Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Projekt edukacyjny - pytania i inne
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]
Gaba20-08-2010 09:16:36   [#01]

Przepraszam, ze się przed szereg wybijam, ale chcę zebrać myśli nt. projektu edukacyjnego. 

Proponuje rozmowę/dyskusję, nt. obszarów/raf, które trzeba dobrze przemyśleć zanim sie cokolwiek wpisze w statut, bo co w statucie, to będzie procedurą.

- do kiedy tematy tych projketów


- kiedy mają być bronione, jak duże zespoły, co z nieobecnością jednego członka zespołu na "obronie"

- przygotwanie to długofalowe, czy jednodniowe z materiałów zgromadzonych?

- gdzie się ma odbywać prezentacja, co z pozostałą cz. uczniów. 

- cz. na prezentacje efektów? a droga/sposób przygotowania? 

- czy można nie zaliczyć projektu?






mariz20-08-2010 12:22:48   [#02]

Witam!

Te wszystkie pytania Gaby są bardzo ważne przy opracowywaniu warunków i oceny projektu edukacyjnego.

Mnie gnębi jeszcze jedno - w gimnazjum przedmioty artystyczne też mogą być ( a nawet zaleca się ) realizowane w formie projektu -czy ocena tego projektu tez ma być opisowa- czy normalnie wyrazona stopniem, bowiem na świadectwach jest przewidziane "miejsce" na ocenę z tych zajęć.

Co ma się znaleźć w PSO nauczyciela realizującego zajęcia artystyczne w formie projektu (powiedzmy, że w trakcie tych zajęć uczniowie realizują jeden projekt w I półroczu i II-gi w drugim pólroczu?)

Ala20-08-2010 13:59:18   [#03]

zajęcia artystyczne ocenia się stopniem

w najnowszym projekcie rozporządzenia na temat projektu edukacyjnego jest tak:

5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego okre

w porozumieniu z rad

6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu

wewn

7. Wychowawca klasy na pocz

śla dyrektor gimnazjumą pedagogiczną.ątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.ątku roku szkolnego, w którym uczniowie będą

realizowa

opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu

edukacyjnego wpisuje si

nie ma oceny opisowej!

ć projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnychę na świadectwie ukończenia gimnazjum.

post został zmieniony: 20-08-2010 14:01:51
Ala20-08-2010 14:03:00   [#04]

coś mi się rozjechało, jeszcze raz spróbuję


post został zmieniony: 20-08-2010 14:03:26
Ala20-08-2010 16:08:19   [#05]

 

„§ 21a. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.

 

2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na

 

celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.

 

3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści

 

nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla

 

gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

 

4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela

 

i obejmuje następujące działania:

 

1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;

 

2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego

 

realizacji;

 

3) wykonanie zaplanowanych działań;

 

4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

 

 

5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum

 

w porozumieniu z radą pedagogiczną.

 

6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu

 

wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.

 

7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą

 

realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych

 

opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

 

8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu

 

edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

 

9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemoŜliwiających udział ucznia w

 

realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum moŜe zwolnić ucznia z

 

realizacji projektu edukacyjnego.

 

10. W przypadkach, o których mowa w ust. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum

 

w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji

 

projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.”;

post został zmieniony: 20-08-2010 16:11:34
Ala20-08-2010 16:12:38   [#06]
teraz też się rozjechało ale inaczej ;-)
Ala20-08-2010 16:15:36   [#07]

„§ 21a. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.

 

2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.

 

3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dlagimnazjów lub wykraczać poza te treści.

 

4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela

 

i obejmuje następujące działania:

 

1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;

 

2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;

 

3) wykonanie zaplanowanych działań;

 

4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

 

 

5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.

 

6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.

 

7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

 

8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

 

9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemoŜliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum moŜe zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.

 

10. W przypadkach, o których mowa w ust. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.”;

 

Jacek20-08-2010 16:17:00   [#08]
:-))))))
Ala20-08-2010 16:18:56   [#09]

już więcej nie próbuję, tekst w projekcie rozporządzenia jest tak sformatowany, że ręce opadają

a poprawiać mi się nie chce ;-)))

Marek Pleśniar20-08-2010 17:37:38   [#10]
a na kongresie będzie sam szef od poradnika projektowego dla gimnazjów co go resort szykuje. I o projektach opowie
Gaba20-08-2010 17:43:20   [#11]

a gdy opowie, to będzie wiadomo, jakie kursy poprowadzą firmy szkoleniowe, hihihi.

Warto myśleć, bo mozna jakieś pytania zadań, no, nie?

Ala20-08-2010 17:46:50   [#12]

pytania zawsze warto zadawać :-)

..............

czasami tylko trzeba się ugryźć w język ;-))) ale to nie dotyczy forum :-)


post został zmieniony: 20-08-2010 17:48:00
gera21-08-2010 22:33:19   [#13]

 Ciekawe...  Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu na świadectwie? Gdzie?

