Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultacja OSKKO-Rozporządzenie sprawie świadectw
strony: [ 1 ][ 2 ]
Marek Pleśniar29-12-2003 17:17:33   [#01]

W witrynie OSKKO konsultacja OSKKO: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności

otrzymaliśmy dziś

proszę o uczestnictwo

jak zwykle ważne jest uzasadnienie - i od niego warto zacząć

bogna29-12-2003 18:05:57   [#02]

przeleciałam po łebkach przez zmiany w rozp., popatrzałam na wzór dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe...

i widzę, że przewidują potwierdzenie kwalifikacji w zawodzie bez podania specjalizacji.

I tak się zastanawiam - po ciężką cholerę w takim razie specjalizujemy naszych techników, po diabła jest ta specjalizacja w programach skoro i tak to nie będzie uwzględnione na dyplomie?

(np. program dla technika budownictwa przewiduje do wyboru przez ucznia jedną z 7 specjalności, dla technika urządzen sanitarnych - z 5 specjalności)

W takim razie lepiej by było godziny przeznaczone na specjalizację rozdzielić na przedmioty zawodowe, bo i tak wszyscy będą wszystko równo zdawać i mieć jednakowy papier.

Elusia29-12-2003 19:16:16   [#03]

Po pobieżnej lekturze widzę, że większość zmian dotyczy właśnie egzaminu potwierdzającego kwalif. zawod. Mam sp i g, więc to mnie nie dotyczy. Najważniejsze więc zmiany dla mnie, to nowe wzory świadectw. Ponieważ jestem publiczna ;-))), to będzie tylko więcej kresek stawianych przez wychowawców. Ale wypełniamy komputerowo. Mam nadzieję, że vulcan zrobi odpowiednie "nowelizacje" matryc i umieści je na stronie. Nie wiem, jak to właściwie wygląda w szkołach niepublicznych i ile z nich ma dodatkowo obowiązkowe przedmioty. Wszystkim wystarczy miejsca? A poza tym jak to się będzie miało do punktacji przy przyjmowaniu do szkół ponadgimnazjalnych?

Mnie brakuje czegoś innego. Skoro w klasach 1-3 sp ocenia się "normalnym" stopniem religię, a w sporej ilości szkół te dzieciaki uczą się języka obcego, to dlaczego nie można tego umieścić na świadectwie a tylko "zbywać" jednym zdaniem w opisówce?

To tak na gorąco i szybko.

Leszek29-12-2003 21:33:22   [#04]

Trochę sobie popisałem, zatem muszę tu to wkleić:

Moja opinia dot. zmian proponowanych w rozporządzeniu
w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności

I. 1/ § 2 ust.1, 2a i 9, § 9 ust. 1 i 4a; § 10 ust. 4a i 7a; § 12 ust. 4, § 16 ust. 3 – zmiany kosmetyczne aktualizujące, wprowadzające „dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe”.
2/ § 2 ust. 6 - zmiany kosmetyczne aktualizujące, wprowadzające „dyplomy ukończenia szkoły oraz dyplomy uzyskania tytułów zawodowych” .

3/ § 2 ust. 6a – dodano zdanie uzupełniające, będące konsekwencją wcześniej wymienionych zmian:
Dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe wydaje się na podstawie dokumentacji przebiegu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zwanego dalej "egzaminem zawodowym".”
4/ „§ 6b. „– nowy zapis - będący konsekwencją wcześniej wymienionych zmian:
1. Absolwent szkoły ponadgimnazjalnej, której ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu zawodowego, otrzymuje - w przypadku zdania tego egzaminu - dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.
2. Na dyplomie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe, o którym mowa w ust. 1, wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia absolwenta, numer PESEL, nazwę zawodu, w którym zostały potwierdzone kwalifikacje, wyniki egzaminu zawodowego w etapie pisemnym i etapie praktycznym oraz miejsce i datę wystawienia dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.”
5/ § 9. – nowy zapis – /dotąd o tym  w zał. nr 1, cz.1  - Informacji ogólnej - pkt. 15, a po zmianie w pkt. 12 – zatem niepotrzebny, dublujący zapis w tekście głównym rozporządzenia /
3a. Legitymacje szkolne opatruje się wyraźnym odciskiem pieczęci urzędowej szkoły o średnicy 20mm.”
6/ § 10 ust. 2, 4, 9 i 10 - zmiany kosmetyczne aktualizujące, wprowadzające „egzamin zawodowy”.
7/ § 16 ust. 3 – zmiana określająca wygląd świadectwa dojrzałości  i dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe :
Dodatkowo na świadectwie dojrzałości i dyplomie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe ramka, godło oraz napis "Rzeczpospolita Polska" są wykonane w technice stalorytniczej, a motyw umieszczony w górnej części ramki pokryty jest farbą optycznie zmienną.”

II. Zał. nr 1 do rozporządzenia, cz. 1  – „Informacje ogólne”  - otrzymuje nowe brzmienie w większości porządkujące po wcześniej przeprowadzonych zmianach. Tekst jest obecnie zwarty bez niepotrzebnych uchylonych dotąd zapisów.

