Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Zmainy w statutach |
malchow | 11-10-2010 19:51:44 [#01] |
---|
Jeżeli widzicie taką potrzebę, to proponuję zrobić spis
"zmian w statutach po 1 września 2010/11"
na stronach KO pewne przymiarki się pojawiły.
Może w mądrych głowach siła:) |
gosiaes2 | 11-10-2010 20:10:55 [#02] |
---|
ja już zrobiłam...
------
znaczy się - mój zespół
post został zmieniony: 11-10-2010 20:11:43 |
malchow | 11-10-2010 20:19:04 [#03] |
---|
Ale poszłaś na spontana:)))
Może jakąś ściągę podrzucisz na forum!? |
gosiaes2 | 11-10-2010 20:33:03 [#04] |
---|
zajrzę jutro w papiery i wrzucę jakąś ściągę;-)) |
malchow | 11-10-2010 20:33:47 [#05] |
---|
Dziękuję:) |
malchow | 11-10-2010 20:52:41 [#07] |
---|
o właśnie
w "kupie" siła:)
na rzeszowską KO nie zajrzałam:) |
gosiaes2 | 11-10-2010 20:54:30 [#08] |
---|
nie to, żebym się wymigiwała od obietnic, ale na krakowskim kuratorium też są nieraz baaardzo przydatne pomoce. LECIMY?????? ;-)) |
malchow | 11-10-2010 21:02:29 [#09] |
---|
Ja też od Krakowa, ale Białystok polecam. |
bardu | 12-10-2010 12:34:45 [#10] |
---|
malchow , przeszukałam KO Białystok i nic nie znalazłam, gdzie to cudo? |
sanna | 12-10-2010 15:26:56 [#12] |
---|
na krakowski (swoim) nie umiem teraz wyszukać..
ktoś znalazł?
|
bardu | 12-10-2010 20:20:53 [#14] |
---|
malchow, dzięki |
JarTul | 12-10-2010 20:32:14 [#15] |
---|
W zasadzie wymagane zmiany w statutach dotyczą: - w gimnazjach powiązania udziału ucznia w projekcie z oceną zachowania - w szkołach dla dorosłych - uregulowanie kwestii formy sesji egzaminacyjnej. - w szkołach dla dorosłych prowadzących kształceni zawodowe na podstawie modułowego programu nauczania należy ustalić w statucie szczegółowe warunki i sposób ustalenia oceny z danego modułu.
Chyba, że coś przegapiłem... post został zmieniony: 12-10-2010 20:32:33 |
bb1975 | 12-10-2010 20:48:40 [#16] |
---|
a w ponadgimnazjalnych nie trza by zapisać możliwości promowania do następnej klasy z jedynka na świadectwie? |
bosia | 12-10-2010 20:51:12 [#17] |
---|
i 2 poprawki obligatoryjnie |
JarTul | 12-10-2010 20:52:09 [#18] |
---|
A niby dlaczego?
Jest to zwarte w rozporządzeniu. Technika prawodawcza wskazuje, że w aktach niższego rzędu, a takim jest statut w stosunku do rozporządzenia, nie cytuje się zapisów uregulowanych w aktach wyższego rzędu.
|
bosia | 12-10-2010 20:54:00 [#19] |
---|
masz rację
ale uczniowie nie czytają rozporządzeń a statut tak, więc to umieszczam |
JarTul | 12-10-2010 20:57:09 [#20] |
---|
My pewnie też :-)
Bo praktyka z teorią czasami (!!!) się rozmija.
post został zmieniony: 12-10-2010 20:57:46 |
bb1975 | 12-10-2010 20:57:25 [#21] |
---|
uczniowie też chyba nie bardzo ale rodzice może prędzej i dlatego też wolę pewne zapisy w statucie pokopiować z rozporządzeń żeby było wiadomo o co biega |
emwu | 12-10-2010 21:01:24 [#22] |
---|
malchow - wielkie dzięki, ta ściągawka jest super - Kraków górą!!! :) |
malchow | 12-10-2010 22:26:48 [#24] |
---|
Pan Szklarczyk (wielkie uznanie) w Krakowskim KO takie piękne kwiaty na sprzedaje.