AnJa21-08-2010 22:52:46   [#14]

no- na swiadectwie przeca

i pewnie też w arkuszu ocen

gera21-08-2010 22:59:23   [#15]

To tak ... aby dyrektorom się nie nudziło, nauczyciele mieli robotkę, a drukarnie miały obrót.. :)

Dobrze, że jest program, gilosz i dobry humor :)

krystyna21-08-2010 23:55:31   [#16]

6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.

---------------

macie już jakieś pomysły na zmianę kryteriów oceny zachowania tak, by uwzględniały udział (zaangażowanie ?) ucznia w realizację projektu ?

nie powiem, żeby mi się to podobało...

czy sama ocena z projektu nie wystarczy ?

przecież na nią też będzie się składało wiele elementów, łącznie z tym nieszczęsnym "udziałem" ...

;-( 

Ala22-08-2010 11:12:56   [#17]

oceny z projektu nie będzie

tylko w ocenie zachowania należy uwzględnić udział w projekcie

rzewa22-08-2010 11:39:54   [#18]
Ala - taka drobna podpowiedź na marginesie: jak chcesz coś wklejać na forum to najbezpieczniej najpierw wkleić do notatnika, a potem ew. poprawić, zaznaczyć, skopiować i wkleić do wątku
AnJa22-08-2010 16:28:44   [#19]

generalnie- zanim przystapi sie do myślenia o projekcie w prawie szkolnym  warto zrobić reset tego wszystkiego, co już w głowie z zasłyszenia na temat jest

potem przeczytać to co w rozporzadzeniu- bo tylko to nas obowiązuje

rzewa22-08-2010 17:29:03   [#20]
jak rozporządzenie podpisane zostanie...
elkap22-08-2010 17:39:46   [#21]

Jest podpisane i skierowane do publikacji

rzewa22-08-2010 19:31:06   [#22]

Ooo! przegapiłam... rzeczywiście, podpisany w piątek, 20.08

http://bip.men.gov.pl/images/stories/APsr/projektdpn-20.08.pdf

katarzyna3022-08-2010 20:32:03   [#23]
Widzę, że wprowadzono jednak zapis, że w szkole ponadgimnazjalnej uczeń może otrzymać promocję z jedną ocena niedostateczną pomimo wielu głosów krytycznych w tej kwestii.
Jacek22-08-2010 22:14:01   [#24]
no i co to zmienia? dacie promocję albo nie dacie i to Wasza decyzja
AnJa22-08-2010 23:18:47   [#25]

odpowiedzialnośc drogi dyrektorze Jacku- ot co

trza na się wziąc - a to boleć może

Ala23-08-2010 00:13:38   [#26]

rzewa - dzięki za podpowiedź, rzecz w tym, że mi się poprawiać nie chciało ;-))) i jeszcze mi się zawiesiło w trakcie ale nic to :-) chyba wystarczająco zwróciłam uwagę na rozporządzenie :-))

a odpowiedzialność - fakt, może zaboleć, zwłaszcza tych co się od niej uchylają

Marek Pleśniar06-09-2010 19:08:05   [#27]
irula IP: 83.10.16.244 (83.10.16.244) 06-09-2010 19:05:07   [#01]
Czy może ktoś z Was dyrektorów gimnazjów rozpoczął prace nad procedurą  projektu edukacyjnego? Czy uczniowie klas I i II realizują w każdym roku nauki  w gimnazjum projekt edukacyjny? Czy jest to 1 projekt dla całego oddziału  czy  kilka na oddział? Czy mogą być projekty międzyoddziałowe? Jak to ustalacie?
AnJa06-09-2010 19:30:28   [#28]

nie jestem dyrkiem gimnazjalnym, ale gdybym był:

1.pamiętałbym, że projekt jest wpisany w pp wos

2. rozpoznałbym teren- kto jeszcze ma pojęcie i praktyke w tej metodzie

3. przypomiałbym sobie realizowane w szkole projekty uczniowskie

i wtedy bym decydował, w zalezności od potencjału:

A) jeśłi niski lub nierozpoznany-  projekty przedmiotowe, klasowe , z nauczycielem przedmiotu jako opiekunem

B) jeśli nie jest źle - pozwoliłbym nauczycielom na swobodę okreslajac tylko termin, do kiedy zostaną ustalone tematy, grupy i opiekunowie oraz harmonogram umozliwiający realizację 4 etapów ustalonych w rozporządzeniu

co do konkretów:

1.uczeń musi uczestniczyc w realizacji JEDNEGO projektu w ciągu nauki w gimnazjum- może oczywiście więcej