1. Nowe punkty „Informacji ogólnej” od 1 do 14 to, bez zdezaktualizowanych zapisów, dotychczasowych punktów 1.6), 8, 10.
2. Nowości - to zapisy w:
a/ pkt. 1.7) zmiany kosmetyczne aktualizujące, wprowadzające
jasnobrązowym - dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe wydawane po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
b/ pkt. 2 i 3 zmiany kosmetyczne aktualizujące, wprowadzające zapis o
dyplomach potwierdzających kwalifikacje zawodowe
c/ pkt. 8 jest przebudowanym dotychczasowym pkt. 8 i 9 – dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym projektuje się wprowadzenie nowego wzoru świadectwa MENiS-II/6a-sp/2, dlatego przebudowany zapis dotyczy już tylko
świadectw szkolnych promocyjnych oraz świadectw ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,”

b/ pkt. 14 zmiany kosmetyczne aktualizujące, wprowadzające zapis o „egzaminie zawodowym”.

III. Zał. nr 1 do rozporządzenia, cz. 2  – wprowadzane nowe wzory świadectw dyplomów i innych druków szkolnych w połączeniu z uchylanymi wzorami tworzą spore zamieszanie w tekście dla nieprzyzwyczajonych do prawniczych zapisów nauczycieli.

Koniecznym byłoby (podobnie jak w części 1)  przygotować tekst jednolity cz. 2).

Niepokojącym zjawiskiem jest tu próba wprowadzenia zapisów numeracji wprowadzanych bez zachowania prawnej numeracji (np. po uchyleniu w pkt 2.4a. "Świadectwa szkolne promocyjne trzyletniego liceum ogólnokształcącego"- wzorów nr 29b i 29 c  dodaje się wzory nr 29h i 29i, a także w pkt. 2.4b. "Świadectwa ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego" – po wzorze nr 29g dodaje się wzory nr 29j i 29 k).

IV. Należy wyrazić żal, iż czeka nas kolejna nowelizacja rozporządzenia związana z rozpoczęciem funkcjonowania od 2004 roku uzupełniających LO i techników uzupełniających. Brak perspektywicznego myślenia w tym zakresie w MENiSie.

V. Co do nowych wzorów świadectw, przydałaby się tu analiza dokonana przez reprezentantów konkretnych typów szkół, aby można było powiedzieć, czy zmiany w tym zakresie są korzystne.
 
VI. Niepokojące jest uzasadnienie wyraźnie zaznaczonego nierównego potraktowania szkół publicznych wobec niepublicznych. Dlaczego, szkolnictwo publiczne nie może zastosować podobnej zasady, jeżeli bez uszczerbku dla ramowych planów wprowadzi coś nowatorskiego, a bardzo korzystnego dla prowadzonego procesu dydaktycznego, na co uzyska środki finansowe od np. organu prowadzącego. Oto wymieniony fragment uzasadnienia:

„Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie nowych wzorów świadectw szkolnych promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i trzyletnich liceów ogólnokształcących. Proponowane wzory różnią się od obecnie obowiązujących wzorów świadectw tym, iż przewidują dodatkowe rubryki w wykazie obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wpisanie innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz w tych szkołach publicznych, w których nauczany jest język mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.”

Tyle na razie zdążyłem pokombinować, teraz pora na szczegóły dotyczące wzorów wprowadzanych dokumentów.

Pozdrawiam

Zola29-12-2003 22:30:13   [#05]
oczywiście zgadzam sie z uwagami Leszka, dobra robota
ja na gorąco w sprawie druków - na razie tyle
jest taki zapis : "W świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, trzyletniego liceum profilowanego i czteroletniego technikum oraz innych drukach szkolnych, obok nazwy obowiązkowego zajęcia edukacyjnego realizowanego w zakresie rozszerzonym wpisuje się wyrazy "(zakres rozszerzony)", - mam wątpliwości czy taki zapis się wszędzie zmieści np. przy wiedzy o społeczeństwie
Zola29-12-2003 22:47:15   [#06]
a i nadal za mało miejsca na szczególne osiągnięcia, w Lo są uczniowie , którzy mają wiele sukcesów na szczeblu wojewódzkim, powiatowym , centralnym , czasami jest to jednocześnie olimpiada historyczna i wiedzy o parlamentaryzmie, a dodatkowo sa to ogólniopolskie konkursy recytatorskie, fotograficznei i jeszcze inne a ponadto  są ratownikami medycznymi, wolontariuszami czy aktywnymi liderami zdrowia , członkami PCK itd, itd.
juz teraz miewamy kłopoty co wpisac a teraz na świadectwach ukończenia znacznie ograniczono miejsce na wpis osiągnięć
Gaba30-12-2003 17:36:03   [#07]

Zolu, to samo, jeżeli chodzi o gimanzjum laureat 5 olimpiad nie zmieścił swego dorobku!

czy będą wreszcie wydrukowane przedmioty w jakimś sensownym porządku?

fredi30-12-2003 19:35:52   [#08]

do Gaby

i widzę, że przewidują potwierdzenie kwalifikacji w zawodzie bez podania specjalizacji

A czy w arkuszach ocen piszesz specjalizację?

Gaba30-12-2003 19:41:25   [#09]
fredi, nie piszę, bo jej w gimku nie ma, jedną jaką mam to III stopień specjalizacji, który zrobiłam... sobie na złość.
fredi30-12-2003 19:44:13   [#10]
Kurczę , miało być do Bogny.
Gaba30-12-2003 19:47:57   [#11]
kurcze dla Bogny a dla mnie gips ;-(
Marek Pleśniar31-12-2003 01:35:38   [#12]

:-))

po nowym roku całość zbieramy i powstanie stanowisko - okolo 5-01

zgredek31-12-2003 01:53:12   [#13]

z tą specjalnością i specjalizacją

to jest tak trochę dziwnie.