Gotowce do zastosowania:))))
i tak już od lat::)) |
ankate | 12-10-2010 22:37:17 [#25] |
---|
przenieśmy stolicę do Krakowe :-) |
JarTul | 12-10-2010 22:38:57 [#26] |
---|
Ale to już było... i nie wróci więcej ;-)
Daj szansę innym... :-)
|
malchow | 12-10-2010 22:41:28 [#27] |
---|
Ktoś już śpiewał, żeby tego nie robić.
Ja z peryferii małopolskiego, ale bardzo cenię KO w Krakowie
za jasne, zawsze w tabelkach, przejrzyste zestawienia.
Ktoś musiał się natrudzić i chcieć się podzielić.
Nie wynika to z obowiązku:)
dlatego kłaniam się nisko:)))) |
JarTul | 12-10-2010 23:08:52 [#28] |
---|
Przyłączam się :))) |
gosiaes2 | 13-10-2010 11:20:57 [#29] |
---|
to są zmiany do WSO w szkole podstawowej:
Laureaci
konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim
w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych
celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.”;
W
klasach I - III ocena śródroczna i roczna jest oceną opisową.
Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia
poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu
wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i
edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce
lub rozwijaniem uzdolnień.”;
Przy
ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć
technicznych, muzyki i plastyki i zajęć artystycznych należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez
ucznia wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze
specyfiki tych zajęć (szczegóły w PSO).”;
W
uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas
określony z zajęć z wychowania fizycznego i informatyki. Procedurę
uzyskiwania zwolnień zawiera zał. nr 1.”;
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć
komputerowych, informatyki lub technologi informacyjnej na podstawie
opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia uczniów tych
zajęciach,wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.”;
Jeżeli
okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych,informatyki lub technologi informacyjnej uniemożliwia
ustalenia śródrocznej, lub rocznej semestralnej oceny
klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony” albo “zwolniona”.”;
Dyrektor
szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie
opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, albo poradni psychologiczno – pedagogicznej, w
tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu
edukacyjnego ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją
rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka
obcego.”;
W
przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się „zwolniony” albo “zwolniona”.”;
Przy
ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić
wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowaniem na
podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno –
pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.”;
Rada
pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy
programowo wyższej lub nieukończenie szkoły przez ucznia, któremu
w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną ocenę
klasyfikacyjną zachowania.”;
Egzamin
klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania
fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.”;
Egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu
poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno –
wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z
uczniami i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).”;
Uczeń,
który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do
niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.”;
W
przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub
dodatkowych zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu
nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
"nieklasyfikowany" albo “nieklasyfikowana”.
Począwszy
od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo
wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie
nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe
od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § ....”;
Począwszy
od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji
rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią
ocen co najmniej 4,75
oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocje
do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.”;
W
wyjątkowych przypadkach, Rada Pedagogiczna może postanowić o
powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na
wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców
(prawnych opiekunów) ucznia.”;
Na
wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody
wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po
uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna
może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły
podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego.”;
Ustalona
przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania nie może
być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez
komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej
(semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która
może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem
§ ....”;
Począwszy od klasy IV szkoły
podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej)uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy
z tych zajęć.”
Egzamin poprawkowy składa się z
części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z
plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć
technicznych, informatyki, zajęć komputerowych oraz wychowania
fizycznego z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań
praktycznych.”;
Termin
egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia
rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin poprawkowy
przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w
której zajęcia dydaktyczno – wychowawcze kończą się w styczniu
– po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca
lutego.”;
Uwzględniając
możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz
w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo
wyższej (semestru programowo wyższego) ucznia, który nie zdał
egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze
szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej (
semestrze programowo wyższym).”;
------------------
do statutu za chwilkę
post został zmieniony: 13-10-2010 11:21:23 |
Jersz | 13-10-2010 14:03:00 [#30] |
---|
"do WSO" czyli do statutu ;-) |
gronostaj | 13-10-2010 15:06:10 [#31] |
---|
a moze ktos ma takie gotowe zmiany do szkoły ponadgimnazjalnej:) |
Iwona | 13-10-2010 17:11:39 [#32] |
---|
a czy w nawiasach musi być wzmianka o semestrach skoro w podstawowej i w gimnazjum juest tylko klasyfikacja roczna? |
gona | 13-10-2010 17:20:40 [#33] |
---|
Pojęcie semestry funkcjonują w szkole dla dorosłych. |
koala | 19-10-2010 15:18:52 [#34] |
---|
Gdzie znajdę zapis, że jedynka z religii i z zajęć dodatkowych nie wpływa na promocję? |
sanna | 19-10-2010 15:26:25 [#35] |
---|
w Statucie mamy zapis, że zajęcia w szkole zaocznej odbywają się co dwa tygodnie
czy to jest przepis prawa dot. kształcenia w zaocznych, czy zapis naszej szkoły?
