Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Projekt edukacyjny - pytania i inne |
Gaba | 20-08-2010 09:16:36 [#01] |
---|
Przepraszam, ze się przed szereg wybijam, ale chcę zebrać myśli nt. projektu edukacyjnego.
Proponuje rozmowę/dyskusję, nt. obszarów/raf, które trzeba dobrze przemyśleć zanim sie cokolwiek wpisze w statut, bo co w statucie, to będzie procedurą.
- do kiedy tematy tych projketów
- kiedy mają być bronione, jak duże zespoły, co z nieobecnością jednego członka zespołu na "obronie"
- przygotwanie to długofalowe, czy jednodniowe z materiałów zgromadzonych?
- gdzie się ma odbywać prezentacja, co z pozostałą cz. uczniów.
- cz. na prezentacje efektów? a droga/sposób przygotowania?
- czy można nie zaliczyć projektu?
|
mariz | 20-08-2010 12:22:48 [#02] |
---|
Witam!
Te wszystkie pytania Gaby są bardzo ważne przy opracowywaniu warunków i oceny projektu edukacyjnego.
Mnie gnębi jeszcze jedno - w gimnazjum przedmioty artystyczne też mogą być ( a nawet zaleca się ) realizowane w formie projektu -czy ocena tego projektu tez ma być opisowa- czy normalnie wyrazona stopniem, bowiem na świadectwach jest przewidziane "miejsce" na ocenę z tych zajęć.
Co ma się znaleźć w PSO nauczyciela realizującego zajęcia artystyczne w formie projektu (powiedzmy, że w trakcie tych zajęć uczniowie realizują jeden projekt w I półroczu i II-gi w drugim pólroczu?)
|
Ala | 20-08-2010 13:59:18 [#03] |
---|
zajęcia artystyczne ocenia się stopniem
w najnowszym projekcie rozporządzenia na temat projektu edukacyjnego jest tak:
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego okre
w porozumieniu z rad
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu
wewn
7. Wychowawca klasy na pocz śla dyrektor gimnazjumą pedagogiczną.ątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.ątku roku szkolnego, w którym uczniowie będą
realizowa
opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu
edukacyjnego wpisuje si
nie ma oceny opisowej! ć projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnychę na świadectwie ukończenia gimnazjum. post został zmieniony: 20-08-2010 14:01:51 |
Ala | 20-08-2010 14:03:00 [#04] |
---|
coś mi się rozjechało, jeszcze raz spróbuję post został zmieniony: 20-08-2010 14:03:26 |
Ala | 20-08-2010 16:08:19 [#05] |
---|
„§ 21a. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na
celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści
nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla
gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela
i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego
realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum
w porozumieniu z radą pedagogiczną.
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu
wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą
realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych
opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu
edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemoŜliwiających udział ucznia w
realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum moŜe zwolnić ucznia z
realizacji projektu edukacyjnego.
10. W przypadkach, o których mowa w ust. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum
w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji
projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.”; post został zmieniony: 20-08-2010 16:11:34 |
Ala | 20-08-2010 16:12:38 [#06] |
---|
teraz też się rozjechało ale inaczej ;-) |
Ala | 20-08-2010 16:15:36 [#07] |
---|
„§ 21a. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dlagimnazjów lub wykraczać poza te treści.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela
i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemoŜliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum moŜe zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
10. W przypadkach, o których mowa w ust. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.”;
|
Jacek | 20-08-2010 16:17:00 [#08] |
---|
:-)))))) |
Ala | 20-08-2010 16:18:56 [#09] |
---|
już więcej nie próbuję, tekst w projekcie rozporządzenia jest tak sformatowany, że ręce opadają
a poprawiać mi się nie chce ;-))) |
Marek Pleśniar | 20-08-2010 17:37:38 [#10] |
---|
a na kongresie będzie sam szef od poradnika projektowego dla gimnazjów co go resort szykuje. I o projektach opowie |
Gaba | 20-08-2010 17:43:20 [#11] |
---|
a gdy opowie, to będzie wiadomo, jakie kursy poprowadzą firmy szkoleniowe, hihihi.