--------------------------------------------------------------------------------

KOMUNIKAT Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 15 lipca 1996 r.

w sprawie wykazów dokumentacji programowych dopuszczonych do użytku szkolnego w publicznych szkołach zasadniczych i średnich zawodowych

(Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 34)

określał nazwę zawodu-specjalności - były do tego nr planów i programów.

Później cóś się pozmieniało i teraz prowadzimy ksztalcenie zawodowe zgodne z programami.

---------------------------------------------------------------------------------------

I np. mam przed sobą:
"Program nauczania dla zawodu 21 15/T-5, T-3, SP/MEN/16.041998
TECHNIK MECHANIK 21 15
specjalizacja: obsługa i naprawa pojazdów samochodowych"


Mamy tu wykaz obowiązkowych przedmiotów zawodowych:

wśród nich - "Zajęcia specjalizujące w zakresie obsługi i naprawy pojazdów samochodowych - Przepisy ruchu drogowego i technika kierowania pojazdami"

Spróbujcie toto wpisać w dwóch linijkach na świadectwie!

Zauważyliście - SPECJALIZACJA!

Zajęcia specjalizujące stanowią blok przedmiotowy obejmujący 5 przedmiotów - obowiązuje wszystkich, nikt nie ma wyboru - klasa 4 i 5.

Na świadectwie wpisuję:

zawód - technik mechanik
specjalność/specjalizacja - obsługa i naprawa pojazdów samochodowych.

W arkuszach ocen i na świadectwie wśród przedmiotów wpisuję to cudo podane powyżej + 4 inne przedmioty w podobnym brzmieniu - wyjątkowo karkołomna sztuka, ale mój nuczyciel umie to zrobić w dwóch linijkach (pozdrawiam Franciszka!)

-----------------------------------------------------------

Ale mam nie tylko techników mechaników o tej cudnej specjal(izacji)ności!!!

------------------------------------------------------------

No to "Program nauczania dla zawodu TECHNIK BUDOWNICTWA 21 03
2103/T-5, T-3, SP/MEN/1997.06.0"

nie ma żadnej specjalizacji, ani specjalności!

Ale, ale w klasie 4 i 5 pojawiaja się w planie nauczania - przedmiot: Specjalizacja.
z dwiema gwiazdkami!
Cóż te dwie gwiazdki oznaczają? Otóż:

materiały i wyroby budowlane lub machanizacja.... itd.

Czytamy dalej:
"Obszary specjalizacji mogą dotyczyć (do wyboru jeden):
-materiały ....
...Zajęcia w grupach (też międzyklasowych), 10-12 osobowych, powinni prowadzić......Tematy prac dyplomowych i egzaminów w grupach powinny być powiązane z wybraną specjalizacją. Wybór specjalizacji przez uczniów powinien wynikać...itd.


I ja rozumiem to tak: uczeń poprzez zajęcia specjalizujące przygotowuje się do napisania i obrony pracy dyplomowej - ale każdy z nich, cokolwiek by nie wybrał, po pozytywnym egzaminie z przygotowania zawodowego będzie miał wpis na świadectwie:

zawód - technik budownictwa
specjalność/specjalizacja -------------------

a wśród przedmiotów zawodowych (na świadectwie i w arkuszach) pojawia się:

np. - Specjalizacja - nowoczesne technologie budownictwa.

------------------------------------------------------------------------------

Im więcej czytam Waszych postów tym więcej mam wątpliwości! Czy ja to dobrze rozumiem?


I dlatego moja wielka prośba do zawodowców (w szczególności do Bogny i Frediego) - pomóżcie, bo głupieję.

--------------------------------------------------------
zgredek31-12-2003 03:19:08   [#14]

Wracając do konsultacji

1.
a)  Na proponownym wzorze "Dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe"
brakuje (jak to zauważyła Bogna):

w zawodzie - "specjalności/specjalizacji" (niech ktoś to w końcu zdefiniuje - czy są to synonimy?)

b) po co podawać ilość tych nieszczęsnych procentów? (przypomina mi to ocenę na dyplomie ukończenia studiów - jak ktoś miał średnią 3,49 - wpisywano "dostateczny", a jak 3,51 - dobry!)

zdał lub nie zdał - przecież to ocenia komisja!

A może lepiej - wpisać temat pracy dyplomowej? - specjalizacja będzie.


----------------------------------------------
2.
w §9. ust. 2a:
po słowach: "w dwóch " dodaje się słowa "lub trzech"
(uda się wpisać dłuuuuuuuuugą nazwę przedmiotu)
zgredek31-12-2003 13:23:03   [#15]
Przepraszam zagalopowałam się z tym tematem pracy dyplomowej!

A może te indeksy w szkołach dla dorosłych - niech będzie jasno powiedziane, że muszą lub nie muszą być.
bogna31-12-2003 16:06:01   [#16]

zgredku

ja jestem zupełnie durna jeśli chodzi o wpisywanie specjalności, specjalizacji :-(((

Robię to na wyczucie sama siebie przekonując, że tak jest właściwie.

