Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Nowa ramówka w liceum
strony: [ 1 ]
Maryla09-04-2002 20:54:46   [#01]
Trzyletnie liceum ogólnokształcące ma na dziś w ramówce 14 godzin do dyspozycji dyrektora na cały cykl kształcenia, czyli np. 5-5-4 w poszczególnych poziomach.
Nie wolno przekroczyć tego limitu, więc jak obdzielić tymi godzinami 6 klas pierwszych o rozszerzonym programia nauczania? Tyle klas proponuje wprowadzić organ prowadzący i wymaga tego od dyrektora.
A może ja to żle interpretuję? Proszę o pomoc!
stan09-04-2002 20:59:06   [#02]

...

Wg mnie te 14 godzin to na każdy oddział !
A gdyby było 10 klas pierwszych to też 14 godzin?
A gdyby było dwie klasy pierwsze to też 14 godzin?
Powtarzam ramówka MENiS dotyczy oddziału !
Pozdrawiam
stan

Zola09-04-2002 21:33:41   [#03]
jest to 10 na rozszerzenie programu + 4 godziny do dyspozycji na oddział w cylku nauczania (3 lata)
Leszek09-04-2002 22:22:47   [#04]

Cześć!

Zola ma rację, jest to 10 h w cyklu 3-letnim na nauczanie przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym na oddział(zgodnie ze statutem we wrześniu/październiku określają od 2 do 4 przedmiotów). Oraz 4 h do dyspozycji dyrektora w cyklu 3-letnim na oddział (szerokie możliwości rozdziału).

Pozdrawiam

Leszek

Mariola09-04-2002 23:06:13   [#05]

nie mogę się powstrzymać

szerokie możliwości rozdziału :-)))))))))))))))))))
Leszek09-04-2002 23:36:03   [#06]

tak, te znaczki miały się u mnie pokazać, dzięki Mariolu za uzupełnienie.

Pozdrawiam

Leszek

jan10-04-2002 12:07:11   [#07]
Ramówka nie dotyczy ani oddziału ani klasy (wszystkich oddziałów na danym poziomie). Ramówka dotyczy ucznia. Zajęcia możemy organizaować w ramach zajęć międzyoddziałowych, pozalekcyjnych i w typowych grupach oddziałowych, ale każdemu uczniowi musimy zapewnić możliwość realizacji godzin z ramówki. Każda inna interpretacja prowadzi do takich absurdów, że jeśli z godzin dyrektorskich chcemy zwiększyć liczbę godzin języka to dla jednej godziny dla ucznia musimy poświęcić dwie godziny dyrektorskie, bo lekcję języka odbywają się w podziale na grupy.
Leszek10-04-2002 17:14:07   [#08]

Cześć!

Zgodzę się tylko częściowo z Tobą Janie.

Dotyczy także ucznia.

Natomiast wszelkie zwielokrotnienie godzin "budżetowych" jest spowodowane techniką stosowaną przez MENiS przy konstrukcji "ramówek".

A wszystko w praktyce przełoży się na możliwości finansowe i kadrowe szkoły.

Pozdrawiam

Leszek

Janusz Pawłowski10-04-2002 21:06:12   [#09]

No to w takim razie dokładniej o ramówce.

Przydział godzin w ramówce dotyczy ucznia.

Trochę uproszczę, żeby było klarowniej.

Załóżmy, że ramówka jest tworzona dla jednego poziomu np. klasy I.

Załóżmy, że mamy tam zapisy (bardzo upraszczam):

  • 4 godziny języka polskiego,
  • 3 godziny matematyki,
  • 4 godziny języka obcego,
  • 2 godziny fizyki,
  • 3 godziny WF

I na razie tyle.

Jest oczywiste, że zapisy te odnoszą się do ucznia.
jeśli zatem zdecydujemy się wprowadzenie podziału jednej godziny na fizyce, to jest oczywiste, że w efekcie trzeba zapłacić za trzy godziny - tyle się odbędzie - po 1 godzinie dzielonej dla każdej z grup i 1 godzinie z całą klasą.

Tak samo z WF - jeśli każdy z oddziałów podzieli się na 2 grupy, to trzeba będzie zapłacić za 6 godzin (na oddział) - na dwa oddziały trzeba zapłacić za 12 godzin
Ważne jest to, że uczeń - każdy uczeń - ma mieć 3 godziny WF.

Ale można tu oszczędzać - na przykład jeśli w każdej z klas mamy mało dziewcząt, to można stworzyć trzy grupy - dwie chłopców z każdej z klas i jedną łączoną dziewcząt - wówczas zapłacimy na te da oddziały za 9 godzin.

Itd. itp.

Ramówka więc mówi o tym - ile godzin ma mieć uczeń - nie mówi natomiast zupełnie o tym za ile godzin trzeba będzie zapłacić.
To oczywiście pośrednio wynika z tego - ale jak widać na przykładzie WF - można tu dokonywać pewnych organizacyjnych zabiegów, które powodują, że trudno bez szczegółowych informacji choćby o liczebności klas, płci itp. - wyrokować ile to będzie kosztować.