Warto myśleć, bo mozna jakieś pytania zadań, no, nie? |
Ala | 20-08-2010 17:46:50 [#12] |
---|
pytania zawsze warto zadawać :-)
..............
czasami tylko trzeba się ugryźć w język ;-))) ale to nie dotyczy forum :-) post został zmieniony: 20-08-2010 17:48:00 |
gera | 21-08-2010 22:33:19 [#13] |
---|
Ciekawe... Informacje o udziale ucznia w
realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu na świadectwie? Gdzie?
|
AnJa | 21-08-2010 22:52:46 [#14] |
---|
no- na swiadectwie przeca
i pewnie też w arkuszu ocen |
gera | 21-08-2010 22:59:23 [#15] |
---|
To tak ... aby dyrektorom się nie nudziło, nauczyciele mieli robotkę, a drukarnie miały obrót.. :)
Dobrze, że jest program, gilosz i dobry humor :)
|
krystyna | 21-08-2010 23:55:31 [#16] |
---|
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
---------------
macie już jakieś pomysły na zmianę kryteriów oceny zachowania tak, by uwzględniały udział (zaangażowanie ?) ucznia w realizację projektu ?
nie powiem, żeby mi się to podobało...
czy sama ocena z projektu nie wystarczy ?
przecież na nią też będzie się składało wiele elementów, łącznie z tym nieszczęsnym "udziałem" ...
;-(
|
Ala | 22-08-2010 11:12:56 [#17] |
---|
oceny z projektu nie będzie
tylko w ocenie zachowania należy uwzględnić udział w projekcie |
rzewa | 22-08-2010 11:39:54 [#18] |
---|
Ala - taka drobna podpowiedź na marginesie: jak chcesz coś wklejać na forum to najbezpieczniej najpierw wkleić do notatnika, a potem ew. poprawić, zaznaczyć, skopiować i wkleić do wątku |
AnJa | 22-08-2010 16:28:44 [#19] |
---|
generalnie- zanim przystapi sie do myślenia o projekcie w prawie szkolnym warto zrobić reset tego wszystkiego, co już w głowie z zasłyszenia na temat jest
potem przeczytać to co w rozporzadzeniu- bo tylko to nas obowiązuje |
rzewa | 22-08-2010 17:29:03 [#20] |
---|
jak rozporządzenie podpisane zostanie... |
elkap | 22-08-2010 17:39:46 [#21] |
---|
Jest podpisane i skierowane do publikacji |
katarzyna30 | 22-08-2010 20:32:03 [#23] |
---|
Widzę, że wprowadzono jednak zapis, że w szkole ponadgimnazjalnej uczeń może otrzymać promocję z jedną ocena niedostateczną pomimo wielu głosów krytycznych w tej kwestii. |
Jacek | 22-08-2010 22:14:01 [#24] |
---|
no i co to zmienia? dacie promocję albo nie dacie i to Wasza decyzja |
AnJa | 22-08-2010 23:18:47 [#25] |
---|
odpowiedzialnośc drogi dyrektorze Jacku- ot co
trza na się wziąc - a to boleć może |
Ala | 23-08-2010 00:13:38 [#26] |
---|
rzewa - dzięki za podpowiedź, rzecz w tym, że mi się poprawiać nie chciało ;-))) i jeszcze mi się zawiesiło w trakcie ale nic to :-) chyba wystarczająco zwróciłam uwagę na rozporządzenie :-))
a odpowiedzialność - fakt, może zaboleć, zwłaszcza tych co się od niej uchylają |
Marek Pleśniar | 06-09-2010 19:08:05 [#27] |
---|
irula IP: 83.10.16.244 (83.10.16.244) |
06-09-2010 19:05:07 [#01] |
Czy
może ktoś z Was dyrektorów gimnazjów rozpoczął prace nad procedurą
projektu edukacyjnego? Czy uczniowie klas I i II realizują w każdym roku
nauki w gimnazjum projekt edukacyjny? Czy jest to 1 projekt dla całego
oddziału czy kilka na oddział? Czy mogą być projekty
międzyoddziałowe? Jak to ustalacie? |
|
AnJa | 06-09-2010 19:30:28 [#28] |
---|
nie jestem dyrkiem gimnazjalnym, ale gdybym był:
1.pamiętałbym, że projekt jest wpisany w pp wos
2. rozpoznałbym teren- kto jeszcze ma pojęcie i praktyke w tej metodzie
3. przypomiałbym sobie realizowane w szkole projekty uczniowskie
i wtedy bym decydował, w zalezności od potencjału:
A) jeśłi niski lub nierozpoznany- projekty przedmiotowe, klasowe , z nauczycielem przedmiotu jako opiekunem
B) jeśli nie jest źle - pozwoliłbym nauczycielom na swobodę okreslajac tylko termin, do kiedy zostaną ustalone tematy, grupy i opiekunowie oraz harmonogram umozliwiający realizację 4 etapów ustalonych w rozporządzeniu
co do konkretów:
1.uczeń musi uczestniczyc w realizacji JEDNEGO projektu w ciągu nauki w gimnazjum- może oczywiście więcej
2. zależy jak definiujesz projekt - jeśłi np będzie to rola rzeki w historii naszego miasta to może to być projekt nie tylko dla klasy, ale i dla szkoły, ze wszystkich przedmiotow oraz na lata- trzeba tylko zakres okreslic i podzielić zadania na poszczególne zespoły
zespół realizujący konkretny projekt- np. moniturujący stan wody w rzece w miesiącach marzec-maj to kilka osób- mówi siezwykle o 3-6