chciałabym go zlikwidować, bo nie do końca jest to zgodne z możliwosciami organizacyjnymi szkoły
|
JarTul | 19-10-2010 15:39:42 [#36] |
---|
do #34 W rozporządzeniu w sprawie "oceniania". §12 ust. 2 Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z
dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy
programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie
szkoły.
oraz w rozporządzeniu w sprawie zasad organizowania religii: §9 ust. 2 Ocena z religii (etyki) nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.
|
rzewa | 19-10-2010 17:21:35 [#37] |
---|
sanna - to zapis waszej szkoły -> w praktyce tak się da jeśli wprowadzimy naukę przez 3 dni (do łykendu dochodzi pt lub pn) lub będą się słuchacze uczyli przez więcej niż 10-12 godzin dziennie (zwłaszcza w policealkach)
post został zmieniony: 19-10-2010 17:22:14 |
sanna | 19-10-2010 18:21:07 [#38] |
---|
dziękuję bardzo:-))
wiem, że w praktyce nie dało się zrobić dwa dni co drugi tydzień
|
sanna | 19-10-2010 19:05:45 [#39] |
---|
Rzewo
pogrzebałam i znalazłam
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 26 marca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
§ 25. 1. Zajęcia ze słuchaczami w liceum
uzupełniającym dla dorosłych kształcącym w formie stacjonarnej odbywają
się przez trzy lub cztery dni w tygodniu.
2. W liceum uzupełniającym dla dorosłych kształcącym w formie zaocznej:
1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
czy to rozporządzenie jest nieaktualne?
|
rzewa | 19-10-2010 22:35:09 [#40] |
---|
rzeczywiście, jest i to aktualne, ale całkowicie nierealne do realizacji - ew. usiłowanie sprostaniu tego prowadzi do bardzo niehigienicznego planu zajęć
wystarczy prosty rachunek: w roku szkolnym przyjmiemy 37 tygodni zajęć co daje 19 tygodni jeśłi przyjąć, tak jak chce ramowy statut, co drugi tydzień
z tego trzeba jeszcze odjąć co najmniej dwa tygodnie na święto przypadające w niedzielę (listopad i maj) - wtedy zajęć być nie może (bywają lata, kiedy takich niedziel będzie więcej) czyli tygodni z zajęciami będzie 17,
w liceum trzeba odjąć od tego 3 zjazdy na egzaminy, a w szkołach policealnych 2 zjazdy
zatem mamy:
w liceum ogólnokształcącym 864 godziny w cyklu czyli 288 rocznie => 288:14 = 20,5 godziny, co przekracza 10 godzin dziennie i to bez jakiegokolwiek zapasu na to by plan się dał ułożyć
w liceum uzupełniającym: 640 godzin w cyklu czyli 320 rocznie => 320:14 => prawie 23 godziny, co daje prawie co zjazd 12 godzin dziennie
w szkole policealnej: 700 godzin w cyklu czyli 350 godzin rocznie => 350:15=> ponad 23 godziny
a jeszcze gorzej będzie w ostatnim semestrze LO gdzie tygodni jest zdecydowanie mniej
|
sanna | 19-10-2010 22:43:09 [#41] |
---|
poradź, co zrobić? teraz, gdy 50% nieobecności ważne - zaoczni powołają się na statut, jeśli podam w podziale godzin więcej tygodni, niż przewiduje pow. rozporządzenie
|
rzewa | 19-10-2010 23:02:18 [#42] |
---|
cóż... jak napisałam wyżej mogą być zajęcia co dwa tygodnie ale po 12 godzin dziennie - sobota niedziela...
może zapytać się SU (RS) co woli: 14 tygodni zajęć rocznie po 12 godzin dziennie czy 16-18 tygodni po 8-10 godzin dziennie...