2. zależy jak definiujesz projekt - jeśłi np będzie to rola rzeki w historii  naszego miasta to może to być projekt nie tylko dla klasy, ale i dla szkoły, ze wszystkich przedmiotow  oraz na lata- trzeba tylko zakres okreslic i podzielić zadania na poszczególne zespoły

zespół realizujący konkretny projekt- np. moniturujący stan wody w rzece w miesiącach marzec-maj to kilka osób- mówi siezwykle o 3-6

ale już projekt pt. pożegnanie absolwentów szkoły to zwykle jedna klasa, podzielona na kilkazespołow, z których jedni przygotowują scenariusz, inni robią oprawę techgniczną, inni przygotowują zaproszenia, inni albym o absolwentach

a potem publicznie prezentują efekt:-)

Marek Pleśniar07-09-2010 11:09:44   [#29]

http://wyborcza.pl/1,75478,8343420,Rozmowa_z_Andrzejem_Jasinskim_.html

Aleksandra Pezda: Dlaczego MEN nie określiło, co w projekcie gimnazjalnym oceniać ani jaki ma być jego zakres? Jeden uczeń zrobi w tydzień plakat, inny przez rok będzie obserwował wzrost roślin. Efekt ten sam - wpis na świadectwie.

Andrzej Jasiński: Gdyby MEN narzuciło sztywne terminy, zakres tematyczny i sposób oceniania, niektórzy [np. w dużych szkołach] nie daliby rady wykonać zadania. A my chcieliśmy wskazać, jak ważne jest, by zmienić sposób pracy w szkole, wyjść poza system, w którym uczeń pracuje głównie indywidualnie.

Na pewno niektórzy uczniowie wykonają poważną pracę badawczą, a inni poprzestaną np. na szkolnej gazetce. Najważniejsze, żeby uczniowie odczuli, że w szkole jest miejsce nie tylko na wykład i czytanie z podręczników.

Skąd nauczyciele mają wiedzieć, jak robić takie projekty?

Więcej... http://wyborcza.pl/1,75478,8343420,Rozmowa_z_Andrzejem_Jasinskim_.html#ixzz0ypiUWBI8
Marek Pleśniar07-09-2010 11:10:57   [#30]

http://wyborcza.pl/1,75248,8343414,Wychowac_do_bycia_razem.html


 „Za nic nie potrafię wymyślić powiązania » udziału ucznia w projekcie «z jego oceną z zachowania! Ocenę z przedmiotu dam, bo umiem, a tego ugryźć nie mogę!” - pisze jedna z dyrektorek gimnazjum na forum Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.


izael07-09-2010 12:44:10   [#31]

Czytują nas:)

choć nie zawsze to cieszy.

Mamy prawo mieć wątpliwości, mówić o nich, buntować się, jeśli jesteśmy otwarci jednocześnie na słuchanie i analizowanie argumentów. I to jest ok:)

A nasz Andrzej to wie co mówi:)

Adaa07-09-2010 17:14:08   [#32]

w zeszłym roku moja córka gimnazjalistka przezyła cos na kształt owego projektu edukacyjnego

wygladało to tak :

- grupa (samowybrana sie) otrzymała zadanie zrealizowania projektu, ktorego finałem mial być film przez nich zmontowany

- grupa zgodnie, pełna pomysłów przystapiła do realizacji (no wiecie, plany, podzial zadań, burza mózgów itp.)

- grupa spotkała sie kilka razy w celu współpracy grupowej, zespół zadaniowy jak sie patrzy z tym, ze z roboty nic nie wyszło, bo wiek taki, ze lepiej o głupotach i posmiac się (to ma medyczne uzasadnienie);-)

- kolejne spotkania nic nie wniosły

- kolejne też :-)

- na kolejnych sie pożarli, bo ambitni w końcu chcieli cos robic, a mniej ambitni chcieli by kujony zrobiły to za nich:-)

- te ambitne sztuki (dwie:-) wzięły sprawy w swoje ręce bo uznały że : na reszte nie ma co liczyć, doniesć na resztę nie doniosa bo gorszym od kujona jest być donosicielem

- cwaniacy palcem nie kiwneli bo wiedzieli, ze nikt na nich nie doniesie bo doskonale sobie zdaja sprawe z tego, że gorzej byc donosicielem niz kujonem ... poza tym cwaniacy mieli plan "nie sztuką jest nameczyc sie i zaliczyc, sztuka jest zaliczyc i nie nameczyc sie":-)

- projekt został wykonany, zmontowany - te ambitniejsze jednostki (zwane frajerami ) przy pomocy rodziców zrobiły co trzeba

- projekt zyskal uznanie nauczycieli - cały zespół zadaniowy został nagrodzony i pozytywnie oceniony - zaliczony:-)

w ocenie nauczycieli cele zostaly osiagniete, szczegolnie edukacyjny i kooperacyjny cel:-)

dla rzeczywistych wykonaców projektu, edukacyjna wartość tego projektu miała jednak wazniejsze znaczenie - mianowicie : starannie dobieraj sobie ludzi do pracy:-)

moim zdaniem, algorytm tego co czeka teraz gimnazjalistów bedzie podobny:-)