I w ubiegłym roku wpisywaliśmy tak jak u ciebie - w przedmiotach:

"specjalizacja - projektowanie konstrukcyjno - budowlane"

Ale najbardziej mnie wkurzało coś takiego:

mieliśmy klasę technik budownictwa o specjalności drogi i mosty kołowe(wg starego programu).

Na świadectwie była możliwość wpisania tej specjalności, natomiast na dyplomie już nie.

I drogowiec, który skończył szkołę otrzymywał dyplom technika budownictwa.

Durne to wszystko :-(((

fredi31-12-2003 16:28:24   [#17]

też mam watpliwości.

Dawniej był:

 technik elektronik

o specjalności: elektronika ogólna

Teraz jest technik elektronik i do wyboru specjaliacja.

Ja mam watpliwości czy powinno się pisać słowo specjalizacja.

Wg mnie w momencie kiedy ustalam szkolny plan nauczania dla takiej klasy decyduję jak to będzie specjalizacja ( i zamiast przedmiotu specjalizacja piszę w planie nazwę przedmiotu np. systemy komputerowe ), podobnie na świadectwie.

Akurat dla elektroników proponuje się jeden przedmiot w ramach specjalizaci.

Z mechanikami to chetnie porozmawiam, bo tu ammy problemy ze specjalizacją.

zgredek31-12-2003 16:30:12   [#18]

Bogna

myślę dokładnie to samo, dlatego Twoją propozycję o wpisywaniu specjalności na dyplomie popieram.

Zwłaszcza, że np. technik mechanik jest bardzo ogólnym zawodem i tutaj specjalność decyduje o tym co dany absolwent potrafi robić.
fredi31-12-2003 16:32:47   [#19]
ale co to jest specjalność, specjalizacja to chyba lekarze wiedzą.
zgredek31-12-2003 16:38:32   [#20]

fredi

w dalszym ciągu uważam, że specjalność i specjalizacja to różne rzeczy.

I wydaje mi się logiczne:
jak specjalność to wszyscy mają te same przedmioty,
jak specjalizacja - to wybór, ale pod kątem pisania pracy dyplomowej.

Tylko - teraz NIE BĘDZIE PRAC DYPLOMOWYCH!

W takim razie, według mnie - tak jak pisała już Bogna - specjalizacja w ostatnich klasach szkół zawodowych nie ma sensu.

Z planów nauczania i programów powinny zniknąć.

Niech zawód nazywa się konkretnie:

zawód - specjalność.

Tylko ktoś to musi nazwać, bo ten Komunikat MEN, nie może być aktualny, bo zmieniła się klasyfikacja zawodów.

Powtórzę za Bogną: Durne to wszystko:-((((((((
fredi31-12-2003 17:19:59   [#21]

jak specjalizacja - to wybór, ale pod kątem pisania pracy dyplomowej

W takim razie, według mnie - tak jak pisała już Bogna - specjalizacja w ostatnich klasach szkół zawodowych nie ma sensu.

Nie masz racji.

Specjalizacja powinna uwzględniać potrzeby lokalnego rynku.

Takie były pierwotne załozenia. Jeżeli w moim miescie był duzy zakład produkujący magnetofony , który zatrudniał moich absolwentów to w sposób naturalny rozszerzano zagadnienia związane z magn.....

Jeżeli to była szkoła działajaca na potrzeby firmy produkujacej odbiorniki telewizyjne to zagdnienia zwiazane z TV itd.

A może trzeba fachowców od automatyki to wtedy specjalizacja : automatyka

zgredek31-12-2003 17:27:22   [#22]

Tak fredi

ale specjalizację wpisujesz na świadectwie jako przedmiot.

Moim zdaniem gradacja jest taka:

zawód

specjalność

specjalizacja

zawód - specjalność na świadectwie i dyplomie jako nazwa tego co najważniejsze,

a specjalizacja - jako przedmiot.

Niech ten Twój absolwent szuka pracy w moim rejonie:

u mnie nie ma zakładu produkującego magnetofony, ale są inne, które tego Twojego przyjmą.

I jeszcze jedno - ja nie piszę, że mam rację! Próbuję to zrozumieć. I to co piszę to mnie się tak po prostu wydaje.

pozdrawiam sylwestrowo:-)

fredi31-12-2003 17:31:19   [#23]

u mnie tez juz nia ma . Takie były pierwotne załozenia.

W arkuszu jest miejsce opisane

specjalność/ specjalizacja mozna chyba wpisać i jedno i drugie.

zgredek31-12-2003 17:44:04   [#24]

W klasie 4 uczeń wybiera specjalizację - mechanizacja i usprzętowienie procesów technologicznych - 1,5 godz. tygodniowo.

Bo takie są potrzeby rynku lokalnego.

Wpisuję mu na świadectwie: technik budownictwa  - mechanizacja i usprzętowienie procesów technologicznych.

W klasie 5 ten sam uczeń dostosowuje się do potrzeb rynku lokalnego (bo zmieniły się siły rządzące na przykład) i wybiera specjalizację - nowoczesne technologie budownictwa - 1,5 godz. tygodniowo

I co mam mu wpisać na świadectwie?

Czy mógł sobie tę specjalizację zmienić?

Przecież nie zrealizował całego cyklu, na który przeznaczono 3 godziny tygodniowo.

Czy moge mu pozwolic na zmianę specjalizacji?