ale już projekt pt. pożegnanie absolwentów szkoły to zwykle jedna klasa, podzielona na kilkazespołow, z których jedni przygotowują scenariusz, inni robią oprawę techgniczną, inni przygotowują zaproszenia, inni albym o absolwentach
a potem publicznie prezentują efekt:-) |
Marek Pleśniar | 07-09-2010 11:09:44 [#29] |
---|
http://wyborcza.pl/1,75478,8343420,Rozmowa_z_Andrzejem_Jasinskim_.html
Aleksandra Pezda: Dlaczego MEN
nie określiło, co w projekcie gimnazjalnym oceniać ani jaki ma być jego
zakres? Jeden uczeń zrobi w tydzień plakat, inny przez rok będzie
obserwował wzrost roślin. Efekt ten sam - wpis na świadectwie.Andrzej
Jasiński: Gdyby MEN narzuciło sztywne terminy, zakres tematyczny i
sposób oceniania, niektórzy [np. w dużych szkołach] nie daliby rady
wykonać zadania. A my chcieliśmy wskazać, jak ważne jest, by zmienić
sposób pracy w szkole, wyjść poza system, w którym uczeń pracuje głównie
indywidualnie. Na pewno niektórzy uczniowie wykonają poważną
pracę badawczą, a inni poprzestaną np. na szkolnej gazetce.
Najważniejsze, żeby uczniowie odczuli, że w szkole jest miejsce nie
tylko na wykład i czytanie z podręczników. Skąd nauczyciele mają wiedzieć, jak robić takie projekty?
Więcej... http://wyborcza.pl/1,75478,8343420,Rozmowa_z_Andrzejem_Jasinskim_.html#ixzz0ypiUWBI8
|
izael | 07-09-2010 12:44:10 [#31] |
---|
Czytują nas:)
choć nie zawsze to cieszy.
Mamy prawo mieć wątpliwości, mówić o nich, buntować się, jeśli jesteśmy otwarci jednocześnie na słuchanie i analizowanie argumentów. I to jest ok:)
A nasz Andrzej to wie co mówi:)
|
Adaa | 07-09-2010 17:14:08 [#32] |
---|
w zeszłym roku moja córka gimnazjalistka przezyła cos na kształt owego projektu edukacyjnego
wygladało to tak :
- grupa (samowybrana sie) otrzymała zadanie zrealizowania projektu, ktorego finałem mial być film przez nich zmontowany
- grupa zgodnie, pełna pomysłów przystapiła do realizacji (no wiecie, plany, podzial zadań, burza mózgów itp.)
- grupa spotkała sie kilka razy w celu współpracy grupowej, zespół zadaniowy jak sie patrzy z tym, ze z roboty nic nie wyszło, bo wiek taki, ze lepiej o głupotach i posmiac się (to ma medyczne uzasadnienie);-)
- kolejne spotkania nic nie wniosły
- kolejne też :-)
- na kolejnych sie pożarli, bo ambitni w końcu chcieli cos robic, a mniej ambitni chcieli by kujony zrobiły to za nich:-)
- te ambitne sztuki (dwie:-) wzięły sprawy w swoje ręce bo uznały że : na reszte nie ma co liczyć, doniesć na resztę nie doniosa bo gorszym od kujona jest być donosicielem
- cwaniacy palcem nie kiwneli bo wiedzieli, ze nikt na nich nie doniesie bo doskonale sobie zdaja sprawe z tego, że gorzej byc donosicielem niz kujonem ... poza tym cwaniacy mieli plan "nie sztuką jest nameczyc sie i zaliczyc, sztuka jest zaliczyc i nie nameczyc sie":-)
- projekt został wykonany, zmontowany - te ambitniejsze jednostki (zwane frajerami ) przy pomocy rodziców zrobiły co trzeba
- projekt zyskal uznanie nauczycieli - cały zespół zadaniowy został nagrodzony i pozytywnie oceniony - zaliczony:-)
w ocenie nauczycieli cele zostaly osiagniete, szczegolnie edukacyjny i kooperacyjny cel:-)
dla rzeczywistych wykonaców projektu, edukacyjna wartość tego projektu miała jednak wazniejsze znaczenie - mianowicie : starannie dobieraj sobie ludzi do pracy:-) moim zdaniem, algorytm tego co czeka teraz gimnazjalistów bedzie podobny:-)
|
Jacek | 07-09-2010 18:06:22 [#33] |
---|
i tak dostrzegam w tym wiele pozytywów :-) |
AnJa | 07-09-2010 18:29:59 [#34] |
---|
w 1995 roku miałem jak u Aday w ubiegłym
w 1996 już nie - bo i ja troszkę wiedziałem i dzieciaki cwańsze były
aha- oczywiście nie wiedzialem, że toto nazywa się projekt:-) |
Adaa | 07-09-2010 19:19:38 [#35] |
---|
czyli martwimy sie odkrywaniem odkrytego:-) |
Marek Pleśniar | 07-09-2010 19:47:23 [#36] |
---|
myślę, że "martwimy się" odkrywaniem odkrytego bo ci co się martwią to odrębna grupa i nie stanowi ona wszystkich
a ci co się ani nie martwią, ani nie martwili się to właściwa grupa docelowa zmian:-) |
JarTul | 08-09-2010 15:09:52 [#37] |
---|
Może ktoś już ma propozycje rozwinięcia zapisów rozporządzenia: "
Szczegółowe warunki realizacji projektu
edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną."