Jacek07-09-2010 18:06:22   [#33]

i tak dostrzegam w tym wiele pozytywów :-)

AnJa07-09-2010 18:29:59   [#34]

w 1995 roku miałem jak u Aday w ubiegłym

w 1996 już nie - bo i ja troszkę wiedziałem i dzieciaki cwańsze były

aha- oczywiście nie wiedzialem, że toto nazywa się projekt:-)

Adaa07-09-2010 19:19:38   [#35]
czyli martwimy sie odkrywaniem odkrytego:-)
Marek Pleśniar07-09-2010 19:47:23   [#36]

myślę, że "martwimy się" odkrywaniem odkrytego bo ci co się martwią to odrębna grupa i nie stanowi ona  wszystkich

a ci co się ani nie martwią, ani nie martwili się to właściwa grupa docelowa zmian:-)

JarTul08-09-2010 15:09:52   [#37]
Może ktoś już ma propozycje rozwinięcia zapisów rozporządzenia:
" Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną."
oraz
" Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego."
JarTul09-09-2010 21:19:58   [#38]
Podniosę... :-)
mariz09-09-2010 21:21:44   [#39]
Nie mam :(((
jerzyk09-09-2010 23:15:13   [#40]
" Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego."
No wlasnie , na ile?
Ala09-09-2010 23:19:57   [#41]

według mnie na tyle na ile szkoła uzna i zapisze w kryteriach oceniania :-)

ocenianie wewnątrzszkolne to sprawa ustaleń w szkole,

oczywiście zgodnie z rozporządzeniem

..............

no i udział w projekcie to tylko jeden z wielu elementów oceny zachowania


post został zmieniony: 09-09-2010 23:22:04
Jacek09-09-2010 23:21:03   [#42]
jak nie przystąpił do projektu to naganne
jerzyk09-09-2010 23:22:47   [#43]
no właśnie, najlpiej dwa razy po kolei ;-)
Ala09-09-2010 23:23:02   [#44]
O! jedno krytrium już mamy :-))
Jacek09-09-2010 23:23:29   [#45]
eee projekt tylko jeden ma zrobić więc 2 nagannych sie nie da
jerzyk09-09-2010 23:25:32   [#46]
Jacek, a jak pozostanie na drugi rok w kasie drugiej?
Dla analogii, jak zostaje w klasie trzeciej, to musi ponawić egzamin :-))
Ala09-09-2010 23:27:00   [#47]

bez repetowania też się da

nie przystąpił w kl. II i nie przystapił w III ;-))

Jacek09-09-2010 23:27:01   [#48]

no tak :-)

wersja hardcore - uczeń, który nie przystapił do udziału w projekcie otrzymuje naganną ocenę zachowania.

wersja softcore - uczeń, który nie przystapił do projektu edukacyjnego mimo oddziaływań nauczycieli i wychowawcy klasy może otrzymać naganną oceną zachowania

:-)

jerzyk09-09-2010 23:33:19   [#49]
suma sumarum: uczniowi można naskoczyć :-))
AnJa10-09-2010 06:45:07   [#50]

nie chcę się wymądrzac - a praynajmniej za bardzo;-), ale:

jesli przyjmiemy zalożenie, że edukacja to gra w zlodzieja i policjanta to uczniowi zawsze mozna naskoczyć

tak jak dyrektor nauczycielowi

i opisów takich naskoczeń nawet na tym forum mamy pewnie już z parę tysiecy

wiec wydaje mi się, ze znacznie mniej frustrujące jest nieprzystepowanie do tej gry -a o to akurat dyrkowi łatwo, bo to on ustala w co się w jego szkole gra

była taka w moim dzieciństwie przedszkolan zabawa: mało nas do pieczenia chleba

oldskul modny- czemu nie wrócić?

a co do meritum - jak oceniać z zachowania nikt nie podpowie- bo kazda szkoła ma system wychowawczy (dla mnie ocena zachowania była z nim zawsze zwiazana) i wypracowana praktykę (u mnie zawsze była ważniejsza)

jednak gdybym był dyrkiem gimnazjum poszedlbym na wariant- udzial w projekcie to wpis na świadectwie oraz podwyższona ocena zachowania

nie chcesz brać - nie bierz- i żałuj albo i nie

zawsze jest grupa niedostosowanych spolecznie, buntownikow , olewaczy - może projekt będzie okazja dla szkoly choćby jeden raz w cyklu zachecic ich do udzialu w czymś w kooperacji z innymi?

a jak nie - coż, porazka szkoły

ale czy jedyna?

 


post został zmieniony: 10-09-2010 06:46:43
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]