Jeśli nie, to dlaczego?

zgredek31-12-2003 17:45:56   [#25]

a tak w klasie 4 - miał przedmiot:

specjalizacja - mechanizacja i usprzętowienie procesów technologicznych

w klasie 5:

specjalizacja - nowoczesne technologie budownictwa

Ja naprawdę nie wiem jak jest dobrze. Jak powinno być dobrze:-(

fredi31-12-2003 17:49:29   [#26]

Piszesz W klasie 4 uczeń wybiera specjalizację

A ja pisałem Wg mnie w momencie kiedy ustalam ( dyrektor to ustala nie uczeń) szkolny plan nauczania dla takiej klasy decyduję jaka to będzie specjalizacja

zgredek31-12-2003 18:10:11   [#27]

wydaje mi się, że specjalność możesz ustalić. Natomiast specjalizację uczeń może sobie wybrać.

Tak rozumiem plan nauczania dla zawodu, w którym wśród przedmiotów zawodowych jest:

 specjalizacja**) - klasa 4 - 1,5 godz.,  klasa 5 - 1,5 godz.

**) specjalizcja     materiały i wyroby budowlane lub

                          mechanizacja i usprzętowienie procesów    technologicznych lub itd. 

----------------------------------------

W komuniakecie MEN o wykazie dokumentacji programowej dla szkół zawodowych jest tak:

Nazwa zawodu-specjalności: Technik budownictwa - Budownictwo regionalne ze specjalizacją: konserwacja zabytków drewnianych

I to jest dla mnie jasne.

zgredek31-12-2003 18:26:27   [#28]

fredi

przejdźmy na wątek o problemach szkolnictwa zawodowego, bo tu chyba trochę śmiecimy.
fredi31-12-2003 18:31:32   [#29]

Gdyby uczeń wybierał

 to klasa dzieliłaby się na grupy (moze na kilka grup, bo dla technika elektronika są do wyboru 4 specjalności).

Dla elektronika są to zajęcia laboratoryjne (Nie dla wszystkich specjalności są w szkole odpowiednie laboratoria)

Marek Pleśniar10-01-2004 04:04:39   [#30]

podsumowujemy

zebrałem w sposób jeszcze niedopracowany uwagi:

  1. § 9. – nowy zapis – /dotąd o tym  w zał. nr 1, cz.1  - Informacji ogólnej - pkt. 15, a po zmianie w pkt. 12 – zatem niepotrzebny, dublujący zapis w tekście głównym rozporządzenia /

 

2.      Zał. nr 1 do rozporządzenia, cz. 2  – wprowadzane nowe wzory świadectw dyplomów i innych druków szkolnych w połączeniu z uchylanymi wzorami tworzą spore zamieszanie w tekście dla nieprzyzwyczajonych do prawniczych zapisów nauczycieli.
Koniecznym byłoby (podobnie jak w części 1) 
przygotować tekst jednolity cz. 2).

3.      Niepokojącym zjawiskiem jest tu próba wprowadzenia zapisów numeracji wprowadzanych bez zachowania prawnej numeracji (np. po uchyleniu w pkt 2.4a. "Świadectwa szkolne promocyjne trzyletniego liceum ogólnokształcącego"- wzorów nr 29b i 29 c  dodaje się wzory nr 29h i 29i, a także w pkt. 2.4b. "Świadectwa ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego" – po wzorze nr 29g dodaje się wzory nr 29j i 29 k).

4.      Pragniemy wyrazić żal, iż czeka nas kolejna nowelizacja rozporządzenia związana z rozpoczęciem funkcjonowania od 2004 roku uzupełniających LO i techników uzupełniających. Uważamy to za brak perspektywicznego myślenia w tym zakresie.

5.      Niepokojące jest uzasadnienie wyraźnie zaznaczonego nierównego potraktowania szkół publicznych wobec niepublicznych. Dlaczego, szkolnictwo publiczne nie może zastosować podobnej zasady, jeżeli bez uszczerbku dla ramowych planów wprowadzi coś nowatorskiego, a bardzo korzystnego dla prowadzonego procesu dydaktycznego, na co uzyska środki finansowe od np. organu prowadzącego? Oto wymieniony fragment uzasadnienia: „Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie nowych wzorów świadectw szkolnych promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i trzyletnich liceów ogólnokształcących. Proponowane wzory różnią się od obecnie obowiązujących wzorów świadectw tym, iż przewidują dodatkowe rubryki w wykazie obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wpisanie innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz w tych szkołach publicznych, w których nauczany jest język mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.”

6.      Brak miejsca na wpisy na świadectwach: „W świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, trzyletniego liceum profilowanego i czteroletniego technikum oraz innych drukach szkolnych, obok nazwy obowiązkowego zajęcia edukacyjnego realizowanego w zakresie rozszerzonym wpisuje się wyrazy "(zakres rozszerzony)", - mamy wątpliwości czy taki zapis się wszędzie zmieści np. przy wiedzy o społeczeństwie

7.      Nadal za mało miejsca na szczególne osiągnięcia, w LO są uczniowie, którzy mają wiele sukcesów na szczeblu wojewódzkim, powiatowym, centralnym, czasami jest to jednocześnie olimpiada historyczna i wiedzy o parlamentaryzmie, a dodatkowo sa to ogólnopolskie konkursy recytatorskie, fotograficzne i jeszcze inne a ponadto  są ratownikami medycznymi, wolontariuszami czy aktywnymi liderami zdrowia, członkami PCK itd. Już teraz miewamy kłopoty, co wpisać a teraz na świadectwach ukończenia znacznie ograniczono miejsce na wpis osiągnięć

8.      Na proponowanym wzorze "Dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe"
brakuje w zawodzie – specjalizacji. Po co jest specjalizacja w programach skoro i tak to nie będzie uwzględnione na dyplomie?

