 23 ust. 4

 

Zajęcia o których mowa w ustępie 3 prowadzi psycholog , pedagog lub inny specjalista posiadający odpowiednie kwalifikacje.

 

 

w paragrafie 23 ust. 5

 

Proponujemy skreślenie tego punktu.

-------------------------------

Zespół opracowujący:

Dyrektor MOW Malbork – mgr Adam Wilczyński

Dyrektor MOW Kwidzyn  - mgr Marian  Pietrusiak

Dyrektor MOW Lidzbark Warmiński – mgr Tomasz  Wrześniewski

Dyrektor MOW Kamienica Elbląska -  mgr Ryszard Kaszczyc

z- ca dyrektora MOW Kamienica Elbląska – mgr inż. Emilian Tomczyński

Ewa z Rz14-01-2004 12:53:05   [#19]

chodziło mi o:

Paragrafy 7 i 8 projektu jak w tytule wątku:

§ 7.Placówkami wychowania pozaszkolnego są:
          1) pałace młodzieży, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 200 godzin tygodniowo;
         
2) młodzieżowe domy kultury, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 90 godzin tygodniowo;
         
3) międzyszkolne ośrodki sportowe, które prowadzą, zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 54 godzin tygodniowo;
         
4) ośrodki politechniczne, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 40 godzin tygodniowo;
         
5) ogniska pracy pozaszkolnej, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 30 godzin tygodniowo;
         
6) ogrody jordanowskie, które prowadzą zajęcia rekreacyjne w wymiarze co najmniej 30 godziny tygodniowo;
         
7) pozaszkolne placówki specjalistyczne, które prowadzą zajęcia stałe, w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo.

§ 8. l. W placówce wychowania pozaszkolnego prowadzone są zajęcia stałe, a także inne formy aktywności dla dzieci i młodzieży.

2. Zajęcia stałe są organizowane w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo, w grupach dla co najmniej 12 wychowanków.

3. Za zgodą organu prowadzącego placówkę wychowania pozaszkolnego, liczba wychowanków uczestniczących w zajęciach stałych może być niższa od liczby określonej w ust 2.

4. Organizację zajęć stałych określa tygodniowy plan zajęć placówki wychowania pozaszkolnego.

5. Czas trwania zajęć stałych wynosi 45 minut.

Widzę tu pole do interpretacji (różnych), niekończące się dyskusje o jaką godzinę chodzi w §7, bo w §8 pewnie o lekcyjną... Co też nie jest do końca pewne...

A i nie wiem jak rozumieć ust 5 §8?... Ze nie można mieć zajęć trwających np. 60 czy 90 minut? Nie mówiąc juz o tym, że takie szczegóły to powinien rozstrzygać statut placówki, bo bardzo ważny jest również charakter tych zajęć...

Szkoły mają pewną swobodę w organizowaniu zajęć, dlaczego takiej swobody pozbawiać placówki wychowania pozaszkolnego?

Zajrzę jeszcze do ramowych statutów...

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]