i tak i tak trzeba godziny z ramówki wyrobić i nie bardzo widzę jakby ostatnia zmiana rozporządzenia o ocenianiu miała na to wpływać -> chyba lepiej przyjść 1 czy 2 łykendy dodatkowo do szkoły niż siedzieć do Bóg wie której godziny z zupełnie zlasowanym mózgiem za każdym razem bytności w szkole... :-(
|
sanna | 19-10-2010 23:13:06 [#43] |
---|
:-))) tak u nas bywało
dzięki
|
sanna | 20-10-2010 00:05:35 [#44] |
---|
Rzewa, a jak prawnie to zapisać?
Zaocznymi się nie zajmowałam do tej pory...
|
sońka | 21-10-2010 14:15:36 [#45] |
---|
2010-10-20
Projekt rozporządzenia o ramowych statutach
Zmiany
w prawie oświatowym, które zostały wprowadzone w ostatnim czasie i te,
które czekają na podpisanie, wymagają zmian w dokumentacji szkolnej, ze
szczególnym uwzględnieniem statutów szkoły. W projektach rozporządzeń
pojawił się także projekt rozporządzenia, o którym ogólnie pisałam
ostatnio – o ramowych statutach wszystkich typów placówek oświatowych.
Zajmijmy się kolejno tym, co będziemy musieli w najbliższym czasie do
statutów dopisać. 1) PRZEDSZKOLE
• nowe zadanie dla nauczycieli
– przeprowadzenie w roku szkolnym, poprzedzającym rok, w którym możliwe
jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy gotowości dziecka do nauki w szkole, • określenie przypadków,
w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy
wychowanków (nie dotyczy odbywających roczne, obowiązkowe przygotowanie
przedszkolne),
• informację
na temat ustalonego przez organ prowadzący czasu przeznaczonego na
bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę – wskazanie świadczeń, za które
rada gminy może ustalać opłaty – wynika to oczywiście z licznych
ostatnio sytuacji, gdy organy prowadzące zostały podane do sądu w
związku z nieprawidłowościami czy brakiem regulacji w tym względzie, • doprecyzowanie, iż zasady rekrutacji dzieci do przedszkola
ustala się zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu przyjmowania
uczniów do szkół publicznych – brak tego uregulowania stanowił
wielokrotnie podstawę do ustalania zasad odmiennych w każdym niemal
organie prowadzącym,
• warunki korzystania z wyżywienia przez dzieci i pracowników przedszkola – w niektórych placówkach stawki dla pracowników rażąco odbiegały od stawek obowiązujących dzieci,
• rozszerzenie katalogu osób,
które mogą odbierać dzieci z przedszkola w specjalnym ośrodku
szkolno-wychowawczym o rodziców tych dzieci – brak uregulowania
prowadził do kuriozalnej sytuacji niemożliwości odebrania własnego
dziecka z przedszkola, • możliwość prowadzenia zajęć w grupach międzyoddziałowych – istnieje już dawno taka potrzeba, wynikająca z organizacji pracy, a przepisy jej nie regulowały, • zajęcia, podczas których realizowana jest podstawa programowa
wychowania przedszkolnego prowadzone są na podstawie programu
wychowania przedszkolnego, który jest dopuszczany do użytku przez
dyrektora, • terminy sporządzania i zatwierdzania arkusza organizacji przedszkola,
podawanie w nim danych, dotyczących tygodniowej i rocznej liczby godzin
pracy, finansowanych przez organ prowadzący, liczby oddziałów, dzieci,
czasie pracy oddziałów i liczbie pracowników, a także liczbie
pracowników, decydujących się w danym roku szkolnym na zdobywanie
kolejnego stopnia awansu zawodowego – wszystko to ma usprawnić
sporządzanie i zatwierdzanie arkusza oraz pomóc organom prowadzącym w
ustalaniu budżetu w związku z awansem zawodowym nauczycieli, • określenie, iż ramowy rozkład dnia będzie uwzględniał
czas przyprowadzania i odbierania dzieci, godziny posiłków, czas
przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę – przepis
wiążący się z tym, nakazującym wyszczególnienie godzin przeznaczonych na
bezpłatne świadczenia przedszkola,
• zapisy o sztandarze, godle i ceremoniale przedszkola – dotychczas nieistniejące, a przecież jako placówka oświatowa przedszkole może mieć własny ceremoniał czy sztandar.