------------------------------

Proszę autorów i współautorów uwag o dodanie do ww. punktów paragrafów i ustępów rozporządzenia lub załączników. Proszę - pomóżcie zakończyć tę pracę. W poniedziałek dostarczamy do MENiS.

Proszę też o pomoc w redagowaniu, ulepszaniu formy powyższych punktów. Równolegle pracuję nad innymi dokumentami i potrzebuję wsparcia:-)

Hm?

 Bogna, Leszek, Zola, Zgredek, Gaba, Fredi?

zgredek10-01-2004 15:52:52   [#31]

Jeśli mogę

6.      Brak miejsca na wpisy na świadectwach: „W świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, trzyletniego liceum profilowanego i czteroletniego technikum oraz innych drukach szkolnych, obok nazwy obowiązkowego zajęcia edukacyjnego realizowanego w zakresie rozszerzonym wpisuje się wyrazy "(zakres rozszerzony)", - mamy wątpliwości czy taki zapis się wszędzie zmieści np. przy wiedzy o społeczeństwie

---------------------

także nie mieszczą się w dwóch wierszach długie nazwy przedmiotów zawodowych np.:

specjalizacja - przepisy ruchu drogowego i technika kierowania pojazdami

Dlatego proponuję zmianę:
w § 9. ust. 2a

brzmienie dotychczasowe:
§9
2a. Nazwy zajęć edukacyjnych wpisuje się w pełnym brzmieniu. Dopuszcza się wpisywanie nazwy zajęcia edukacyjnego w dwóch wierszach, z tym że w pierwszym wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z zajęcia edukacyjnego wstawia się poziomą kreskę.

zmiana:

w §9 ust. 2a po słowie "wierszach" dodaje się słowa: "lub w trzech", a po słowie "pierwszym" dodaje się słowa "oraz drugim"

-----------------------------

hi hi - to tak jak lubić czasopisma:-))
zgredek10-01-2004 15:54:39   [#32]
8.      Na proponowanym wzorze "Dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe"
brakuje w zawodzie – specjalizacji. Po co jest specjalizacja w programach skoro i tak to nie będzie uwzględnione na dyplomie?

-------------------

tu proponuję dodać: "specjalność/specjalizacja"

------------------
bo problem z odróżnieniem;-)
Marek Pleśniar10-01-2004 17:57:21   [#33]

miało być z paragrafami lub nr załącznika;-)

i... dzieki zgredku!

zgredek10-01-2004 18:02:07   [#34]

Przywołana do porządku

załacznik nr 2 do rozporządzenia - wzór 173
Marek Pleśniar10-01-2004 18:06:02   [#35]

fajnie że podziałałaś:-)

dzieki:-)

mam masę roboty i jestem zdany całkowicie na Twoją i innych forumowiczów pomoc. A szkoda byłoby zmarnować tę pracę przecież.

Zola10-01-2004 22:04:18   [#36]
do punktu 7 chodzi o załącznik nr 1  wzory świadectw 29h, 29i, 29j, oraz 29k
Marek Pleśniar10-01-2004 22:17:31   [#37]

uff:-) dzięki zolu

nawet nie mam czasu zajrzeć i pospisywać:-)

ale za to pilnie popracuję tu sobie:-)

Marek Pleśniar11-01-2004 02:38:09   [#38]

przejrzyjcie:-)

MINISTER

EDUKACJI NARODOWEJ

I SPORTU

Olsztyn, 8 stycznia 2004r

 

W odpowiedzi na pismo DKOS - 1/ZF - 500 - 47/03 z 22 grudnia 2003 w sprawie konsultacji projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności informujemy, że Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty pragnie zająć stanowisko w następujących kwestiach:

 

  1. § 9. – nowy zapis – dotąd o tym  w zał. nr 1, cz.1  - Informacji ogólnej - pkt. 15, a po zmianie w pkt. 12 – zatem niepotrzebny, dublujący zapis w tekście głównym rozporządzenia

 

2.   Zał. nr 1 do rozporządzenia, cz. 2  – wprowadzenie nowych wzorów świadectw dyplomów i innych druków szkolnych w połączeniu z uchylaniem starych wzorów powoduje powstanie mało czytelnej całości. Uważamy za potrzebne wprowadzenie tekstu jednolitego cz.2. – podobnie jak w części 1.

3.   Niepokojącym zjawiskiem jest tu próba wprowadzenia zapisów numeracji wprowadzanych bez zachowania prawnej numeracji (np. po uchyleniu w pkt 2.4a. "Świadectwa szkolne promocyjne trzyletniego liceum ogólnokształcącego"- wzorów nr 29b i 29 c  dodaje się wzory nr 29h i 29i, a także w pkt. 2.4b. "Świadectwa ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego" – po wzorze nr 29g dodaje się wzory nr 29j i 29 k).