oraz "
Kryteria
oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym
uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego."
|
JarTul | 09-09-2010 21:19:58 [#38] |
---|
Podniosę... :-) |
mariz | 09-09-2010 21:21:44 [#39] |
---|
Nie mam :((( |
jerzyk | 09-09-2010 23:15:13 [#40] |
---|
" Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego."
No wlasnie , na ile? |
Ala | 09-09-2010 23:19:57 [#41] |
---|
według mnie na tyle na ile szkoła uzna i zapisze w kryteriach oceniania :-)
ocenianie wewnątrzszkolne to sprawa ustaleń w szkole,
oczywiście zgodnie z rozporządzeniem
..............
no i udział w projekcie to tylko jeden z wielu elementów oceny zachowania post został zmieniony: 09-09-2010 23:22:04 |
Jacek | 09-09-2010 23:21:03 [#42] |
---|
jak nie przystąpił do projektu to naganne |
jerzyk | 09-09-2010 23:22:47 [#43] |
---|
no właśnie, najlpiej dwa razy po kolei ;-) |
Ala | 09-09-2010 23:23:02 [#44] |
---|
O! jedno krytrium już mamy :-)) |
Jacek | 09-09-2010 23:23:29 [#45] |
---|
eee projekt tylko jeden ma zrobić więc 2 nagannych sie nie da |
jerzyk | 09-09-2010 23:25:32 [#46] |
---|
Jacek, a jak pozostanie na drugi rok w kasie drugiej?
Dla analogii, jak zostaje w klasie trzeciej, to musi ponawić egzamin :-)) |
Ala | 09-09-2010 23:27:00 [#47] |
---|
bez repetowania też się da
nie przystąpił w kl. II i nie przystapił w III ;-)) |
Jacek | 09-09-2010 23:27:01 [#48] |
---|
no tak :-)
wersja hardcore - uczeń, który nie przystapił do udziału w projekcie otrzymuje naganną ocenę zachowania.
wersja softcore - uczeń, który nie przystapił do projektu edukacyjnego mimo oddziaływań nauczycieli i wychowawcy klasy może otrzymać naganną oceną zachowania
:-) |
jerzyk | 09-09-2010 23:33:19 [#49] |
---|
suma sumarum: uczniowi można naskoczyć :-)) |
AnJa | 10-09-2010 06:45:07 [#50] |
---|
nie chcę się wymądrzac - a praynajmniej za bardzo;-), ale:
jesli przyjmiemy zalożenie, że edukacja to gra w zlodzieja i policjanta to uczniowi zawsze mozna naskoczyć
tak jak dyrektor nauczycielowi
i opisów takich naskoczeń nawet na tym forum mamy pewnie już z parę tysiecy
wiec wydaje mi się, ze znacznie mniej frustrujące jest nieprzystepowanie do tej gry -a o to akurat dyrkowi łatwo, bo to on ustala w co się w jego szkole gra
była taka w moim dzieciństwie przedszkolan zabawa: mało nas do pieczenia chleba
oldskul modny- czemu nie wrócić?
a co do meritum - jak oceniać z zachowania nikt nie podpowie- bo kazda szkoła ma system wychowawczy (dla mnie ocena zachowania była z nim zawsze zwiazana) i wypracowana praktykę (u mnie zawsze była ważniejsza)
jednak gdybym był dyrkiem gimnazjum poszedlbym na wariant- udzial w projekcie to wpis na świadectwie oraz podwyższona ocena zachowania
nie chcesz brać - nie bierz- i żałuj albo i nie
zawsze jest grupa niedostosowanych spolecznie, buntownikow , olewaczy - może projekt będzie okazja dla szkoly choćby jeden raz w cyklu zachecic ich do udzialu w czymś w kooperacji z innymi?
a jak nie - coż, porazka szkoły
ale czy jedyna?
post został zmieniony: 10-09-2010 06:46:43 |
|