2) SZKOŁA PODSTAWOWA
• określenie przypadków,
w których jest możliwe organizowanie zajęć w klasach łączonych –
zreformowana szkoła podstawowa, podobnie jak gimnazjum stanęły wręcz
przed taką koniecznością, • zmianę umożliwiającą w uzasadnionych przypadkach i z uwzględnieniem potrzeb rodziców organizowanie zajęć wychowawczo-opiekuńczych
dla uczniów klas I – III w czasie ferii letnich i zimowych – przepis
ten spotkał się z protestem środowisk nauczycielskich, spodziewających
się wprowadzenia kolejnych obowiązkowych a niepłatnych zajęć,
ministerstwo uspokaja, że nie oznacza to konieczności organizacji tych
zajęć przez nauczycieli danej szkoły i w żadnym wypadku nie oznacza
pracy „bezpłatnej”.
3) GIMNAZJUM
• określenie informacji z zakresu zadań nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum,
związanych z realizacją przez uczniów projektu edukacyjnego –
wprowadzenie projektu edukacyjnego już w tym roku szkolnym wymogło
doprecyzowanie tych obowiązków także w statucie szkoły, • określenie przypadków, w których dyrektor gimnazjum może kierować ucznia do szkoły dla dorosłych
– zjawisko uczęszczania do gimnazjum uczniów pełnoletnich, często
nieprzestrzegających regulaminu szkoły, stało się niestety nagminne, być
może zapis da wreszcie dyrektorom możliwość przeniesienia takiego
ucznia do szkoły dla dorosłych, • umożliwienie dyrektorowi gimnazjum,
po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia i po uzyskaniu
zgody rodziców, przyjęcie go do oddziału przysposabiającego do pracy,
uwzględniając opinię, wydaną przez poradnię psychologiczno –
pedagogiczną – dobre rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy nie mogą
podołać wymaganiom edukacyjnym w gimnazjum i często wielokrotnie
powtarzają klasy, • zlikwidowanie w świetlicy szkoły podstawowej i gimnazjum pojęcia „grupa wychowawcza”,
które przy obecnej rotacji uczniów w świetlicy jest całkowicie
nieadekwatne, wprowadzenie określenia maksymalnej liczby uczniów,
pozostających w świetlicy pod opieką jednego nauczyciela – 26 osób.
4) LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, PROFILOWANE I UZUPEŁNIAJĄCE
• określenie warunków i trybu przyjmowania uczniów do oddziałów międzynarodowych, jeśli szkoła takie prowadzi, • dodanie zapisu o możliwości zorganizowania świetlicy
dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole – oczywiście
organizacja tej świetlicy nadal zależeć będzie od możliwości lokalowych a
przede wszystkim finansowych organów prowadzących, niemniej jednak na
pewno w wielu szkołach ponadgimnazjalnych taka potrzeba istnieje.
5) SZKOŁA PROWADZĄCA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
• możliwość tworzenia w technikach oddziałów dwujęzycznych, • możliwość tworzenia w technikach oddziałów sportowych
– zarówno oddziały dwujęzyczne jak i sportowe nie mogły jeszcze
niedawno funkcjonować w technikach, a przecież istnieją miejscowości,
gdzie technikum jest jedyną szkołą ponadgimnazjalną, stąd postulaty o
umożliwienie funkcjonowania tego typu klas znalazły odbicie w prawie
oświatowym, • określenie sposobu realizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
w tym możliwości odbywania staży i szkoleń przez nauczycieli
przedmiotów zawodowych, wynikających z wdrażania nowoczesnych technik i
technologii w kształceniu w danym zawodzie, • opracowanie i uzgodnienia, w zależności od potrzeb, szczegółowej organizacji praktycznej nauki
zawodu z pracodawcami, centrami kształcenia ustawicznego, centrami
kształcenia praktycznego i innymi podmiotami gospodarczymi – w
dzisiejszej rzeczywistości rzadko która szkoła ma nowoczesne zaplecze
dydaktyczne, pozwalające na kształcenie zawodowe, stąd konieczność
współpracy z instytucjami zewnętrznymi, co umożliwi kształcenie zawodowe
zgodne z wymogami rynku pracy, a przede wszystkim zapewni uczniom
dostęp do nowoczesnych technologii. • we wszystkich dotychczas opisanych typach szkól wprowadza się też obowiązek określenia
w statucie zadań Zespołu, powołanego dla rozpoznawania problemów
ucznia, określania form i sposobów udzielania mu pomocy psychologiczno –
pedagogicznej, co wiąże się oczywiście z nowym rozporządzeniem o tejże
pomocy.