Jeśli teraz dorzucimy do owej ramówki 3 godziny do dyspozycji dyrektora, to jest jasne, że chodzi o to, że w ramówce "w części sztywnej" zapewniono uczniowi pewne minimum z każdego przedmiotu (czy też grupy przedmiotów).
Uczeń mniej nie może tego mieć.
Owe bonusowe 3 godziny są więc przeznaczone na uzupełnienie owych godzin uczniowskich.

Tak więc - każdy uczeń ma mieć dodatkowo 3 godziny - z jakiego przedmiotu - to już właśnie pozostaje w gestii dyrektora.

Jeśli ów dyrektor przeznaczy je wszystkie na matematykę, to każdy uczeń będzie miał nie 3, ale 6 godzin matematyki - wówczas organ zapłaci za 3 godziny (na dwa oddziały za 6 godzin).

Jeśli przeznaczy na WF ... to już wiadomo co się dzieje.
Każdy uczeń ma mieć dodatkowo 3 godziny WF - tak więc przy podziale każdego oddziału na 2 grupy - organ za dwa oddziały zapłaci za 12 godzin - przy podziale łączonym - za 9 godzin.

I tyle - ramówka ustala więc liczbę godzin ucznia.

Natomiast z tych wyliczeń jasne jest, że organ chciałby zapłacić jak najmniej. Dlatego wolałby, żeby dyrektor hulał se po matematyce, polskim - ale już nie po językach, czy WF.

Bywa jednak tak, że nasze organy są albo niemiłosiernie biedne.
Część z nich udaje, że nie rozumie o co w ramówkach chodzi - i odczytuje te liczby, jako liczby przypadające na oddział.
Zabawne jest to, że zawsze odczytuje tak godziny do dyspozycji dyrektora - a nie godziny np. WF.
Jakoś ... tak ... se to widzi.

Bywają również i organy zupełnie niezorientowane - one nie udają - one faktycznie tego nie rozumieją.
To jest najgorsza z możliwych sytuacji, bo organ udający, gdy się mu zwróci na to uwagę - długo nie może udawać - na głupka nikt wyjść nie chce.
Organ zaś nierozumiejący - po prostu nie rozumie - i często nic nie jest w stanie zmienić - bo organ ma to do siebie, że zawsze wie lepiej.

jan12-04-2002 11:17:42   [#10]

W pełni zgadzam się z tym, co napisał Janusz. Znam licea, w których znaczna część zajęć realizowana jest według wyboru uczniów. W efekcie w jednym oddziale niemal każdy uczeń ma nieco inny swój osobisty szczegółowy plan nauczania. Czy w takim wypadku jest sens mówić o ramówce dla oddziału? Raczej nie. Ważne jest aby wszystkie plany nauczania poszczególnych uczniów mieściły się w ramówce.

W szkołach zawodowych mamy często do czynienia z oddziałami łączonymi  dla uczniów różnych specjalności. Mają one wspólne zajęcia z j.polskiego, matematyki i innych przedmiótów ogólnych, a osobno uczą się przedmiotów zawodowych. W takim wypadku także nie można mówić o ramówce dla oddziału. Za to z całą pewnością dotyczy ona uczniów.

Co do uwagi Leszka, że ramówka jest także dla ucznia, to przypomina mi ona trochę rozważanie na temat tego, czy można być trochę w ciąży (Mam nadzieję Leszku, że nie poczujesz się urażony - to porównanie po prostu dobrze obrazuje jak to rozumiem).

Oczywiście rozumiem skąd się biorą tego typu interpretacje w wypadku, gdy przeznaczanie godzin dyrektorskich na zajęcia języków czy informatyki zwiększa koszty. Co więcej, rozumiem, że organ prowadzący może wręcz zabronić takiego ich wykorzystania jeśli nie ma na to pieniędzy. Jestem jednak przekonany, iż nie jest to zgodne z prawem, jeśli wskutek przeznaczenia 2 godzin dyrektorskich na język w dwóch  grupach uczeń nie zrealizował w cyklu nauczania należnej mu liczby godzin.

Leszek12-04-2002 21:52:51   [#11]

Cześć !

Najpierw upewnienie - nigdy Janie na nikogo nie obrażam się podczas dyskusji, każdy ma prawo wyrazić swoją opinię.

Zakładałem następującą sytuację :

zarówno uczeń jak i decydent w sprawie ramowych planów działają na jednym polu, tzn. uczeń "otrzymuje" tyle godzin ile jest w ramówce; decydent "nie ścina" godzin (choć go to kosztuje, ale nie łamie prawa) i pozwala każdemu uczniowi "skorzystać" z przysługującej mu w ramówce ilości godzin.

Przepraszam za skróty myślowe

i pozdrawiam

Leszek

Maryla17-04-2002 19:10:25   [#12]

Miło mieć przyjaciół!

Dziękuję za szybką reakcję na moją prośbę w sprawie odczytywania ramówki.Nie spodziewałam się, że ktoś mi odpowie. Dlaczego?
1.To był mój debiut na forum.
2.Nie wiedziałam nawet, czy ta wypowiedż dotarła, bo otrzymywałam jakieś dziwne informacje, że czegos nie wypełniłam, jak należy( nie jestem informatykiem,uczę się wszystkiego sama).
                                   Pozdrawiam.
PS. Teraz juz będę częstym gościem.
beera27-03-2003 15:38:14   [#13]

I jeszcze to :-)

okazuje się, ze o ramówce my tu dość często :-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]