4.   Pragniemy wyrazić żal, iż czeka nas kolejna nowelizacja rozporządzenia związana z rozpoczęciem funkcjonowania od 2004 roku uzupełniających LO i techników uzupełniających. Stowarzyszeni z zadowoleniem przyjęliby bardziej perspektywiczne, całościowe podejście do problemu.


5.   Niepokojące jest uzasadnienie wyraźnie zaznaczonego nierównego potraktowania szkół publicznych wobec niepublicznych. Dlaczego, szkolnictwo publiczne nie może zastosować podobnej zasady, jeżeli bez uszczerbku dla ramowych planów wprowadzi coś nowatorskiego, a bardzo korzystnego dla prowadzonego procesu dydaktycznego, na co uzyska środki finansowe od np. organu prowadzącego? Oto wymieniony fragment uzasadnienia: „Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie nowych wzorów świadectw szkolnych promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i trzyletnich liceów ogólnokształcących. Proponowane wzory różnią się od obecnie obowiązujących wzorów świadectw tym, iż przewidują dodatkowe rubryki w wykazie obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wpisanie innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz w tych szkołach publicznych, w których nauczany jest język mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.”


6.      Brak miejsca na wpisy na świadectwach: „W świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, trzyletniego liceum profilowanego i czteroletniego technikum oraz innych drukach szkolnych, obok nazwy obowiązkowego zajęcia edukacyjnego realizowanego w zakresie rozszerzonym wpisuje się wyrazy "(zakres rozszerzony)", - mamy wątpliwości czy taki zapis się wszędzie zmieści np. przy wiedzy o społeczeństwie. Ponadto w § 9. Ust. 2a proponujemy umożliwienie wpisywania nazwy zajęcia edukacyjnego w 2 wierszach.

7.  Załącznik nr1 - wzory świadectw 29h, 29i, 29j, oraz 29. Nadal za mało miejsca na szczególne osiągnięcia, w LO są uczniowie, którzy mają wiele sukcesów na szczeblu wojewódzkim, powiatowym, centralnym, a tymczasem na świadectwach ukończenia znacznie ograniczono miejsce na wpis osiągnięć

8.   Załącznik nr 2 do rozporządzenia - wzór 173   Na proponowanym wzorze "Dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe"
brakuje w zawodzie – specjalizacji. Po co jest specjalizacja w programach skoro i tak to nie będzie uwzględnione na dyplomie?

 

Marek Pleśniar11-01-2004 05:34:05   [#39]
w niedzielę trzeba to skończyć bo od poniedziałku bierzemy się za końcówkę konsultacji trzech innych rozporządzeń;-)
Gaba11-01-2004 12:42:19   [#40]

a ja wnoszę o ustalenie obowiązkowej kolejności zajęć obowiązkowych

- a dodatkowe wraz z znazwą niech sobie piszą szkoły - to, co znajduje się na świdectwa jest jednym wielkim b...

- tu matma na początku, tam polski, tam francuski -

- nie widać błędów - a są!!! - brakuje bardzo często przedmiotów obowiązkowych, zwłszcza w szkołą innych niż publiczne.

 

ew. zapis na piśmo -

- ponadto prosimy/wnosimy o uregulowanie na świadectwach szkół publicznych i niepublicznych - sp, gimanzjów oraz liceów ogółnoszktacówych stałej listy zajęć obowiązkocyh wg jednolitegogo porządku, część dodatkową można pozostawić na zajęcia edukacyjne właściwe dla danego typu szkoły.

zgredek11-01-2004 12:45:10   [#41]

Marek

6. - w dwóch wierszach można wpisywać - tak jest teraz. Chodzi o wpisywanie w trzech wierszach.

8. brakuje: specjalności/specjalizacji (tak jest na świadectwach)
zgredek11-01-2004 12:48:46   [#42]

jeszcze

w 4. - te nowe szkoły to licea uzupełniające (a nie uzupełniające LO)
Marek Pleśniar11-01-2004 12:53:46   [#43]

kurde;-)

napisz po prostu jak mam napisac

ja tu tylko sekretarzuję.!!

i innego piszę coś intensywnie:-)

zgredek11-01-2004 13:03:45   [#44]

proponuję nieśmiało

6.      Brak miejsca na wpisy na świadectwach: „W świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, trzyletniego liceum profilowanego i czteroletniego technikum oraz innych drukach szkolnych, obok nazwy obowiązkowego zajęcia edukacyjnego realizowanego w zakresie rozszerzonym wpisuje się wyrazy "(zakres rozszerzony)", - mamy wątpliwości czy taki zapis się wszędzie zmieści np. przy wiedzy o społeczeństwie. Problemem jest także wpisywanie nazw przedmiotów w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, np. "zajęcia specjalizujące - przepisy ruchu drogowego i technika kierowania pojazdami"

Dlatego w § 9. ust. 2a proponujemy umożliwienie wpisywania nazwy zajęcia edukacyjnego w 3 wierszach.