6) SZKOŁA DLA DOROSŁYCH
• odrębna organizacja kształcenia
– w formie stacjonarnej (trzy lub cztery dni w tygodniu) i zaocznej
(obowiązkowe konsultacje dwa dni w tygodniu co dwa tygodnie), • egzaminy semestralne jako podstawa klasyfikowania słuchaczy, • określenie trybu przeprowadzania egzaminów semestralnych i sposobu dokumentowania tych egzaminów,
• określenie warunków i formy organizacji konsultacji indywidualnych jako dodatkowych,
• możliwość organizowania oddziałów dwujęzycznych. 7)
SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM
UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ Z
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI
• maksymalna liczba uczniów niepełnosprawnych w oddziale szkoły, • maksymalna liczba uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- brak określenia minimalnej liczby dzieci lub uczniów
niepełnosprawnych w poszczególnych oddziałach pozwala na ich tworzenie w
miarę zdiagnozowanych potrzeb i lokalnych możliwości oraz nie ogranicza
w tym względzie działań ani dyrektora, ani organu prowadzącego.
Dodatkowo
do statutów wszystkich typów placówek dodamy podejmowanie działań
podtrzymujących poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej,
jeżeli szkoła takie działania prowadzi. Zmianie ulegną także nazwy
placówek szczególnie specjalnych i funkcjonujących w zespołach szkół,
które nie będą zawierały określeń innych niż „gimnazjum”, „liceum” itp. –
powodować to będzie, niestety, konieczność wymiany tablic czy
pieczątek, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Statuty wszystkich typów
szkół mają także regulować obowiązki ucznia, w tym obowiązek dbania o
schludny wygląd.
M. Rykowska - Zywert |
ewawal | 22-10-2010 18:52:42 [#46] |
---|
Czy to wszystko? |
Daniel1208 | 23-10-2010 14:18:47 [#47] |
---|
A w którym miejscu w Statucie umieszczamy zapis o kontroli zarządczej? I w jakiej formie? |
rzewa | 23-10-2010 21:34:31 [#48] |
---|
w żadnym i w żadnej formie |
Daniel1208 | 24-10-2010 12:35:22 [#49] |
---|
Dzięki. Pozdrawiam. |
emwu | 26-10-2010 19:56:36 [#50] |
---|
do zmian w statutach,
dotyczy wpisu o monitoringu w tych szkołach, w których monitoring funkcjonuje bez uregulowań prawnych - ważne!
fragment:
(...)
"Na początku tego roku rzecznik praw obywatelskich zwrócił uwagę, że
„żaden przepis rangi ustawowej nie upoważnił organów prowadzących - w
sposób bezpośredni - do instalowania kamer monitorujących na terenie
szkół i placówek oświatowych”. Obecne przepisy zaś powodują pełną
dowolność samorządów w posługiwaniu się nowoczesną technologią do
kontrolowania życia szkoły, uczniów i nauczycieli.
MEN w
sprawozdaniu z programu przyznaje, że potrzebne są zmiany w ustawie o
systemie oświaty, które dadzą podstawę prawną do ograniczenia
konstytucyjnego prawa do prywatności osobom przebywającym w
monitorowanych szkołach.
Resort zaleca szkołom, które
skorzystały z programu oraz samorządom, które na własną rękę
zainstalowały monitoring, aby oznaczyły budynki tabliczkami „obiekt
monitorowany”.
Szkolny system monitoringu CCTV należy również
zgłosić do najbliższej komendy policji. Zapis o tym, że na terenie
szkoły jest monitoring MEN zaleca umieścić w statutach szkolnych".
(...)
całość tu: http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_samorzad.pap.pl&_PageID=2&s=depesza&dz=szablon.depesza&dep=75776&data=&_CheckSum=-896563710
|
|