8.   Załącznik nr 2 do rozporządzenia - wzór 173   Na proponowanym wzorze "Dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe"
brakuje w zawodzie – specjalności/specjalizacji. Po co jest specjalizacja w programach skoro i tak to nie będzie uwzględnione na dyplomie?
zgredek11-01-2004 13:04:47   [#45]

sie robi

4.   Pragniemy wyrazić żal, iż czeka nas kolejna nowelizacja rozporządzenia związana z rozpoczęciem funkcjonowania od 2004 roku liceów uzupełniających  i techników uzupełniających. Stowarzyszeni z zadowoleniem przyjęliby bardziej perspektywiczne, całościowe podejście do problemu.
Marek Pleśniar11-01-2004 13:09:15   [#46]
:-))))
Gaba11-01-2004 13:11:35   [#47]
8. Ponadto prosimy o ujednolicenie zapisów na świadectwach szkół publicznych i niepublicznych (sp, gimnazjów oraz liceów ogółnoszktacówych) w zakresie kolejności listy zajęć obowiązkowych, część dodatkową świadectwa wg naszej opinii należy pozostawić na zajęcia edukacyjne właściwe dla danego typu szkoły.
Zola11-01-2004 15:51:52   [#48]

Marku

w punkcie 8 umknęło ci  coś - 29h, 29i, 29j i 29k - to "k" Ci uciekło
Marek Pleśniar13-01-2004 10:53:02   [#49]

może zarząd głosować? Dziś koniecznie chcę wysłać

MINISTER

EDUKACJI NARODOWEJ

I SPORTU

Olsztyn, 8 stycznia 2004r

 

W odpowiedzi na pismo DKOS - 1/ZF - 500 - 47/03 z 22 grudnia 2003 w sprawie konsultacji projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności informujemy, że Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty pragnie zająć stanowisko w następujących kwestiach:

 

  1. § 9. – nowy zapis – dotąd o tym  w zał. nr 1, cz.1  - Informacji ogólnej - pkt. 15, a po zmianie w pkt. 12 – zatem niepotrzebny, dublujący zapis w tekście głównym rozporządzenia

 

2.   Zał. nr 1 do rozporządzenia, cz. 2  – wprowadzenie nowych wzorów świadectw dyplomów i innych druków szkolnych w połączeniu z uchylaniem starych wzorów powoduje powstanie mało czytelnej całości. Uważamy za potrzebne wprowadzenie tekstu jednolitego cz.2. – podobnie jak w części 1.

3.   Niepokojącym zjawiskiem jest tu próba wprowadzenia zapisów numeracji wprowadzanych bez zachowania prawnej numeracji (np. po uchyleniu w pkt 2.4a. "Świadectwa szkolne promocyjne trzyletniego liceum ogólnokształcącego"- wzorów nr 29b i 29 c  dodaje się wzory nr 29h i 29i, a także w pkt. 2.4b. "Świadectwa ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego" – po wzorze nr 29g dodaje się wzory nr 29j i 29 k).


4.   Pragniemy wyrazić żal, iż czeka nas kolejna nowelizacja rozporządzenia związana z rozpoczęciem funkcjonowania od 2004 roku uzupełniających LO i techników uzupełniających. Stowarzyszeni z zadowoleniem przyjęliby bardziej perspektywiczne, całościowe podejście do problemu.


5.   Niepokojące jest uzasadnienie wyraźnie zaznaczonego nierównego potraktowania szkół publicznych wobec niepublicznych. Dlaczego, szkolnictwo publiczne nie może zastosować podobnej zasady, jeżeli bez uszczerbku dla ramowych planów wprowadzi coś nowatorskiego, a bardzo korzystnego dla prowadzonego procesu dydaktycznego, na co uzyska środki finansowe od np. organu prowadzącego? Oto wymieniony fragment uzasadnienia: „Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie nowych wzorów świadectw szkolnych promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i trzyletnich liceów ogólnokształcących. Proponowane wzory różnią się od obecnie obowiązujących wzorów świadectw tym, iż przewidują dodatkowe rubryki w wykazie obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wpisanie innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz w tych szkołach publicznych, w których nauczany jest język mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.”


6.      Brak miejsca na wpisy na świadectwach: „W świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, trzyletniego liceum profilowanego i czteroletniego technikum oraz innych drukach szkolnych, obok nazwy obowiązkowego zajęcia edukacyjnego realizowanego w zakresie rozszerzonym wpisuje się wyrazy "(zakres rozszerzony)", - mamy wątpliwości czy taki zapis się wszędzie zmieści np. przy wiedzy o społeczeństwie. Ponadto w § 9. Ust. 2a proponujemy umożliwienie wpisywania nazwy zajęcia edukacyjnego w 2 wierszach.

7.  Załącznik nr1 - wzory świadectw 29h, 29i, 29j, oraz 29k. Nadal za mało miejsca na szczególne osiągnięcia, w LO są uczniowie, którzy mają wiele sukcesów na szczeblu wojewódzkim, powiatowym, centralnym, a tymczasem na świadectwach ukończenia znacznie ograniczono miejsce na wpis osiągnięć

8.   Załącznik nr 2 do rozporządzenia - wzór 173   Na proponowanym wzorze "Dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe"
brakuje w zawodzie – specjalności/specjalizacji. Po co jest specjalizacja w programach skoro i tak to nie będzie uwzględnione na dyplomie?

9.  Za celowe uważamy ujednolicenie zapisów na świadectwach szkół publicznych i niepublicznych (SP, G oraz LO) w zakresie kolejności listy zajęć obowiązkowych, część dodatkowa świadectwa mogłaby pozostać przeznaczona na pozostałe zajęcia edukacyjne.

ewa13-01-2004 11:14:43   [#50]
w pkt. 6 zgredek proponowała 3 wiersze. To ile w piśmie 2 czy 3 ?
strony: [ 1 ][ 2 ]